Sök:

Sökresultat:

19700 Uppsatser om En bok för alla - Sida 3 av 1314

Hinner idrottslÀrare med att uppmÀrksamma alla elever under en idrottslektion?

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet var att ta reda pÄ om lÀrarna hann med att uppmÀrksamma alla elever under idrott och hÀlsa lektionerna.FrÄgestÀllningarna var följande:Blir alla elever sedda pÄ idrotten?Hur gör pedagogerna för att hinna med alla elever?MetodInsamlingen av data har skett med hjÀlp av kvalitativa metoder. Metoderna som har anvÀnts Àr observationer för att observera klassrumssituationen för att se om alla elever blev uppmÀrksammade av lÀrarna. Samt att Àven via intervjuerna fÄ en inblick i om lÀrarna arbetar aktivt för att uppmÀrksamma alla elever. De Ärskurser som undersökts Àr tre klasser i Äk 3, tre klasser i Äk 4, fyra klasser i Äk 6, tvÄ klasser i Äk 7 samt tvÄ klasser i Äk 9.ResultatLÀrarna beskrev i intervjuerna att de försökte anpassa undervisningen pÄ sÄ sÀtt att eleven kÀnner att hon eller han kan och vill delta i undervisningen.

Pedagogers tankar och handlande kring elever med
skolrelaterad problematik

Denna uppsats undersöker hur pedagoger tÀnker och handlar i möten med elever som upplevs ha skolrelaterad problematik. Alla styrdokument som reglerar den svenska skolan framhÄller vikten av att en skola för alla uppnÄs. Detta innebÀr att undervisningen skall utgÄ frÄn elevernas förutsÀttningar och att de skall fÄ sina behov tillgodosedda. För att fÄ en inblick i hur pedagoger tÀnker och handlar har vi intervjuat tre pedagoger och genomfört en enkÀtundersökning med trettio pedagoger. Resultaten visar att pedagogerna upplever att individanpassning Àr en viktigt faktor, men att man i dagens skola inte lyckas erbjuda alla elever det stöd de Àr i behov av och att alla dÀrför inte kan tillgodogöra sig undervisningen..

TillgÀnglighet för Àldre bidrar till gemenskap : En kvalitativ intervjustudie om En buss för alla

För att Àldre personer ska kunna utföra meningsfulla aktiviteter och kÀnna gemenskap med andra krÀvs att de kan transportera sig. Det Àr viktigt för att bibehÄlla god hÀlsa och uppleva livskvalitet. MÄnga Àldre har svÄrighet att transportera sig med vanliga bussar pÄ grund av funktionsnedsÀttningar som kommer med stigande Älder. Syftet med denna studie var att beskriva vad En buss för alla har för betydelse för Àldres delaktighet i samhÀllet. Studiens design var kvalitativ, en mÄlinriktad sampling gjordes och undersökningsgruppen valdes ut frÄn förutbestÀmda kriterier.

Specialpedagogisk kompetens i arbetet för en inkluderande skola : en intervjustudie

I en inkluderande skola krÀvs att lÀraren kan bemöta alla elever. Det medför att undervisningen anpassas sÄ att eleverna kan ta del av den kunskap som förmedlas.  I och med det fÄr den specialpedagogiska kompetensen en betydelse. Uppsatsen syfte Àr att undersöka hur den specialpedagogiska kompetensen pÄverkar arbetet för en inkluderade skola. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer. Informanterna bestod av tvÄ lÀrare med skilda förkunskaper, dÀr den största skillnaden hos informanterna var den specialpedagogiska kompetensen.

?En skola för alla? : Nio pedagogers syn pÄ hur ett inkluderande arbetssÀtt kan utformas.

