
Sökresultat:
261 Uppsatser om Destination - Sida 15 av 18
Ett destinationsbolags betydelse : En fallstudie av Destination South Lapland
Problematiken med alkoholkonsumtionen och berusningsmönstret hos svenska skolungdomar är ständigt i medias övervakning. Syftet med denna rapport har varit att undersöka betydelsen av föräldrars inställning till alkohol och vilken inverkan den har på ungdomars alkoholkonsumtion samt berusningsmönster. Detta är viktigt för kunna att arbeta preventivt mot missbruk och alkoholproblem hos ungdomar.Många tidigare studier visar på att vänner och familj är det som har störst påverkan på ungdomars alkoholkonsumtion. Detta gör att de teoretiska utgångspunkterna som använts i studien behandlar dessa fenomen; den kulturella ansatsen, identitetskapandet samt teorin om social inlärning som sker inom familjen. På grund av avgränsning så fokuserar denna studie endast på hur föräldrarna påverkar alkoholkonsumtionen.Studiens frågeställningar har besvarats genom en statistisk analys av Stockholmsenkäten (från 2008).
Film- och litteraturturism : - ett kvalitativt fall för Wallander
Ystad har under lång tid varit en populär turistDestination för svenska och utländska besökare. Staden med dess omnejd har genom den fina miljön och dess historiska byggnader goda förutsättningar att attrahera turister till regionen. Efter filmatiseringarna av Henning Mankells romaner om kriminalkommissarie Kurt Wallander, som utspelas i Ystad, har antalet turister ökat än mer till regionen. Förhållandet mellan böcker och filmer är en väsentlig del av den turism som uppstår efter en berättelse om en fiktiv karaktär i en existerande miljö. Vi ville följaktligen undersöka film- litteraturturism och dess påverkan på en plats.
Musikfestivaler som turistiskt dragplåster : en fallstudie på Sweden Rock Festival
Lately, more and more music festivals have emerged in Sweden. People?s desire and need to visit these events only seems to increase. Cultural tourism and music tourism has developed into a significant and important part of the experience industry and it employs more and more people within the tourism industry. The purpose of this paper is to investigate which effects this can have on the local community.
Dutch Disease and Tourism - The Case of Thailand
Tourism is often being viewed as one of the worlds largest sectors and a great contribution to growth and development. There is a large motivation amongst developing countries to promote themselves as a tourist Destination, since they expect the tourism to generate economic growth. The government of Thailand has been promoting tourism since 1960, and the number of foreign visitors has increased from 100 000 back then to 13.5 million in 2006. The purpose of this paper was to investigate weather the increasing tourism industry in Thailand has pulled resources away from other sectors of the economy towards the tourism sector, and in that way harming Thailand?s international competitiveness and causing deindustrialization.
Some people get it. Others are assholes. Kontradiskurs, subversiv potential, hegemonisk makt och performativ marginalitet utifrån tre nivåer av skräpkultur.
Sustainability work is something that is emphasized more and more. Corporate Social Responsibility, CSR, is discussed and the question of how much responsibility companies should really take is frequently in the news. Companies tend to ask themselves how much responsibility they should take. CSR is a common concept of companies environmental and social work and a concept we tend to see here and there in our modern society. CSR includes companies? social responsibilities, both in terms of carbon footprint, working conditions, social responsibility and more.
En "jålande" turistort - en studie om hur föreställningar kring regional identitet påverkar ett turismätverk
Regional identitet är ett begrepp som ofta nyttjas då man talar om regioner som sociala och politiska rum. Det är dock svårt att definiera vad identiteten egentligen består av och hur den påverkar människans handlingar. Den regionala identiteten kan exempelvis ta sitt uttryck i lokalbefolkningens inställning och attityd gentemot turism. Detta har i viss utsträckning betydelse för resmålets framgång samt för relationerna mellan de lokala aktörerna. Föreställningarna kring regional identitet präglar således turismen och Destinationens turistföretagare.
