Sökresultat:
11813 Uppsatser om Elever i skolćr 5 och 6 - Sida 2 av 788
à ldrande i Europa : utmaningen för europeiska kommuner
 Uppsatsens syfte Àr att beskriva hur den offentliga verksamheten som kommunen i Jönkö-ping stÄr för tillhandahÄlls ute i sex olika kommuner i Europa. Uppsatsen skall Àven under-söka kommunernas utförandekapacitet för att möta behovet av Àldreomsorg frÄn ett ökan-de antal Àldre mÀnniskor. Detta problem stÀller Àven krav pÄ skol- och barnomsorgen att kunna erbjuda högkvalitativ service för att öka motivationen för ett ökat antal födda barn i samhÀllet som i framtiden skall trygga försörjningskvoten för vÄra Àldre och yngre. I en enkÀt som skickats ut till de sex kommunerna har frÄgor stÀllts om förvÀntad demogra-fiutveckling, offentliga och privata aktörer för kommunal verksamhet samt kostnader för kommunal verksamhet i offentlig- privat regi. Uppsatsen visar att det Àr frÀmst demografi som pÄverkar kommunernas utförandekapacitet men att det Àven finns en korrelation mel-lan demografi samt tvÄ andra faktorer nÀmligen privata och offentliga aktörer samt omfatt-ning av kommunala verksamheter. .
BrÀnner vi ut vÄra barn?: om barns stress i deras skol- och nÀrmiljö
Syftet med vÄrt arbete var att se om vi med hjÀlp av vÄra undersökningar kunde fÄ en ökad förstÄelse för barnens stress i skolan. De frÄgor vi stÀllde oss var hur stressen pÄverkar elevers inlÀrning samt pÄ vilket sÀtt och hur ofta de upplever stress. Vi har tagit del av olika forskningsrapporter, artiklar samt litteratur. De elever som medverkade i vÄr studie Àr de klasser dÀr vi gjort vÄra respektive VFU-praktiker. För att komma fram till ett resultat valde vi att anvÀnda oss av datainsamlingsmetoder i form av ostrukturerade observationer, tester och enkÀter.
Utveckla grundskolans NO-undervisning : Ett skol- och projektledarperspektiv i en inledande fas
Ă
r 2008 gav myndigheten för skolutveckling regionförbundet Ăstsam i uppdrag att formulera, utforma och planera ett projekt som ska pĂ„gĂ„ i flera Ă„r med syftet att öka elevers intresse för naturvetenskap och teknik. Detta arbete uppmĂ€rksammar ett antal ansvarigas uppfattningar om vad som Ă€r relevanta delar i ett sĂ„dant projekt. Dessa uppfattningar jĂ€mförs med vad aktuell forskning visar. Resultaten pekar pĂ„ att uppfattningarna hos ansvariga i projektet till stor del Ă€r i linje med aktuell vetenskaplig forskning. Detta har vi valt att kalla för en trĂ€ffbild, som exempelvis innefattar elevers Ă„lder, lĂ€rares uppfattningar och Ă€mneskunskaper, ?STS?, ?NOS? och ?Out of School? som viktiga aspekter att ta hĂ€nsyn till för att öka elever intresse.
SkolfrÄnvaro hos vÀrmlÀndska elever. : Samband med familjestruktur, sociala relationer och delaktighet
Bakgrund: SkolfrÄnvaro Àr ett komplext omrÄde och som kan betraktas som ett folkhÀlsoproblem dÄ det Àr en riskfaktor för framtida utanförskap. En ofullstÀndig skolgÄng försvÄrar ett aktivt deltagande i arbets- och samhÀllsliv vilket ökar risken för framtida ohÀlsa. Riskfaktorer för hög skolfrÄnvaro finns pÄ individ-, familj-, skol- och samhÀllsnivÄ. Dessa riskfaktorer interagerar med varandra och har en kumulativ effekt. Goda relationer inom och mellan dessa nivÄer beskrivs som skyddsfaktorer för hög skolfrÄnvaro.Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hypotesen om att det fanns en skillnad mellan gruppen med skolfrÄnvaro och gruppen utan skolfrÄnvaro avseende familjestruktur, sociala relationer och delaktighet hos elever i VÀrmland.Metod: Metoden var en kvantitativ empirisk studie av elevdata i ElevhÀlsodatabasen ELSA.
