Sök:

Sökresultat:

28 Uppsatser om ELLE - Sida 1 av 2

Vem är kvinnan i ELLE? : En kvantitativ studie av hur kvinnan framställs i ELLE Sverige (2013). 

Who is the most typical woman in ELLE Sweden (2013)? In this study we investigated the typical woman represented in the Swedish fashion magazine ELLE (2013) for women. Does a typical woman exist in the magazine at all and if so ? in what words and roles is she described in? How is this woman perceived in relation to the male gender? Based on the theory of constructionism; that the gender (i.e. What is female versus male) is constructed in the society and that media has an affect on our physical and psychological well being as well as our behavior and thoughts, the investigation of the female gender representation in women magazines, was of great importance to us.

Motivation, miljö och lek för läs- och skrivinlärning

Who is the most typical woman in ELLE Sweden (2013)? In this study we investigated the typical woman represented in the Swedish fashion magazine ELLE (2013) for women. Does a typical woman exist in the magazine at all and if so ? in what words and roles is she described in? How is this woman perceived in relation to the male gender? Based on the theory of constructionism; that the gender (i.e. What is female versus male) is constructed in the society and that media has an affect on our physical and psychological well being as well as our behavior and thoughts, the investigation of the female gender representation in women magazines, was of great importance to us.

Ola Rapace verkar ju lycklig, men hur gör då jag för att också bli det?

This paper examines which media messages related to happiness that can be found in interviews with famous people in the four largest lifestyle magazines in Sweden for the age group 16-34. The magazines are Cosmopolitan, ELLE, Café and King. Depending on which magazine the reader chooses to read he/she will be presented with different roads to happiness. Common for all examined magazines are happiness factors related to personal goals, determination and work. Often in a causal connection where the goal orientation and determination is tied together with success in work and career for the interview persons.

Horan och madonnan : En kvalitativ analys över kvinnans gestaltning i moderna livsstilsmagasins personporträtt

Lifestyle magazines portray women in different manners and have an influence on how media consumers create self-images. The importance of knowing how different visual representation of the female acts out in magazines with large target audiences is therefore of weight for the magazines? readers to understand. This thesis analyze how the two lifestyle magazines ELLE and LOVE portrays women in images and how they in turn create ideal images of women.The thesis has been conducted through a qualitative analysis of 5 images from each magazine that represents the magazines artistic styles. The theories used in this study are semiotic image analysis and visual text analysis viewed from a gender- and discourse perspective.The conclusion of this thesis is that ELLE portrays women as strong, happy and feminine, with at tendency towards androgyny, while LOVE describes women as inferior and sexual objects constructed for the male gaze.

Att skapa ett problem och sälja en lösning (To create a problem and sell a solution)

Studiens syfte är att undersöka och belysa de normer kring femininitet som modemagasinet ELLE förmedlar genom text och bild. Genom kritisk diskursanalys av text och semiotisk bildanalys av annonser ämnar vi belysa hur tidningen konstruerar kön ur ett genusperspektiv. Vi har använt oss av tre metoder för att studera detta, kvantitativ innehållsanalys, kritisk diskursanalys och semiotisk bildanalys. För att analysera vårt resultat har vi använd oss av fyra olika teorier; Laclau och Mouffe?s diskursteori, Yvonne Hirdmans genussystem, Elwin-Nowak & Thomsson?s Att göra kön samt Judith Butlers modell om den heterosexuella matrisen.

"Alla vi andra?" - konstruktioner av Vi och Dem i Elle : En kritisk diskursanalys av personporträtt i Elle - världens största modemagasin

Syfte: Svenska ELLEs personporträtt har studerats med syfte att belysa hur ett Vi och Dem förhållande konstrueras, men även för att klargöra vilka som utgör Vi och Dem i kontexten. Detta för att ta reda på vilka sociala konstruktioner som ELLE medverkar till.Metod: Studien är en kritisk diskursanalys vilken är inspirerad av Norman Fairclough Critical discourse analysis. Texterna har vidare behandlats utifrån en symtomal innehållsanalys, med hjälp utav verktyg hämtade ur semiotiken.Resultat: Studiens resultat visar på att ett specifikt narrativ appliceras på samtliga av ELLEs personporträtt. Detta sker likt en schablon som skapar en fiktiv karaktär av intervjuobjektet vilket därmed konstrueras till ett Vi. Genom flertalet faktorer exkluderas läsaren i relation till vi:et och blir därmed ett uttalat Dem..

Vem är ELLE-kvinnan : En semiotisk analys av ELLE's modereportage ur ett genusperspektiv

Idag är modet mer kommersialiserat är någonsin och bilder som porträtterar kvinnor i olika sammanhang som kan knytas till mode cirkulerar snabbare än någonsin. Vad är det egentligen för bild av kvinnan som framställs på dessa bilder? Syftet med följande uppsats är att med hjälp av Barthes modell för semiotisk bildanalys ta reda på om svenska ELLE använder sig av några återkommande bild/-er av kvinnan i sina modereportage. Analysen är gjord ur ett genusperspektiv med utgångspunkt från stereotypa könsroller och kvinnans tillskrivna egenskaper. Materialet som analyserats är fyra stycken bildreportage om cirka åtta bilder från svenska ELLE (juni, september, november2010 samt april 2011).

Kvinnor och män i reklam : En kvantitativ innehållsanalys om kvinnor och mäns framställning i modemagasin ur ett genusperspektiv

This study is about gender stereotypes that occur in the magazines of ELLE and KING's advertisements in 2014. The purpose of this inquisition is by using a gender perspective to examine the interpretation of women and men, compare how they relate to the traditional gender stereotypes. To answer our purpose of this study, a selection of 400 advertisements were analyzed based on it's content and visual expression. Through a content analysis, we could measure the frequency of 18 variables and put them in relation to each other to grasp the differences that exist between the genders. The results are presented in bar charts based on the variables that proved most interesting outcome between the genders.