Den hÀr studien syftar till att undersöka hur ?en skola för alla? kan se ut i praktiken och hur verksamma lÀrare arbetar för att inkludera/integrera alla elever med fokus pÄ elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd. Insamlad data har gjorts med hjÀlp av samtalsintervjuer med nio stycken pedagoger med blandade yrkesroller; rektorer, lÀrare och speciallÀrare. Materialet har sedan sammanfattats och analyserats utifrÄn de teoretiska perspektiven inkluderande integrering, segregerad integrering och psykosocialt perspektiv. Resultatet har visat att pedagoger mÄste vara beredda att möta alla individer och att deras förutsÀttningar kan se mycket olika ut.

Allt för alla? Om moralkakor, nÀtpirater och offentlighetsprincipen

Det hÀnder nu. NÀr nÄgon skapade en lÀnk till förundersökningen om morden i Arboga pÄ The Pirate Bays hemsida, satte en debatt igÄng som av vissa kallats moralpanisk. Andra hÀvdar att det debatten handlade om - eller borde ha handlat om - Àr en av de viktigaste samhÀllsfrÄgor vi överhuvudtaget har att diskutera..

EN SKOLA FÖR ALLA : - En studie i hur mĂ„ngfald tas till vara av pedagoger i dagens skola

I det globaliserade samhÀlle vi lever i dag har vi funnit ett intresse i att skapa en studie om ?En skola för alla?. Dagligen möts vi av en mÄngfald i skolan. Fast att styrdokumenten pekar pÄ ?En skola för alla? menar tidigare forskning att verkligheten ser annorlunda ut.

LÀrare-Varför?, Teacher-Why?

Det hÀr examensarbetet handlar om personer som av olika anledningar har valt samma yrke, lÀraryrket och varför. I mitt arbete framtrÀder sex lÀrare som jag har intervjuat. En gemensam nÀmnare för dem Àr att alla arbetar pÄ samma skola. Det som skiljer dem Ät Àr att de alla har olika bakgrund, erfarenhet, Älder, kön och anledning till att de valde lÀraryrket. I mitt arbete framkommer ocksÄ svar frÄn en enkÀt stÀlld till alla grundskollÀrare som arbetar pÄ samma skola.

En skola för alla! - Hur utmanas de bÀttre i matematik?

Syftet med studien var att undersöka om skolan Àr till för alla, Àven de högpresterande och sÀrbegÄvade eleverna i matematik. Genom kvalitativa intervjuer av rektorer/bitrÀdande rektorer pÄ fem skolor och Lars Narvselius, ansvarig för Mensas program för begÄvade barn, undersöktes hur undervisningen ser ut för de elever som ligger steget före i matematik. Dessutom undersöktes hur matematikundervisningen skulle kunna se ut för att inkludera alla elever. Studien visar att undervisningens utformning och innehÄll inte kan vara likadan för alla elever eftersom behoven Àr olika, men att tillhöra en grupp, att kÀnna trygghet i den gruppen och att bli sedd av kamrater och vuxna Àr alla elevers rÀtt i skolan. Pedagogerna mÄste ta hÀnsyn till att Àven högpresterande och sÀrbegÄvade elever behöver bekrÀftelse och stimulans, genom att erbjuda dem specialundervisning, antingen i den vanliga klassen, i speciella klasser eller i sÀrskilda skolor..

"...alla kanske inte kommer med det, men fÄr det" : En studie om koncentrationssvÄrigheter i skolan

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur klasslÀrares syn pÄ normalitet och avvikelse i skolan pÄverkar undervisningen för elever i koncentrationssvÄrigheter. För att uppnÄ detta syfte har vi intervjuat sex klasslÀrare pÄ fem olika skolor. I en skola för alla bör miljön vara utformad sÄ att den passar alla elever utifrÄn deras specifika förutsÀttningar och behov. Skolans ramar begrÀnsar dock lÀrarnas arbete och skapar dÀrmed koncentrationssvÄrigheter hos vissa elever. Normalitet och avvikelse Àr dÀrmed en produkt av skolans organisation..

En skola för alla, i Thailand? En kvalitativ intervjustudie ur pedagog- och förÀdraperspektiv mellan en svensk privatskola i Thailand och skolan i Sverige.

Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att ge en bild av varför nÄgra förÀldrar vÀljer att resa frÄn Sverige, och en skola för alla, till Thailand och placerar sina barn i en svensk privatskola dÀr. I intervjuerna ville jag fÄ reda pÄ hur den svenska privatskolan i Thailand upplevs av lÀrarna, skolans ledning men framför allt av förÀldrarna i jÀmförelse med deras erfarenheter av skolan i Sverige..

Kan dagens skola möta alla elevers behov?En kvalitativ studie sett ur skolledares perspektiv

Dagens skola ska vara en skola för alla som mĂ„ste se vilken resurs det Ă€r att eleverna Ă€r olika. Men en skola för alla Ă€r Ă€n sĂ„ lĂ€nge bara en politisk önskan och ett ideal. För att det ska kunna bli verklighet mĂ„ste bĂ„de flexibiliteten och kunskapen ökas inom skolan anser mĂ„nga. Även skolans förklaringsmodeller för vad som Ă€r onormalt och deras synsĂ€tt behöver Ă€ndras. För vad innebĂ€r egentligen onormalt i en skola för alla? I mitt syfte stĂ€llde jag följande frĂ„gor: Tror skolledaren att det finns möjlighet för skolan att anpassas sĂ„ att den tillgodoser alla elevers olika behov? Finns det en flexibilitet i dagens skola? Vilka visioner har skolledare om sina skolor men Ă€ven skolorna i framtiden generellt? För att fĂ„ svar pĂ„ dessa frĂ„gor valde jag att göra en kvalitativ forskning dĂ€r jag intervjuade Ă„tta stycken subjektivt utvalda skolledare.

Inkludering i en skola för alla?

I den hÀr uppsatsen Àr utgÄngspunkten att belysa lÀrarens uppfattning av ett inkluderande arbete i en skola för alla. Detta hos lÀrare som har mer eller mindre erfarenhet frÄn att arbeta med elever med annat modersmÄl Àn svenska. Tidigare forskning samt en mindre kvalitativ intervjustudie, med fyra lÀrare frÄn tvÄ olika skolor i grundskolans tidigare Är, Àr grunden för denna studie. Resultatet visar att begreppen Àr komplexa och att de lÀrare vi intervjuat har olika uppfattning om begreppen. Tidigare forskning samt vÄrt resultat visar att skolan Ànnu inte nÄtt fram till en inkluderande skola, en skola för alla, men det att det finns en strÀvan att arbeta mot detta..

PÄ vÀg mot en inkluderande skola - frÄn ord till handling Towards inclusive education - from talk to action

Arbetet handlar om inkludering och beskriver en kommuns strategi för att förÀndra sin verksamhet frÄn en exkluderad sÀrskola till att alla elever erbjuds plats pÄ sin hemskola..

En likvÀrdig förskola för alla

Kryhl, Angelica & FlÀrdh, Anneli (2006) En likvÀrdig förskola för alla- skillnader mellan fyra förskolor inom matematik och naturkunskap. (A equivalent kindergarden for everyone-difference between fore kindergarden within mathematics and science) LÀrarutbildningen; Malmö högskola En likvÀrdig förskola för alla Àr ett examensarbete dÀr syftet med undersökningen var att se om de fanns skillnader mellan förskolor nÀr de gÀller barns kunskaper och pedagogernas arbetssÀtt med matematik och naturkunskap? Vi har Àven titta pÄ vilket eller vilka arbetssÀtt som underlÀttar barnens inlÀrning och vilka arbetssÀtt pedagogerna anvÀnder för att utveckla barnens kunskap inom matematik och naturkunskap. Med hjÀlp av intervjuer och observationer med pedagoger och barn har vi kommit fram till svaren pÄ vÄra frÄgestÀllningar. Undersökningen har gjorts pÄ fyra olika förskolor i en stad i södra Sverige.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->