Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 43 av 1315

"Kelit sÀger alla hÀr." Dialekten som resurs i skolan

InterdisciplinĂ€rt specialarbete inom lĂ€rarutbildningen LSV410, 15hpÄmne: SvenskaTermin: vt 2015Handledare: Lars-Gunnar Andersson.

MÀns vÄld mot kvinnor. Individens eller samhÀllets ansvar?

MĂ€ns vĂ„ld mot kvinnor. Är det individens eller samhĂ€llets ansvar? Det var det jag ville ta reda pĂ„ med denna uppsats och se vad som gjorde att vĂ„ldet utövades mot den som man egentligen ska Ă€lska och inte vilja nĂ„got ont. SamhĂ€llsstrukturen idag kan sĂ€tta klara begrĂ€nsningar för individers frihet och önskan och detta kan ge upphov till vanmakten som beskrivs i teoridelen. Vanmakt som begrepp Ă€r ganska sĂ„ nytt inom psykologin och detta Ă€r vanligt att beskriva om den enskilde gĂ€rningsmannen.

Sinnesmarknadsföring : Servicelandskapets konkurrensmedel inom modebranschen

Hur anvÀnder klÀdföretag sinnesmarknadsföring som konkurrens-medel i sitt servicelandskap? SyfteStudera mer ingÄende och skapa en förstÄelse för hur sinnesmark-nadsföring appliceras i servicelandskap hos detaljhandlare i mo-debranschen som ett konkurrensmedel samt hur de kan förmedla en konsumentupplevelse. MetodStudien bygger pÄ en kvalitativ metodik med deduktiv ansats samt ostrukturerade intervjuer och dolda observationer.SlutsatsSinnesmarknadsföring kan anvÀndas för att sÀrskilja sig gentemot konkurrenterna dÄ anvÀndningen av sinnena sker pÄ ett annorlunda och sÀrskiljande sÀtt. KlÀdbutikerna behöver ej aktivera alla sin-nena för att förmedla en upplevelse men att en anvÀndning av alla sinnena skapar en större konkurrensfördel. MÀnniskans fem sinnen synen, kÀnseln, hörseln, lukten och smaken kan anvÀndas och ak-tiveras pÄ fler olika sÀtt i ett servicelandskap för att förmedla nÄgot utöver produkterna..

Stora barngruppers betydelse i ett arbete mot en förskola för alla. : En kvalitativ intervjustudie av förskollÀrares upplevelser av arbetet med inkludering i förskolan.

I lÀroplanen för förskolan (2010) framhÄlls att förskolan ska möta alla barn i sin utveckling samt att verksamheten ska anpassas efter barns olika behov. UtifrÄn detta tankesÀtt syftar studien till att öka kunskapen om hur förskollÀrare tacklar sin uppgift att arbeta inkluderande nÀr barngrupperna tenderar att bli större. I en inkluderande verksamhet ska alla individer delta i en helhet, dÀr olikheter accepteras och ses som vÀrdefulla. För att ta del av förskollÀrares uppfattningar om verksamhetens vardag, valdes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Informanterna Àr förskollÀrare som har arbetat som förskollÀrare i minst femton Är.

Vad kÀnnetecknar ett pedagogiskt ledarskap? : ur ett elev- och lÀrarperspektiv

Undersökningen handlar om ledarskap och vad som kÀnnetecknar ett pedagogiskt ledarskap bÄde ur ett lÀrarperspektiv och ur ett elevperspektiv. Genom litteratur belyses olika ledarstilar, hur lÀrarrollen har förÀndrats samt definitioner av ett gott ledarskap.  Studiens syfte Àr att ta reda pÄ vad elev och lÀrare ansÄg att ett gott ledarskap innefattar. Detta gjordes genom kvalitativa intervjuer med lÀrare dÀr de framhÀver elev ? lÀrare relationer, Àmneskunskaper och hur intagandet av olika ledarskapsroller Àr essentiella delar i ledarskapet. Ur elevernas synvinkel, genom en kvalitativ enkÀt, poÀngteras egenskaper sÄ som snÀll men lite strÀng och omtÀnksamhet samt att en lÀrare ska vara bra pÄ att förklara pÄ olika sÀtt sÄ att alla elever förstÄr vad som krÀvs av dem.

