
Sökresultat:
1061 Uppsatser om Electrical engineering - Sida 65 av 71
Morgondagens effektiva fjärrvärme : En beskrivande litteraturstudie
This report is made as a literature review, focusing on the work done to increase understanding of efficiency in the categories of substations and secondary heating systems, with respect to the deviation from the theoretically possible cooling off in the distribution network as well as the economic benefit that appear. The main purpose of a considerable part of the literature used in this report addresses the issue of identifying individual causes of reduced cooling in district heating systems. These literature resources have been compiled and summarized as part of the report.The technology of district heating is associated with benefits such as better use of the energy in a fuel. This is the case of cogeneration plants where serial generation of electricity and thermal energy increases efficiency compared with the parallel generation where heat is generated locally and electricity is generated centrally. Serial generation thus allows for lower primary energy demand.
Omloppstid för returenheter
Cycle time has a direct influence on number of returnable crates needed and therefore a crucial parameter for cost structure and pricing of the user fec in the pool system.For providing the growing market, number of crates has to increase as well as the utilization of existing crates. To accomplish this aim, cycle time for the whole supply chain has to be fully unravelled and understand.The purpose is to map cycle time and stock movements, to see how, where and when crates are being used in the supply chain. The goal is to make a method of cycle time calculation, together with suggestions of improving the pool system and decrease cycle time.The study has been a combination of qualitative and quantitative research and comprises the three biggest wholesalers in Sweden; ICA, Coop and Axfood. Furthermore have 65 grocery shops, connected to the wholesalers, been investigated and mapped.The study has come to a conclusion that cycle time for an average returnable crate is 19 days. The full-size and half-size crates have a bit longer cycle time, 21-22 days, while Dual Height-crates and shallow haif-size crates have 17-18 days.
Gastromax Duo : Ett kompakt rivjärn för den moderna hemmakocken
?Gastromax Duo? är ett examensarbete som genomförts inom ramarna för Innovations- och designingenjörsutbildningen vid Karlstads universitet. Projektet har självständigt fullföljts av Joakim Ahlgren och Joakim Lidström under vårterminen 2010. Examensarbetets omfattning är 22,5 hp.Uppdragsgivare för projektet är Peter Ottosson och Jonas Eriksson på Sveico AB i Gnosjö. Handledare för projektet hos uppdragsgivaren har varit Peter Johansson.
UTVECKLING AV RÄDDNINGSUTRUSTNING FÖR SPINALSKADADE PATIENTER
Designingenjörsstudenterna, Aldin Sumic och Andrea Slaattelia Larsson på Högskolan i Skövde har i samarbete med företaget, AB Germa, arbetat med ett produktutvecklingsprojekt under våren 2014. Syftet med uppdraget var att hitta lösningar till en eventuell konceptuell ?vakuum-skop? genom att använda Germas befintliga vakuumteknik för att immobilisera en patient med misstänkt spinalskada och integrera den i den befintliga skopbåren med dess funktion att ?skopa upp? en patient från olycksplatsen. Syftet med uppdraget var också att reducera antalet patientförflyttningar samt att öka säkerheten och kvaliteten i räddningsarbetet. En av Germas strategier för att konkurrera på marknaden är att lansera två nya produkter årligen.
Säkerställande av en obruten kylkedja - vision eller verklighet
Problem Hur fungerar dagens kylkedja för den utvalda frysta produkten? Vilka skillnader finns mellan av företagen beskriven, och faktisk kylkedja? Kan Bioetts system förenkla kvalitetsarbetet i dagens kylkedjor? Kan Bioetts system visualisera brister i dagens kylkedjor?Syfte Syftet är uppdelat i tre olika områden: Dels skall det undersökas huruvida Bioetts system kan säkerställa en obruten kylkedja för den frysta produkten, dels skall en studie påvisa om det finns skillnader i av aktörerna beskriven kylkedja, och den faktiska kylkedjan. Till sist skall en hypotetisk modell presenteras för hur Bioetts system kan utformas för att erhålla så mycket nyttig information som möjligt ur systemet.Metod Fallstudien kommer att ha en utgångspunkt i att vara kvantitativ genom att ingångsdatan består av statistik i form av avläsningar från Bioetts system. Dock har projektet breddats genom insamling av kvalitativ information. Insamlingen av denna empiriska data har genomförts genom halvstrukturerade intervjuer med respondenter från aktörer i försörjningskedjan, samt genom egna observationer av inre flödestider.Slutsatser Studien påvisar att kylkedjan för den frysta produkten inte förblir obruten under distributionen.