Den lekfulla kungen och den ansvarfulla modedockan : En studie i hur genus gestaltas i livsstilsmagasin

The purpose of this work is to examine gender rols in lifestyle magazines. In order to do this, two magazines were used and analyzed using a qualitative content analysis. In addition the authors also analyze the advertisements for each gender. Interviews in King of Sweden and ELLE are also analyzed. The thesis is examined on the basis of gender theory, and theories about stereotypes and myths.

Supermamma eller Kung av New York?: En kvalitativ studie om hur kända kvinnor och män skildras i skriven text i modemagasinen Elle och King

Genusforskning har visat på hur män och kvinnor skildras i medier och bildreklam där resultat visar att det finns tydliga skillnader i framställningen av kvinnor och män. I den här studien har reportage med kända kvinnor och män i två svenska modemagasin ELLE och King analyserats. Syftet med undersökningen är att belysa på vilket sätt kvinnorna och männen skildras i reportagen i modemagasinen. En kvalitativ textanalys har gjorts av totalt tolv reportage, sex reportage från varje magasin, publicerade under december 2012 ? maj 2013.

Mannen och kvinnan i reklamen. : En studie av annonserna i tidskrifterna Café och Elle.

Men and women in advertising - a study of the ads in the magazines Café and ELLE is an essay in media and communication studies covering 15hp. The author examines what is considered masculinity and femininity in a variety of advertisements, and which products are linked to masculinity and femininity. Besides this, the author also examines the production of happiness, and how this may differ between men and women. Although stereotypes, myths and metaphors are examined. The essay is examined on the basis of gender theory, and theories about stereotypes and myths.

Identitetsskapande populärpress

Uppsatsen syftar att genom svenska ELLE, amerikanska Vouge och mexikanska Marie Claire ge en ökad förståelse och kunskap om texternas dolda grundvärderingar och grepp och hur dessa kan påverka läsarens identitet..

Hur framställs kvinnor och män i svenska mattidningar? : En kvantitativ innehållsanalytisk undersökning ur ett genusperspektiv

Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur män respektive kvinnor framställs i tre svenska mattidningar: ELLE Mat & Vin, Buffé samt Allt om Mat. Endast bildmaterial av redaktionell karaktär har undersökts. Detta har utförts med hjälp av kvantitativ innehållsanalytisk metod, där ett egenkonstruerat kodschema använts för att analysera det valda bildmaterialet.Uppsatsen tar sitt teoretiska avstamp i genusforskning på medier, med böcker av bland andra Linda Fagerström och Maria Nilson, Gunilla Jarlbro samt Kjell Nowak och Gunnar Andrén. Utöver de teorier som framförs av dessa författare har ett antal artiklar och uppsatser som behandlar genus och matlagningsprogram varit till hjälp.Huvudfrågeställning: På vilket sätt framställs kvinnor respektive män i bildmaterialet hos tidningarna ELLE Mat & Vin/Buffé/Allt om Mat?Hypoteser:-    Män kommer i framställas i professionella sammanhang i högre grad än kvinnor, där deras yrke har en tydlig koppling till mat och matlagning. -          Kvinnor kommer i större utsträckning än män medverka i form av statist i bild- samt receptreportage.Efter genomförd analys kan uppsatsförfattaren konstatera att tidningarna till viss del reproducerar könsstereotypa bilder av kvinnor och män: kvinnorna som syns i tidningarna är fler än männen till antalet, men de förekommer klart oftare än männen inom kategorin statist i bildreportage..

ELLE & CAFÉ : ? en studie av modemagasins omslag

ABSTRACTTitle: ELLE & Café ? a study of fashion magazines cover pages.Number of pages: 38Author: Greta SimonssonTutor: Amelie HössjerCourse: Media and Communication Studies DPeriod: Spring Semester 2008University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityAim: The purpose of this essay is to:? Analyze the cover images from the 2007 editions of the magazines ELLEs and Café, using semiotic analysis.? Analyzes eventual resemblances or differences between the two magazine's cover images based upon the result of the semiotic analysis.Material and methods: The study of ELLEs's and Café's cover pages has been done using a model built upon semiotic analysis, developed with the purpose of suiting observation and examination of cover pages of fashion magazines. The cover pages were analyzed from the categories character, context, and environment.Main results: The main results include the observation that both ELLEs and Café chooses well-known figures from women's fashion industry as prime characters on their covers. In ELLEs, all main characters are famous women emerging from the music, television and fashion industries. The women in Café are known for similar professions.

Borta bra men hemma bäst : En kvalitativ studie av hur det globala påverkar det kulturella i Elle Decorations hemma hos-reportage

Syfte/problemställningar: Att med en kvalitativ undersökning studera om det tydligt via text och bild går att urskilja några globala och kulturella influenser i utvalda reportage från magasinet ELLE Decoration, från fem olika länder. Vi studerar även skiljelinjerna mellan vad som är privat och vad som är offentligt genom framställningen av hemmet och dess inredning. Teori: Birgit Öbergs kulturperspektiv, John Tomlinsons globaliseringsperspektiv, Anja Hirdman, Madeleine Kleberg och Kristina Widestedts teorier kring intimiseringen av journalistiken och Jürgen Habermas offentlighetsteori. Metod: Semiotisk bildanalys och textuell diskursanalys. Resultat och slutsats: Via undersökningen har vi kommit fram till att det globala kan ses som ett nytt ideal inom heminredning där en gemensam underliggande mall ligger till grund för hemmens utformning och framställning.

1 Nästa sida ->