Sök:

Sökresultat:

1299 Uppsatser om Documentary Film - Sida 52 av 87

Den obekväma planeten : En analys av retoriken i dokumentärfilmerna An Inconvenient Truth och The Planet

An Inconvenient Truth (2006) och The planet (2006) är två stycken dokumentärfilmer som behandlar klimathotet och dess globala följder. Uppsatsen diskuterar den retoriska meningen och de retoriska skiljaktigheter, likheter mellan dokumentärfilmerna. Den diskuterar även syftet av de filmsekvenser som används till varje tal/intervju. Uppsatsen innehåller analyser av varje film samt en analyssummering mellan båda filmerna. An Inconvenient Truth (2006) är en dokumentärfilm med fokus på Al Gores och hans kampanj där han försöker informera folk gällande klimathotet.

Solceller som energikälla och solskydd för tält

This degree project is an investigation of solar cells and their ability to deliver electric power as well as reducing the need for cooling. The main object of interest is a BASE-X shelter. The shelter is purchased by the Swedish Defence Materiel Administration, FMV to be used for command and camp in the new force called Nordic Battlegroup, NBG. The demand on the equipment is firstly that it should have a small weight to be easy to transport and handle and secondly to be easy to bring up fast. Therefore the choice of solar cell technology fell on thin film cells.

Machoideal och/eller meningslös underhållning? : Om fem mäns berättelser kring krigsfilmen Saving Private Ryan med fokus på maskulinitet och publiken som meningsskapare.

Uppsatsen undersöker fem mäns berättelser kring krigsfilmen Saving Private Ryan, med fokus på maskulinitet. Föreställningarna och bilderna kring maskulinitet som kan urskiljas i intervjupersonernas berättelser, knyts till R.W. Connells teoretiska ramverk kring hegemonisk maskulinitet och de hierarkiska relationerna mellan olika maskuliniteter. Vidare resoneras det kring hur berättelserna exemplifierar en syn på mediepublik som aktiva meningsskapare, då intervjupersonerna tar fasta på olika aspekter i filmen samt ger den olika mening och betydelse. Slutligen belyses hur genus- och andra identiteter är något som kontinuerligt skapas i mötet med en mängd olika diskurser varje dag, samt hur själva handlingen att se på krigsfilm i sig kan ses som konstruerande av maskulinitet..

Tal och skrift i Sandor slash Ida ur två perspektiv

Antalet nybildade efternamn har ökat markant de senaste åren, vilket naturligtvis påverkar efternamnens språkliga utveckling. Syftet med denna studie är att kartlägga godkända nybildade efternamn i Sverige år 2001 och undersöka vilka efternamn som väljs. Materialet består huvudsakligen av kompilerade efternamnsuppgifter från Tidning för kungörelser om efternamn och avgränsas till att enbart innefatta nybildade efternamn. Namnen indelas i fyra sammanfattande kategorier: sammansatta efternamn, enledade efternamn, utländskt klingande efternamn samt morfologiskt oklara efternamn. Av de tio undergrupperna är sammansatta efternamn av borgerlig typ följt av utländskt klingande namn vanligast.

Krig i drömfabriken : En studie om krigsretorik och Hollywood-film

Denna kandidatuppsats utgör en komparativ studie av två vampyrkaraktärer, greve Dracula och Edward Cullen, utifrån Bram Stokers Dracula (1993) och Stephenie Meyers första roman i Twilightsagan, Twilight (2007). Jag vill försöka klargöra förändringar i skildringarna av vampyrkaraktärerna genom att jämföra hur dem skildras när det gäller utseende, liv samt beteende och handling och därefter finna likheter och skillnader vampyrkaraktärerna emellan utifrån dessa aspekter. Den komparativa studien bygger huvudsakligen på närläsning av romanerna eftersom jag endast ägnar mig åt att studera hur vampyrkaraktärerna skildras. Resultatet visar att det finns såväl likheter som skillnader när det gäller skildringarna av greve Dracula och Edward. Skildringarna av Dracula som en monstervampyr har förändrats, gått förlorade och likaledes bevarats när det gäller skildringarna av Edward som humanvampyr..

