Sökresultat:
1234 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 66 av 83
Samspel mellan barn med sprÄkstörningar och barn utan nÄgra uppkomna sprÄkstörningar. En studie pÄ tvÄ integrerade sprÄkavdelningar i förskolan
Samspel mellan barn med sprÄkstörningar och barn utan nÄgra uppkomna sprÄkstörningar. En studie pÄ tvÄ integrerade sprÄkavdelningar i förskolan. Syftet med examensarbetet Àr att ge en beskrivning av hur samspelet kan se ut mellan barn med sprÄkstörningar och barn utan nÄgra uppkomna sprÄkstörningar pÄ tvÄ integrerade sprÄkavdelningar i förskolan. Ett visst fokus ligger pÄ att synliggöra hur den talade kommunikationen kan se ut. Litteratur och tidigare forskning kring; barns samspel, lek, kommunikation, barns sprÄkutveckling, sprÄkstörning och integrering presenteras.
Analoga och digitala verktyg i svensk?mnets skrivundervisning
The purpose of this study is to investigate how twelve middle school teachers use educational
tools and what influences their choice of educational tools in Swedish language writing instruction.
To answer this purpose, three research questions were formulated: What does writing
instruction look like for middle school students according to the teachers in the study?
What influences teachers' choice and use of educational tools in writing instruction? What
opportunities and challenges do teachers experience in Swedish language writing instruction
when using different educational tools? Twelve teachers from variously sized municipalities
and with different experiences participated in the study through purposive sampling and
convenience sampling. The chosen method is qualitative semi-structured teacher interviews.
To analyse the results, this study employs analytical tools from the sociocultural perspective,
using concepts such as mediation, appropriation, the zone of proximal development, and
scaffolding. The results show that both analogue and digital tools are used in the teachers'
writing instruction. The choice of tools should be based on pedagogical considerations, with
an emphasis on social interaction and collaboration during the learning process.
Ungdomars uppfattningar av visuell kommunikation via sociala medier
Ungdomars datoranvĂ€ndning har ökat de senaste Ă„ren och en stor del av ungdomars kommunikation sker via sociala medier. Trots att detta Ă€r utbrett bland ungdomar finns lite forskning om fenomenet. I lĂ€roplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 stĂ„r det beskrivet att undervisning bör ske utifrĂ„n ungdomars egna erfarenheter, varför sociala medier skulle kunna vara en del av undervisningen.Denna studie syftar till att undersöka hur ungdomar uppfattar visuell kommunikation via sociala medier. De frĂ„gestĂ€llningar studien Ă€mnar att ge svar pĂ„ Ă€r vilka sociala medier ungdomar anvĂ€nder och hur de kommunicerar visuellt via dem, hur kommunikation skiljer Ă„t mellan olika sociala medier, vad och varför ungdomar kommunicerar med bilder pĂ„ sociala medier samt hur ungdomar uppfattar sin egen respektive andras visuella kommunikation via sociala medier.Ă
tta ungdomar i Ärskurs 9 intervjuades dÀr de bland annat beskrev hur sociala medier fungerar och hur de anvÀnder dem, vilka övervÀganden de gör kopplat till bilddelning, varför de kommunicerar visuellt via sociala medier samt hur de uppfattar andras digitala bildpublicering. I studien framkom att ungdomarna anvÀnder flera olika sociala medier eftersom de har olika funktioner och fokus.
Det digitala teknikskiftets inverkan pÄ pressfotografer : en undersökning av övergÄngen till digital fototeknik pÄ BohuslÀningen
The ability to tackle NP-hard problems has been greatly extended by the introduction of Metaheuristics (see Blum & Roli (2003)) for a summary of most Metaheuristics, general problem-independent optimisation algorithms extending the hill-climbing local search approach to escape local minima. One of these algorithms is Iterated Local Search (ILS) (Lourenco et al., 2002; StĂŒtzle, 1999a, p. 25ff), a recent easy to implement but powerful algorithm with results comparable or superior to other state-of-the-art methods for many combinatorial optimisation problems, among them the Traveling Salesman (TSP) and Quadratic Assignment Problem (QAP). ILS iteratively samples local minima by modifying the current local minimum and restartinga local search porcedure on this modified solution. This thesis will show how ILS can be implemented for MSA.