Undersökning av flöden mellan Findus anläggningar och Frigoscandia
En flygplats består av olika områden och olika aspekter spelar in vid dimensionering av dessa Det är av stor ekonomisk och fysisk betydelse att dimensionering av flygplatser görs på ett så optimalt sätt som möjligt. Stora delar av flygplatsterminalen har studerats noggrant av Luftfartsverket, men ett område där endast statiska beräkningar har gjorts, och således ingen hänsyn tagits till dynamiken, är Fordonstrafiken på tillfartsområdet.ProblemVår uppgift bestod i att skapa en simuleringsmodell av delar av tillfartsområdet till Luftfartsverket, Modellen skulle ta hänsyn till dynamiken, och med hjälp av modellen skulle maximalt antal fordon som samtidigt vill befinna sig på angöringsområdet tas fram för taxi och privatbilar Angöringsområdet är det område precis utanför terminalen där uppställningsplatser finns för taxi, privatbilar och bussar för att snabbt lämna av eller hämta upp passagerare. Modellen skulle vara uppbyggd så att den fungerar både för flygplatser med en terminal och för flygplatser där inrikes och utrikes är uppdelat på två terminalerMetodSom en grund till simuleringsarbetet kartlade vi faktorer som påverkar fordonstrafiken på tillfartsområdet, Parallellt under uppbyggnaden av simuleringsmodellen utvecklades ett användargränssnitt och eftersom det var meningen att modellen skulle användas av Luftfartsverket själva så lades mycket arbete ner på att utveckla ett användargränssnitt där Luftfartsverket lätt kan lägga in och variera indata till modellen Simuleringsmodellen förändrades under arbetets gång och det hela slutade med två modeller, en generell modell som fungerar på de flesta flygplatser och en modell som var visuellt anpassad för LandvetterResultatFör Landvetter och Norrköping flygplats har vi tagit fram värden för maximalt antal fordon vid angöringen för privatbilar och taxibilar. Dessa värden är framtagna för olika scenarier i framtiden, på Landvetter för 4, 5 och 6 miljoner årspassagerare samt på Norrköping flygplats för åren 2005 och 2010. Simuleringsmodellen passar både för flygplatser med en respektive två terminaler Resultaten skilde sig ganska markant ifrån de tidigare statiska beräkningarna, vilket främst beror på att i de statiska beräkningarna sprids fordonsflödet ut jämnt på en timme och bryr sig inte om de riktiga flödestopparna..
Utvärdering och åtgärdsförslag för krypgrund till äldreboende i Lund
Äldreboendet Papegojlyckan i Lund ska genomgå en ombyggnation, där bl.a. den uteluftsventilerade krypgrunden är en av de delar som ska åtgärdas. En av anledningarna till ombyggnationen, är att byggnaden fått klagomål, där det klagades på luktproblem inomhus. Ett antal undersökningar och utredningar gjordes på byggnaden av bl.a. av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) och WSP Environment.
Dimensionering av flygplatsers angöringsområde - med hjälp av dynamisk simulering
En flygplats består av olika områden och olika aspekter spelar in vid dimensionering av dessa Det är av stor ekonomisk och fysisk betydelse att dimensionering av flygplatser görs på ett så optimalt sätt som möjligt. Stora delar av flygplatsterminalen har studerats noggrant av Luftfartsverket, men ett område där endast statiska beräkningar har gjorts, och således ingen hänsyn tagits till dynamiken, är Fordonstrafiken på tillfartsområdet.ProblemVår uppgift bestod i att skapa en simuleringsmodell av delar av tillfartsområdet till Luftfartsverket, Modellen skulle ta hänsyn till dynamiken, och med hjälp av modellen skulle maximalt antal fordon som samtidigt vill befinna sig på angöringsområdet tas fram för taxi och privatbilar Angöringsområdet är det område precis utanför terminalen där uppställningsplatser finns för taxi, privatbilar och bussar för att snabbt lämna av eller hämta upp passagerare. Modellen skulle vara uppbyggd så att den fungerar både för flygplatser med en terminal och för flygplatser där inrikes och utrikes är uppdelat på två terminalerMetodSom en grund till simuleringsarbetet kartlade vi faktorer som påverkar fordonstrafiken på tillfartsområdet, Parallellt under uppbyggnaden av simuleringsmodellen utvecklades ett användargränssnitt och eftersom det var meningen att modellen skulle användas av Luftfartsverket själva så lades mycket arbete ner på att utveckla ett användargränssnitt där Luftfartsverket lätt kan lägga in och variera indata till modellen Simuleringsmodellen förändrades under arbetets gång och det hela slutade med två modeller, en generell modell som fungerar på de flesta flygplatser och en modell som var visuellt anpassad för LandvetterResultatFör Landvetter och Norrköping flygplats har vi tagit fram värden för maximalt antal fordon vid angöringen för privatbilar och taxibilar. Dessa värden är framtagna för olika scenarier i framtiden, på Landvetter för 4, 5 och 6 miljoner årspassagerare samt på Norrköping flygplats för åren 2005 och 2010. Simuleringsmodellen passar både för flygplatser med en respektive två terminaler Resultaten skilde sig ganska markant ifrån de tidigare statiska beräkningarna, vilket främst beror på att i de statiska beräkningarna sprids fordonsflödet ut jämnt på en timme och bryr sig inte om de riktiga flödestopparna..