Ansiktsanimation i 3D : Vikten av Disneys 12 animationsprinciper: Appeal, Follow Through and Overlapping Action, Secondary Action och Anticipation

Den hÀr uppsatsen undersöker vikten av fyra av Disneys 12 animationsprinciper i ansiktsanimation för 3D. De principer som undersöks Àr Anticipation, Followthrough and Overlapping action, Appeal och Secondary action. Detta prövas genom att först skapa en originalanimation, dÀr alla Disneys animationsprinciper anvÀnds, och dÀrefter skapa fyra ytterligare, separata, animationer dÀr en av detidigare nÀmnda principerna tas bort. Dessa animationer visades sedan för sex testpersoner som dÀrefter fick svara frÄgor i en intervju. Det mÀrktes tydligt att alla av de fyra testade principerna Àr viktiga för en animation, dock var avsaknaden av Appeal eller Secondary action tydligast..

Att se till möjligheterna : en studie om barns inflytande i förskolan

NÀtkrÀnkningar Àr ett vÀxande problematiskt fenomen i dagens samhÀlle. MÄnga ungdomar upplever att de blir krÀnkta pÄ sociala medier, bÄde av bekanta och icke bekanta personer. Studien syftar till att lyfta fram hur motstridiga normer kan tÀnkas ha en inverkan pÄ ungdomars resonemang kring nÀtkrÀnkningar och bygger pÄ fem fokusgruppintervjuer med ungdomar. Resultatet visar att ungdomarna anser att alla har valfrihet kring vilka selfies de publicerar pÄ sociala medier, samtidigt som de som utsatts för nÀtkrÀnkningar ibland fÄr skylla sig sjÀlva. Friheten som ungdomarna anser att alla har rÀtt till Àr inte alltid pÄ lika villkor eller förbehÄllslös, det tycks finnas olika normer för olika personer, bland annat killar och tjejer.

"Alla drabbas" : En kvalitativ studie av Cancerfondens och Barncancerfondens reklamfilmer

Vi lever i en medierad vÀrld dÀr vi dagligen Àr mottagare för budskap frÄn bland annat tidningar, tv och reklam. Medierna har en stor makt över vad som stÄr pÄ dagordningen och styr dÀrmed vÄra vardagliga samtalsÀmnen och tankar. Genom medierna fÄr vi som mottagare ta del av vÀrldens alla tragedier, allt frÄn sjukdomar till naturkatastrofer. MÄnga vÀljer att inte engagera sig och hjÀlporganisationerna försöker hitta nya vÀgar för att nÄ ut till publiken.Detta Àr en kvalitativ studie som fokuserar pÄ hur de svenska hjÀlporganisationerna Cancerfonden och Barncancerfondens reklamfilmer Àr uppbyggda för att övertyga publiken. Detta analyseras genom en retorisk och semiotisk analys av totalt sex reklamfilmer.Av analysen kunde vi se att hjÀlporganisationerna tar vara pÄ den makt som medierna har för att övertyga publiken.

Ungdomars attityder till kondomer och deras kunskaper om smittspridning

Efter alla larmrapporter kring att klamydia ökar bland ungdomar ville vi ta reda pÄ hur ungdomarnas attityd gentemot kondomanvÀndning ser ut och om de Àr medvetna om hur olika STD smittar. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ vem och/eller vad som har stort inflytande pÄ ungdomarnas kondomanvÀndning. En enkÀtundersökning genomfördes vÄren 2008 pÄ en skola i södra Sverige. De elever som deltog i undersökningen gick tredje Äret pÄ teoretiska program pÄ gymnasiet. Det visade sig att elever har positiva attityder gentemot att anvÀnda kondom och att de överlag har goda kunskaper om hur STD smittar.

Betydelsen av fördomar, konflikter och grupprelationer i den svenska grundskolan

Fördomar, konflikter och gruppindelningar yttrar sig pÄ olika sÀtt i samhÀllet. Dessa Àr svÄra att undkomma men viktiga att belysa för att hitta sÀtt att reducera de problem de ofta medför. Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ hur fördomar, konflikter och gruppindelningar kan yttra sig i skolan bland elever och pÄverka deras skolsituation. Vi vill Àven se vad skolan gör för att förebygga och lösa dessa problem samt hur deras arbete kan förbÀttras. UtifrÄn kvalitativa intervjuer drar vi slutsatsen att problem som uppstÄr pÄ grund av fördomar, konflikter och gruppindelningar förekommer pÄ de tvÄ skolorna vi undersökt men att dessa tvÄ skolor har olika sÀtt att angripa och hantera dessa problem.

