Sökresultat:
1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 49 av 81
Interaktioner med nya medier i pedagogisk dokumentation : appen pÄ framvÀxt?
The overall purpose of this study is to examine how preschool teachers make use of digital tools in correlation with pedagogical documentation. More specifically, the purpose is to interview preschool teachers about their ideas and their use of the digital tool Förskoleappen to record and document childrens learningprocesses. The purpose will be answered with help from the following questions: In what way do preschool teachers use Förskoleappen in pedagogical documentation? What ideas and views do preschool teachers have about digital technology in general and Förskoleappen in particular? In order to find the answers to our questions we carried out a qualitative study in the form of interviews with six preschool teachers from two different preschools. We have used the designtheoretical perspective as our theoretical frame.
Att ludisera domedagsmotivet : Vad Àr tillÄtet nÀr man remedierar ett kulturarv?
Södra RÄda gamla kyrka var ett unikt kulturarv och besöksmÄl som brann ned Är 2001 men som nu hÄller pÄ att rekonstrueras. Södra RÄda insamlingsstiftelse kontaktade hösten 2013 Högskolan i Skövde angÄende möjligheterna att skapa nÄgot för att platsen, nÀr den nya byggnaden stÄr fÀrdig, ska fortsÀtta att vara ett intressevÀckande besöksmÄl.Tillsammans ville man utveckla nÄgot kulturarvspedagogiskt med hjÀlp av digitala medier och/eller spelteknologi. Under projektets gÄng har grafiska koncept skapats för ett spel med koppling till platsen.Konceptet Àr tÀnkt att representera ett underhÄllningsspel, men som genom sitt kulturarvsinnehÄll och kopplingen till platsen ÀndÄ har en pedagogisk funktion. För framtagandet av konceptbilderna genomfördes en ikonografisk studie av det mÄlade domedagsmotivet som fanns i Södra RÄda.  Konceptbilderna utvÀrderades sedan gentemot personer med koppling till kyrkan och dess Äteruppbyggnad för att ge insikt i vad man kan göra med historiska och religiösa motiv utan att det blir kontroversiellt och upprörande..
LÀrplattans effekter för motivation till lÀrande TabletŽs impact on motivation for learning
UtifrÄn studiens empiriska resultat-, litteratur- och forskningsgenomgÄng visar resultatet att lÀrplattan Àr ett bra och framgÄngsrikt redskap för lÀrande och dÄ detta med utgÄngspunkt frÄn alla elever, med eller utan behov av sÀrskilt stöd. Det som frÀmst visat sig har betydelse Àr att lÀrplattan ökar elevens motivation till lÀrande men Àven dennes sjÀlvkÀnsla, nyfikenhet och drift till kunskapsinhÀmtning. LÀrplattan Àr inte bara Àr en tillfÀllig trend utan har kommit för att stanna och kommer att forma och skapa en stor del av undervisningen i den moderna skolan.
Syfte och frÄgestÀllningar
Syftet med studien Àr att försöka förstÄ sex pedagogers upplevelser av lÀrplattans effekter för motivation till lÀrande hos elever i behov av sÀrskilt stöd. Detta utifrÄn tilldelning av lÀrplatta, anvÀndningen av lÀrplatta i undervisningen och elevernas förmÄga i att hantera lÀrplatta och appar.
Kategorisering av bilder i kameramobiler - Hur kan man kategorisera och söka bilder i kameramobiler pÄ nya och innovativa sÀtt?
DÄ allt fler mobiltelefoner utrustas med en megapixelkamera har vi valt att undersöka hur mÀnniskor hur mÀnniskor hanterar bilder tagna med kameramobilen. Vi har inriktat oss att ta reda pÄ hur mÀnniskor kan kategorisera och söka efter bilder i en mobilkontext pÄ nya och innovativa sÀtt. Vi har samlat in data frÄn en förstudie bestÄende av ostrukturerade observationer och intervjuer. DÀrefter genomförde vi en webbekÀtundersökning med 249 respondenter och avslutade med intervjuer av tvÄ exporter inom omrÄdet. VÄr studie visar att mÀnniskor har relativt fÄ bilder i sina kameramobiler samt att de inte har nÄgra större svÄrigheter att hitta dem.
Det digitala klassrummet : En kvalitativ studie av lÀrares anvÀndning av smartboard som ett sprÄkutvecklande verktyg i undervisningen
Smartboard Àr en modern teknik som blir allt vanligare i vÄra svenska klassrum. Studiens syfte Àr att studera hur lÀrare i förskoleklass och Ärskurs 1-2 pÄ en skola anvÀnder smartboard som ett verktyg/lÀromedel för barns sprÄkutveckling. Undersökningen utgÄr ifrÄn en kvalitativ studie dÀr observation och intervju anvÀnds för att tolka och förstÄ mÀnniskors uppfattningar. Observationer genomförs vid tre lektionstillfÀllen dÀr smartboard anvÀnds som ett verktyg i undervisningen. Intervjuer sker med sex lÀrare som anvÀnder sig av smartboard i sin undervisning.
