Sök:

Sökresultat:

1521 Uppsatser om Digital forensik - Sida 58 av 102

Surfplattan i förskolan : Användandet och kompetensen i tre förskoleområden i södra Småland

Vi informeras mer eller mindre dagligen om hur dåligt ställt det är bland äldre som bor på äldreboenden i Sverige. Däremot talas det inte ofta om hur personalen mår och trivs på sin arbetsplats. Syftet med studien var att undersöka upplevelser av psykosocial arbetsmiljö bland verksamhetschefer och undersköterskor som arbetar på äldreboenden. Urvalet bestod av tre verksamhetschefer och fyra undersköterskor som arbetade på två äldreboenden i en kommun i mellersta Sverige. Metoden som användes i denna studie var intervjuer som genomfördes med en intervjuguide.

Höjdmodellering med laserdata : Studie av Kärsön, Ekerö med fokus på upplösning, datalagring samt programvara

The New National Elevation Model (NNH) is a new high-resolution digital elevation model (DEM) of Sweden from airborne laser scanning. It creates many new opportunities, particularly in the area of flood mapping. NNH is provided by Lantmäteriet in two formats, both in raw LIDAR (Light Detection and Ranging) data and in grid format with two meter resolution. These alternatives have advantages and disadvantages and the aim of this thesis research is to identify these. One of the focuses of the study is data storage and thus data structure analysis, resolution and storage facilities. The research questions are:Why and in what context the different NNH-products from the National Land Survey are used (DEM 2+ or point cloud)?What constraints and opportunities are created by the different options, mainly in terms of different software, resolution, and data storage?The study area is Kärsön in Ekerö municipality located in Stockholms län and has an approximate area of 25 square kilometers. The study is divided into two parts. The first objective is to identify the consequences of using different software to create DEM from pointcloud compared to the DEM2+ model. Height models with a two meter resolution are created in FME and ArcGIS. The models are then compared with the grid from Lantmäteriet, created in TerraScan. The second objective is to examine the impact of the change in resolution, both the storage aspect and both the accuracy aspect. Inverse Distance Weighted (IDW) is an interpolation method which in previous studies proved to have the best results on high resolution LIDAR data. This model was tested and compared with a model from FMEs built-in function and the model from Lantmäteriet wich are based on triangulation (also proved a good method in previous studies). The grid created in TerraScan has good properties such as accuracy.

Bildregistrering i teorin och praktiken: Mid-Manhattan Picture Collection och Kungliga biblioteket.

This thesis presents a comparative study of image registration at two picture collection libraries. The two registration systems are analyzed as to the theoretical principles behind them and their practical application, and related to theoretical tools for subject analysis and bibliographic standards. While a growing number of picture collections now digitize their material, generally accepted standards and methods for the registration of digital images are still lacking. Many different systems coexist, often developed in-house in response to ad hoc needs and based on traditional registration tools created for textual documents, resulting in internationally incompatible mixed-format systems. The two picture collections examined here, however, have opted for similar, standardized tools for registration and subject analysis, and while there are differences in their application and focus, they have both considered issues of cross-system compatibility.

Framtagning av en modern hammock.

Denna rapport är ett examensarbete inom maskinteknik på c-nivå (15hp). Då författaren ansåg att dagens hammockar inte utvecklats speciellt mycket sedan de blev populära i Sverige på 60-talet, valde han att ägna detta arbete åt att försöka ta fram en mer modern sådan. Projektet har huvudsakligen handlat om produktutveckling och design där mycket tid spenderats på att lösa alla de olika problem som de satta kraven på nya funktioner bidragit till. Arbetet startade med en omfattande förstudie. Därefter vidareutvecklades de olika idéer som framkom under förstudien ytterligare.

