
Sökresultat:
770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 35 av 52
Medarbetares upplevelser i samband med utbildningen Skiftarbetarkörkortet en utvÀrdering
Andersson, A. (2008) Medarbetares upplevelser i samband med utbildningen Skiftarbetarkörkortet ? en utvÀrdering. C-uppsats i pedagogik, 15hp. Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi.
Den kompetente lÀraren - Yttre och inre ramfaktorer och deras inverkan pÄ undervisning
Title: The competent teacher-external and internal frameworks and their influence on educational praxis. This thesis is about what kind of approach a teacher (may) consider when he is facing parameters that he can not do anything about, in this case represented by political, educational och social frameworks. One of the things a teacher can do to adapt to the situation is to see what possibilities he has to develop and expand his topic. The study is built on action research and was carried out during a nine months period on an upper secondary school in Malmö, Sweden. The object of reasearch is myself as a teacher and in my result I describe how various educational situations were handled.
Föroreningen av Ăstersjöns vatten : Enskilda avlopp och Ă„tgĂ€rder för en lĂ„ngsiktig uthĂ„llig vattenanvĂ€ndning
I denna uppsats undersöks det hur det fungerar med enskilda avlopp utanför kommunens VA-nĂ€t. Hur enskilda avlopp Ă€r uppbyggda och hur de fungerar. Varför man bör ha avloppsrening, och vilka lagar och regler som styr enskilda avlopp. Jag utreder vidare varför man ska jobba för en ökad rening av avlopp och varför man ska jobba mot att uppnĂ„ ett uthĂ„lligt samhĂ€lle.Uppsatsen har en teoridel som handlar om hur och varför vi ska strĂ€va efter en uthĂ„llig samhĂ€llsutveckling. En strĂ€van som kommuner som Söderköping har nĂ€r dom försöker fĂ„ mĂ€nniskor att byta till hĂ„llbara VA-system.Med dom hĂ€r funderingarna som bakgrund och ett antal frĂ„gestĂ€llningar har jag skrivit en fyllig bakgrund som gĂ„r igenom Ăstersjöns problematik och Ă€ven relevant information om enskilda avlopp.
Vid rationaliseringsvÀgens slut och rekonstruktionsvÀgens början: En empirisk studie av förutsÀttningar för livsmedelsarbetares lÀrande
I dagens högteknologiska samhÀlle stÀlls organisationer inför nya och svÄrare konkurrenssituationer, vilket krÀver förÀndringar av bÄde organisationen och de anstÀllda. För att bli effektivare stÀller organisationen högre krav pÄ kompetens. DÀrmed mÄste individen anpassa sig till nya tankesÀtt nÀr det gÀller synen pÄ lÀrande.FöremÄlet för vÄr undersökning Àr ett företag inom livsmedelsbranschen vilket har blivit starkt pÄverkat av omvÀrlden. Detta har tvingat dem till omorganisation och effektivisering. För att uppnÄ effektivisering mÄste de anstÀllda bredda sin kompetens och fÄ en helhetssyn pÄ produktionen.
Att leda processer i spÀnningsfÀlt : en studie av projektledaruppgiften vid en utvecklingsavdelning
Vad gör projektledare för uppdragsutbildning vid en utvecklingsavdelning knuten till en högskola? FrÄgan utgör startpunkten för denna studie kring ledning av processer i spÀnningsfÀlt.Syftet Àr att belysa projektlederi och kritiska faktorer knutna till detta projektlederi, genom de uppfattningar som projektledare ger uttryck för i en fokuserad gruppintervju med projektledarnas skriftliga narrativer som stimuleringsmaterial.Undersökningens underliggande och sammanflÀtade syfte Àr att finna en metod för att utreda en process, ett tillvÀgagÄngssÀtt som samtidigt kan stödja projektledargruppens individuella och kollektiva lÀrandeprocesser om sitt projektlederi.Studiens teoretiska ram utgörs av Jean Bartuneks dynamiska modell för kraft och vitalitet i förÀndringsagentgrupper och i förÀndringsagentgruppers arbete.Undersökningen visar att projektlederi i spÀnningsfÀlt handlar om att balansera och kommunicera olika intressentgruppers krav och behov. Projektlederiet i denna studie pÄgÄr i en sjÀlvfinansierande verksamhet, som Àr beroende av den statsbidragsfinansierade organisation den utgör en del av. Konstruktionen i sig bidrar till att skapa och Äterskapa spÀnningsfÀltet. Undersökningen visar vidare att konstruktionen i praktiken ger projektledare ett dubbelt uppdrag, dvs dels att utveckla intressenternas verksamheter, dels att fÄnga uppdrag för att finansiera verksamheten.