Routingprotokolls redundans
En viktig grundsten i designandet av ett nätverk är routingprotokoll. Då allt fler nya applikationer kräver internetaccess och nuvarande nätverk byggs ut är det viktigt att nätverk kan nå konvergens så fort som möjligt. Routingprotokoll utgör ett sätt för routrar att kommunicera med varandra och utbyta information om hur de på bästa sätt kan skicka trafik mellan en källa och dess Destination. Routingprotokoll beräknar detta på olika sätt och har olika hastigheter. På grund av routingprotokollens vikt ville vi undersöka hur snabbt protokollen OSPF, EIGRP och RIPv2 hanterar problematiken som uppstår vid en bruten länk i ett nätverk.Undersökningen av detta skedde i tre scenarier som är ofta förekommande i dagens samhälle, spel-scenarier, röstchatts-scenarier och strömningsscenarier med hjälp av verktyg som tracert, ping, debug-kommandon och stoppur i en labbmiljö som alltid var konstant.
?Everybody talks about the weather, but nobody does anything about it.? : En kvalitativ fallstudie av turistdestinationen Ölands väderkänslighet ur turismaktörers perspektiv.
Titel: ?Everybody talks about the weather, but nobody does anything about it.?Författare: Malin NybergInstitution: Fakultetsnämnden för ekonomi och design, Ekonomihögskolan, ELNUKurs: Turismvetenskap III ? Examensarbete, 15 hp.Handledare: Martin Gren, (Linnéuniversitetet, Fakultetsnämnden för ekonomi och design, Ekonomihögskolan, ELNU)Examinator: Stefan Gössling, (Linnéuniversitetet, Fakultetsnämnden för ekonomi och design, Ekonomihögskolan, ELNU)Syfte: Studiens syfte är att undersöka på vilket sätt och varför Öland som turistDestination är sårbar inför vädervariationer ur turismaktörernas perspektiv. Studien avser även att belysa på vilket sätt marknadsföring av Öland och medias rapportering om Destinationens väderförhållanden är bidragande krafter till väderkänsligheten.Metodik: I undersökningen har en kvalitativ fallstudie använts som forskningsmetod med en induktiv ansats. Informationsinsamling har skett via semi-strukturerade intervjuer med respondenter från fyra turismverksamheter på Öland. Urvalet av fallstudieområde och respondenter har skett genom ett bekvämlighetsurval med hänsyn till access och karaktär av forskningsområdet.Slutsats: De viktigaste betydelserna av forskningsresultatet har bland annat visat att brist på alternativa turismprodukter innebär en stor sårbarhet för turismaktörernas verksamheter vid ogynnsamma väderförhållanden för de huvudsakliga aktiviteterna Forskningsresultaten har även påvisat att fokus på specifika väderattribut i marknadsföringen av Destinationen medverkar till Destinationens sårbarhet tillsammans med förväntningar om specifika väderförhållanden bland besökare..
Att märka turism? : En undersökning om marknadsföring av kvalitetsmärkning inom ekoturismen
Kvalitetsmärkningen Naturens Bästa arbetar för att marknadsföra upplevelser som inte är bra enbart för turisten utan även för miljön och omgivningen. Idag blir vi som konsumenter mer och mer medvetna och måna om vår miljö och den värld vi lever i. Således borde en kvalitetsmärkning som Naturens Bästa kunna vägleda oss till att finna arrangemang inom turismen som hjälper oss att välja arrangörer som verkligen lever upp till de krav vi ställer. Problemet som finns är dock att denna kvalitetsmärkning inte syns i den gemensamma marknadsföringen av Destinationer i nuläget. Utifrån detta är syftet med uppsatsen att undersöka varför kvalitetsmärkningen Naturens Bästa inte har någon framskjutande roll i marknadsföringen av Destinationer.Vi har använt oss av en kvalitativ insamlingsmetod i form av personliga intervjuer i vår undersökning för att få fram varför kvalitetsmärkningen inte syns i marknadsföringen.
Destinationsutveckling & destinationsmarknadsföring - Ett framgångskoncept för att attrahera resebolag?