Mötet mellan dans och nordisk natur : en explorativ studie

Syftet har varit att utforska mötet mellan olika naturrums ?tilltal? och en dansares svar på detta tilltal. Avsikten är mer preciserat att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv, beskriva innehåll och struktur på subjektiva upplevelser och erfarenheter såsom de framträder i mötet mellan naturen som fenomen och rörelse som improvisation och gestaltning. Syftet har lett fram till följande frågeställningar:Vad uppfattar jag av de utvalda naturrummen?Vad väcker de olika naturrummen för rörelser i mig som dansare?Hur framträder dessa upplevelser för mig på ett reflekterande plan? Metoden i denna studie har varit en explorativ studie dvs.

Från rännsten till förort ? en kvalitativ studie av det ?utsatta? området i svensk spelfilm över tid

Syfte: Syftet med min studie är att genom analys av två filmer som skildrar likartade teman från två olika tidsperioder exemplifiera hur en socialt utsatt miljö och människor i den skildras i svensk spelfilm. Med filmerna som utgångspunkt vill jag skapa underlag för en diskussion om vilka eventuella konsekvenser dessa skildringar kan få för hur de som ser filmerna uppfattar de verkliga miljöerna och dess invånare. I studien undersöks följande frågeställningar: Hur beskrivs den utsatta miljön i de respektive filmerna? Vilka karaktärer används och hur beskrivs dessa? Hur används miljön respektive karaktärerna för att bygga handlingen? Vad kan det innebära att miljöerna respektive karaktärerna i filmerna beskrivs på det sätt som de gör för hur en publik uppfattar de som bor i dessa miljöer i verkligheten?Metod: Utifrån syftet med undersökningen och för att besvara mina frågeställningar har jag gjort en kvalitativ studie i form av en etnografisk innehållsanalys (ECA) av två svenska spelfilmer samt semistrukturerade intervjuer med tre intervjupersoner. I min analys har jag använt mig av socialkonstruktionism så som den beskrivs av Hacking som ett övergipande teoretiskt perspektiv för Pierre Bourdieus teori om det sociala rummet och G.

Opartiskt berättande : En ny mall för dokumentärfilm

Det är mycket svårt, om inte omöjligt att göra en opartisk dokumentärfilm. I minundersökning skapade jag en särskild mall som jag sedan följde då jag genomförde endokumentärproduktion. Mallens innehåll är baserat på teoretisk forskning jag gjortinom dokumentärteori och hade som mål att eliminera de största faktorerna sombidrar till det till synes omöjliggörandet av opartiskhet. En viktig del av den teoretiskaforskning jag gjort är de teorier Stella Bruzzi ställer angående performance. Jag valdepolitik som ämne för min produktion i hopp om att få två polariserade åsikter om ettämne för att därmed utmana regissörens opartiskhet så mycket som möjligt.

Colombianer på bioduken : Representationen av tre Hollywoodproducerade actionfilmer

The purpose of the thesis was to analyse three action films; Collateral Damage from 2002; Clear and Present Danger from 1994; and Scarface from 1983, in order to see how Colombians are represented in these movies.The action genre comprises of different stereotypes where the hero and the villain are represented in conjunction to each other. The analysis is about the way the films content and form are used to uphold the representation of Colombians, but also the villain and the hero more generally.Critical Discourse Analysis was used, as main method, and the concepts of denotation and connotation guided the analysis. The main conclusion is that the three movies reproduced an already established collective stereotype of Latin Americans, stereotype that includes both Colombia and Colombians..