Den höglÀsande gymnasielÀraren : En kvalitativ studie av nÄgra lÀrares reflektioner och tankar kring höglÀsning som ett pedagogiskt verktyg i gymnasieskolan
Denna studie syftade övergripande till att ta reda pÄ vilka sÀtt höglÀsning anvÀnds som pedagogiskt verktyg i gymnasieskolan, och mer specifikt till att ta reda pÄ hur de medverkande lÀrarna reflekterar kring höglÀsning, hur lÀrarna reflekterar kring höglÀsningsprocessen (före, under och efter höglÀsning) samt att ta reda pÄ vilka slags texter som höglÀses och hur dessa vÀljs ut.Undersökningen baserades pÄ halvstrukturerade intervjuer med Ätta gymnasielÀrare och resultaten som studien uppvisade analyserades utifrÄn diskursanalys som metod, och kopplades till den tidigare forskning och de teoretiska utgÄngspunkter studien vilar pÄ.Resultaten av undersökningen visade att de tillfrÄgade gymnasielÀrarna reflekterar kring höglÀsning som en metod att anvÀnda som introduktion till arbetsomrÄden. LÀrarna menade ocksÄ att metoden anvÀnds om de vill vÀcka elevers intresse, engagemang och lÀslust genom att vÀlja litteratur eleverna tycker om, och om de vill arbeta sprÄkutvecklande, genom att vÀlja litteratur som utmanar eleverna sprÄkligt och innehÄllsmÀssigt. Samtliga lÀrare poÀngterade lÀrarens roll vid arbete under och efter höglÀsning, dÀr de framhöll lÀraren som sprÄklig förebild. NÄgra av lÀrarna reflekterade kring förberedelser innan höglÀsning, men mÄnga framhöll tiden som ett hinder.Huruvida höglÀsning Àr nÄgot som frÀmst lÀraren bör Àgna sig Ät, eller nÄgot som eleverna bör göra, resonerar lÀrarna lite olika kring, men samtliga av de medverkande lÀrarna menar att de höglÀser för sina elever nÀr innehÄllet i texter Àr det vÀsentliga. .
RocksÄng - Fem sÄngpedagogers erfarenheter av den kvinnliga rösten
Rock singing - five vocal teachersÂŽ experience of the female voice.The purpose of this study is to find out what different vocal teachers have to say about rock singing and the female singing voice. The method I have used to gather information is a phenomenographically inspired qualitative interview. The study begins with a few thoughts about my interest in rock singing, followed by a short overview about other research and literature that has been published on the subject. I have interviewed five vocal teachers in this study. All of them with many years experience of singing, both singing themselves and teaching professionally.
Fröken Àr inget datorgeni riktigt : en undersökning om pedagoger och elevers uppfattning om datorn i skolan
Skolan har fÄtt ta del av den tekniska utvecklingen genom datorns introduktion. VÄr uppfattning Àr att dess fulla potential inte anvÀnds och att det har fokuserats för mycket pÄ hur man kan fÄ in datorn i undervisningen, nÀr frÄgan borde ha varit: "Varför?" I lÀroplanen finns det inga tydliga mÄl eller riktlinjer för hur datorn skall anvÀndas. Eftersom införandet av datorn inte har förankrats hos pedagogerna, har den ibland förpassats till att bli en dyr skrivmaskin eller en teknisk encyklopedi. Vi anser att datorn Àr ett hjÀlpmedel med stor potential för pedagoger och elever i skolans verksamhet.
KonstnÀrliga metoder för mÀnniskor med funktionsnedsÀttningar
Title: Artistic methods for persons with dysfunctions.The idea to the paper was born in my work, as a pedagogue, with young persons with dysfunctions. My pedagogic method is eurhythmics but I wanted to examine in what other ways you could work with artistic expression in similar areas such as circus, dance therapy and psychodrama. These areas were chosen because they have components that are interrelated, which I find very interesting. Mind and body are considered from a holistic point of view. The purpose of this paper is to bring about a better understanding of how persons with dysfunctions respond to various artistic teaching methods.
Subjektets roll i förstÄelsen av vÀrlden : en studie utifrÄn ett fenomenologiskt perspektiv
StrÀvan efter att undvika subjektivism resulterar ofta i en objektivism dÀr kunskapsbildningen Àr helt bestÀmd av objektet och inte av det upplevande subjektet. Subjekt stÀlls mot objekt - medvetande mot föremÄl. Detta motsatsförhÄllande upphÀvs av studiens val av perspektiv som istÀllet för över fokus pÄ lÀrandet som sker mellan subjekt och objekt - korrelationen mellan mÀnniska och vÀrld.Syftet med studien Àr att utifrÄn ett fenomenologiskt perspektiv undersöka subjektets roll i mötet med objektet. För att uppfylla syftet görs en litteraturstudie, vars teoretiska material bearbetas via den fenomenologiska reduktionen.Sökandet efter ett subjektsbegrepp som kan möta och undersöka objekt utan att hamna i vare sig subjektivism eller objektivism, leder till ett artificiellt subjekt som förlorar de mÀnskliga elementen i processen. Genom dess avskalning av subjektiva faktorer minskas subjektets korrelation till objektet samtidigt som subjektet alltmer övergÄr till att bli ett objekt.
