
Sökresultat:
801 Uppsatser om Employer and employee. - Sida 16 av 54
The Way We Produce : Möjliga kvalitetsförbättringar på Atlas Copco
The purpose of this master?s thesis was to find problems that occur in the production line at Atlas Copco Rocktec Division, in order to decrease the costs of defect in quality. When the problems were distinguished, the authors ought to choose the problem with the highest improvement potential. One request from the constituent at Atlas Copco Rocktec Division was to connect the improvement to the document The Way We Produce. The document provides information and values about Atlas Copco and consists of 10 principles to be able to reach their vision.
Två nyladdade batterier och en morotskaka : - Konsten att motivera sig själv som chef
When we started this study we quickly saw that almost all the previous research that we find was focused and concentrated on the fact that the employees should be motivated. The research also presents a top-down perspective which means from the head to the employee. A Swedish newspaper wrote in an article that 1/3 of all Swedish heads can?t motivate their employers. A Swedish internet platform discusses this and says that heads need to be motivated to be able to motivate people around himself.
Skolans arbete mot mobbning
Employer branding, eller arbetsgivarvarumärke som det heter på svenska, handlar om att rätt människor ska attraheras, rekryteras och vilja stanna kvar i ett företag. Ett starkt employer brand är något som har blivit allt viktigare för företagen i kampen om värdefulla andelar på marknaden. Studier har visat att anställda som är engagerade och trivs på sitt arbete också presterar bättre, vilket leder till ökad produktion och lönsamhetsfördelar. Många företag är inte medvetna om eller uppdaterade vad gäller sitt arbetsgivarerbjudande, det vill säga den anledning som arbetsgivaren ger till nuvarande och potentiella anställda att arbeta för denne. Det kan vara svårt att fastställa vilka områden som behöver utvecklas i företaget och vilka målgrupper som bör prioriteras. Tillgängliga mätmetoder för att få klarhet gällande nuvarande employer brand saknas, vilket har bidragit till studiens syfte att skapa ett mätverktyg för att utvärdera ett företags arbetsgivarvarumärke gentemot nuvarande anställda.
Kunskap i ny kontext : en undersökning om bibliotekariers väg från studier till yrkesliv
This bachelor thesis explores how librarian graduates perceive the transfer from university to employment. The authors will examine how librarian graduates experience the relation between knowledge learned from university studies and the qualifications required from the employer. The basis of the thesis is the concept of transition process. In this thesis it is defined as the relation between the knowledge gained from education and the qualifications required by the employer as well as the problem to transfer knowledge between different contexts.The theoretical framework is build upon the concept of competence and its connection to re-contextualized knowledge. The empirical material of the thesis constitutes of five phone interviews with newly employed librarians.
Att säkra den framtida kompetensen - Ett företags arbete med att attrahera studenter
I takt med att konkurrensen på arbetsmarknaden blir allt hårdare samtidigt som det pågår ett generationsskifte inom olika branscher så är det viktigare än någonsin att hitta talangfulla medarbetare med rätt kompetens. I denna kvalitativa studie undersöktes en verksamhet i ett företag som samarbetar med diverse universitet för att förbättra utbildningarna och skapa en större rekryteringsbas. Syftet med studien var att få en förståelse för hur företaget strategiskt arbetar med att attrahera studenter från verksamhets utbildningar. Studien har utgått från teorier och forskning som berör Employer Branding samt motivation. Nio semi-strukturerade intervjuer genomfördes med anställda som arbetar i verksamheten.
N?r struktur m?ter service: En kvantitativ studie om upplevd effektivitet inom kundservice
This quantitative study explores how employee perceived efficiency within customer service is affected by standardized routines, digital tools, and motivational factors. The study is based on survey data collected from 42 employees across five customer service departments in a larger organization. The theoretical foundation integrates Weber?s bureaucracy theory, the Technology Acceptance Model (TAM), and the Job Characteristics Model (JCM), allowing for a multidimensional analysis to capture the employees' experiences of efficiency.
Findings reveal a statistically significant positive relationship between perceived efficiency and both standardized routines and perceived digital tool usefulness and ease of use. Furthermore, the study identifies that skill variety and task significance are positively correlated with experienced meaningfulness, which indicates a potential mediating relationship between these motivational aspects and perceived efficiency.
