
Sökresultat:
25346 Uppsatser om Design för alla - Sida 23 av 1690
The New Gym Bag
Detta examensarbete omfattar 15 hp och utfördes av Jelena Todorovic, student pÄ Malmö Högskola, Produktdesignprogrammet.
Syftet med arbetet var att utveckla en sportbag för personer som bor i nÀrheten av ett gym och som efter trÀningen duschar hemma. Projektets bas var AnvÀndarcentrerad design, som innebÀr att utvecklingen av konceptet sker efter anvÀndarens behov, önskemÄl och preferenser. AnvÀndaren inkluderades i projektet i allt frÄn skisser, intervjuer, observationer, utvÀrderingar och urval av koncept till slutkonceptet.
Studenten sÄg ett behov av en annan vÀska Àn den traditionella sportbagen. Projektets förstudie resulterade i att studenten sammanstÀllde en kravlista pÄ mÄlgruppens önskemÄl och behov. En sportbag dÀr funktionaliteten var viktigast kom att bli projektets fokus.
Simulation driven design : An iterative approach for mechanical engineers with focus on static analysis
This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, in collaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a company operating in the defence industry where competition is tough. This necessitates new ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis. Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since Saab Dynamics engineers have little experience of simulation, required a user methodology with clear guidelines.
Utveckling av Hedlunds Hus AB webbplats
För att visa pÄ nyttan av vad ett anvÀndartest kan erbjuda i samband med utveckling av en webbplats har vi i denna rapport tagit med alla stegen fram till och med utveckling i Vattenfallsmetoden, som Àr den metod som vi anvÀnt oss av. De föregÄende stegen i metoden Àr förstudie, analys och design. Förstudien valde vi att genomföra som ett anvÀndartest för att fÄ fram vad anvÀndarna verkligen efterfrÄgade. Vi analyserade sedan resultatet av anvÀndartestet och gjorde en sammanfattning, men i den tog vi Àven hÀnsyn till det material som vi samlat in och vad de ansvariga pÄ Hedlunds Hus AB efterfrÄgade. Detta resulterade i en lista med prioriterade funktioner och innehÄll, som vi sedan utgick ifrÄn vid utveckling av webbplatsen.
Uncord Audio - Formgivning av produkt för trÄdlös ljudöverföring
The thesis work was conducted with the company Free2Move AB. The company is located in Halmstad and is an acting provider of wireless communications for industrial customers, mainly focused on Bluetooth? technology.In today's society most people have their music on their computer, MP3 player or mobile phone. What if you could avoid the cable between your sound system and sound source and transfer music wirelessly instead? Together with the company's engineers, I have developed a new comprehensive product for wireless music transmission.
The Sticker Project
En uppsats som tar lÀsaren med pÄ en resa genom ett designarbete med klistermÀrken i vinyl som slutprodukt. kan man med hjÀlp av klistermÀrken skapa en dynamisk inredning eller kan man med hjÀlp av design sÀtta fart pÄ en miljödebatt om dricksvatten? I denna rapport fÄr ni följa med pÄ en resa genom mitt C arbete "The StickerProject" dÀr jag med design och kreativitet designat klistermÀrken i försökt att, underlÀtta vardagsproblem, erbjuda ett enkelt och billigt dekorations alternativ till tapeter och fÀrg, men Àven snabbt tittat pÄ till hur design för inredning och klistermÀrken sett ut genom historien. Som en bonus följer Àven ett avsnitt om miljön med dÀr diskussionen kring dricksvatten fÄtt rollen som inspiration för nÄgra av mina produkter. Följ med och inspireras till att göra vÀrlden mindre ful.
Hur lÄngt nÄr Norman? - En explorativ studie av designprinciper och designmönster för att skapa konceptuell design för e-tjÀnster som ska vara tillgÀngliga för den breda massan
Idag finns ett stort antal e-tjÀnster som riktar sig till breda anvÀndargrupper. Att designa e-tjÀnsteranpassade för dessa grupper kan vara mycket komplicerat, men det finns metoder för attunderlÀtta detta. Donald Norman beskrev 1983 ett antal principer för design av vardagsföremÄl.Dessa principer har blivit allmÀnt vedertagna inom design och anvÀnds flitigt inominteraktionsdesign. Syftet med uppsatsen Àr att testa om principerna kan möta de behov en bredgrupp av anvÀndare kan ha. Vi vill utifrÄn dessa principer utvÀrdera en befintlig e-tjÀnst ochutifrÄn denna utvÀrdering och analys skapa nya designförslag.
Malmö konsthall i tid och rum ? en fallstudie om visuell identitet och platsmarknadsföring
This thesis examines how techniques from place marketing, developed to market places, can be used in the process of designing a visual identity for an institution. The thesis is a case study of the development of a new visual identity for the public art institution Malmö konsthall. The essay presents Malmö Konsthall, defines the term visual identity and describes the main principles in place branding. I then define target audiences and key values, discuss the application of place marketing principle and go through the design process of the new visual identity. The process showed that theories about flagship buildings, signature design and signature districts have the biggest influence on the design.
