
Sökresultat:
6181 Uppsatser om Design av behćllare - Sida 37 av 413
Vitt, frÀscht och ingen reklam: om design och konsten att formge mjölkförpackningar
Uppsatsen handlar om mjölkförpackningar och dess design. En anledning till att vi valde just mjölkförpackningar beror pÄ att det Àr en produkt som finns i de flesta hem. VÄr frÄgestÀllning som ska besvaras Àr: Hur upplevs designen pÄ mjölkförpackningar? Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur konsumenter upplever olika mjölkförpackningar, svenska sÄvÀl som utlÀndska, samt att ta reda pÄ hur mejerierna och/eller de som designar förpackningarna tÀnker. Vi vill Àven hitta likheter och olikheter bland de svenska och utlÀndska förpackningarna.
Re-design av Titanpriset : Hur man utformar en designlösning som tillfredsstÀller intressenternas behov
Det visuella uttrycket har lÀnge varit viktigt inom grafisk formgivning eftersom det förmedlar sÄ mycket mer Àn ögat ser. Ett varumÀrke representerar inte bara namnet pÄ företaget utan ocksÄ dess syfte och idé. DÀrför ska den visuella profilen utstrÄlar organisationens visioner pÄ ett tydligt sÀtt och ge betraktaren en skön helhets upplevelse. MÄnga gÄnger hjÀlper det att frÀscha upp ett varumÀrkes visuella profil för att pÄ sÄ sÀtt kunna lansera företaget pÄ nytt och i viss mÄn Àven öka dess konsumtion.Detta examensarbete redovisar för produktionen och designprocessen kring re-design av Sveriges KommunikationsbyrÄers (Komm!) specialpris Titanpriset. Komm! tyckte Titanpriset behövde fÄ en egen identitet och gav mig i uppgift att skapa detta.
Vi sitter tillsammans : Upplevelser av samhörighet och ledarskap i ett traditionellt kontorslandskap.
The office is the working environment in which an increasing proportion of the population spends their days . One type of office are open plan offices which are characterized by several people sitting together in the same room without spatial boundaries . The general discourse of this kind of offices is that they constitute an advantageous design that allows organizational changes without the need for redevelopment . From a work perspective, this office design is both criticized and acclaimed . Problems with noise is frequently reported in research which can lead to ill health.
En liten del av 80-talet
Ăr det möjligt att arbeta med grafik frĂ„n 1980-talet för att forma om och lansera pĂ„ nytt? Kan man komma bort ifrĂ„n klyschor och retro stil för att visa upp en modern syn pĂ„ 1980-talets stil som gĂ„r att anvĂ€nda i dag? Design finns överallt runt omkring oss, det Ă€r en del av vĂ„ra liv och en bestĂ„ndsdel som stĂ€ndigt Ă€ndras av medias rörliga plattform. Den stĂ€ndiga förĂ€ndring som design för med sig blir mĂ„nga gĂ„nger ifrĂ„gasatt och diskuterad inom mediebranschen. Ofta kommer rĂ€tt och fel upp som begrepp inom design om vad som fungerar eller inte, begrepp som jag i mitt arbete lyfter fram och arbetar kring. Genom olika manipulationer och arbete med digital grafik, som pĂ„lĂ€gg av texturer och fĂ€rg/form pĂ„ fotografier, visar mitt arbete en bildserie som Ă€r skapad med fĂ€rg och form frĂ„n 1980-talet.
FPGA baserad PWM-styrning av BLDC-motorer
This thesis work contains a litterature study about electrical motors in general and how PWM-patterns for brushless DC-motors can be made. A suitable method has been implemented as a simulation model in VHDL. A simulation model of a brushless DC-motor which describes the phasecurrents, torque and angular velocity has also been made. The motor model made simulations easier for the complete PWM-system. The design was synthesised and tested with a prototypeboard including a SPARTAN II FPGA.
