Sök:

Sökresultat:

25346 Uppsatser om Design för alla - Sida 21 av 1690

Jordbro - vÀrldens finaste stad : en undersökning om involverande, design och involverande design med barn som deltagare

Detta Àr en undersökning kring sÀtt att arbeta involverande med barn. Inom en del av designfÀltet hÄller ett nytt förhÄllningssÀtt pÄ att vÀxa fram. Det Àr en designpraktik som utgÄr frÄn brukarens position och som involverar brukaren som en fullvÀrdig deltagare i designprocessen redan frÄn början. OmrÄdet tillhör en engelsksprÄkig diskurs och benÀmns Àn sÄ lÀnge med sitt engelska namn:participatory design.Undersökningen utgÄr frÄn frÄgestÀllningenHur kan man, med utgÄngspunkt i teorier om participatory design, forma arbetssÀtt för att involvera barn i designprojekt som rör deras nÀrmiljö? Och vidare, genom den frÄgestÀllningen kommer undersökningen Àven att nÀrma sig frÄgan: Hur beskriver barnen pÄ Jordbro parklek sin nÀrmiljö ur ett designperspektiv?Informanterna i undersökningen Àr barn som alla Àr bosatta i Jordbro som Àr en förort till Stockholm.

Vision eller Verklighet ? Vad sÀger kontoret om företaget som sitter dÀr?

This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, in collaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a company operating in the defence industry where competition is tough. This necessitates new ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis. Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since Saab Dynamics engineers have little experience of simulation, required a user methodology with clear guidelines.

Viktigt att lyfta fram vad man klarar av : Inkludering av personer med ADHD i samhÀllet genom att informera om diagnosen, styrkor och hjÀlpmedel med avgrÀnsning mot arbetslivet.

ADHD has for a long time been perceived as something that affects children and grows away with time. American psychiatric association state that ADHD may appear differently with adolescences and adults than with children. That could lead to misunderstandings and exclusion by adults and adolescences with ADHD at work life amongst other situations. This report investigates that exclusion and tries to find what information that needs to reach certain target groups to prevent it from happen.The works focus is text design, a part of information design, and looks firstly at the factors that make good information material. Then I investigate if there is a need for more information about ADHD within working life and if so what it would contain.

EGEN ZON - Rumsgestaltning för barn nio till tolv Är pÄ Stadsbiblioteket i Halmstad

Spatial design for children nine to twelve years old at the Halmstad City Library. An investigation about the specific needs of the target group and how the child department can be designed to stimulate their experience of visiting the library. The aim was to create a spatial concept from the children?s ideas that inspires to playfulness and lust to read at the library. A more personal goal was to collaborate with an external part to prepare for my future role as a designer within child culture.

Möte i mÄnsken : ett belysningsförslag för Fyristorg

The object of the thesis is to propose a new lighting plan for the square Fyristorg in Uppsala, and to describe the process which have led to it. It all started when I choosed the place together with the municipality of Uppsala. I have been doing research and analyzed how the place and itÂŽs existing lighting works both during different times of the day and also in the evening. After researching the place and itÂŽs existing lighting IÂŽve decided to put up the following goals fot the new lighting design. 1. The general light level of the place shall be experienced as higher than today. 2. The light level of the place shall be adapted to the light levels of surrounding places. 3. The lighting shall be free from glare. 4. The lighting shall be adapted to people passing by. 5.The lighting shall be adapted to the surrounding architecture. 6.

Spelutveckling, problem och utmaningar

Detta arbete Àmnar undersöka problem och utmaningar relaterade till design- och produktion av ett tÀvlingsinriktat spel för gratis utgivning samt utforska potentiella lösningar och designfilosofier genom att pÄbörja utveckling av ett spel. Problem som uppstÄr, lösningar som tillÀmpas och val som görs dokumenteras varpÄ resultat analyseras. Undersökningen tar upp design av bÄde spelmekaniska och grafiska element samt produktionen av spelet och dess resurser, saker som Àr viktiga att tÀnka pÄ och nÄgra saker som kan gÄ fel..

VisningstrÀdgÄrd pÄ produktionsgÄrd. En undersökning av förutsÀttningarna för Fristorp gÄrd

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, TrÀdgÄrdens hantverk och design, 21 hp, 2012.

AnvÀndare frÄn bÄda hÄll ? Utökat informationsstöd inom design av registreringsprocesser

During spring 2001 we have been involved with our bachelor thesis at Doberman Digital Agency, an Internet related webdesign company. We have focused our work on the registration process via digital medias such as the Internet. During our workprocess we have been conducting a number of studies and analyses of workrelated materials. Ethnographical methods such as structured interviews and participant observations were primarily used in our work. We also widely used brainstorming in our designprocess.

Den interaktiva djurparken / The interactive zoo

The purpose of this thesis project is to develop a set of interactive digital solutions designed to enhance the interest and knowledge intake of visitors at SkÄnes Djurpark (Zoo of Scania) in Höör. The project was carried out in collaboration with SkÄnes Djurpark and representatives from its visitors. Our thesis is based on academic works in the fields of interaction design, exhibit design and contextual learning. Ethnographical field studies have been conducted at SkÄnes Djurpark with additional field studies at Tropikariet in Helsingborg, Copenhagen Zoo and Regionmuseet Kristianstad. Existing information signs in SkÄnes Djurpark are primarily image- and textbased, forcing visitors to divert their attention from the different species of Nordic animals that inhabit the zoological park.

