Sök:

Sökresultat:

60 Uppsatser om Desktop - Sida 3 av 4

Organisation och Åtkomst av Filer : En Explorativ Studie av Datoranvändare ur ett Psykologiskt Perspektiv

Syftet med denna studie var att få bättre förståelse för hur datoranvändare organiserar filer och att få ökad förståelse för vilka vägar datoranvändare väljer för att komma åt filer i ett datorsystem designat efter skrivbordsmetaforen. Resultatet tolkas utifrån aktivitetsteori och distribuerad kognition samt tidigare forskning. Halvstrukturerade intervjuer gjordes med 18 datoranvändare i den ordinarie arbetsmiljön. Utöver att svara på frågor fick de också visa och förklara hur de organiserat sina filer samt hur de gick tillväga när de använde dem.Resultatet pekar på en betydande ökning i användning av datorns skrivbord jämfört med tidigare studier. Två typer av lagrad information kunde identifieras, temporär och långvarig.

Sverige klätt i aska : En studie om kriskommunikationen under askmolnskrisen 2010

The purpose of this essay is to investigate how the crisis communication was perceived between SAS, massmedia and citizens during the volcano crisis in 2010. The questions posed are: - How did the communication between SAS, media and citizens function during the crisis? - How did senders, intermediaries and beneficiaries experience the information and communication during the crisis? - How important was the internet communication for SAS, media and citizens during the crisis?The collected material consists of interviews and Desktop research of material from Internet.The study shows that the communication between SAS, the media and citizens worked well on the social medias but was weaker in all other mediachannels. SAS was also weak in following up information received by media and travelers, and they therefore they had a different picture of the situation during the crisis. SAS thought that the communication worked fine between the parties involved.

Naturlig haptisk kraftåterkoppling från volymdata

As the volumes are entering the world of computer graphics the pure volume visualisation becomes a more important tool in for example research and medical applications. But the advance in haptics --- force feedback from the computer --- is behind. In volume haptics no equal to the proxy method so popular in surface haptics has yet emerged. Some implementations of volume haptics even use surfaces as intermediate representations so that surface haptics can be used.The intention of this work was to create natural feeling haptic feedback from volumetric density data using pure volume haptics. The haptic algorithm would be implemented in Reachin API for the Reachin Desktop Display, together with other parts to build up a usable volume visualisation environment.To achieve the feeling of stiffness and friction dependent on tissue type, a proxy based method was developed.

Mobilanpassade webbplatser för universitetsbibliotek ? en kvalitativ undersökning

The aim of our bachelor thesis was to study how the personnel incharge of the mobile websites at two University Libraries and thestudents at those Universities viewed the mobile websites, and iftheir views in any way differed.Our research questions were:Why have the examined Libraries chosen to offer mobilewebsites?How do the students at the examined Universities experience anduse respective mobile website?Are there differences between the staff?s intentions with themobile websites and how they are used and experienced by thestudents, and how could they be explained?Semistructured interviews were conducted with six staff membersresponsible for the mobile websites and eleven students that hadexperience in using these. The theoretical framework for thisthesis consists of Klasson?s three models for University Librarianspersonas, and the parts of Rogers theory about diffusion ofinnovations that concerns the attributes of innovations and thecommunication channels.The result of the study indicates that there are some differencesabout how the students use and experience the mobile websitesand the staffs intentions for them. The students required contentwhich the staff had discarded.

Linux : Användning på klienter i svensk industri

Vi, två studerande vid Karlstads universitet, har efter önskemål från IBM intervjuat tre representanter från utvalda svenska tillverkningsföretag om hur de ställer sig till Linux på klientsidan och sedan jämfört detta med vad IT-analysföretag anser om Linux och enövergång till detta på klientsidan. Vi har även utfört en djupintervju med en anställd på IBM för att ta del av deras syn och åsikter om varför de valt att satsa på Linux på klientsidan och vägt in detta i våra intervjuer med tillverkningsföretagen.Vi frågar oss, är det någon skillnad i uppfattning mellan hur olika IT-analysföretag ser och skriver om Linux och hur markanden ser på Linux och vad de egentligen tycker?Att Linux kommer gå en ljus framtid till möte är samtliga involverade parter i vår uppsats eniga om. Trots detta skiljer sig deras åsikter om vilket operativsystem som är det mest kostnadseffektiva, IT-analysföretagen säger Linux, tillverkningsföretagen säger Microsoft. En ökad konkurrens på marknaden ser samtliga som positivt men poängterar att det måste finnas ett verkligt skäl till en övergång då det kostar mycket pengar och att det är så pass mycket att tänka på..

Producentens roll och dess utveckling : Hur ny teknik påverkar producentens roll i musikproduktioner

Denna uppsats syftar till att redogöra för hur producentens roll i musikproduktioner har utvecklats i förhållande till ny teknik. Förhoppningsvis kan denna kunskap leda till en bättre förståelse om yrkets utveckling och hjälpa (aspirerande) producenter att utveckla och anpassa sitt kunskapsområde därefter. En undersökning i form av intervjuer med två producenter/ tekniker har genomförts för att besvara vad som enligt dem är producentens roll i musikproduktioner och hur teknikens utveckling har påverkat dem i sina roller. Uppsatsens teoretiska ramverk är inspirerad av det sociokulturella perspektivet som visar på hur vi lär oss av den sociala och kulturella omgivning vi lever i. Resultaten visar att producentens roll blir alltmer multifunktionell och att vara musikproducent idag kan innebära att man sköter om allt från teknik till komposition, för att bara nämna några ansvarsområden.