Det ligger i dina hÀnder : En studie om hur idrottslÀrarna uppfattar inkludering av elever med rörelsehinder i idrottsundervisningen

Studiens grund ligger i att Àmnet idrott hÀlsa behandlas ur ett specialpedagogiskt perspektiv med fokus pÄ rörelsehinder. För barn med rörelsehinder kan idrottsÀmnet upplevas problematiskt eftersom kroppen och dess rörelser har en central roll i undervisningen men samtidigt ska undervisningen vara inkluderade och att det Àr skolans uppgift att se till att skapa pedagogiska miljöer som Àr lÀmpliga, dÀr alla kan delta utifrÄn sina egna förutsÀttningar. Syftet med studien var att kartlÀgga fyra idrottslÀrares uppfattningar, frÄn fyra skolor, kring inkludering av elever med rörelsehinder i den obligatoriska grundskolans undervisning i Àmnet idrott och hÀlsa. UtifrÄn en kvalitativ forskningsansats genomfördes fyra intervjuer med idrottslÀrare som haft olika erfarenheter av rörelsehinder. Det gemensamma för idrottslÀrarna var deras positiva instÀllning till inkludering av elever med rörelsehinder.

LikvÀrdighet och kunskap. : ?En nyanserad bild av likvÀrdighet i relation till mÄluppfyllelse.

Ambitionen med denna uppsats Àr att bidra med ett inlÀgg i en aktuell debatt om likvÀrdighet i det svenska utbildningsvÀsendet. Syftet med undersökningen Àr att analysera mÄluppfyllelse i relation till likvÀrdighet. För att uppnÄ syftet relateras mÄluppfyllelse och likvÀrdighet Àven till en kunskapsdiskussion. UtifrÄn en begreppsanalys av likvÀrdighet och kunskap baserad pÄ bÄde forskning och utbildningspolitiska publikationer genomförs sedan en andra analys av elevers kunskapsspridning. Denna andra analys baserades pÄ de resultat och begreppsdefinitioner som etableras i begreppsanalysen, men Àven pÄ betygsstatistik som utgör materialet för undersökningen av kunskapsspridningen. Resultatet frÄn begreppsanalysen blev en mer komplex insikt i förhÄllandet mellan begreppen likvÀrdighet, mÄluppfyllelse och kunskap.

Fördelar med utevistelse i förskolan. : En studie om pedagogers syn pÄ barns utevistelse  och hur den kan frÀmja barns fysiska hÀlsa och  lÀrande.

Den hÀr studien utgÄr ifrÄn pedagogers arbetssÀtt och syn pÄ utevistelsen i förskolan. Studienriktar in sig pÄ fördelarna som finns med utevistelse. Studien belyser utevistelsens betydelse för barns fysiska hÀlsa och lÀrande. Metoden som Àr anvÀnd i studien Àr enligt kvalitativ forskningsprincip dÀr sex olika pedagoger intervjuats. Pedagogerna i studien Àr ovetande om varandra och varandras arbetssÀtt.

LÀs- och skrivsvÄrigheter och matematiksvÄrigheter : En sambandsstudie gÀllande nÄgra specialpedagogers uppfattningar

Syftet med studien Àr att utröna hur nÄgra verksamma specialpedagoger upplever ett eventuellt samband mellan lÀs- och skrivsvÄrigheter och matematiksvÄrigheter med fokus pÄ hur detta eventuella samband kan yttra sig samt hur det gÄr att underlÀtta i matematikÀmnet för elever med denna typ av problematik. För att finna ett resultat har kvalitativa intervjuer genomförts med fyra pedagoger som alla verkar inom det specialpedagogiska fÀltet. Resultatet visar att pedagogerna Àr splittrade i sina uppfattningar gÀllande omfattningen av samband men att alla pedagoger upplever ett visst mÄtt av samband, vilket de anser kan ta sitt uttryck i matematikÀmnet frÀmst i form av problem med problemlösning. Vidare Àr pedagogerna överens om att det gÄr att underlÀtta för dessa elever med hjÀlp av konkreta/laborativa material, kompensatoriskt arbete samt genom att möta individen dÀr denne befinner sig..

Kariesförekomst hos invandrarbarn i Sverige, Norge, Finland och Danmark

Av alla skolbarn i vĂ€rlden har 90 % nĂ„gon gĂ„ng haft karies. World Health Organisation har upprĂ€ttat mĂ„l för att minska karies. År 2000 skulle 12- Ă„ringarna inte överstiga DMFT 3 och Ă„r 2020 ska 80 % av vĂ€rldens alla 6-Ă„ringar vara kariesfria. Syftet med denna studie var att beskriva kariesförekomsten hos barn i Ă„ldern 3-19 Ă„r med invandrarbakgrund i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Metoden som anvĂ€ndes var en allmĂ€n litteraturstudie.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->