Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Elfordon - Sida 1 av 1

Utveckling av yteffektivt elfordon för hyrsystem

Dagens bilar är gjorda för långa resor med högt ställda krav på bekvämlighet och komfort. Studier har visat att de flesta resor som görs i Storstockholm är korta, och därför är kravet på prestanda och komfort minimalt.Syftet med detta projekt var att ta fram ett enkelt pendlingsfordon som del av ett hyrsystem. Användaren hyr fordonet vid en station och lämnar av den vid en annan.Fokus har legat på att utveckla en parkeringslösning som spar plats. Att bygga parkeringsstationer i förbindelse med befintlig kollektivtrafik är svårt, och marken i Stockholm är både begränsad och dyr.Efter en omfattande förstudie fastställdes en kravspecifikation som låg till grund för den fortsatta konceptutvecklingen.Det slutgiltiga konceptet blev Electric Commute Vehicle, ett Elfordon avsett för personlig transport och pendlingstrafik. Fordonet döptes till X-traffic (Cross-traffic) och har utrustats med en unik parkeringslösning där fordonen packas likt kundvagnar.

Konduktiv laddning av elfordon

Olika modeller har genom åren tagits fram för att förenkla analys av aktiemarknaden. En relativt ny teknik är så kallade artificiella neuronnät.Dessa modeller har visat sig lovande när det gäller att förutsägaaktiekurser. Projektets syfte är att hitta artificiella neuronnät som ger bra förutsägelser av framtida aktiekurser. Under projektet har ett mjukvarusystemsom genererar och tränar artificiella neuronnät av typen feedforward utvecklats för att kunna testa neuronnät med olika indata, struktur och träningsinställningar. För att komma fram till vilka konfigurationer på neuronnäten som ger bra resultat har näten testats genom simulerad aktiehandel där köp- och säljbeslut grundats på neuronnätens förutsägelser.

Framtidens elbilar utmanar nutidens elnät : Påverkan av ett ökat antal elbilar på ett halländskt elnät

The challenges facing low voltage grids are rising as an increasing number of domestic houses transition from fossil fueled heating to electricity based heating. Several environmental goals and visions have the same transition from fossil based power to electricity based power in mind for the transportation sector. One of the most important tools for this transformation is widely regarded to be the electric vehicle. With the demands of the electric vehicle pressuring the power grid, several questions arise regarding the growth of the electric vehicle market and what repercussions it may have on the grid. This paper focuses on a typical low voltage grid in southern Sweden and what effects a growing electric vehicle market may have on it. Through computer-assisted simulations based on several future scenarios regarding the EV market, this paper finds that few modifications and reinforcements are needed on this particular grid within the next 10 to 15 years.

Testmetodik för vintertestning av el- och hybridfordon

With gas prices persistently rising, electric and hybrid vehicles are getting more and more common and in recent years several new electric cars have evolved on the market. Although the energy consumption and low emissions are a huge benefit of the electric cars, they inevitably suffer from high prices, short range and time consuming recharging periods. To be able to withstand the competition it is important that electric vehicles not only can withstand general were and tare, but also the harsh conditions that ordinary cars is exposed to in daily usage. The purpose of this project is to develop a test methodology which replicate situations that could appear in daily usage of electric or hybrid cars and to understand the problems related to usage of electric cars in winter conditions. This paper also discusses the major differences between hybrid cars and electric cars.

Säkerhetsaspekter vid laddning av elfordon innehållande litium-jonackumulatorer: beskrivning av risker samt en studie av kontrollerande regelverk

Fortum har i samarbete med Stockholms stad presenterat en gemensam vision för att göra Stockholm till en av världens främsta miljöbilsstäder till 2030. Ett viktigt led i detta mål är introduktionen av nya Elfordon innehållande litium?jontekniken på den svenska bilmarknaden. Då det befintliga regelverket angående laddning av ackumulatorer i fordon inte nämner den nya tekniken har frågeställningen kring luckor i lagstiftningen lyfts fram av Fortum. Det övergripande syftet med studien har varit att undersöka risker och regelverk kring laddning av elbilar innehållande litium?jonackumulatorer.

Analys och förbättring av en mätenhet för laddning av elfordon

Reducing the CO2-pollution, resulting from the combustion of fossil coal for energyproduction, is important to affect environmental changes. One way to achieve a reductionis to use the oxy-fuel technology. The technology uses O2 and re-circulated flue gasduring the combustion which results in a flue gas mainly consisting of CO2. The flue gascould then be compressed and stored without environmental effects. A problem thatfollows from the compression is the risk of acidification in sensitive parts of the process.Acidification can occur because of reactions following from the contact of condensedwater and sulphur- and nitrogen-oxides which are also present in the flue gas.This report compiles and evaluates the basis of a scientific unit with the purpose ofexploring the possibilities of extracting impurities of SOx and NOx from the flue gases.The dimensions of the unit are based on basic conditions, defined for an existing oxy-fuelprocess at Chalmers, and on the results of computer modelling.

Modellering och verifikation av hjulupphängning för ett ultralätt elfordon

Two elementary schools are now being built in Gråbo (in the municipality of Lerum),Röselidsskolan and Ljungviksskolan, which are both designed with solar thermalcollectors for the schools domestic water heating. During the summer while thelargest amount of solar heat can be generated, the activity hence the domestic wateruse in the schools are heavily reduced. Both schools are connected to the local districtheating system which makes it possible to use the solar collectors to deliver heat tothe district heating.The purpose of this thesis is to evaluate the two systems mentioned above and todetermine which system is more suitable to apply on a school. The building whichconditions were used for this evaluation is Röselidsskolan.A solar heating plant of each system type was dimensioned from the expected andknown conditions of the building. The purpose with the dimensioning was to makethe solar plants replace the ordinary energy source as much as possible.

Underhållsindikatorer för proaktivt underhåll inom Norra Djurgårdsstaden

Norra Djurgårdsstaden, en ny stadsdel i Stockholms innerstad, utvecklas av Fortum och ABB till ett "smart elnät". Det smarta elnätet i Norra Djurgårdsstaden kommer att bestå av den samling integrerade tekniska lösningar som ska möjliggöra att elnätet och dess abonnenter kan bidra till en hållbar utveckling samt anpassa elmarknaden till människors liv och ett optimalt utnyttjande av energi. Tillförlitlighet, energieffektivitet, förnybar elproduktion från vindkraft och solceller samt integration av Elfordon är fokusområden för det smarta elnätet i Norra Djurgårdsstaden. Drift- och underhållskostnader för Fortum i Stockholms elnät är uppskattningsvis cirka 38 miljoner SEK. Det ligger därför ett stort intresse hos energibolag som Fortum att optimera och effektivisera underhållet av elnätet.