
Sökresultat:
227 Uppsatser om Designer - Sida 7 av 16
Personlighet i porträtt
Idag har många människor tillgång till en kamera, porträtt kan ses överallt.
Vissa porträtt gör ett starkare intryck än andra för att de är något utöver det
vanliga. Detta kandidatarbete behandlar frågeställningen:
?Hur kan man med fotografiska och grafiska medel gestalta personlighet i
porträtt??.
Vi sätter vår forskning på prov i en produktion där vi undersökt vad vi som
fotografer och Designers bör ha i åtanke då vi vill gestalta personlighet i
porträtt. I diskussionen behandlar vi ämnen så som personlighet och identitet,
bildanalyser och enkätmetoder samt kombinationen av fotografi och grafiska
element.
Den rätta känlslan : Om den grafiska formgivarens nödvändighet och förhållande till prosatext
The right touch is a project investigating the necessity of the graphic Designer in relation to prose text.The project is partly theoretical and partly practical. A series of interviews with graphic Designers, publishers and writers has been conducted to discuss the relationship between content and form in prose. In addition to these interviews, I have done theoretical research on the historical, political and economical context of the designed prose. Based on the findings during the theoretical research, a series of practical experiments was also executed. This project has had several outcomes but one of the more noteworthy is two methods for challenging the references in the act of designing prose (choosing a typeface, for example) using algorithms.
"April, May, June". En mönsterkollektion för textil.
I have worked with patterns for textiles, and the goal of the project was to makethree patterns in one colorway. My wish was that the patterns would be relatedeither in motif or colorway, or both. I wanted the patterns to be seen as a minicollection. My aim was to make three patterns that would serve as home textiles.I decided to print the patterns digitally on fabric, but also to customize the designof the pattern repeats to be printed in rotary printing. I wanted to work within thelimits of what is possible to produce in terms of colors and repeat sizes.One of my goals with the project was to clarify for myself what the essence of mydesign is, and to create a collection that reflects me as a Designer.
Spindeln mellan teknik och människa : En studie om hur interaktionsdesigner beskriver sitt yrke
In this bachelor thesis we have studied how interaction Designers describe their profession. The research material is based on nine interviews with interaction Designers. Questions cover areas such as interaction design tasks, what abilities they consider important, how they describe their relationship to the users, and cooperation with colleagues. We have analyzed the results using key terms such as habitus, field, and capital, as described by sociologist Pierre Bourdieu. The interviewees express humanistic views, and ask for more cooperation between interaction Designers, as well as other people within the field of IT production.
Re-Design av Dagens ETC
The project is about making a Re-Design of the Swedish Socialistic Newspaper ?Dagens ETC?. The background to the project is my search for commitment when I work with a specific customer or project and how importantthat commitment are?The project was from the beginning split up to three different phases. The meaning of the first phase where to make a re-design mainly based on a interview with Johan Ehernberg, the chef editor on ETC.The second phase was a design totally made of my own idea and creative view as a Graphic Designer.I had in mind to make the third phase based on the result of the first two phases.During phase one and two I reconsidered and decided to skip the third step and put more effort in to the two first ones.
Virtuella doftspår på webbplatser
Människan är nyfiken och vill finna ny information på webbplatser. Detta kan underlättas med hjälp av virtuella doftspår som användaren följer. Denna rapport är en fördjupning i hur människan går tillväga för att följa virtuella doftspår och hur man som Designer ska använda sig av detta när man utvecklar en webbplats. Genom teorierna information foraging och användbarhet har en användbarhetsmodell och en operationalisering tagits fram för att underlätta detta. Tillsammans med datainsamling genom intervjuer och metoderna heuristisk utvärdering och high fidelity har studien visat att när man skapar ett gränssnitt för användare behövs information foraging som bestämmer eller lämnar förslag på hur virtuella doftspår påverkar användaren..
Geografiskt sökverktyg för satellitscener: en ArcView-applikation
Vårt examensarbete har resulterat i ett sökverktyg för råa obearbetade satellitscener. Den är tänkt att användas som modell för SSC Satellitbilds egna slutgiltiga sökmotor som i huvudsak skall användas av kundtjänsten och försäljningsavdelningen hos SSC Satellitbild. För att skapa detta prototyp-sökverktyg har vi valt att använda ESRIs desktop mapping-programvara ArcView, och dess applikationsspråk Avenue. Med Avenue ville vi bygga ett sökverktyg som via ett antal formulär ställer upp villkor för utsökning ur en databas. Databasen består i vårt exempel endast av en tabell, som innehåller information om ett antal scener.