TillgÄng till text : LÀromedel för elever med grav synnedsÀttning
Att fÄ text tillgÀnglig Àr en omstÀndighet som pÄverkar lÀrmiljön. Syftet med studien Àr att undersöka hur elever med grav synnedsÀttning fÄr tillgÄng till text i anpassade lÀromedel, hur lÀromedlen anvÀnds och fungerar i skolmiljön.I studien genomfördes sex kvalitativa forskningsintervjuer av lÀrare och resurslÀrare till elever med grav synnedsÀttning frÄn Är sex till Är tvÄ pÄ gymnasiet. DÀrefter bearbetades och analyserades intervjuerna. Studien visar att anpassningar som anvÀnds Àr med stor majoritet i textviewformat och att de flesta lÀser dem via punktskriftsskÀrmen alternativt pÄ datorskÀrmen. Stöd av talsyntesen tar nÄgra av eleverna hjÀlp av, företrÀdesvis de Àldre.Datorn Àr verktyget som gör lÀromedlen tillgÀngliga för eleven.
Pluginkonfigurering - ett grafiskt och anvÀndarvÀnligt sÀtt att konfigurera "plugins" i iipax
Företaget Ida Infront, dÀr examensarbetet utfördes, var intresserad av hur den grafiska pluginkonfigurering kan göras mer anvÀndarvÀnlig i deras egenproducerade mjukvaruprogram iipax. Programmet iipax anvÀnds bland annat till att effektivisera Àrendehanteringsprocesser och digitala arkiveringar. Det Àr till stor del uppbyggt av plugins vilka förtecknas i en konfigurationsfil men Àven i vissa fall det grafiska anvÀndargrÀnssnittet. Pluginkonfigurering sker genom att anvÀndaren fyller i pluginnamn, parameternamn och parametervÀrden för ett plugin i ett formulÀr. Det finns ingen information i programmet vilka plugins som finns eller vad de har för parametrar, vilket gör det svÄrt att konfigurera plugins.
RegeringsrÀttens tillÀmpning av genomsyn : Har utrymmet för att tillÀmpa genomsyn minskat?
AnvÀndning av Informations- och kommunikationsteknik (IKT) Àr idag ett naturligt inslag i mÄnga mÀnniskors vardag. Samtidigt uppmÀrksammas risken med digitala klyftor av flera samhÀllsinstanser. I detta sammanhang nÀmns Àldre som en av de grupper som riskerar att hamna efter, vilket i förlÀngningen kan leda till ett utanförskap frÄn den demokratiska processen pÄ grund av bristande tillgÄng till eller kunskap om datorer och Internet. Studiens syfte Àr att belysa Àldres upplevelser och erfarenheter av datorer och IT och sin delaktighet i IT-samhÀllet idag. Studien Àr inspirerad av etnografisk metod och har ett socialkonstruktionistiskt perspektiv dÀr Älder kan förstÄs som en skapad social kategori.
Titan? : Ho?r jag en roman eller bara musik?
Ungdomars datoranvĂ€ndning har ökat de senaste Ă„ren och en stor del av ungdomars kommunikation sker via sociala medier. Trots att detta Ă€r utbrett bland ungdomar finns lite forskning om fenomenet. I lĂ€roplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 stĂ„r det beskrivet att undervisning bör ske utifrĂ„n ungdomars egna erfarenheter, varför sociala medier skulle kunna vara en del av undervisningen.Denna studie syftar till att undersöka hur ungdomar uppfattar visuell kommunikation via sociala medier. De frĂ„gestĂ€llningar studien Ă€mnar att ge svar pĂ„ Ă€r vilka sociala medier ungdomar anvĂ€nder och hur de kommunicerar visuellt via dem, hur kommunikation skiljer Ă„t mellan olika sociala medier, vad och varför ungdomar kommunicerar med bilder pĂ„ sociala medier samt hur ungdomar uppfattar sin egen respektive andras visuella kommunikation via sociala medier.Ă
tta ungdomar i Ärskurs 9 intervjuades dÀr de bland annat beskrev hur sociala medier fungerar och hur de anvÀnder dem, vilka övervÀganden de gör kopplat till bilddelning, varför de kommunicerar visuellt via sociala medier samt hur de uppfattar andras digitala bildpublicering. I studien framkom att ungdomarna anvÀnder flera olika sociala medier eftersom de har olika funktioner och fokus.