Design av ett grafiskt anvÀndargrÀnssnitt : Ett befintligt system i förÀndring för anvÀndarnas bÀsta
Detta kandidatarbetet Àr utfört pÄ ett bolag som verkar i telekommunikationsbranschen. Operatörerna pÄ kundtjÀnst arbetar med att ta emot samtal frÄn Telekombolagets kunder, hjÀlpa dem med att lösa problem och ge tips och rÄd. En viktig del av arbetet Àr att operatörerna gör en analys av kunden för att kunna ge bÀsta möjliga rÄd. Rapporten behandlar hur en del av ett textbaserat program kan omarbetas till en grafisk applikation. Etnografiska metoder, i form av observationsstudier och intervjuer, och designtekniker, i form av mockup- och prototypmöten, har anvÀnts tillsammans med anvÀndarna av programmet.
Great design experiences don?t happen by accident - En kvalitativ studie om design av upplevelser i Surface-computing system
AnvÀndarupplevelser Àr en gren inom anvÀndbarhetsomrÄdet som pÄ senare Är kommit att studeras alltmer. Orsaken till detta Àr att ny teknik medför andra krav pÄ produkter Àn att produkter som sÄdana ska vara lÀtthanterliga. Produkten kan likvÀl ha som syfte att vara rolig att anvÀnda sig av.Studiens syfte var att studera anvÀndarupplevelser betrÀffande Surface-computing teknologi.Företaget Interactive Institutes innovativa Surface-computing produkt Virtual Autopsy Table fick exemplifiera Surface-computing teknologi i publika miljöer. Genom att anvÀnda denna uppmÀrksammade produkt som underlag Àr syftet att undersöka vilka designmoment som kan anses vara kritiska för upplevelsebaserad design. Studiens frÄgestÀllning blev:Vilka riktlinjer kan tas fram för att vÀgleda en designprocess att bli mer fokuserad pÄanvÀndarupplevelser vad gÀller Surface-computing system?Med utgÄngspunkt frÄn studiens datamaterial, sÄ var en del av studiens syfte att ta fram riktlinjer.
Konstruktion av solcellsstativ i obehandlat naturmaterial
I detta examensarbete utvecklas ett solcellsstativ i trÀmaterial. Ett idékoncept fanns somgrund för hur stativet skulle kunna utformas. Detta har vidareutvecklats, till fÀrdigt systemanpassat för tillverkning.Resultatet blev ett fackverksstativ i trÀ bestÄende av vinklade halva oktaeder i rad.TrÀdetaljerna binds samman med knutpunkter i formsprutad plast, som med klÀmkraft hÄllerfast trÀdetaljerna. Knutpunkterna Àr konstruerade för att minimera Äverkan pÄ trÀet samtmotverka röta.Systemet Àr verifierat bÄde genom berÀkning, simulering och jÀmförelse med liknandekonstruktioner. Materilavalet Àr gjort med systematik enligt Ashby, Material Selection inMechanical Design.
Marklyft som behandling mot lÄngvarig lÀndryggsmÀrta: en Single Subject Experimental Design
Background: Low back pain (LBP) is a common disorder in the western world. A majority of those afflicted by a first acute episode is at high risk of developing sub-acute or persistent symptoms. Persistent LBP can be caused by pathological changes in the discs and disturbed neuromuscular activation, which can cause hypotrophy of the extensors strong type-2 muscle fibres. Deadlift (DL) is an exercise that may correct all these pathological transformations. Aim: To investigate the effect of DL-training on patients with persistent LBP.
Smarta Hus: Nya behov och lösningar med participativ design
In this Bachelor Thesis (20 p.), we present the history and development of
"Intelligent Houses", and most important- explore some of the future
possibilities in this area.
The project has been carried out through an interdisciplinary cooperation
between three different educations at the Blekinge Institute of Technology.
By conducting a dialogue with various actors with different professions, we
have been trying to identify needs within the concept of "Intelligent Houses",
were the end user is not only the tenant or homeowner.
Through Participatory Design methods, such as a Future Workshop, we have
brought the users together to discuss their own and each others needs and
hindrances in their respective work practice, and how intelligent house
technology could improve their work conditions.