ArbetsminnestrÀning och specialpedagogiskt stöd - en studie om elever med rörelsehinder
Huvudsyftet var att genom en fallstudie utvÀrdera om trÀningsprogrammet, Minneslek Senior, Àr ett anvÀndbart pedagogiskt verktyg, för att förbÀttra elevers förutsÀttningar för inlÀrning. Vidare var syftet att undersöka de stödinsatser som ges till elever, med rörelsehinder, i en inkluderande grundskoleverksamhet. I min studie anvÀnder jag mig av olika metoder för att belysa mitt fall. Tre elever fick genomföra ett arbetsminnestrÀningsprogram, Minneslek Senior. Med en av eleverna genomfördes observationer i olika lÀrandesituationer samt en djupare intervju för att fÄ förstÄelse för elevens inre tankar om sin skol- och lÀrandesituation.
Ger gruppstorleken effekter pÄ musikundervisningen? : En jÀmförande studie av hur lÀrare och elever upplever musikundervisningens arbetsmiljö och lektionsinnehÄll i Är 7-9 i förhÄllande till gruppstorlek
Syftet med denna undersökning Ă€r att fĂ„ mer kunskap om gruppstorlekens betydelse för musikundervisningen i Ă„r 7-9. Jag jĂ€mför hur lĂ€rare och elever upplever arbetsmiljön under lektionstimmarna i förhĂ„llande till gruppstorleken. Anpassar lĂ€rarna sin undervisning till gruppstorleken och hur upplever de möjlighetÂerÂna att uppnĂ„ lĂ€roplanens mĂ„l. Metoden för undersökningen Ă€r en kvalitativ intervjustudie med fyra musiklĂ€rare vid fyra olika grundskolor, varav tvĂ„ undervisar i helklass och tvĂ„ i halvklass samt en enkĂ€tunderÂsökÂning med ett urval elever pĂ„ de berörda skolorna. Sammanlagt 188 elever svarade pĂ„ enkĂ€ten.Resultatet av min studie visar att tillgĂ„ng till och utformning av lokaler, stöd frĂ„n skolÂledning samt antal elever man undervisar, i minst lika stor utstrĂ€ckning som klassÂtorleken pĂ„verkar hur lĂ€rarna upplever sin arbetsmiljö.
Responsgruppsarbete : - Ăr det en lĂ€mplig metod inom Ă€mnet svenska?
Det Ă€r ett övervĂ€gande antal flersprĂ„kiga elever av den grupp elever som inte uppnĂ„r godkĂ€nda betyg i skolan, vilket bland annat beror pĂ„ att undervisningen inte tar hĂ€nsyn till deras sprĂ„kutveckling. Det medför att mĂ„nga flersprĂ„kiga elever inte förstĂ„r undervisningen de deltar i. Genom förstĂ„else inhĂ€mtar eleverna kunskap och utvecklar sitt sprĂ„k, vilket ger goda möjligheter att nĂ„ skol- framgĂ„ng. I denna uppsats belyser jag problematiken runt undervisningen i vĂ„r mĂ„ngÂkulturella skola dĂ€r syftet Ă€r att söka svar pĂ„ vad en god undervisning innehĂ„ller. En ledstjĂ€rna har varit vad Hajer & Meestringa (2010) talar om som ?sprĂ„kinriktad undervisning?.
LÀrares och fritidspedagogers syn pÄ fritidspedagogens yrkesroll i skolan
VÄr huvudsakliga mÄlsÀttning med studien var att undersöka fritidspedagogens yrkesroll i skol- och undervisningsverksamheten. Vi finner detta som ett intressant problemomrÄde dÄ yrkesrollen förÀndras nÀmnvÀrt under senare Är och detta har pÄverkat sÄvÀl yrkesrollen som uppfattningen om denne. Diskussionerna har förts utifrÄn ett professionellt perspektiv samtidigt som sjÀlva yrkesrollsdiskussionen förankrats i ett rollteoretiskt perspektiv. Detta för att skapa en djupare förstÄelse för rollskapande och hur rollerna ter sig i olika sociala sammanhang. Den övergripande strukturen i studien Àr av traditionell karaktÀr och undersökning Àr empiriskt genomförd i form av kvalitativa forskningsintervjuer.