Ett Excel-baserat informationssystem för IKEAs personalavdelningar
IKEA HaparandaTornio employ some two-hundred people in its furniture retail store.Keeping track of staff statistics and employee information has previously been achievedthrough the use of a basic Microsoft Office Excel spreadsheet. The store?s human resourcesdepartment requested an upgrade to this system with the hope of speeding up andsimplifying the administrative process, as well as to make it easier to monitor HR-relatedtarget statistics. The following report documents the development process of that upgrade ascarried out by the author. The project draws on research in usability design and cognitivepsychology to develop a user-friendly interface.
Service i privat sektor ? En kvalitativ studie om servicearbetarens upplevelse av sitt jobb
The aim of this qualitative study of service work in the private sector is to examine how the service worker experiences his/her work. There are three dimensions of the service workers experience in focus, and they are the base of my formulation of questions. The first dimension refers to how the service worker experiences the emotional labor demands from the employer. The second dimension concerns the relation between service worker and customer, from the view of the service worker. The third dimension problematizes how service workers experience efficiency.I have interviewed three call center customer workers and two hotel receptionists, using semi-structured interview technique.
Från läroplan till läromedel : En undersökning om läroplanens avspegling i läromedlen
Employer branding, eller arbetsgivarvarumärke som det heter på svenska, handlar om att rätt människor ska attraheras, rekryteras och vilja stanna kvar i ett företag. Ett starkt employer brand är något som har blivit allt viktigare för företagen i kampen om värdefulla andelar på marknaden. Studier har visat att anställda som är engagerade och trivs på sitt arbete också presterar bättre, vilket leder till ökad produktion och lönsamhetsfördelar. Många företag är inte medvetna om eller uppdaterade vad gäller sitt arbetsgivarerbjudande, det vill säga den anledning som arbetsgivaren ger till nuvarande och potentiella anställda att arbeta för denne. Det kan vara svårt att fastställa vilka områden som behöver utvecklas i företaget och vilka målgrupper som bör prioriteras. Tillgängliga mätmetoder för att få klarhet gällande nuvarande employer brand saknas, vilket har bidragit till studiens syfte att skapa ett mätverktyg för att utvärdera ett företags arbetsgivarvarumärke gentemot nuvarande anställda.
Att sätta sig själv på kartan - En studie om konsten att attrahera ekonomistudenter
Uppsatsens titel: ?Att sätta sig på kartan? - En studie om konsten att attrahera ekonomistudenter Seminariedatum: 2007-06-04 Kurs: FEK 591 Magisteruppsats, Företagsekonomi, 10 poäng Författare: Maria Arfwidsson, Katarina Gabrielsson, Sophie Laurell Handledare: Tony Huzzard Nyckelord: Attraktion, Image, Employer branding, Självförtroende, Imageförtroende Syfte: Syftet med denna studie är att utveckla en större förståelse till varför de valda fallföretaget i dagsläget inte ses som en attraktiv arbetsgivare för nyutexaminerade ekonomer. Metod: Studien är en fallstudie med en kvalitativ induktiv ansats. Studiens empiri har huvudsakligen samlats in genom kvalitativa intervjuer, semistrukturerade intervjuer och fokusgruppdiskussioner. Teoretiska perspektiv: Studien bygger på litteratur om image, identitet, employer branding samt teorier kring generation Y.
Copingstrategiers och det sociala stödets samband med upplevd stress hos vårdpersonal
IKEA HaparandaTornio employ some two-hundred people in its furniture retail store.Keeping track of staff statistics and employee information has previously been achievedthrough the use of a basic Microsoft Office Excel spreadsheet. The store?s human resourcesdepartment requested an upgrade to this system with the hope of speeding up andsimplifying the administrative process, as well as to make it easier to monitor HR-relatedtarget statistics. The following report documents the development process of that upgrade ascarried out by the author. The project draws on research in usability design and cognitivepsychology to develop a user-friendly interface.
