Sök:

Sökresultat:

1483 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 34 av 99

LIDAR-analys av flygsanddyner i VĂ€sterbottens inland : Har dynmorfologi bildad under tidigare interstadialer bevarats i landskapet?

The aim of this study was to map the prevalence of aeolian sand dunes in VÀsterbotten, northern Sweden to find dunes formed during earlier deglaciation phases, which was then preserved in cold-based conditions during the youngest stadial of the Weichselian glaciation. These preserved dunes were expected to be covered by a layer of till and have a rather faint morphology compared to dunes formed during the Holocene. Consequently, high resolution LIDAR-derived images from the Swedish mapping, cadastral and land registration authority (LantmÀteriet) was used to detect the dunes throughout an area covering most of VÀsterbotten, above the highest coastline and below the mountain range. The analysis resulted in several new findings of aeolian dunes compared to the findings in the quaternary soil map created by the Geological Survey of Sweden. Despite the fact some of the dunes at the LIDAR-derived image had a strange faint appearance, it was quickly evident during the fieldwork that the aeolian sand was not covered by till on any of the dunes visited.

Behov av datorbaserad Ätkomst till Svenska KraftnÀts information om anlÀggningar : MBA-thesis in e-business

Svenska KraftnÀts (SvK) uppdrag Àr att förvalta och driva stamnÀtet för el i Sverige. AnlÀggningsbestÄndet bestÄr av ca 16 500 km 400 kV och 220 kV ledningar, ca 170 st stationer samt ca 6 000 km telekommunikationsnÀt. De Àldsta stamnÀtsanlÀggningarna byggdes under 1930-talet.Merparten av anlÀggningarna Àr byggda lÄngt innan datorstöd anvÀndes vid dokumentationen, dÀrför Àr det mestadels fysiska original i arkivet. Digitala original har levererats med nya anlÀggningar sedan mitten av 1990-talet. I dagslÀget motsvarar de digitala originalen uppskattningsvis 10-20 % av totala antalet dokument.UnderhÄll av SvK:s anlÀggningar utförs pÄ entreprenad.

Digitala spel som designverktyg : förslag till utformning för lek i utemiljö

Dagens förskolebarn Àr den första riktigt digitala generationen. De har vuxit upp med datorer och Internet sedan de kom till vÀrlden. Följaktligen Àr barns vÀrld idag bÄde analog och digital och barnen rör sig ledigt mellan dessa tvÄ vÀrldar. Digitala spel har gjort att barn förstÄr sig pÄ den nya tekniken pÄ ett sÀtt som vuxna inte gör. Digitala spel vÀdjar till barns fantasi och ger ett alternativ till verkligheten AFK (Away From Keyboard).

Efficient optimizations inside the digital advertise production pipeline

Huvudsakliga mÄlet Àr att granska arbetsflödet för reklamföretag och leta efter de karakteristiska lösningarna som anvÀnds dagligen och bildar ett digitalt reklamföretags pipeline samt hur de kan tÀnkas förbÀttras. Vi vill granska och jÀmföra de metoder och verktyg som spelar en fundamental nyckelroll i arbetsflödet för att se vilken av dessa metoder resulterar i optimal jÀmvikt mellan produktions hastighet och kvalitet..

AnvÀndning av smartphones inom högre utbildning : En kvantitativ studie om attitydskillnader mellan studenter och lÀrare

Experter hÀvdar att smartphones blir allt vanligare i högre utbildning (högskole- och universitetsnivÄ) vilket gör undervisningen mer flexibel och tillgÀnglig för studenter. En smartphone fungerar som en handdator och du kan anvÀnda den för att lÀsa e-post, surfa pÄ Internet, logga in pÄ sociala nÀtverk som Facebook och Twitter, lÀsa nyheter, spela spel, lösa korsord, foto- grafera och spela in videor och mycket mer.Syftet med denna studie var att undersöka skillnader i attityder mellan studenter och lÀ- rare samt mÀn och kvinnor om anvÀndningen av smartphones i högre utbildning. Detta gjor- des med ett kvantitativt angreppsÀtt dÀr datainsamlingen gjordes med hjÀlp av en webbaserad enkÀtundersökning. NÀr det gÀller studenter och lÀrare, har vi utgÄtt frÄn Prensky?s (2001) teori om digitala infödingar och digitala immigranter.

En studie av hur matematiklÀrare pÄ gymnasiet upplever sin kunskapsnivÄ i Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)

Den digitala utvecklingen bÄde i samhÀllet i stort och inom utbildning accelererar som aldrig förr. MÄnga ungdomar idag har tillgÄng till digitala verktyg sÄ som dator, mobiltelefon, surfplatta mm. Detta stÀller nya krav pÄ utbildning och dÀrmed ocksÄ nya krav pÄ lÀrarna. Ett urval av matematiklÀrare pÄ gymnasienivÄ fick i en webb-survey rangordna vilken kunskapsnivÄ de anser sig ha med avseende tre huvudomrÄdena som beskrivs av ramverket Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): teknik, pedagogik, ÀmnesinnehÄll och kombinationer av dessa. Resultaten visar att lÀrarna anser sig ha en hög kunskapsnivÄ med avseende pÄ pedagogik och ÀmnesinnehÄll samt kombinationen av dessa men att kunskapsnivÄn ligger lÀgre nÀr det gÀller teknik och dÄ framförallt den rent tekniska biten (t.ex.

