Sök:

Sökresultat:

1825 Uppsatser om Digital teknologi - Sida 38 av 122

Alkohol : En undersökning av första års programstudenter vid campus Borlänge

I denna uppsats har en undersökning av studenters alkoholvanor gjorts. Syftet med arbetet var att få en uppfattning om första års programstudenters alkoholvanor vid Högskolan Dalarna campus Borlänge. Följande frågeställningar belyses i studien: Hur ofta och hur mycket dricker studenter vid respektive program, hur ser kvinnornas alkoholvanor ut jämfört med männens, samt om alkoholvanorna skiljer sig mellan programmen.Jag har använt mig av en kvantitativ enkätundersökning där totalt 60 studenter från tre olika program har medverkat. Studenterna går första året på Högskolan Dalarna och är i åldrarna 19-24 år. De program som undersöktes var Grafisk teknologi och design, Materialdesign samt Ekonomprogrammet.

Implementering av styrgränssnitt mellan leksaksstridsvagn och digital signalprocessor

Denna rapport omfattar ett 15 poängs (22,5 högskolepoäng) examensarbete vid Karlstads universitet. Arbetet har utförts på plats hos BAE Systems Bofors i Karlskoga. Företaget ville kunna styra en radiostyrd leksaksstridsvagn med en laserpekare. En kamera ansluten till en digital signalprocessor (DSP) skulle kunna detektera var en laserpunkt befinner sig och styra stridsvagnen mot den.Ett styrgränssnitt mellan DSP:n och leksaksstridsvagnen konstruerades och byggdes med hjälp av en programmerbar logisk krets. Leksaksstridsvagnens interna signalsystem analyserades.

Berättande i datorbaserade rollspel - en empirisk och teoretisk designstudie om datorspel

VD:n för spelindustrins intresseorganisation (Interactive Digital Software Association) förutspår i den årliga State of the Industry rapporten för åren 2000 ? 2001, att spelindustrin snart kan nå 70 procent av världens hushåll, vilket gör spelmaskinen, näst intill, lika vanlig som videon. I denna dag börjar många spelutbildningar växa fram i hela landet, så som i Karlshamn, Visby och Kramfors. Trots denna tillväxt finns det nästan ingen akademisk forskning i ämnet speldesign. Detta gör att hjulet i många fall tvingas återuppfinnas om och om igen. I detta kandidatarbete är huvuddiskussionen hur man designar ett spel innehållande både spelfrihet och en färdig berättelse, vilket är en konflikt i sig. Vi försöker identifiera kärnan av ett spels design genom att samarbeta med både användare och designers av digital underhållning och sätta detta i relation till de studier av spel vi gjort.

iNeed : En kvalitativ studie om motiv till att konsumera en iPhone

Den här studiens ambition är att bredda kunskapen kring användarens motiv till att konsumera en iPhone. Särskild uppmärksamhet har riktats kring behov som motiverar till användning samt iPhones roll i användarens konstruktion av jaget och den sociala identiteten. Syftet med studien är att undersöka en grupp användares motiv till att använda en specifik typ av smartphone, en med ett starkt varumärke, för att förstå bakomliggande motiv till användningen. Smartphones, i synnerhet iPhone, har under de senaste åren blivit ett populärt kommunikationsmedel bland många. Därför är det är det av vikt att bedriva forskning kring ämnet för att skapa förståelse för varför vi använder viss teknologi och i synnerhet hur användaren uppfattar denna teknologi.

Design av stimuligenerator för radarmålsökare

During the development of microwave based sensors such as radar target seekers, input signals are needed to verify the performance of the system. Therefore, a channel board has been developed by previous thesis projects at Saab Bofors Dynamics. It uses a technique called Digital Radio Frequency Memory (DRFM). The purpose of this board is to sample and digitally store radio frequency signals in order to reconstruct them after a certain delay.The aim of this thesis project was to use the channel board named above to construct a portable instrument for generation of stimuli signals. This assignment has been divided into two tasks: firstly, to construct and put together the hardware components and secondly, to implement a graphical user interface for the instrument.

Aktiva kort som säkerhetshjälpmedel vid användning av datoriserade patientjournaler inom sjukvården

Detta examensarbete handlar om huruvida aktiva kort kan användas som säkerhetshjälpmedel vid hantering av datoriserade patientjournaler inom sjukvården.Rapporten börjar med en beskrivning av informationssystemen och informations-säkerheten inom sjukvården. Därefter ges en beskrivning av aktiva kort, deras för- och nackdelar samt vilka säkerhetsfunktioner som kortet tillhandahåller.Fokuseringen ligger på om är det tekniskt möjligt för behörig personal att med hjälp av aktiva kort logga in på olika informationssystem och ge dem tillgång till den information som de behöver i patientjournalen och ändå hindra obehörig åtkomst. Gällande lagar och föreskrifter tas i beaktning samt hur aktiva kort kan användas vid digital signering av patientjournaler.Undersökningen har genomförts med hjälp av litteraturstudie. Först undersöktes vilka krav som bör uppfyllas när patientjournaler skall datoriseras. Därefter studerades vad som är tekniskt möjligt att utföra med aktiva kort.