En studie om fildelningsbeteende av datorspel

Vi kommer att behandla frågor kring piratkopiering och fildelning. Vi tror att ämnet är helt rätt då fildelning och piratkopiering i nuläget är väl etablerat och vi befinner oss i en situation där det är svårt för både privatpersoner och myndigheter att veta vad som egentligen gäller angående fildelning. Vi kommer främst rikta in oss på egenskaper hos fildelarna och ganska lite på själva tekniken bakom fildelning. Vår inställning är att alla kunskapsbidrag är viktiga i den ganska infekterade och kaotiska debatt om upphovsrätt och fildelning. Saker som är intressanta kan exempelvis vara om man kan se olika fildelargrupper och hur fildelningsbeteendet skiljer sig mellan dessa.Kunskapen är hämtad från en egenhändigt skapad digital enkät och vi har använt resultaten för att selektera så att vi kan säga vad som gäller för de olika fildelar profilerna.

Användarupplevelse av ett kognitivt hjälpmedel för personer med kognitiva funktionsnedsättningar

Personer med kognitiva nedsättningar tillhör en av de största grupperna av funktionsnedsatta personer. Premium Comai är ett hjälpmedel för att hjälpa personer med kognitiva nedsättningar att bli mer självständiga i deras vardag. Denna målgrupp har framförallt svårigheter med de exekutiva funktionerna så till exempel att minnas saker de ska genomföra eller att uppfatta hur lång tid aktiviteter tar. Denna studie undersöker hur användandet av en digital kalender som hjälpmedel för personer med kognitiva nedsättningar ser ut och hur användare av upplever hjälpmedlet, om de upplever att det hjälper dem planera sin tid och att komma ihåg. För att undersöka detta intervjuades användare av Premium Comai, där intervjutekniken var semistrukturerade intervjuer.

Ett Oskarpt Beslut : om Oskarp Logik i speldesign

This paper examines possible applications of fuzzy logic on the field of artificial intelligence in digital games. It describes fuzzy logic in contrast to crisp logic. The paper will give several examples of possible applications of fuzzy logic-based decision making for game AI. These examples include the choosing of weapons for AI agents and the gas-break decision of an AI-controlled car. The paper will also analyze the impacts of game AI which makes decisions based on many factors.

Fyra lärare är fler än tre youtube-videor...eller? : Om gitarrlärares syn på användningen av digitala verktyg och sociala medier i undervisning

Syftet med detta arbete är att ta reda på gitarrlärares uppfattningar om konsekvenserna av hur olika digitala verktyg och sociala medier används i gitarrundervisningen på musikutbildningar på olika nivåer. För att uppnå detta syfte har jag intervjuat fyra verksamma gitarrlärare. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och i resultatet visas att lärare, med hjälp av digitala verktyg och sociala medier, får fler källor att inhämta lektionsmaterial ifrån och att informationen är mer lättillgänglig nu än förr. Det framkommer också av resultatet att lättillgängligheten kan vara någonting negativt och kan lämna en frustration hos eleverna. En av de viktigaste slutsatserna är att lärare anser att undervisningen blir bättre med hjälp av digitala verktyg och sociala medier, om de används på rätt sätt..

"Jaha, nu har en halv miljon människor varit inne och tittat på fisken" : Journalisters tankar om att anpassa sig efter klick

Computational techniques have transformed the journalistic approach. Journalists now have the opportunity to integrate user-statistics from the news website with their work. Singer (2011) argues that journalists seem particularly afraid of items, which they perceive as trivial or otherwise unsavory, will prove popular - potentially creating management pressures to produce more of those stories. She describes this practice as ??traffic whoring??.

Att göra analoga objekt digitala : En kvalitativ studie om digitaliseringsprocessen i ett bibliotek

Contemporary libraries face challenges in transforming their organization to meet the digitalized society. To develop the process of digitization of literature is a natural way for libraries to go when they already have more visitors online than physically. Since the demand for digital material is so sought after, we feel challenged to address the challenges of the Internet as an emerging functional medium for distributing knowledge. These developments will be able to significantly modify the nature of literature as well as the existing system of quality assurance. In this study, we explored and analyzed a digitization project at a research library.