(A)sociala medier? - en studie kring unga mÀnniskors tankar om sociala medier och dess betydelse för deras sÀtt att interagera

ABSTRAKT (A)sociala medier? - en studie kring unga mÀnniskors tankar om sociala medier och dess betydelse för deras sÀtt att interagera. Victoria Pettersson & Paulina Ekelund Book Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap 15 hp Konst, kultur och kommunikation (K3) OmrÄdet för Kultur och samhÀlle Malmö högskola Handledare: Ulrika Sjöberg Examinator: Bo Reimer VÄrterminen 2013 Nyckelord: Socialitet, Sociala plattformar, Kommunikation, Medierad kommunikation, Interaktivitet, Medierad interaktion, Symbolisk interaktionism, Digital mobilitet, Tid, Rum. I denna studie har vi undersökt hur den digitala mobiliteten och medieanvÀndning har pÄverkat unga mÀnniskors sociala relationer. Vi har studerat en eventuell förÀndring av interaktionen mellan mÀnniskor och samspelet mellan kommunikationen i den virtuella och fysiska vÀrlden. Studien bygger pÄ en kvalitativ studie dÀr det empiriska materialet har samlats in genom 5 gruppintervjuer med 14 informanter mellan 20-30 Är. Vi utförde halvstrukturerade begreppsintervjuer med inslag av fenomenologi.

OsÀkerhet vid fotogrammetrisk kartering med UAS och naturliga stödpunkter

En karta Àr en fÀrskvara som Àr i stÀndigt behov av ajourhÄllning. AjourhÄllning görs normalt med traditionella metoder: fotogrammetriska och/eller geodetiska. Men i och med att utvecklingen gÄr framÄt har intresset för en ny metod, UAS (Unmanned Aerial Systems), ökat. UAS Àr en relativt ny fotogrammetrisk metod dÀr obemannade flygfarkoster anvÀnds. Detta examensarbete har utvÀrderat vilken osÀkerhet vanligt förekommande detaljer i en karta kan fÄ i framstÀllda "produkter" som genererats med hjÀlp av UAS-bilder som georefererats med naturliga stödpunkter.

Den anvÀndarskapade elden Risker och möjligheter med kriskommunikation i sociala online-nÀtverk

Title The User Created Fire ? Risks and Opportunities with Crisis Communication in Social Network SitesAuthor Charbel SaderCourse Master Thesis in Media? and Communication Studies, Department of Journalism and Communication, University of GothenburgSemester Spring semester of 2013Tutor Nicklas HĂ„kanssonNumberof pages 75Purpose To find a deeper understanding of the digital media?s role in Swedish society in relation to crisis communication.Method Qualitative approach using focus group interviewsMaterial Semi structured focus group interviews with a total of 18 participants in five groups. The focus group sessions were made during February, March and April 2012.Main results The main findings in this study are that users expect the communication flow in social network sites (SNS) during a crisis is to be a shortcut to information without a detour through organizations or traditional media. Although we find personal gratification, like interpersonal communication, quick information and sharing feelings and experience with others by using SNS during a crisis, users also tend to be hesitant about the credibility of the shared information. Alongside the user created content, we look to professional media experts and organizations as a guarantee for the veracity of the shared information.

Organisationspress och medlemskommunikation i politiska ungdomsförbund : En studie av journalistiken i de redaktionella medlemstidningarna i politiska ungdomsförbund

Journalistiken övergÄr allt mer frÄn analog till digital form, men i politiska ungdomsförbundens fall, har de förbund som tagit bort sin medlemstidning inte ersatt med en digital redaktionell produkt. I uppsatsen undersöks om förbunden som har en medlemstidning anser att den Àr och ska vara en journalistisk produkt eller ej och om de följer Journalistförbundets riktlinjer för organisationspress, det vill sÀga principer för journalistiken och arbetsmetoderna i medlemstidningarna. För att undersöka detta har en kvalitativ intervjustudie förbund- och redaktionsrepresentanter gjorts, samt en kvantitativ innehÄllsanalys av förbundens hemsidor. Dessutom har en kvantitativ innehÄllsanalys av Grön Ungdoms medlemstidning frÄn start till nedlÀggning gjorts, dÄ tidningen vid studiens genomförande skulle lÀggas ned.De politiska ungdomsförbund som omnÀmns i uppsatsen Àr: Moderata Ungdomsförbundet (MUF), Socialdemokratiska Ungdomsförbundet (SSU), Liberala Ungdomsförbundet (LUF), Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU), Centerpartiets Ungdomsförbund (CUF), Ung VÀnster, Grön Ungdom, Ung Pirat och Sverigedemokratiska Ungdomsförbundet (SDU).För att tidningen enligt journalistförbundets principer ska kunna kallas organisationspress, ska ansvarig utgivare och redaktion vara oberoende förbundet, redaktionen fÄ tillgÄng till organisationens material och dokument och att fÄ tillrÀckligt med resurser för att kunna bedriva sin verksamhet. Den hÀr uppsatsen visar att fÄ politiska ungdomsförbund har prioriterat organisationspressen.