LÀrares och fritidspedagogers syn pÄ fritidspedagogens yrkesroll i skolan.
VÄr huvudsakliga mÄlsÀttning med studien var att undersöka fritidspedagogens yrkesroll i skol- och undervisningsverksamheten. Vi finner detta som ett intressant problemomrÄde dÄ yrkesrollen förÀndras nÀmnvÀrt under senare Är och detta har pÄverkat sÄvÀl yrkesrollen som uppfattningen om denne. Diskussionerna har förts utifrÄn ett professionellt perspektiv samtidigt som sjÀlva yrkesrollsdiskussionen förankrats i ett rollteoretiskt perspektiv. Detta för att skapa en djupare förstÄelse för rollskapande och hur rollerna ter sig i olika sociala sammanhang. Den övergripande strukturen i studien Àr av traditionell karaktÀr och undersökning Àr empiriskt genomförd i form av kvalitativa forskningsintervjuer.
En undervisning dÀr alla kan förstÄ : Om sprÄkinriktad undervisning i ett andrasprÄksperspektiv
Det Ă€r ett övervĂ€gande antal flersprĂ„kiga elever av den grupp elever som inte uppnĂ„r godkĂ€nda betyg i skolan, vilket bland annat beror pĂ„ att undervisningen inte tar hĂ€nsyn till deras sprĂ„kutveckling. Det medför att mĂ„nga flersprĂ„kiga elever inte förstĂ„r undervisningen de deltar i. Genom förstĂ„else inhĂ€mtar eleverna kunskap och utvecklar sitt sprĂ„k, vilket ger goda möjligheter att nĂ„ skol- framgĂ„ng. I denna uppsats belyser jag problematiken runt undervisningen i vĂ„r mĂ„ngÂkulturella skola dĂ€r syftet Ă€r att söka svar pĂ„ vad en god undervisning innehĂ„ller. En ledstjĂ€rna har varit vad Hajer & Meestringa (2010) talar om som ?sprĂ„kinriktad undervisning?.
"Att ha matematik" - ett begrÀnsat fenomen : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar om vad det innebÀr att ha matematik
Syftet med min studie Ă€r att belysa elevers uppfattningar om vad det innebĂ€r att ha matematik. Delar av studien Ă€gnas Ă„t att lyfta fram uppfattningar som elever i behov av sĂ€rskilt stöd, d.v.s. elever med Ă„tgĂ€rdsprogram, har. Ă
tta elever intervjuades i en fenomenografisk studie om vad de lÀgger i begreppet "att ha matematik".Studien visar att det finns en uppfattning att det individuella arbetet Àr grunden för att ha matematik och att kommunikation mellan elever ses som ett avsteg frÄn matematiken. Det kvantitativa formella matematikarbetet med lÀroboken betonas av eleverna.Men samtidigt finns ocksÄ en uppfattning att matematik kan has i samlÀrande.
Vad kan kommunala och fristÄende skolor lÀra av varandra - en fallstudie om grundskolors styrning och resursanvÀndning
Syfte: Uppsatsens syfte Àr att beskriva och analysera hur kommunala respektive fristÄende grundskolor styr sin verksamhet och hur de anvÀnder sina resurser. UtifrÄn detta, Àmnar uppsatsen att diskutera vad eventuella skillnader beror pÄ och vilka lÀrdomar de olika skolformerna kan dra frÄn varandra. Metod: Uppsatsen har en kvalitativ metod och empirin Àr insamlad genom en fallstudie. De utvalda fallen Àr tvÄ fristÄende och tvÄ kommunala skolor. Vi har Àven tagit del av mer kvantifierbar information, dÄ vi har undersökt resursanvÀndningen hos de utvalda skolorna.