Online?: En kvalitativ studie av digitala affÀrsrelationer
Internet and digital technology has changed the way we live our lives. As individuals we've found new ways to communicate, educate and experience. But what's the effect on B2B marketing? Previous research presents transactional benefits such as lower costs and easier access to information, but there is limited research done on more complex and long term relationships as well as on modern digital tools. The purpose of this thesis is to investigate whether a deeper long term B2B relationship can be created and nurtured using digital tools for communication, and if so, how these tools and processes can be described and understood.
Att stimulera de begÄvade : - en undersökning av sex pedagogers syn pÄ arbetet med begÄvade elever i grundskolans tidigare Är
Denna studie behandlar sex pedagogers definitioner av begÄvning och begÄvade elever samt perspektiv pÄ deras tillvÀgagÄngssÀtt för att stimulera begÄvade elever i skolan i relation till deras uppdrag och villkor.Data har samlats in via kvalitativa intervjuer och deltagande observationer av sex pedagoger pÄ tre olika grundskolor. Intervjuerna spelades in med hjÀlp av en diktafon som senare transkriberades och under observationerna fördes noggranna fÀltanteckningar. UtifrÄn dessa anteckningar och det inspelade materialet utarbetades teman som kom att representera studiens resultat. Dessa teman behandlar:Variation av gruppsammansÀttningar kontra individuellt arbete, arbetssÀtt och digitala hjÀlpmedelNivÄgrupperingar av klasserna och gruppering av begÄvade eleverUtmaningar i skolarbetetSamarbete mellan skola och hemStudien visar att det största arbetet med begÄvade elever generellt gÀller det dagliga arbetet med samtliga elever i skolan. Dock kunde Àven vissa specifika tillvÀgagÄngssÀtt urskiljas..
Lean inom försÀkringsbolag : En studie om hur försÀkringsbolag som valt att implementera Lean skiljer sig frÄn de som inte gjort det.
SamhÀllets digitalisering innebÀr stora möjligheter till spridning och Äterbruk av informationsamtidigt som digitala klyftor skapas. Bland de medborgare som inte till fullo anammat den nyatekniken Äterfinns en stor grupp Àldre, nÄgot som pÄverkar dessa individers möjligheter till en höglivskvalité i form av delaktighet, oberoende och god rörlighet. En aspekt i detta sammanhang ÀrÀldres möjligheter att Äka kollektivt och pÄ egen hand planera och genomföra resor, nÄgot somförutsÀtter en god tillgÄng till och förstÄelse av kollektivtrafikinformation. Föreliggandeexamensarbete avser hÀr att belysa kognitiva effekter av det skifte i interaktionsmiljön som sker nÀrkollektivtrafikens tids- och linjeinformation digitaliseras. Studien baserar sig pÄ en situerad ansats tillmÀnniskans kognition, ett teoretiskt perspektiv som innebÀr att tÀnkandet baserar sig pÄmultimodala konceptuella erfarenheter.
Vad ska vi mÄla dÄ? Hur barn kombinerar bild med andra teckenvÀrldar vid digitalt berÀttande- en kvalitativ studie av tre olika processer
Syfte: Studiens syfte Àr att ta reda pÄ hur elever i Ärskurs 1 skapar multimodala berÀttelser med hjÀlp av digitala verktyg, i detta fall lÀsplattor. Fyra elever och tre processer har följts utifrÄn följande frÄgestÀllningar:Hur kombinerar elever olika teckenvÀrldar i digitalt berÀttande?Vilken betydelse har bilden i berÀttelsen?Teori: I denna studie redogörs för en teoretisk bakgrund utifrÄn ett sprÄkutvecklande synsÀtt utifrÄn omrÄdena Lgr 11, multimodalitet, bildens betydelse, literacy och didaktisk design. Metod: I denna studie har deltagande observation, dokumentation av process med film samt kompletterande intervju anvÀnts som metod.Resultat: Studien kunde pÄvisa ett samband mellan grammatiska och effektiva lÀsare och val av teckenvÀrldar. Studien visade Àven att bilden har en central plats dÄ elever i Ärskurs arbetar med digitalt berÀttande..
Att skapa en digital samling: En kvalitativ studie kring de socialpolitiska faktorerna som rör KB:s val att inte anvÀnda DIGSAM i sin digitala verksamhet
This thesis purpose is to investigate the sociopolitical factors and causes that led to why KB chose not to use the criteria and guidelines for their digitization activities are described in DIGSAM. To do this I focused on three research questions;- What factors (internal / external) led to the decision not to use the criteria guidelines for digitization, which is described in the policy document DIGSAM and what arguments and opinions formed the basis for the decision.- What is the Library's digitization activities, the factors, criteria and guidelines governing activity in the current situation? - Will KB's choice not to use DIGSAM as a whole in their digitization activities affect national library's role as a beacon for the Swedish libraries digital work? In what way and why? In order to answer these questions I interviewed three of KB:s librarians who had extensive knowledge of digitization and DIGSAM. I chose to also use a pilotstudy that was conducted at KB in the of spring 2010. The idea was to use this material as a basis to build on.As a theoretical framework, I chose to use a socio-political theory of Ingrid Mason.