Vad hÀnder nÀr relationen med kunden gÄr frÄn face-to-face till face-to-screen? : - En studie om hur Sveriges storbanker arbetar för att skapa lojala kunder via digitala kanaler

ABSTRACTInternet use in Sweden is among the highest in Europe. The increased availability and use of the Internet has changed people's behavior patterns. This, in turn, has made many companies choose to offer their products and services online. This means that there is less personal contact and that customer relations can be described as having gone from face-to-face to face-to-screen. Swedish banks have come a long way in terms of adapting its operations to customers? demand in a global environment that is digitizing at a rapid pace.

Aurora - Technology made to make things easier

Det började faktiskt redan hösten 2004, nÀr jag satt och arbetade med ett av de otaliga projekt man gör under sin skolgÄng. Projektet gick ut pÄ att skapa en hemsida med en digital katalog, och voilå, dÀr föddes idén. Sedan fortsatte jag att fundera, vÀnda och vrida pÄ idén, ett system för att skapa digitala kataloger och mindre presentationer som vemsomhelst skulle kunna anvÀnda. Just detta att inte exkludera de som inte kan ?Flash? frÄn de som skall kunna redigera systemet har varit en av mina stora grundpelare, ett slags digital demokratitanke. För att skapa systemet har jag anvÀnt ?Macromedia Flash MX? och dess inbyggda programmeringssprÄk ?ActionScript?. ProgrammeringssprÄket Àr inte ursprungligen tÀnkt att anvÀndas för att göra system, men jag tycker personligen att jag lyckats bevisa att det fungerar Àven för det ÀndamÄlet.

Bevarande av webbplatser : En kartlÀggning bland statliga myndigheter i Sverige

The purpose of this thesis was to investigate if Swedish agencies preserve their websites according to the Swedish archival legislations and guidelines. As a theory the OAIS Reference Model (Open Archival Information System, developed by US Consultative Committee for Space Data Systems, CCSDS) has been used as a model to show how important it is to develop strategies for public digital information which has to be preserved for long term. The ingest function in the OAIS Reference Model demands that files are prepared for long term preservation and requires that the digital information fulfils established technical requirements.In the study the Swedish National Archive and their advices about preserving websites to archivists on the Swedish agencies are being studied. To control if the agencies meet the requirements for their management and preservation of their websites a survey was sent out to investigate if Swedish agencies preserve their websites. According to the survey result, 84 of 113 agencies preserve their websites in some way. If the technical requirements really was met could not be verified in this thesis, the results was relied on the responses from the authorities.

KonstnÀren i pedagogen

Arbetet belyser frĂ„gan om huruvida konstnĂ€rer som Ă€ven Ă€r pedagogiskt verksamma anvĂ€nder sig av sitt konstnĂ€rskap i den pedagogiska verksamheten. Syftet Ă€r att reda ut hur personer som Ă€r bĂ„de konstnĂ€rer och pedagoger tĂ€nker kring problematiken att kombinera dessa tvĂ„ yrken, men Ă€ven att skapa en digital story kring resultatet och processen i form av bilder och tal. Begreppet konstnĂ€r diskuteras, samt om konst Ă€r en slags vetenskap. Även Reggio Emilia-pedagogiken och dess syn pĂ„ konstnĂ€rligt arbete i förskolor berörs. Metoden som anvĂ€nds i undersökningen Ă€r kvalitativa intervjuer.

Att gÄ frÄn okÀnd till uppmÀrksammad artist i Sverige : - en fallstudie av projekt Talangcoaching

Bakgrund: Platserna som ger artister möjligheter att nÄ ut med sin musik har ökat massivt i och med Internet och alla de digitala plattformar som finns idag. Det Àr sÄledes lÀttare att möjliggöra lyssnande men det behöver inte betyda att nÄgon lyssnar. Konkurrensen har ökat och skivbolag tar numera fÀrre risker med nya artister. DÀrmed behöver okÀnda artister pÄ egen hand ta sig till en uppmÀrksammad nivÄ. ForskningsfrÄga:Vad krÀvs idag av en artist för att uppmÀrksammas av publik, media och branschfolk i Sverige? Syfte:Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur projekt Talangcoaching pÄ bÀsta sÀtt ska coacha sina Talanger sÄ att de uppmÀrksammas av publik, bransch och media i Sverige.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->