Skolans betydelse för vÄrt sociala kapital
ABSTRACTSince Robert D. Putnam first wrote about the causes behind the regional differences in economic and political development in Italy, the theory of social capital has truly flourished in the fields of social science. This days you constantly hear politicians and scholars stressing the important role of the quality of the social fabric to a society?s wellbeing. There all looking at ways to construct policies and institutions that help the spread of social capital.
Rektor - ett arbete av vIKT. Hur rektorer ser pÄ sambandet mellan sitt eget ledarskap, IKT som lÀromedel eller verktyg och SO- undervisning
De senaste Ären har skett en stor förÀndring kring bÄde synen pÄ och tillgÄng till modern teknik (informations- och kommunikations teknologi, IKT) i utbildningsmiljön. Detta Àr en naturlig utveckling. Skolan ska Äterspegla samhÀllet och eleverna ska sjÀlvklart lÀra sig bÄde om och med datorer. Formellt sett Àr det rektorn pÄ en skola som ska se till att det finns tillgÄng till datorer i klassrummen. För att kunna ta sitt ansvar som pedagogisk ledare, bör rektorn ha en uppfattning om vad datorn (eller det digitala verktyget) ska anvÀndas till.I den hÀr studien intervjuas fyra rektorer utifrÄn frÄgestÀllningen hur de tÀnker kring sambandet mellan sitt eget ledarskap, IKT och SO-undervisning.
Organisatoriska processer : kan dessa leda till att individer blir utbrÀnda?
Att bli utbrÀnd Àr nÄgot som drabbar allt fler i vÄrt samhÀlle. Mitt syfte med studien, har varit att se vilka processer i organisationerna som kan leda till att de som arbetar dÀr blir sjuka.För att kunna göra detta, har jag med en induktivansats gjort en kvalitativ empirisk undersökning med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer. Jag har intervjuat fem stycken som har diagnosen utbrÀnd och bett dem berÀtta vad de upplevt i sina organisationer.Jag har sedan försökt förklara resultatet av undersökningen och efter det gjort en analys- och diskussionsdel, dÀr jag tar upp konsekvenserna av de processer som mina intervjuade tog upp.Resultatet av undersökningen pekar pÄ att det Àr extra viktigt att ha tydliga syften med organisationen nÀr man har styrning genom kultur. Detta blir Ànnu viktigare om man samtidigt har en sÄ flexibel struktur, som organiska strukturer innebÀr. MÄnga organisationer har dolda syften och dÀrmed dubbla budskap.Mycket i min undersökning tyder pÄ att individen och gruppen sjÀlv styr sitt arbete utifrÄn en egen kvalitetssyn, som Àr svÄr att fÄ gemensam i organisationen.
RöstvÄrd - en del av körsÄngen? - Körpedagogernas arbete med barn och ungdomars individuella sÄngröster i kör
Title: Care of the voice ? one part of the choir singing? The choir conductors work with children's and youths' individual voices within the choir. The purpose of this study was to examine how four different choir conductors work with children's and youths' individual voices during choir rehearsal. Further aims of this essay are to shed light upon relevant research within the topic. I used a qualitative method of researching observations with low structure and structured interviews.
LÀrobok pÄ hÄllbar vÀg? : LÀrande för hÄllbar utveckling i biologilÀroböcker för grundskolans senare del
I styrdokument och internationella överenskommelser förordas lÀrande för hÄllbar utveckling som ett övergripande perspektiv som ska anlÀggas i all undervisning. LÀrande för hÄllbar utveckling karaktÀriseras av att komplexa hÄlbarhetsfrÄgor av ekologisk, ekonomisk och social art behandlas pÄ ett pluralistiskt sÀtt, vilket syftar till att ge eleverna förmÄga till övervÀgda etiska stÀllningstaganden.Syftet med denna studie var att undersöka hur begreppet lÀrande hÄllbar utveckling behandlas i lÀroböcker i biologi för grundskolans senare del. Detta studerades genom en kvantitativ innehÄllsanalys med kvalitativa inslag. Studien undersökte vilket utrymme lÀrande för hÄllbar utveckling fÄr i lÀroböckerna, men ocksÄ vilka innehÄllsliga aspekter av hÄllbarhet som förekommer. Dessutom studerades huruvida lÀroböckerna verkade frÀmjande för pluralistiska arbetsformer.