Bättre användarupplevelse med responsiv webbdesign

The use of mobile devices has increased dramatically in recent years and the development of newtechnologies has made it difficult for developers to know what screen size and device the visitor isusing. This has resulted in the fact that today there is a problem with the interface for web pages onmobile devices. They are not adapted to the flexibility required for the interfaces to be recognizedon various mobile devices. Instead of developing two separate web pages, where one is designed formobile devices and one for Desktop and keep them both continously updated, responsive webdesign simplifies the work process. Responsive web design is a flexible and dynamic interface thatadapts to mobile device and screen sizes.

Tolv böcker i datorn ? bättre än en i handen?

This thesis studies how readers of the electronic book (the e-book) use and perceive the electronic medium as a carrier of fiction. In this study it is assumed that fiction is mostly read in printed format. Therefore it is interesting to ask why some readers choose to read on screen. As there are all too few studies conducted on how readers perceive and use the e-book as a medium, this study aims to enrich an undeveloped research area. The study is based upon a qualitative questionnaire.

Automatisk testning av WebGL på mobil- och desktopenheter

WebGL is a standard for drawing graphics in a web browser. Currently it isn?t widely understood how consistently WebGL performs across a majority of the de- vices that support it. Determining if an image looks correct to a human observer is an interesting problem. The solution for this is useful when developing WebGL applications, since a developer could make better informed decisions during de- velopment.

Visual User Interface for PDAs

This report is a part of a diploma work, conducted as a part of a Master of Science degree. The diploma work consists of a preliminary study, two case studies, a user study, a paper and this report. It was created at the Linköping University for the department of Science and Technology, in cooperation with Unilever Research in the UK, and partly with the EC founded project, Smartdoc IST-2000-28137. Hand-held, mobile devices like Personal Digital Assistances (PDAs) are becoming increasingly popular in today?s wireless world.

Matematiklyftet : ett lyft i klassrummet?

I en värld där kraven på flexibilitet, säkerhet och hårdvaruoptimering är nyckelfaktorer när det kommer till att välja IT-miljöer för företag blir virtuella skrivbord mer och mer poulära. Med dessa miljöer finns det också problem när det kommer till användarupplevelsen om nätverket ifråga inte kan uppfylla de krav som ett sådant system ställer. I detta arbete undersöks implikationerna vissa nätverksvariabler kan ha för en Virtual Desktop-infrastruktur, VDI. För att belysa dessa problem har två tester utförts på en VDI miljö. Det första testet gick ut på att mäta latensen då skrivbordsmiljön renderades för klienten från virtualiseringsservern vid olika nätverksdiamterar.

Ruttoptimering i en georefererad mikrospatial miljö : ett GIS visualiserat i 3D

Stadsmodeller i 3D är en allt mer bidragande faktor inom GIS och vinster i tid för räddningstjänst vid användandet av 3D-GIS har påvisats. Arbetet presenterat i rapporten behandlar nätverksanalyser i 2D och 3D och har utförts på uppdrag av Gävle kommun.  Uppgiften har utförts med två huvudsakliga mål. Det första målet var att jämföra processtiderna för Dijkstras sökalgoritm mellan nätverk (ett mindre baserat på förvaltningshuset i Gävle och ett överdimensionerat nätverk) i 3D och motsvarande nätverk i 2D, för att sedan avgöra skillnaden. Det andra målet var att utveckla en applikation som tillåter vägledning i 3D för besökare från reception till önskad anställd och få rutten visualiserad i en 3D-modell. Arbetet har i huvudsak genomförts med ESRI ArcGIS Desktop 10 och ArcGIS Engine 10 Developer Kit.

Styling av vektorkartor i mobila enheter

Mobila system som används professionellt tas ofta fram för yrkesgrupper som jobbar utanför kontoret. Kartpresentation är ofta en viktig komponent som används som underlag för att visa applikationsspecifik data eller som underlag för inmatning av information i fält.Kartinformation eller geodata hanteras ofta i två vitt skilda format. Dels rasterinformation som är bilddata och dels vektorinformation. Vektordata består av ytor, linjer och punkter som har matematiska definitioner. Vektordata har fördelen av att vara upplösningsoberoende, mycket precist och inte sällan utrymmessnålt jämfört med rasterdata.Till skillnad från rasterdata så saknar vektordata information om hur den ska presenteras visuellt.

Implementering av realtidsvideolänk med MPEG- och wavelet-teknik

At Saab Aerosystems, situated in Linköping Sweden, there is a presentation and manoeuvre simulator simulating the fighter jet JAS-39 Gripen. This flight simulator is called PMSIM. In this thesis we study how to transfer sensor images generated by PMSIM to other simulators or Desktop computers. The transmission is band-limited so some kind of image coding must be used. Because of this the greater part of this thesis is concerned with image coding.

Från desktop till responsiv design : en fallstudie kring utformningen av publikationsdatabasen på Skolverkets webbplats

I det här examensarbetet har jag undersökt vilka aspekter som behöver beaktas vid utformandetav en webbplats med responsiv design samt se hur användandet förändras utifrån de nyakontexter som den responsiva designen medför. Jag försöker besvara detta genom att själv tafram den responsiva utseendet för en publikationsdatabas på Skolverkets webbplats. Projektetkan delas upp i två huvudsakliga delar. Under den första delen har jag undersökt användandetav publikationsdatabasen genom att analysera data från Google Analytics samt genomföraintervjuer och utvärdering av Desktopgränssnittet tillsammans med användare. Den andra delenfokuserade på att testa de responsiva designen i praktiken genom ett iterativt designarbete, däranvändarnas feedback samlades in via användbarhetstest av skisserna och prototyperna.Resultatet från studien visade att övergången till en responsiv design innebär att fokus måsteskiftas från att enbart förbättra användarupplevelsen i respektive enhet till att se den responsivadesignen för de olika gränssnitten som ett gemensamt användande.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->