Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Ecodriving - Sida 1 av 1

Green Wheels : en studie om transportbranschens miljöarbete mot minskat utsläpp av växthusgaser

Då miljö är ett ämne som får större och större utrymme i politiken, medier och våra dagliga liv så blir det en viktig aspekt som företagen måste ta hänsyn till. Transporternas utsläpp av växthusgaser utgör en tydlig miljöpåverkan och regeringen har därför satt upp mål om att utsläppen ska minskas med minst 40 % fram till år 2020. Syftet med undersökningen är att undersöka hur transportföretagen arbetar med miljömål för att minska utsläppen av växthusgaser, vilka arbetssätt de använder sig av och vilka effekter de kunnat urskilja. För att kunna ta reda på hur de resonerar kring och arbetar med att minska utsläppen har vi gjort en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer hos åtta stora transportföretag som verkar inom Sverige. Vår teoretiska referensram från tidigare forskning och litteratur infattade Den logistiska målmixen, Resursflöde, Grön Marknadsföring och TQEM. Studien visade att företagen är medvetna om regeringens mål men arbetar utifrån sina egna. För att minska ner på utsläppen av växthusgaser arbetar de främst med effektivare logistik, Ecodriving och till viss del alternativa drivmedel. För att möjliggöra fortsatta förbättringar så kommer det behövas ytterligare stöd i infrastrukturen..

Att flytta en design från ett användningssammanhang till ett annat

Vid design av IT-system krävs en förhållning till de specifika egenskaper som finns i den miljösystemet är tänkt att användas. Även om användningen ser liknande ut krävs en detaljeradanalys av det specifika sammanhanget för att få en djupare förståelse för hur det verkligaanvändningsområdet ser ut. Det har visats sig uppkomma användbarhetsrelaterade problem vidförflyttning av ett system från en stationär miljö till en mobil miljö. Rapporten har undersöktvilka utmaningar som uppkommer när ett system flyttas från en mobil miljö till en annan snarlikmobil miljö och tar sin utgångspunkt i Ecodriving-lösningar för tunga fordon. En kvalitativundersökning genomfördes för att undersöka och identifiera de utmaningar som uppkom.Analyserat material låg till grund för framtagningen av en prototyp.

Algoritmer för bedömning av förares framförhållningsförmåga

SammanfattningSyftet med examensarbetet är att utveckla en ny algoritm för att bedöma förarens framförhållningsförmåga. I arbetet ingick att undersöka vilka produkter som finns på marknaden idag, hur en förare kan påverka bränsleförbrukningen samt vilka principerna för Heavy Ecodriving är och hur de kan användas i de IT-lösningar som examensarbetets uppdragsgivare Fleetech utvecklar och säljer.Av två möjliga inriktningar, backkörning och accelerations- och bromsanalys, valdes det senare för utveckling av algoritmen. Tre olika koncept togs därefter fram:? Koncept 1: Utrullningskvot Där tiden som föraren använder motorbromsen(utrullning) loggas och ställs i relation till den tid som bromsen används.? Koncept 2: Accelerations- och bromskvot Där den hastighet som bromsas bort ställs i relation till den hastighet som har accelererats upp för att ge ett mått på bortbromsad energi.? Koncept 3: Framförhållning Detta koncept är tredelat. Antalet korta stop, tiden mellan broms och nästa acceleration samt hur mycket utrullning en enskild inbromsning innehåller.Koncepten modellerades och simulerades varefter de omsattes till kod.

Transporter på väg - En studie över Sveriges lastbilscentralers metoder för att möta ökande drivmedelspriser

Background and problem: In the last few years the threat against the environment and especially the emissions of carbon dioxide has become increasingly debated. The government have set up a goal to lower the emissions of carbon dioxide with 40 percent until 2020 compared to the level in 1990. The emissions in the transportation sector have, in contrast to the total emissions, increased since 1990 and will continue to increase unless powerful control measures are implemented. The lorry centres have to use strategies to answer to these external threats which lead us to the two questions of this thesis: - What methods do the lorry centres use actively and which do they consider as the most important methods for fuel saving? - Are there any differences which methods small, medium and large centres considers as important? Purpose: The main purpose of this thesis is to examine which methods lorry centres use actively and which they consider as important for fuel saving.

Ekonomiska aspekter av Skanskas miljöledningssystem

I dagsläget finns en rad olika certifierbara standarder för miljöledningssystem (MLS), exempelvis British Standard (BS7750), European standard (EMAS). Trots att ISO 14 000 serien har funnits på marknaden sedan 1996, finns det lite litteratur och forskning som behandlar dess ekonomiska effekter. ISO 14001 är en internationell standard för MLS och saknar absoluta krav på miljöarbetet. Kraven är mer riktade mot organisatoriska frågor, där företagen själva sätter upp sina mål. Detta examensarbete är utfört vid Skanska Sverige AB, Väg och Anläggning Norr, Distrikt Norrbotten, som är certifierade enligt ISO 14001 sedan år 2000.

Mindre energi och rätt tid : Utvärdering av utbildning och träning för lokförare i energieffektiv körning ? en simulatorstudie

Under 1980-talet introducerades den första tågsimulatorn i svensk lokförarutbildning. Denna simulator är fortfarande den enda fullskalesimulator som används för att utbilda lokförare i Sverige. En anledning till att det inte finns fler tycks vara att det bl.a. saknas pedagogiska och ekonomiska motiv för en utvidgad användning av simulatorer i undervisning och träning. Energibesparingar inom spårtrafik dvs.