Design av fönsterinfÀstning i vÀggar med tjock vÀrmeisolering : För god funktion med avseende pÄ fukt, vÀrmeisolering och estetik

Design for Six Sigma (DFSS) is a further development of the Six Sigma draft to carry through preventing quality measures in developing and designing of new products and processes. With increasing demands on enterprises development processes to be more safety and faster the need of DFSS arise as a product, process and service development concept in the organisations. Design for Six Sigma aims to improve and structure the development process of an organisation and consider the application of the innovation problem solving. The concept aims to leave the structure of the traditional Six Sigma concept and instead, from an innovative perspective, search for new solutions to existing problems. The concept constitute of a toolbox with a lot of quality tools that are divided into phases in a development model.

Co-design av Co-design ? Förslag pÄ riktlinjer för arbetssÀttet och utformningen av kravspecifikationer

Co-design Àr en filosofi som kan tillÀmpas under en systemutvecklingsprocess. Grundtanken iCo-design Àr att man ska titta pÄ verkligheten utifrÄn flera olika perspektiv för att sedan vÀljadet mest lÀmpliga perspektivet. Co-design har bara tillÀmpats under ettsystemutvecklingsprojekt och det Àr e-Me projektet som genomfördes pÄ Högskolan i BorÄs.Under e-Me projekt sÄ utgick man frÄn anvÀndarna, som dÄ var studenter, och tog, genomworkshops med anvÀndarna, fram storyboards och scenarier. Dessa storyboards och scenarierlÄg sedan till grund för kravspecifikationen i e-Me. NÀr utvecklarna sedan mottogkravspecifikationen sÄ blev det problem eftersom serierna inte var tillrÀckligt detaljerade menocksÄ för att utvecklarna inte varit delaktiga i utvecklingen av dem.

KartlÀggning av plastkorkar och förslag till förbÀttringar för den australiensiska marknaden

The project Design analysis and proposals of plastic screw caps in Australia was performed at Högskolan Dalarna incooperation with University of Western Sydney, Australia. The Swedish company Tetra Pak, in Lund, were assigner forthe project that was performed 2006-2007. The commission was to do a survey about the packages for non-carbonateddrinks in Australia. The bottles had to be plastic, able to open in one step and with focus on the caps.The project has result in design analysis and a new proposal of a plastic screw cap for the Australian market. Sixbottles were choosen and they were all testet on 20 consumers each with a Likert-scale test.

Design av en webbportal : Webbaserade anvÀndbarhetstester av programvaror eller tjÀnster Ät Sandvik IT Services

Sandvik IT Services Àr i behov av en webbportal för hantering och skapande av anvÀndbarhetstester av olika programvaror och tjÀnster. Genom  informella intervjuer angÄende webbportalens utformning samt en grundlÀggande studie  i programsprÄket ASP.NET skaffades förstÄelse och kunskap kring problemet.  UtifrÄn informationen skapades först en kravspecifikation dÀr det togs upp skall-  och börkrav för webbportalen. DÀrefter utvecklades en databasmodell och en  sidstruktur som kontinuerligt under utvecklingen kontrollerades med utvecklare pÄ Sandvik  IT Services för att försÀkra sig om att materialet skulle bli anvÀndbart.  Med sidstrukturen medföljer Àven ett förslag pÄ anvÀndargrÀnssnitt för de olika  sidorna.

Dedikerade kontra Responsiva webblösningar : En studie av mobila webblösningar inom tidningsbranschen

Uppsatsen behandlar Àmnet anvÀndbarhet i mobila webblösningar med inriktning mot tidningsbranschen. En jÀmförelse mellan de tvÄ aktuella designfilosofier, dedikerad design och responsiv design, för den mobila webben har utförts genom att fokusera pÄ anvÀndbarhet, dÀr centrala begrepp studerats. Begreppen Àr som följer: Usefulness, Efficiency, Effectivness, Learnability, Satisfaction. Mixade metoder i form av enkÀtstudier, heuristiska tester, anvÀndartester, intervjuer och prestandatester har utförts för att samla in empiriskt material för analys och för att sedan ge en slutsats angÄende vilken av de tvÄ designfilosofierna som tenderar att ge hög anvÀndbarhet i system som exempelvis tidningssajter i mobilen.De mest intressanta resultaten var att, sett ur anvÀndbarhetssynpunkt, var bÄda designfilosofier likvÀrdiga, majoriteten svarade att de testade sajterna fungerade pÄ liknande sÀtt. Alla uppgifter kunde utföras utan större problem pÄ bÄda sajterna vilket uppfyller kravet för effectivness.

UppgÄngsappen : En rapport om utvecklingen av en mobilapplikation

Denna rapport redovisar för utvecklingen av mobilapplikationen UppgÄngsappen. Applikationen, som har utvecklats för iPhone, skapades för att kunna ges ut av företaget Approdites AB. För utvecklingen har Apples riktlinjer följts bÄde för design och programmering, och fokus har legat pÄ att utveckla en applikation som uppfyller Apples krav för att bli godkÀnd i AppStore. ProgrammeringssprÄket Objective-­C har anvÀnts tillsammans med utvecklingsmiljön xCode. Designbeslut har grundats pÄ designprinciper och mÄlet har framförallt varit att utveckla en applikation som ska vara lÀtt att anvÀnda och ha en estetiskt tilltalande grafisk design.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->