IKT och lÀrande : En studie kring hur lÀrarens kunskapssyn pÄverkar undervisningen med IKT
LÀrare anvÀnder IKT i olika utstrÀckning i verksamheten och de har olika kompetens nÀr det gÀller hur verktygen ska anvÀndas (Skolverket 2009). Kompetens och kunskapssyn Àr tvÄ begrepp som Àr nÀra förbundna. LÀrarens kunskapssyn pÄverkar hur verktygen anvÀnds i verksamheten och kompetensen pÄverkar om lÀraren kan anvÀnda verktygen pÄ rÀtt sÀtt för att skapa möjligheter till lÀrande. I uppsatsen studeras lÀrarens kunskapssyn och hur den pÄverkar undervisningen med IKT.  FrÄgestÀllningar:   Hur kommer kunskapssyner till uttryck i lÀrarens undervisning med IKT? I uppsatsen görs en litteraturstudie av ett urval av studier som tolkats utifrÄn hur syner pÄ kunskap kommer till uttryck genom lÀrarens undervisning med IKT.
"Man fÄr bara hÀnga pÄ tÄget" - En studie om lÀrares reflektioner kring arbetet med begreppet digital kompetens i skolans verksamhet idag och i framtiden
BAKGRUND: Bakgrunden beskriver det förÀndrade kunskapsbehov som samhÀllet nu genomgÄr och hur lÀrare i skolans verksamhet hanterar och förhÄller sig till detta. Kritiskt förhÄllningssÀtt, elevernasmedieanvÀndning och begrÀnsningar som kan förekomma Àr andra delar som behandlas.SYFTE: Syftet med studien Àr att undersöka hur sju lÀrare i Ärskurs 4-6 tolkar begreppet digital kompetens och hur de arbetar med digital kompetens i sin undervisning. Ett bisyfte Àr att undersöka om lÀrarna tror att de kommande styrdokumentens riktlinjer kring digitalkompetens kommer att förÀndra deras undervisning, och i sÄ fall pÄvilket sÀtt.METOD: Metoderna som anvÀnts i studien Àr self report och delvis strukturerade intervjuer. Vi valde att lÀmna ut vÄra self reports först för att lÄta respondenterna associera fritt angÄende begreppet digitalkompetens utan pÄverkan frÄn oss. NÀr vi samlat in svaren formulerade vi individuella frÄgor utifrÄn dessa och följde sedan uppdem med delvis strukturerade intervjuer för att fÄ en fördjupad kunskap om lÀrarnas Äsikter.RESULTAT: Studien visar att lÀrare Àr positivt instÀllda till att integrera digitala medier i undervisningen.
Anonyma internetkulturer : En studie av ?lurkers? upplevelser
Introduktion: Internet bestÄr idag av flertalet forum som var och en kan karaktÀriseras som eninternetkultur. Dessa forum inriktar sig till att antingen anonymisera sina anvÀndare för attutnyttja yttrandefrihetens maximala potential, eller icke-anonymitet dÀr anvÀndare kankopplas till personliga uppgifter tillgÀngliga till de som vistas pÄ forumet. Allt fler svenskarvÀljer anonymiseringstjÀnster pÄ grund av de digitala övervakningslagarna som har trÀtt i kraftunder 2000-talet. Syftet: syftet med studien Àr explorativt, det vill sÀga att ta reda pÄ hur sÄkallade lurkers, ÄskÄdare, uppfattar anonymitet pÄ internet. Metod: för att samla empirigenomfördes kvalitativa intervjuer med sex stycken sÄ kallade lurkers.
USB-kommunikation med programmerbar ultraljudssÀndare
Inom medicinsk materialteknik utvecklar man injicerbara ben-cement, att anvÀndas för att fylla och reparera defekter med minimala kirurgiska ingrepp. HÀrdningstiden bestÀmmer hur lÀnge man kan arbeta med materialet, och nÀr man kan sy ihop sÄret utan risk för medicinska komplikationer. Det Àr dÀrför av stor vikt att man kan bestÀmma denna tid sÄ exakt som möjligt. En metod baserad pÄ ultraljud hÄller pÄ att tas fram för detta ÀndamÄl. En tillförlitlig mÀtmetod skulle vara till omedelbar hjÀlp bÄde för medicinsk personal och de som utvecklar materialen, vilket skulle kunna innebÀra kortare operationstider för patienterna.