Rekrytering av nyexaminerade studenter : En kvalitativ studie om arbetsgivares rekryteringsbeteende
AbstractKurs: Ämnesfördjupande arbete, Management 2FE01EFörfattare: Simon LundmarkHandledare: Lektor Hans LundbergExaminator: Lektor Anders HytterTitel: Rekrytering av nyexaminerade studenter ? En studie om arbetsgivarens rekryteringsbeteendeNyckelord:?Employer Branding?, Nyexaminerade studenter, Rekrytering, Studentrelevant arbete Bakgrund: När företag skall rekrytera ny personal väljer de mellan flera olika ansökande personer. Denna studie fokuserar på att öka akademiskstuderandes förståelse för arbetsgivares rekryteringsbeteende, detta för att underlätta dessa studerandes övergång mellan den akademiska världen till näringslivet. Problemformuleringar: Vilka faktorer är prioriterade för att bli kallad till intervju i en rekryteringsprocess av nyexaminerade studenter?Hur värderar företag erfarenheten av ett studentrelevant arbete under studietiden vid en potentiell rekrytering? Hur stor påverkan har arbetsgivarens ?Employer Brand? vid en rekryteringsprocess?Syfte: Syftet är att öka förståelsen för hur företag värderar att studenter haft ett studie-relaterat arbete under universitetsstudietiden vid rekrytering av ny-examinering. Detta för att studerande ska öka sin kunskap och förmåga att påverka sin kommande situation som arbetssökande och förbättra sina möjligheter för en lyckad rekrytering.Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsdesign som har inkluderat semistrukturerade intervjuer för materialinsamling.
En demokratisk organisation - ett klick bort? : En kvantitativ innehållsanalys som undersöker potential för demokratisk kommunikation via intranät
AbstractTitle: A democratic organisation - one click away? A quantitative content analysis which studies the potential of democratic communication through intranet use.Authors: Stina Gabrielsson and Jill Johansson VennelinPurpose: The purpose of this study was to investigate whether there is potential for democratic communication within the NGOs through intranet use.Key questions to be answered were: To what extent is authority versus members represented on the intranet Klick?s discussion forum? What/which communication-related functions out of social function, knowledge transferring and debate are featured in the posts published on the intranet Klick?s discussion forum? Are deliberative discussions being practiced in the discussion forumthreads on the intranet Klick? The thesis is based on the theory of deliberative democracy. In order to substantiate the theory has theoretical perspectives concerning participation and involvement also been applied. These perspectives are derived from organizational theory and internal communication.Method/Material: This study consists of a quantitative content analysis of the 477 posts and the 129 discussion threads available on the NGO RFSU?s intranet Klick the 29th of november 2012.Main results: The results show that 63, 4 percent of those who were active in the discussionforum represented the category authority, while the category members were formed by 36, 6 percent.
Konsekvenserna av grundskolans kommunalisering : Hur skolor, lärare och elever har påverkats
Employer branding, eller arbetsgivarvarumärke som det heter på svenska, handlar om att rätt människor ska attraheras, rekryteras och vilja stanna kvar i ett företag. Ett starkt employer brand är något som har blivit allt viktigare för företagen i kampen om värdefulla andelar på marknaden. Studier har visat att anställda som är engagerade och trivs på sitt arbete också presterar bättre, vilket leder till ökad produktion och lönsamhetsfördelar. Många företag är inte medvetna om eller uppdaterade vad gäller sitt arbetsgivarerbjudande, det vill säga den anledning som arbetsgivaren ger till nuvarande och potentiella anställda att arbeta för denne. Det kan vara svårt att fastställa vilka områden som behöver utvecklas i företaget och vilka målgrupper som bör prioriteras. Tillgängliga mätmetoder för att få klarhet gällande nuvarande employer brand saknas, vilket har bidragit till studiens syfte att skapa ett mätverktyg för att utvärdera ett företags arbetsgivarvarumärke gentemot nuvarande anställda.
Bonus, ju mer desto bättre?
The economic climate that has been going on for the last years has more or less affected everyone. This has created a need to get more knowledge about how our banks work and also how peoples own personal financial situation looks like. When our banks over this last period have compensated their employees with even greater deals of money, reactions has gone to the roof. This discussion has made us interested in the subject, which led to the decision to write an essay about remunerations within banks.The purpose of this essay is to investigate if our banks remunerations to their employees have any effect on their profit numbers. Does the size of the compensations vary with changes in the market? Do larger compensations contribute to a greater result?The study will look at Sweden?s four largest banks, Handelsbanken, SEB, Nordea and Swedbank.