Sök:

Sökresultat:

1502 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 43 av 101

3d-animation i mörkrets tecken

Mitt projekt Àr en film i 3d med en skrÀckfylld underton som utspelas genom en fiktiv persons ögon dÀr fÀrden gÄr genom en skog fram till vad som ser ut att vara en nedlagd fabrik. Men dÀr tystheten frÄn början rÄder visar sig bÄde det ena och det andra utav mÀrkligheter uppstÄ! Effekterna för den mörka upplevelsen Àr prioriterad framför en begriplig handling, och dÀrför finns inga övertydliga budskap som underskattar betraktarens egna slutsatser av filmen. Filmen Àr ett experiment med 3d, postproduktion och ljud som visar en blandning av konkreta spÀnningsmoment och en morbid kÀnsla av rÄ död!.

Mellan digitala och fysiska vÀrldar : En utredning av immersionens och realismens retorik i kommersiella datorspel

This master thesis examines commercial video games and their relation to the concept of immersion and realism. Games as a communicative medium is quite a new area of interest within rhetorical research in Sweden. Most of the research conducted has, however, been focused on gaming and formation on opinion ? games that explicitly tries to persuade the player, unlike commercial games that focus on entertainment, that is. But that does not mean that commercial games cannot influence us.

Projektet Elda : Ett typsnitt och en undersökande arbetsprocess

Projektet Elda a?r ett underso?kande arbete om det digitala verktyget och vilka kvalitets- aspekt det pa?verkar. Datorn som ett kreativt hja?lpmedel inom formgivning a?r i dag ett sja?lvklart verktyg i designprocessen, men vad ha?nder egentligen med designers personliga avtryck na?r formen blir digital? Underso?kningsmetoden i detta subjektiva projekt a?r em- pirisk och besta?r av designprocessen bakom typsnittet Elda, under hela projektets ga?ng reflekterar jag tankar, form och litteratur mot varandra. Diskussionen besta?r av min syn pa? den digitala grafiska produkten, yrkets egenva?rde och ma?nsklig kommunikation. .

Digital Airsoftstyrning : DAC Mark.I

The Airsoft Community always search for realism and optimal performance.When the performance and/or the realism in your AEG1 aren?t enough you turn to modifications toimprove the weapon. But to manufacture such modifications isn?t that easy, hence you turn tocompanies that are specialized in creating such devices.The goal with this project is to create a prototype of a modification called ?Programmable MOSFET?and targets optimization of the electrical components within the AEG. This means that you digitalizethe control of your AEG thus entails new functions and more stability to the system that isn?t possiblewith its mechanical predecessor.A prototype has been manufactured and programmed with functions according to requirementspecificationsthen it was tested on an airsoft-gearbox with rewarding results.

Ljuddesign för dynamiskt narrativ

I denna undersökning, om begrepp inom ljuddesign som kan bidra till ett dynamiskt narrativ, ser vi kadenser som en möjlig metod att arbeta utifrÄn. Med tanke pÄ hur man arbetar med ljud och musik i ljudmotorer till spel kan vi konstatera att kadenser kan vara passande för förmedling av narrativ. Det krÀver dock att man förstÄr kontexten, dÀr kadenserna förekommer. Vi har kommit fram till ett sÀtt att förklara ljuddesign genom en samling av teorier, akustiskt timmer, dvs. hur man kan förmedla nÄgot med ljud, antingen fristÄende eller tillsammans med ett annat medium..

FrÄn digitalt till analogt : En kvalitativ studie av överföringsprocesserna frÄn MIDI till notskrift i symfonisk musik

This study examines how to translate digitally composed symphonic music to note script and how it gets readable and playable. With the help of professional musicians from the Norrköping Symphony Orchestra, teachers from Kulturskolan in Norrköping as well as other musicians, I have learned how I can improve each individual stem in my composition. I also learned how to write for a real musician. My score have been analyzed by composers and a conductor which have given me a more in depth insight into composing symphonic music.The theory section describes important MIDI aspects, score preparation and note editing techniques. Thereafter is a section about the symphony orchestra and its instruments? history and how the situation is today.

Den estetiska kompetensen som bedömningsgrund : En jÀmförelse mellan privat och offentlig sektor

Since a few years back television has been on a verge of an enormous digital change. Web-TV is now growing at an incredible rate and is said to completely change the way we consume TV. The purpose of this essay is to determine and gain an understanding of how representatives of the broadcast industry looks at the phenomenon of web-TV and especially the different kinds of online video services and how they believe this will affect the television. Methods used are qualitative interviews which we compared with previous studies on the subject and acknowledged communication theories. The respondents were people with good insight and understanding of the media and TV industry.