DjÀvulsrött och Ànglaljus : En studie i hur fÀrg och ljus kan anvÀndas för att illustrera miljöer som obehagliga eller behagliga
FÀrger och ljus pÄverkar mÀnniskor, ibland pÄ olika sÀtt och ibland pÄ samma sÀtt. Det finns mycket skrivet, mÄnga teorier om hur mÀnniskor uppfattar fÀrg och ljus. Goethe, som jag i huvudsak avhÀnder mig av i den hÀr uppsatsen, skriver om hur olika fÀrger pÄverkar mÀnniskan pÄ olika sÀtt. Jag har sedan anvÀnt mig av den informationen nÀr jag har gjort mina fem digitala mÄlningar. I min efterföljande undersökning har jag sedan försökt ta reda pÄ om det Àr möjligt att pÄverka mÀnniskor till att fÄ sÀrskilda kÀnslor för sÀrskilda bilder, genom att anvÀnda fÀrg och ljus pÄ rÀtt sÀtt enligt teorierna.
JÀmförelse av algoritmer för polygonisering utav volymetrisk data
Digitala spel har lÀnge anvÀnt sig av terrÀng, det vanligaste sÀttet att lagra dessa terrÀnger Àr med sÄ kallade höjdkartor. Höjdkartor har en stor begrÀnsning, de inte kan innehÄlla tunnlar.Denna rapport undersöker tvÄ alternativ till höjdkartor som arbetar med voxlar. Dessa tvÄ algoritmer Àr Marching Cubes (Lorensen & Cline, 1987) och Constrained Elastic Surface Nets (Gibson, 1998). Syftet med undersökningen Àr att evaluera dessa algoritmer med avseende pÄ tidseffektivitet, minneseffektivitet och visuell korrekthet för att ta reda pÄ vilken algoritm som övetrÀffar den andra med avseende pÄ vilken aspekt.De utförda experimenten visade att Marching Cubes (Lorensen & Cline, 1987) var den mest tidseffektiva av de tvÄ, Constrained Elastic Surface Nets (Gibson, 1998) var mest minneseffektiv och Marching Cubes (Lorensen & Cline, 1987) var mest visuellt korrekt. Vidare forskning i Àmnet skulle kunna göras pÄ terrÀnger som Àr för stora för enskilda modeller..
Specialsortiment pÄ den svenska rundvirkesmarknaden : en kartlÀggning av virkeshandel och -mÀtning
Rundvirkesmarknaden i Sverige domineras av det som kallas standardsortiment. Med standardsortiment avses i princip barrsÄgtimmer och massaved. För dessa sortiment finns branschgemensamma kvalitetsklassningsregler som framtagits av branschens arbetsgrupper och som alla aktörer pÄ virkesmarknaden följer. Det Àr av avgörande betydelse för en effektiv virkesmarknad att virkesmÀtningen fungerar vÀl. Vid sidan av standardsortimenten finns specialsortiment.
Trafikverkets dokumenthantering
Denna studie behandlar dokumenthantering som Àmne och Àr utformad som en fallstudie pÄ VÀgverket som numera heter Trafikverket. Studien har som syfte att belysa Àmnet dokumenthantering för att lÀra oss mer om det. Anledningen till att studien gjordes pÄ VÀgverket Àr att de har en lÄng historia av att ha stora fortlöpande projekt, vilket gör dokumenthanteringen extra viktig. Teorier frÄn litteratur samlades in för att sedan jÀmföras med VÀgverkets system för att öka förstÄelsen för hur deras dokumenthantering Àr uppbyggd och varför. PÄ VÀgverket intervjuades den ansvarige för dokumenthanteringen och samma person har Àven alltid varit ansvarig för den digitala dokumenthanteringen, detta gjorde att otroligt bra information fanns tillgÀnglig för studien.
Musiknedladdning - ett greppbart problem?
Styvéns (2007) pÄstÄende om att musik pÄ grund av Internets framfart och ökad nedladdning i allt högre grad hÄller pÄ att betraktas som en tjÀnst, med följden att den upplevs som mer abstrakt, har anvÀnts i kombination med Laroche et als (2001) definition av intangibility (hÀr översatt till greppbarhet). Syftet har varit att fÄ en ökad förstÄelse för vilken skillnad som finns i hur anvÀndare uppfattar CD-album respektive MP3-album, samt vilken betydelse denna skillnad har gÀllande attityder och beteende avseende musiknedladdning. I en Internetbaserad enkÀtundersökning fick informanter svara pÄ frÄgor om greppbarhet och musiknedladdning, och samband dem emellan har undersökts. Enligt undersökningens resultat upplevde informanterna CD-album som betydligt mer greppbart Àn MP3-album. DÀremot var resultaten angÄende vilken betydelse denna skillnad hade för informanternas beteende och attityder avseende musiknedladdning begrÀnsade..