We have also been testing a highly sophisticated
CO/CO2/Moisture/Temperature/Enthalpy multi-sensor & controller, originally
developed for regulating indoor climate systems.
Based on the needs we have found in our fieldwork, we have been looking at
possibilities to make multi user solutions with the sensor..
Hastighetsreduktion pÄ genomfartsleder, genom icke-tvingande ÄtgÀrder i vÀgmiljön
The study was conducted with an landscape approach with an subject related approach in the field of environmental psychology to investigate how road design affects drivers' choice of speed. The purpose was to portray road environments on thoroughfares in urban areas to motivate motorists to keep the speed limit and thus increase road safety for vulnerable road users. The task question was formulated, how can thoroughfares in suburban settings be portrayed to motivate motorists to reduce speed?
The study was conducted throughout a literature review of motivational speed measures along with interviews with road design experts at the Swedish Transport Administration. Case studies were conducted on three thoroughfares in the Stockholm suburbs Vallentuna, Upplands VĂ€sby and Danderyd.
Simulation driven design : An iterative approach for mechanical engineerswith focus on mesh, quality and convergence
This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, incollaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a companyoperating in the defence industry where competition is tough. This necessitatesnew ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis.Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since SaabDynamics engineers have little experience of simulation, required a usermethodology with clear guidelines. Due to lack of time, they chose to assign thetask to students, which resulted in this thesis.The aim of the thesis is to develop a methodology in mechanical design, wherethe designer uses the FE analysis early in the design process to develop thestructures' mechanical properties.
Hur kan mitt ursprung anvÀndas i min design? : En beskrivning av designprocessen
Rapporten beskriver ett examensarbete pÄ 10 poÀng som har genomförts av Moa Jantze, möbeldesignstuderande pÄ Carl Malmsten Centrum för TrÀteknik och Design vid Linköpings Universitet. Rapporten bestÄr i huvudsak av tvÄ olika moment. Det första som beskriver skÄnska allmogemöbler och -textilier ur ett historiskt perspektiv och den andra som beskriver arbetet med att ta fram tvÄ produkter med inspiration ur allmogen. Projektets bakgrund Àr ett möbelprojekt som engagerat mig under hösten 2004, dÀr jag tog fram en gungstol som presenterades i Malmstens monter pÄ möbelmÀssan 2005. Gungstolen fick mycket uppmÀrksamhet bÄde i svensk och internationell press och dÀrmed vÀcktes ett större intresse för historien och mitt ursprung.
Ett förslag till arbetsmöbel för anvÀndning i det offentliga rummet. : -examensarbete i samarbete med Nola AB
During spring 2007, I Matilda Lindblom, undertook my Bachelor Degree project in Furniture Design. The supervisors were Agneta Stake at Nola in Stockholm and Leo JĂłhannsson, teacher and examiner at Carl Malmsten CTD in Stockholm.The project was based on three elements:? Cooperate together with a producer for professional supervision? Learn to work from a given design brief.? To learn more about industrial production? Learn more about furniture for public areasI contacted a furniture producer called Nola AB, in Stockholm, who became my work partner during this project. The asked me to design a piece of furniture where you can sit and work with a laptop on. The target was for public areas, for example in parks, malls, or at airports.In cooperation with Nola, my ambition was to develop this piece of furniture that was the answers on their wishes and demands.
Att skapa en multiplayerbana
NÀr man jobbar pÄ ett spelföretag krÀvs det att man följer spelets anvisningar och design, det gÀller att leverera ett professionellt resultat i tid. Min uppgift pÄ Starbreeze Studios blev att skapa en multiplayerbana till deras kommande spel The Darkness pÄ 10 veckor. Jag ville testa pÄ hur det kÀndes att jobba som spelutvecklare och möta de krav som stÀlls i dagens bransch. Den hÀr rapporten kommer att redovisa hur jag byggt upp min multiplayerbana frÄn grunden och gÄ igenom alla steg i processen. Rapporten kan delas in i tre olika huvuddelar: introduktion, genomförande och resultat..