Packningskontroll av lermoränterasser - Bärighet jämfört med luftporhalt och densitet
Vid ytstabilisering behövs en metod för att kontrollera det packade materialets beständighet. Yttäckande packningskontroll (YPK) kan används för att få en överblick och lokalisera områden med dålig bärighet. Där bärigheten är dålig kan materialet vara sämre packat, vilket kan betyda att luftporhalten är hög. En hög luftporhalt betyder att materialet är dåligt packat. En bra packning ger en låg luftporhalt, vilket är nyckeln till en bra beständighet.
Flödessimulering av hydraulcylindertillverkning: vid Wipro i
Skellefteå
Wipro Infrastructure Engineering i Skellefteå tillverkar hydrauliska cylinderapplikationer. Företaget är ledande på den europeiska marknaden och har ny Indisk ägare Wipro Ltd. sedan 2006. Tillsammans är koncernen den tredje största tillverkaren i världen av hydraulcylindrar. Målsättningen är självklart att bli nummer ett.
Flödessimulering av hydraulcylindertillverkning: vid Wipro i Skellefteå
Wipro Infrastructure Engineering i Skellefteå tillverkar hydrauliska
cylinderapplikationer. Företaget är ledande på den europeiska marknaden och
har ny Indisk ägare Wipro Ltd. sedan 2006. Tillsammans är koncernen den
tredje största tillverkaren i världen av hydraulcylindrar. Målsättningen är
självklart att bli nummer ett.
Det görs och har gjorts stora satsningar på att förändra tankesättet för
hur produktionen av hydraulcylindrar ska se ut i Skellefteåfabriken.
Lagerstyrning vid Frigoscandia Freezer AB
Frigoscandia Freezer AB have seen themselves as an entrepreneur company for a long time, but have lately begun to realise that they have to go against a more administrative era. With that insight they have begun to examine their enterprise in order to achieve this. The division Team Spare Parts has started a project with the intention of checking-up the inventory management, and improving it for the future. To get support for this and other point of views, they decided to let us do our exam thesis as a part of the project.The first part of the thesis deals with the appropriate inventory theory. All calculations in the other parts of the thesis have been based upon this.
Konceptarbete om skidbalk i kompositutförande till BVS10
This thesis has been performed at BAE Systems Hägglunds, which is located in Örnsköldsvik. Hägglunds has a wide background of engineering, where they have manufactured all from airplanes to lifting cranes. Currently they only produce track vehicles at Hägglunds, where they manufacture the CV90 and BVS10 models. This thesis concerns the BVS10 which is an all-terrain-vehicle. The main purpose with the BVS10 is to enable transportation of material and personnel thru tough terrain.
Inventering och riskklassning av förorenade områden i Öna och Östnor :
This work consists of a survey and risk classification of eleven metal industries including foundries, finishers and engineering industries in two industrial areas in Mora. The study follows a method called MIFO (Method of Surveying Contaminated Sites) composed by the Swedish Environmental Protection Agency. In the method assessments of the degree of hazard posed by the pollutants, the level of pollution, the conditions of dispersal, sensitivity and the degree to which the area is worthy to protect are made for each contaminated site (object). The assessment classify the objects into four risk classes in which risk class 1 denotes a very large risk, 2 large risk, 3 moderate risk and risk class 4 little risk. The work of surveying using MIFO is divided into two phases.
Logistik i små företag - En analys av problem och möjligheter för STARKA
In order to suggest improvements for the logistics of STARKA, we felt that we had to analyze all the activities which were related to STARKA's logistic processes. Our primary analysis consisted of a rough but comprehensive description of different functions in the company, and the relationship between them. This was performed by following a typical order through the company to see which functions were affected by the order.Since we needed a more thorough view of the company, we decided to analyze the different products STARKA currently has on the market, focusing on economic data such as turn-over, profit, profit margin, deficiency cost and cost of warehousing. We also analyzed the company's choice of manufacturing processes, organization, warehousing processes, strengths and weaknesses.These analyses gave us a clear understanding of the company and its processes. STARKA is a small, function oriented company with a wide range of products.