Faktorer som pÄverkar elevers skolmotivation inom SO-Àmnena i grundskolans senare Är
Detta examensarbete syftar att undersöka vad det Àr som gör att eleverna kÀnner sig motiverade eller omotiverade och vilka faktorer som pÄverkar deras skolmotivation inom SO-Àmnena i grundskolans senare Är. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om motivation. För att uppnÄ studiens syfte har jag genomfört semistruktuerade kvalitativa intervjuer i en fokusgrupp av sex elever i Ärskurs 7-9. IntervjufrÄgorna grundas pÄ studiens frÄgestÀllning: Vilka faktorer pÄverkar elevers skolmotivation inom SO-Àmnena i grundskolans senare Är?
Svaret pÄ frÄgestÀllning har sökts dels i litteratur dels i intervjuer med elever.
Elever i eller med svÄrigheter: en studie av hur elever med upprÀttat ÄtgÀrdsprogram kan uppleva sin skolsituation
I styrdokumenten som gÀller för de frivilliga skolformerna Àr det
fastslaget att sÀrskild uppmÀrksamhet mÄste Àgnas Ät elever som av olika
anledningar har svÄrigheter att uppnÄ mÄlen för utbildningen, och ett
ÄtgÀrdsprogram ska utarbetas om det genom utredning visar sig att en elev
behöver sÀrskilt stöd. Skol- och elevproblem kan ses ur olika perspektiv,
vilket synsÀtt man vÀljer ger olika konsekvenser för eleven, lÀraren,
skolan, organisationen, undervisningen och lÀrandet. Skolan har en viktig
uppgift vad gÀller elevernas sjÀlvuppfattning och uppfattning om skolan:
inom skolan ska varje elev möta respekt för sin person och fÄ möjlighet att
utvecklas efter sina förutsÀttningar, skolan ska ocksÄ stÀrka elevernas tro
pÄ sig sjÀlva och ge dem framtidstro. Arbetets syfte har varit att
undersöka och utveckla en förstÄelse för hur gymnasieelever, med upprÀttat
ÄtgÀrdsprogram, upplever sin skolsituation och hur dessa elever upplever
skolans syn pÄ problematik, detta för att initiera en insikt i hur elevens
sjÀlvuppfattning och uppfattning om skolan kan pÄverkas. Vi har genomfört
en kvalitativ undersökning genom att göra djupintervjuer med fyra
gymnasieelever med upprÀttade ÄtgÀrdsprogram för att fÄ ta del av deras
subjektiva upplevelse av skolan och dess syn pÄ problematik, hur de
upplever sitt ÄtgÀrdsprogram samt hur eleven ser pÄ och tÀnker om sig sjÀlv
som elev.
Elever i eller med svÄrigheter: en studie av hur elever med upprÀttat ÄtgÀrdsprogram kan uppleva sin skolsituation
I styrdokumenten som gÀller för de frivilliga skolformerna Àr det fastslaget att sÀrskild uppmÀrksamhet mÄste Àgnas Ät elever som av olika anledningar har svÄrigheter att uppnÄ mÄlen för utbildningen, och ett ÄtgÀrdsprogram ska utarbetas om det genom utredning visar sig att en elev behöver sÀrskilt stöd. Skol- och elevproblem kan ses ur olika perspektiv, vilket synsÀtt man vÀljer ger olika konsekvenser för eleven, lÀraren, skolan, organisationen, undervisningen och lÀrandet. Skolan har en viktig uppgift vad gÀller elevernas sjÀlvuppfattning och uppfattning om skolan: inom skolan ska varje elev möta respekt för sin person och fÄ möjlighet att utvecklas efter sina förutsÀttningar, skolan ska ocksÄ stÀrka elevernas tro pÄ sig sjÀlva och ge dem framtidstro. Arbetets syfte har varit att undersöka och utveckla en förstÄelse för hur gymnasieelever, med upprÀttat ÄtgÀrdsprogram, upplever sin skolsituation och hur dessa elever upplever skolans syn pÄ problematik, detta för att initiera en insikt i hur elevens sjÀlvuppfattning och uppfattning om skolan kan pÄverkas. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning genom att göra djupintervjuer med fyra gymnasieelever med upprÀttade ÄtgÀrdsprogram för att fÄ ta del av deras subjektiva upplevelse av skolan och dess syn pÄ problematik, hur de upplever sitt ÄtgÀrdsprogram samt hur eleven ser pÄ och tÀnker om sig sjÀlv som elev.