Design av PID-regulator baserad på kommersiell processormodul

The idea to develop  a platform for a PID-controller came from the need to control the temperature in  an espresso machine in a more exact way than a thermostat could perform. In discussions with Syntronic AB the idea developed into PID-control for industrial use. Syntronic AB suggested that the platform should be based on a commercially available processor module to shorten the development time. The suggestion included the use of the microcomputer Raspberry Pi, which supports USB, HDMI, memory card and Ethernet.The work began with establishing a schedule for the 10 weeks of the projects duration, and after that a system specification listing all functions, implementation and limitations was made. When the foundation of the system specification was done, a preliminary system design took shape.Because of the Raspberry Pi´s lack of Analog-to-Digital converter, a circuit board containing Wheatstone bridges, differential amplifiers and a two channel Analog-to-Digital converter was fabricated.

Internet som verktyg vid rekrytering av ny personal : en studie om hur våra "digitala identiteter" påverkar våra möjligheter att få jobb

Bakgrund: Enligt en underso?kning som Stockholms handelskammare genomfo?rt tillsammans med Infotorg sa? blir internet och de sociala medierna en allt viktigare ka?lla till information fo?r arbetsgivare. I studien visar det sig av 40 procent av alla rekryterare kontrollerar kandidater via Facebook. Detta va?ckte fra?gor hos mig, som jag valde att ga? vidare med i denna kandidatuppsats.Syfte: Uppsatsens syfte a?r att underso?ka varfo?r, och pa? vilket sa?tt, arbetsgivare anva?nder sig av internet och de sociala medierna na?r de rekryterar ny personal.

"Fast en gång på sommarlovet tvingades vi att vara med på aktiviteter" : Om elevdemokriti i fritidshem

Denna studie ger ökad kunskap om hur en digital artefakt inom sociala medier skulle kunna uppmuntra till äkthet, som en motpol till profilering för att skapa en balans mellan profilering och äkthet. Studien barhandlar området ?hur och varför användare presenterar sig och för sig på ett visst vis i sociala medier?. Detta förstås och diskuteras med hjälp av de två ändpunkterna äkthet och profilering. Studien berör även designerns roll i detta sammanhang.Studien undersöker området genom en litteraturstudie, samt en egen kvalitativ studie i form av semistrukturerade gruppintervjuer.

Metadata för språkresurser : en Application Profile inom området kulturarv

The EU-funded project European Cultural Heritage Online (ECHO) aims to integrateresources from various domains within the field of cultural heritage, and make them availableon the Internet. To accomplish this integration it is necessary to describe the various resourcesin a way that will achieve cross-domain interoperability. This description of digital resourcesis commonly referred to as metadata. The most well known and used metadata standard is theDublin Core Metadata Element Set, a general standard developed for the purpose ofdescribing all types of digital resources. Since the mid-1990's a large number of specializedstandards have emerged in different communities, for example IMDI, designed for detaileddescription of language resources.This thesis aims to examine the possibility of combining a general and a specialized metadatastandard to achieve cross-domain interoperability and at the same time provide a sufficientlydetailed description of language resources for researchers within the field of linguistics.

Fem lärares förhållningssätt till digitala verktyg i undervisning

Syftet med denna studie är att få en insyn i vilket förhållningssätt fem verksamma grundsko-lelärare har kring användning av digitala verktyg i deras undervisning och hur det påverkar deras integrering. I Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 fram-går det tydligt att handhavandet av digitala verktyg är en viktig del då skolan ansvarar för att varje enskild elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande (Skolverket 2011a). För att nå syftet i denna studie har vi samlat empiri genom telefonintervjuer som sedan har tolkats och analyse-rats utifrån fyra valda teoretiska begrepp, IT, IKT, digital litteracitet och MIK. Studien visade att samtliga lärare förhåller sig positivt till arbete med digitala verktyg i undervisningen där det används som stöd för elevers lärande. Vidare framkom det att lärarna arbetade med olika kunskaper och förmågor utifrån de teoretiska begreppen.

Modellering av aktivt stötdämpningssystem med MR-dämpare

I denna rapport redovisas modellbyggande av ett aktivt stötdämpningssystem till en formulabil. Stötdämparna som har använts i modelleringsarbetet är av MR-teknologi (Magneto Rheological). Dämpningskaraktäristik för MR-dämparna har tagits fram genom tester samt databehandling med mjukvaran Matlab. Genom användandet av modellerings- och simuleringsprogrammet Dymola (Dynamic Modelling Laboratory) med dess olika komponentbibliotek har flera delmodeller skapats för stötdämpningssystemet. Dessa modeller är baserade på fysikaliska relationer och de sätts sedan samman till en hel modell av systemet.

Digitala material med egenskaper: Rådande trender inom media : En analys av en framstående designtrend

This paper is to identify and analyze a new trend which we believehas taken off, based on qualitative interviews and analysis of three productions which we have been involved in during a practiceperiod of two months with a production company in Stockholm. This essay intends to define this trend as an organic formation of digital material and to identify the key characteristics which form the basis of how to create a production of this nature..

ATSVIS : Airport Traffic Surveillance and Visual Information System

Det primära målet med examensarbetet var att utforma ett koncept på hur man kan göra flygtrafiken säkrare både på marken och i luften. Konceptet fick namnet ATSVIS, vilket står Airport Traffic Surveillance and Visual Information System. ATSVIS är tänkt att ge anvisningar om vad nya idéer och ny teknologi kan tillföra piloten och trafikledningen. ATSVIS avser även att automatisera och förenkla flygtrafiken, vilket skall leda till säkrare flygtrafik både i luften och på marken. Konceptet ATSVIS kommer att utformas efter egna idéer och från intervjuer med branschfolk.

Dynamisk terränggenerering med koppling till spelarhandlingar

Arbetet går genom en metod för simpel terränggenerering med koppling till spelarhandlingar genom användning av artificiella neurala nätverk..

<- Föregående sida 38 Nästa sida ->