Ett plastobjekt, en filt, en textil pelare, en t-shirt och lite kakel rikare sprang jag sista biten och hann med 20.11 tåget
Ett plastobjekt, en filt, en textil pelare, en T-shirt och lite kakel är ett examensarbete där jag undersöker hur jag som Designer fungerar i en verklighetsnära kontext och inom en begränsad tidsram. Jag har bett fem formgivare som jag beundrar att med helt fria händer ge mig en brief var. Brieferna har jag sedan löst på en vecka vardera. För att hålla tempot uppe och för att komma framåt har jag använt mig av olika metoder och tekniker. Projekten omfattar allt ifrån rumsliga lösningar för offentlig miljö och produkter till kreationer mot kropp.
GALS,Design och simulering för FPGA med VHDL
Heat, clock scew and frequency optimization are some of the problems a semiconductor Designer must face. By splitting a synchrounous block into multiple pieces which comunicates asynchronously with eachother and provide them with independent clocks, these problems may be reduced. GALS (Global Asynchronous Local Synchronous) is a wrapper that wraps a synchronous block and provides it with a clock. Multiple GALS-elements will make the whole system. The clockfrequency may be independently adjusted between each block.
Lumilos
Lumilos is a work investigating the possibilities to use light and color in an interactive design context.
I have explored different light sources and compared them to each other and given a short
description of the history of light and how it has been developed during the industrialization in the western world. I have also investigated what is currently done in the field and summarized that with examples in the categories passive-, colored-, material- and interactive light. The conclusion is that working with interactive color and light is a hard task. There are many different angles to take into account such as personal likings and earlier experiences that is uncontrollable by the Designer. Yet there are many possibilities and light is a material that is moldable in many forms.
I have put the knowledge about light and color into practice and developed an interactive light wall that is visualizing energy consumption with the use of different colors of light and animations.
Vad behöver en speldesigner tänka på vid utvecklingen och analys av ett implementationsförslag till ett spelgränssnitt?
Denna reflexiva rapport undersöker processen att utveckla ett implementationsförslag för ett användargränssnitt till ett spel som ska lära ut riskhantering till körskoleelever. Den reflexiva rapporten genomför också en analys av användargränssnittet och innehåller därför en kort genomgång av riktlinjer och gränssnittsprinciper från människa-datorinteraktion (MDI) samt teorin om Flow. Den reflexiva rapporten avslutas med en utvärdering av arbetsprocessen och lärdomar kring arbetet. Slutsatsen som dras är att riktlinjer och principer från MDI samt Flow inte alltid kan appliceras på ett gränssnitt i ett sådant tidigt utvecklingsskede men en Designer kan fortfarande få mycket användbara reslutat av att göra en analys..
How light becomes performance space
Det här är en text som är ett resultat av vårt examensarbete vi genomfört under den sjätte och sista terminen på scenproduktionsutbildningen på Malmö högskola. Texten och examensarbetet utgår ifrån frågeställningar som vi arbetat med under terminen i samband med att vi ljussatt två teaterföreställningar som satts upp av Teaterhögskolan i Malmös examinerande masterelever. Vi tar upp frågor och tankar om ljuset, scenrummet och ljussättarens roll i det kreativa teamet. Syftet med detta arbete har varit att utforska hur vi kan ta hjälp av ljus och ljusdesign i skapandet av scenrummet. Hur vi definierar de rum vi arbetat i och hur det är att vara en del en produktion.
Design genom storytelling
Vår övertygelse är att en av de viktigaste budbärarna för ett företags identitet är produkterna och att ett långsiktigt varumärkesbyggande sker genom att knyta emotionella band mellan konsumenterna och varumärket. Detta handlar främst om vad konsumenten upplever när produkterna används.Vår målsättning var att bättre kunna förstå helheten runt användarupplevelsen och branding och därigenom skapa bättre verktyg för detta i vår designprocess. Målet var att komma fram till slutsatser kring hur vi som Designer kan angripa dessa frågor på ett kreativt sätt.En stor del av vårt arbete har behandlat området branding i förhållande till design, men vi har även berört vissa områden som psykologi, innovation samt kreativa arbetsprocesser..
Trädgårdsdesign för hörselskadade : anpassad utemiljö för elever vid Silviaskolan i Hässleholm
There is a lot written about being hearing impaired. There are guidelines on how to adjust the indoor environment for the hearing impaired. There is even more written about gardening and garden design from different aspects. However, I found out that there is nothing written about garden design or adjusting the outdoor environment for the hearing impaired. At the background of myself being hearing impaired and garden Designer I realised that I actually had adjusted my own garden out of the fact that I am hearing impaired.
Dressed for success : Faktorer som har varit avgörande för fem svenska klädskapares framgång.
Arbetets syfte är att beskriva och förstå vad fem stycken framgångsrika svenska klädskapare själva uttrycker som avgörande för sin framgång. Med framgång menas i arbetet framgång ekonomiskt sett. Metoden för arbetet har varit en deskriptiv studie med utgångspunkt i fem kvalitativa intervjuer. Respondenter som har visat positivt resultat i de tre senaste årsboksluten har valts ut att deltaga. Resultatet visar vilka faktorer som klädskaparna själva uttrycker vara avgörande för sin framgång.