Vem väljer film?: en studie om vems preferenser som ges
företräde när det gäller tillämpningen av det vidgade
textbegreppet i svenskundervisningen

Syftet med detta examensarbete var dels att undersöka preferenser vad det gäller spelfilm hos lärare och elever, dels att granska vems preferenser som ges företräde när det gäller tillämpningen av det vidgade textbegreppet, och då specifikt spelfilmens förekomst i svenskundervisningen på gymnasiet. Undersökningen har genomförts bland både lärare och elever på en gymnasieskola i Norrbotten. De metoder som har används är dels en enkät hos både lärare och elever, och dels lärarintervjuer. Resultaten från undersökningen visar att det finns skillnader mellan elevernas och lärarnas filmpreferenser. Undersökningen visar även att det är lärarnas preferenser som styr valet av spelfilm i undervisning av ämnet svenska..

Användning av lekplatser : en fallstudie i Vänersborgs kommun

The aim with this report is to investigate what influence the way playgrounds are used throw the case study in Vänersborg, and also to find methods for municipalities to collect information about how playgrounds are used. The methods were observations, interviews with parents and children, a questionary with questions about what playgrounds they used, how often and why they used them and what the children used to do there. There was also a demographic investigation and documentary research. The most popular playground, Skräcklan, gets visitors from all parts of the municipality. It is located in a park with a view over the lake Vänern, there is a parking place and a café and it has furthermore a large area and many play equipments. Many of the families make shorter trips and picnics to this place. In exception of this playground, the families almost always go to the playground in their neighborhood and their part of the town.

Snövit : från undersaga till bildberättelse

Snow White through Grimm and Disney - A Comparative StudyThis essay attempts to discern the differences regarding six Swedish versions of the fairy-tale Snow White and the Seven Dwarfs over a period of 150 years. Focus is placed on structural transformations through time and media according to the analytical theories of Vladimir Propp. Attention is also given to former research done on the impact of the fairy-tale on the child from a psychological and social point of view. Of interest is the historical background of the tale, commencing with oral tradition, and how this was dealt with by the Grimm brothers. Three of the versions used for this comparative study are variants of the Grimm tale, and three belong to Walt Disney productions, i.e.

They shoot each other? : Våldet i en adaptationsstudie av Hungerspelen och Battle Royale

This thesis presents a qualitative, comparative study of the violence in the adaptations of Hunger Games (Tony Ross, 2012) and Battle Royale (Kinji Fukusaku, 2000). By analyzing the function of violence in a single scene in each of the movies, and comparing it to the literary original, the study aims to explore if there are any differences in the representation of the violence in the two media. The study also briefly discusses whether the violence has any function in bringing the story forward in both the literary sources and in the films and what the motivation for the violence is. "The study also includes a brief analysis of the narratives in relation to the monomyth established by Jospeh Campbell. Specifically, I discuss the similarities between Hunger Games and Battle Royale, which are two stories that have been created in two different cultural traditions, and whether or not we can say that the stories derive from this monomyth." The result concludes that the monomyth can be found in both stories, but that the scenes which is analyzed has to be put into the context and furhter story of the film to be of any relvance to the theory.

En riktig jul med julkalendern? : Utveckling, innehåll och målgrupp för SVT:s julkalender

Abstract The purpose with this essay is to get an understanding of how the christmascalender hasevolved throughout the history, and why its shape looks like it does. We have made ananalysis of the 21-centurys calendars to get a look on the content and tried to track a targetgroup. Which themes have characterized the 21-century and how can you put these in relationto earlier calendars? To get a greater insight in the design of the christmascalendar, we madean interview with SVT's Susanne Kvarforth. After this it came to our knowledge that they arelacking guidelines besides that their target group is 6-12 year olds.

Millennium Mindscreen - Om det filmiska jaget och den samtida förstapersonsfilmen

Denna uppsats diskuterar, utifrån relevant teori inom narratologin, det filmiska förstapersonsberättandet och dess konstruktion. Med utgångspukt i en synkron studie av ett antal förstapersonsfilmer (Where the Truth Lies, Millennium Mambo, The New World, The Thin Red Line, The Brown Bunny, Eyes Wide Shut och L'Intrus) diskuteras vilka implikationer dessa filmer har för filmteori rörande just det subjektiva berättandet och om det i någon egentlig bemärkelse finns en filmisk motsvarighet till det litterära "jaget"..

<- Föregående sida 52 Nästa sida ->