Hur Destinationer arbetar med utveckling och marknadsföring för att attrahera turister är två välutforskade områden. Att se på Destinationers utveckling och marknadsföring ur ett resebolags perspektiv är idag outforskat. Eftersom det är resebolagen som tillhandahåller resor till turisten anser vi att detta perspektiv är av största intresse att behandla. Vad krävs då för att en Destination ska vara intressant ur resebolagens perspektiv? Hur betydande är egentligen platsens arbete med Destinationsutveckling och Destinationsmarknadsföring för resebolagens val? Vi ställer oss också frågan vad det är som påverkar en Destinations popularitet och hur det kommer sig att resebolagen väljer vissa Destinationer framför andra? Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka vilka aspekter som påverkar resebolags lokaliseringsbeslut.
Reducering av kassationer på Cloetta Fazer AB
This master?s thesis was performed during the fall of 2006 at Cloetta Fazer AB in Ljungsbro. Cloetta Fazer is the market leader in Scandinavia of manufacturing confectionary and chocolates. The purpose of the project has been to identify causes that impact the quantity of waste in production as well as a cost/benefit analysis of the solutions that can reduce the problem of production waste.The work includes four production lines that are individually designed depending on what kind of product that are produced on the line. By using qualitative and quantitative methods such as focus groups, interviews and observations data has been collected.
Trippelhybriden
Sedan ett antal år tillbaka väljer allt fler att bo i innerstaden med små barn. Det har skapat ett enormt behov av nya förskoleplatser. Den vanligaste lösningen har blivit paviljonger med tillfälligt bygglov där antalet moduler monteras efter behov. Med denna flexibla möjlighet tycks dock barackerna ha kommit för att stanna och blir oftast något helt annat än den provisoriska lösning de en gång var ämnade för. Ett annat problem som förskolan står inför är att maten inte tillagas på plats utan körs ut från storkök och levereras i värmeslådor. Det fungerar förvisso men den pedagogiska poängen går om intet. Syftet med projektet har varit att rita ett dagis i Stockholms innerstad som med samutnyttjade funktioner ger ett flexibelt förslag. Till förskolan hör ett restaurangkök som också serverar en restaurang, öppen för allmänheten.
Cykelparkering i stadsmiljö : en redogörelse för cykelparkeringens komponenter
In recent years many cities have seen an increase in bicycle traffic. This is a development that benefits both the environment and the individual cyclist. When the need for bicycle parking is not met several problems arise such as an increase in bicycle thefts, jammed sidewalks and a decreased interest in using bicycles. My aim with this paper has been to answer the question of how to create parking facilities in an urban environment based on cyclists' needs. Through a literature survey, following the method "Trattmodellen" (the funnel model) the question has been answered and divided under the headings cyclist, bike, bicycle racks, bicycle garage and bicycle operators and hosts.
Destination Mexiko i svenska resemagasin ur ett postkolonialt perspektiv
The theme of this essay arises from problematic pictures which travel journalism can bring about foreign countries, and in this specific case Mexico. These pictures can be problematic in the way that they can carry colonial elements and form colonial discourses. The main purpose of this study is therefore to investigate the Swedish travel magazines, Vagabond, RES and Allt om resor, and how they portray places and people in the written texts and photographs. This was done with a postcolonial and discourse theoretical framework, whereas empowerment of certain pictures can lead to formation of discourses, myths and stereotypes about places and people in Mexico. The method used to reveal different aspects of the travel reports was semiotic analysis, Norman Fairclough?s critical discourse analysis and critical linguistics.
The Arctic SeaLodge: konceptutveckling av ett upplevelsebaserat havshotell
Syftet med studien är att studera hur ett kvalitativt turistiskt boende kan utformas utifrån ett upplevelseperspektiv. För att besvara studiens frågeställningar valde jag att utföra en kvalitativ undersökning i form av fem djupintervjuer. Tre av intervjuobjekten representerar turism och besöksnäringen i Sverige på tre olika nivåer - nationell, regional samt lokal. Detta för att få en bild av Sverige som Destination samt en inblick i vad som händer på marknaden. De två övriga representerar hotellnäringen inom Swedish Lapland.