Den digitala blomstertid nu kommer : en studie över sambandet mellan platsidentitet och digital fotouppladdning. KungstrÀdgÄrdens körsbÀrsblomning som exempel

En alltmer utbredd uppfattning Àr att platsers betydelse minskar i takt med ökande digital kommunikation. MÀnniskans beteendeförÀndringar till följd av den digitala kommunikationen ihop med möjligheten att befÀsta geografiska platser med information innebÀr att vÄr syn pÄ den offentliga miljön stÄr inför en radikal förÀndring. Det konkreta platsbegreppet Àr starkt kopplat med rumsbegreppet som Àr mer abstrakt i sin natur och vars grÀnser i och med den digitala revolutionen blir alltmer otydliga. DÀrmed skiftar ocksÄ uppfattningen av plats och hur vi kan stÀrka vÄr anknytning till platser. Ett led i den pÄgÄende förbÀttringen av kommunikationen Àr det utbredda anvÀndandet av sociala medier och platsknutna bilder som förmedlas genom dessa. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur geografiskt bunden fotouppladdning via sociala medier pÄverkar platsers identitet.

3D modell av ÅmĂ„ls stadskĂ€rna

Allt större och större andel företag vÀljer att presentera och förmedla varor och tjÀnster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel Àr att kunden kÀnner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt anvÀndande. En undersökning har genomförts med hjÀlp av en kooperativ utvÀrdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehÄller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt pÄ förtroendet för e-handelsapplikationer. DÀremot finns indikationer pÄ att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt pÄ förtroendet för e-handelsapplikationer..

Analytisk betraktelse av informationsspridning över sociala medier

Rapporten behandlar digital kommunikation med fokus pÄ sociala medier. Syftet var att utreda informationsflödet pÄ sociala medier samt att konstruera en matematisk modell över det. Resultatet blev en modell som inbegriper centrala strukturer vad gÀller informationens spridning och mottagarnas uppfattning av den. Modellen behöver validerasoch eventuellt vidareutvecklas. Slutsatsen Àr att vissa sociala medier sprider information bÀttre Àn andra och att det Àr viktigt att identifiera dessa för en optimerad informationsspridning.

ByggletMobil : En Android applikation för byggbranschen

Den digitala tekniken utvecklas till olika anvÀndningsomrÄden och antal mobila applikationer blir fler och fler bÄde för privatlivet och yrkeslivet. Nu vill projektets uppdragsgivare Bygglet AB expandera mot den mobila marknaden med sin affÀrsidé. Företaget Bygglet AB arbetar i huvudsak mot byggbranschen och tillhandahÄller det webbaserade projekthanteringsverktyget Bygglet.Denna uppsats behandlar examensarbetet med prototypen mobilapplikationen ByggletMobil. Rapporten innefattar bÄde teoretisk och praktisk bakgrund, arbetet med implementationen och en motivation till att denna typ av digital teknik behövs inom byggnadsomrÄdet..

Balanserande robot

Denna rapport behandlar utveckling av en tvÄhjulig balanserande robot. En PID-regulator Àr implementerad i en mikrokontroller, som Àven AD-omvandlar en sensorsignal, samt styr motorer via H-bryggor med pulsbreddsmodulering. I rapporten förklaras framtagning av diskret PID-regulator, processorkort, motorkort, val av komponenter och sensor för att mÀta robotens vinkel mot ett vertikalplan.Roboten kan balansera stillastÄende, men behöver kompletteras ytterligare med hjulÄterkoppling för att kunna balansera medan den kör. Roboten balanserar med mÀtdata frÄn en mekanisk golvavkÀnnare (potentiometer). Andra sorters sensorer diskuteras ocksÄ, t ex accelerometer, gyro och optisk sensor..

Implementering av klassiska animationsmetoder i ett digitalt arbetsflöde

Denna uppsats undersöker möjligheterna att Äterskapa en sÄ kallad ?smear? i en digital arbetsmiljö. Smear Àr en metod som hÀrstammar ur stiliserad, klassisk animation och anvÀnds för att beskriva en mycket snabb rörelse mellan tvÄ positioner genom att formen pÄ karaktÀren eller det animerade objektet smetas ut. Effekten anvÀndes till en början för sitt estetiska vÀrde som ett led i den nya stilutveckling som skedde inom animationsbranschen under 1930-tal, men kom senare att utnyttjas frÀmst av ekonomiska skÀl. DÄ klassisk animation i Disney-stil Àr mycket tidskrÀvande sökte mÄnga mindre studios efter sÀtt att rationalisera bort arbete utan att tappa för mycket i kvalitet, för att kunna producera material till tv snabbt och kostnadseffektivt.

?Kan du l?sa f?r mig??

Under de senaste ?ren har h?gl?sningen i f?rskolan utvecklats avsev?rt, men utf?randet har varierat mellan olika verksamheter. Numera kan h?gl?sning ske med traditionella fysiska b?cker samt med digitala b?cker fr?n olika appar. Med en traditionell h?gl?sning s? menar vi den h?gl?sningen, d?r en vuxen tillsammans med barnen l?ser h?gt fr?n en fysisk bok.

Sjuksk?terskors upplevelse av att ge amningsst?d i barnh?lsov?rden - en tv?rsnittsstudie med mixad metod. ?Kunskap ?r aldrig tungt att b?ra?

Bakgrund: Det finns m?nga f?rdelar med amning, b?de f?r barnet och den ammande. Att f? till en fungerande amning kan vara en komplicerad process som tar tid. D? det uppst?r problem h?nvisas mamman till barnh?lsov?rden (BHV) f?r att f? st?d och sjuksk?terskan har en viktig roll i detta.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->