Akusmatisk gestaltning : Filmljudets betydelse bortom bildens ramar
Kandidatarbetets innehÄll undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen: ?Hur pÄverkas narrativet i en film genom att gestalta ljudet akusmatiskt??. Med hjÀlp av teorier och slutsatser frÄn filmteoretiker sÄ som Michel Chion, David Sonnenschein och Klas Dykhoff, har vi till kortfilmen Alla ljuger skapat en ljudlÀggning med fokus pÄ narrativa ljud utanför den rörliga bilden. VÄrt resultat syftar till att skapa grunden till en svensk standardisering av de existerande teorier och metoder för gestaltning av akusmatiska ljud i film. The content of this bachelor thesis examines and discusses around the question: ?How does the implementation of acousmatic sounds affect the narrative of a motion picture??.
Utveckling av skjutdörrskoncept för hemmiljö
This report was written as a result of a Bachelor Degree Project at the School of Technology and Society at University of Skövde, first semester 2007. The assigner was Tibrokök in Tibro, Sweden. The commission was originally to design a sliding door concept for kitchen. Later it was expanded to also include bathrooms.During the feasibility study of the project Internet was used as an information source. Kitchen brochures and magazines were ordered from different companies to give inspiration and ideas.
Design och implementering av utskriftsredovisning och statusrapportering för utskriftshanteraren LPRng
This thesis presents the design and implementation of an accounting and status notification system for the LPRng print spooler. A solution using SNMP to query for needed accounting and status data is presented, a design built upon this, and an implementation produced. As the system derives from the requirements specification, it will make no attempt to solve all printer accounting problems or to offer compatibility with all printers, database management systems or print spoolers. However, several solutions for printer accounting are discussed and the best solution derived from the requirements specification will be chosen..
Design av mobila grÀnssnitt genom operationalisering av anvÀndbarhetsprinciper
I aktuellt arbete undersöks nya metoder och tekniker som kan anvÀndas för att skapa anvÀndarvÀnlig design i mobila enheter. Det har efterfrÄgas metoder och verktyg för att kunna skapa anvÀndarvÀnlig design i mobila grÀnssnitt, dÄ det finns ett behov inom detta unga omrÄde som binder samman mobila grÀnssnitt, anvÀndarvÀnlighet och design. DÀrför har teorier studerats som behandlar omrÄden inom interaktionsdesign och exempelvis innehÄllande anvÀndarvÀnlighet, skrivna av inflytelserika interaktionsdesigners som Alan Cooper . En sammanstÀllning av designprinciper och anvÀndarvÀnlighetsprinciper baserades pÄ en omfattande litteraturstudie, och har hÀrefter lÀtt fram till en operationalisering som i undersökningen bildar, agerar och definieras som ett designverktyg. Detta verktyg har funktionaliteten att utgÄ frÄn ett webbaserat grÀnssnitt och med hjÀlp av verktyget kan designern fÄ hjÀlp att omforma detta till ett grÀnssnitt för mobila enheter.
DesignutmÀrkelser - DesignutmÀrkelsers effekter pÄ vinnande företag, sett ur företagets perspektiv, med fokus pÄ den externa och interna konkurrenskraften.
Sammanfattning Titel: DesignutmĂ€rkelser- DesignutmĂ€rkelsers effekter pĂ„ vinnande företag, sett ur företagets perspektiv, med fokus pĂ„ den externa och interna konkurrenskraften. Seminariedatum: 2009-01-16. Ămne/Kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivĂ„, 15 poĂ€ng. Författare: Joakim Bergsten, Susanna Karlsson och Helena OusbĂ€ck. Handledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson.
Utveckling av en universell laddare
Syftet med examensarbetet har varit att undersöka möjligheterna att utveckla, producera och lansera en ny universell laddare. MÄlet har varit att kunna ladda sÄ mÄnga modeller av sÄ mÄnga produkter som möjligt, vilket innefattar mobiltelefoner, kameror, datorer och MP3-spelare etc. Arbetet skulle leda fram till ett förslag pÄ produkt.Genom att undersöka befintliga patent och produkter, har marknaden granskats och slutsatsen Àr att det finns en uppsjö av universella laddare pÄ marknaden. Dock finns det fÄ produkter som inger sÀkerhet, möjliggör multipel laddning och som Àr stationÀra. Dessa egenskaper blev grundstenar i den kravspecifikation som utarbetades.
Bilder av Trotskij
My aim in this case study has been to create a method for creature design to test this method in a production and evaluate the results. To achieve this I studied and analyzed the methods of three concept artists and illustrators named James Gurney, Neville Page and Iain McCaig. From the analysis of these artistÂŽs methods, combined with my own personal experience, a new method was formed. To test this method a creature was designed based on directives given by a game design group in the process of creating a table top role playing game in a fictitious world. These directives where given for the creatureÂŽs role and its living conditions.
Gymnasieskolans utemiljö ur ettelevperspektiv
The essay is written at the request of Nyköping municipality park management by PatRadestedt who wanted a design proposal for one of the five courtyards at the Tessin Schoolin Nyköping. The Tessin School is located 2 miles from the center of Nyköping and the schoolhouses approximately 900 students. To make a design proposal for the courtyard that lies atthe canteen I decided from the outset that I wanted to take some of the Tessin SchoolStudents' opinions and wishes regarding their own outdoor spaces. I had a workshop witheight students from the arts program with the image orientation in which they had to drawand tell them what they wanted to do in the courtyard. The outcome of the workshop, Iused to move forward in my future work with a concept that fit into the environment, wethen apply it in my final design proposal.