Ungdomar och lokalmedier : En kvanititativ studie i hur gymnasieungdomar i Jönköping anvÀnder lokala medier 2010
Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att kartlÀgga Jönköpings gymnasieungdomars anvÀndning av samtliga professionellt producerade lokalmedier pÄ orten, sammanlagt tolv stycken.461 enkÀtsvar frÄn elever pÄ 18 gymnasieprogram visar att i Jönköping har Ànnu inte den stora vÀrlden konkurrerat ut den lilla. Trots den digitala tidsÄlderns influenser pÄ den unga generationen uppger hela 50 procent av gymnasieungdomarna att de Àr intresserade av lokala nyheter och helst konsumeras dessa via traditionella medier. Samtidigt uppger 44 % att de dagligen eller nÀstan dagligen anvÀnder sociala medier för att ta del av lokala nyheter.Jönköpings-Posten Àr det överlÀgset mest frekvent anvÀnda lokala nyhetsmediet. 26 procent av Jönköpings gymnasieungdomar lÀser den lokala morgontidningen pÄ papper dagligen eller nÀstan dagligen. PÄ delad andraplats med 12 procents daglig anvÀndning ligger nÀttidningen Jnytt och TV4 Jönköping.
IKT i gymnasieskolans svenskundervisning
I föreliggande uppsats undersöks IKT (informations- och kommunikationsteknik) i gymnasieskolans svenskundervisning. Studien har utförts bland annat genom kvalitativa intervjuer av 5 svensklÀrare pÄ fyra olika gymnasieskolor i SmÄland. Författarna försöker ge svar pÄ vilka motiv som ligger bakom den pÄgÄende förÀndringen mot ett mer digitaliserat svenskÀmne, vad och hur dessa förÀndringar rent konkret ser ut samt om svensk-undervisningen blir bÀttre eller sÀmre av IKT. Dessutom har vi försökt ta reda pÄ och besvara hur svensklÀrares attityder till förÀndringen ser ut samt huruvida skolornas 1:1-satsning med en dator per elev har betydelse för förÀndringen mot en IKT-baserad svenskundervisning.De huvudsakliga resultaten visar att det finns olika motiv till integrerandet av IKT i svenskÀmnet pÄ gymnasiet. Vi ser tendenser till nÄgot som kan sÀgas vara ett slags socialiserat behov hos dagens unga dÀr de nya digitala, visuella medierna ser ut att pÄverka och förÀndra den unga generationens sÀtt att hantera sitt lÀrande.
"Gay marriage vs Fag marriage : - En kritisk diskursanalys av Tea Party och Westboro Baptist Church
I föreliggande uppsats undersöks IKT (informations- och kommunikationsteknik) i gymnasieskolans svenskundervisning. Studien har utförts bland annat genom kvalitativa intervjuer av 5 svensklÀrare pÄ fyra olika gymnasieskolor i SmÄland. Författarna försöker ge svar pÄ vilka motiv som ligger bakom den pÄgÄende förÀndringen mot ett mer digitaliserat svenskÀmne, vad och hur dessa förÀndringar rent konkret ser ut samt om svensk-undervisningen blir bÀttre eller sÀmre av IKT. Dessutom har vi försökt ta reda pÄ och besvara hur svensklÀrares attityder till förÀndringen ser ut samt huruvida skolornas 1:1-satsning med en dator per elev har betydelse för förÀndringen mot en IKT-baserad svenskundervisning.De huvudsakliga resultaten visar att det finns olika motiv till integrerandet av IKT i svenskÀmnet pÄ gymnasiet. Vi ser tendenser till nÄgot som kan sÀgas vara ett slags socialiserat behov hos dagens unga dÀr de nya digitala, visuella medierna ser ut att pÄverka och förÀndra den unga generationens sÀtt att hantera sitt lÀrande.