Oberoende skivbolag i förändringstider : Om den förändrade affärslogiken i skivbolagsbranschen

During the last decade the conditions for the music industry have been changed significantly. With the dropping sales of physical phonograms and the increasing illegal file sharing, the record labels have been forced to adapt and thus seek alternative sources of income next to the traditional sales of phonograms. Our purpose was to investigate how smaller Swedish record labels adapt themselves to the changing environment within the music industry and which new alternative sources of income they can use to finance their music production. To do this we used a deductive approach where we started by researching theories we thought were relevant to the subject, which we then used to get valuable information out of our informants.From our empirical investigations it appears that the independent record labels are rather positive about the future and that they will be able to survive, even though they will have to change their ways of working to a large extent. Our results show that the record labels as we know then will disappear.

Message sent : - SUDD AB:s interna kommunikation i den digitala tidsåldern -

AbstractTitle: Message sent ? SUDD AB:s internal communication in the digital age (Message sent ? SUDD AB:s interna kommunikation i den digitala tidsåldern)Number of pages: 40 (44 including enclosures)Author: Lea KaufmannTuthor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies CPeriod: HT 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: Analyze whether a small long distance company such as SUDD AB can obtain a well-functioned internal communication by using new communication technologies.Material/Method: The analysis is based on qualitative interviews with SUDD AB:s complete staff.Main results: Proven that internal communication is a complicated and very important process also within a small company. New communication channels do not necessarily guarantee an uncomplicated and efficient internal communication but the need to collaborate with old-fashioned channels persists.Keywords: communication, information, channels, effects, content, effectiveness.

Att kombinera det bästa från email och sociala nätverkssidor : Ett designförslag för att förenkla och stödja kommunikationen inom team och projekt

Denna studie syftar till att integrera lämpliga funktioner och koncept typiska för sociala nätverkssidor i ett kommunikationsverktyg med avsikt att förenkla och stödja kommunikation mellan kollegor i team och projekt.  Designprocessen bestod av tre faser. I fas ett avgjordes genom en Pugh-matris vilka funktioner och koncept som hade störst potential för integration. I fas två integrerades dessa i en digital prototyp av det redan existerande kommunikationsverktyget Briteback. I fas tre identifierades användbarhetsproblem hos den framtagna prototypen.

SPEL OCH DESS NARRATIV : Berättelser i digitala offline-rollspel

Det är uppenbart att narrativ används i spel, inte minst i offline-RPG:n (ORPG:n), där berättelserna är vad som står i centrum. Samtidigt som dessa är ett välkomnatfenomen har de också en tendens att passivisera spelaren och påverka känslan avfrihet. I hur hög grad de gör detta är till viss del subjektivt och därför är det av viktvad som motiverar ORPG-spelaren till spelandet. Denna studie har utvecklat tvåspelprototyper som baseras på motivationerna immersion respektive prestation föratt påvisa motivationsgruppernas preferenser. Studien har fokuserat på att ta reda påhur stor vikt de båda grupperna lägger på känslan av frihet, och haft som hypotes attkravet är högre hos prestationsmotiverade spelare.

Förbättrad orderhantering

Marknadskommunikation är en bransch i ständig utveckling. Företag söker nya, smarta sätt att nå ut till sina konsumenter som ställer högre krav på att varumärken engagerar och aktiverar dem. Företag är i behov av att ligga i täten inom utvecklingen av marknadskommunikation för att således stärka differentieringen av företagets utbud av produkter och tjänster. Denna studie syftar till att bidra med förståelse för vad upplevelsebaserad kommunikation är och om den har någon betydelse för marknadskommunikation i framkant och i så fall, vilken? Vi har genom ett hermeneutiskt förhållningsätt och en induktiv ansats analyserat empiri som genererats under våra intervjuer med noga utvalda informanter.Studien visar att marknadskommunikation i framkant är insiktsfull och att den skapar engagemang där det finns en ständig växelverkan mellan företaget och konsumenterna.

<- Föregående sida 58 Nästa sida ->