Sök:

Sökresultat:

6169 Uppsatser om Design av BVR - Sida 37 av 412

Design av ett grafiskt användargränssnitt : Ett befintligt system i förändring för användarnas bästa

Detta kandidatarbetet är utfört på ett bolag som verkar i telekommunikationsbranschen. Operatörerna på kundtjänst arbetar med att ta emot samtal från Telekombolagets kunder, hjälpa dem med att lösa problem och ge tips och råd. En viktig del av arbetet är att operatörerna gör en analys av kunden för att kunna ge bästa möjliga råd. Rapporten behandlar hur en del av ett textbaserat program kan omarbetas till en grafisk applikation. Etnografiska metoder, i form av observationsstudier och intervjuer, och designtekniker, i form av mockup- och prototypmöten, har använts tillsammans med användarna av programmet.

Great design experiences don?t happen by accident - En kvalitativ studie om design av upplevelser i Surface-computing system

Användarupplevelser är en gren inom användbarhetsområdet som på senare år kommit att studeras alltmer. Orsaken till detta är att ny teknik medför andra krav på produkter än att produkter som sådana ska vara lätthanterliga. Produkten kan likväl ha som syfte att vara rolig att använda sig av.Studiens syfte var att studera användarupplevelser beträffande Surface-computing teknologi.Företaget Interactive Institutes innovativa Surface-computing produkt Virtual Autopsy Table fick exemplifiera Surface-computing teknologi i publika miljöer. Genom att använda denna uppmärksammade produkt som underlag är syftet att undersöka vilka designmoment som kan anses vara kritiska för upplevelsebaserad design. Studiens frågeställning blev:Vilka riktlinjer kan tas fram för att vägleda en designprocess att bli mer fokuserad påanvändarupplevelser vad gäller Surface-computing system?Med utgångspunkt från studiens datamaterial, så var en del av studiens syfte att ta fram riktlinjer.

Konstruktion av solcellsstativ i obehandlat naturmaterial

I detta examensarbete utvecklas ett solcellsstativ i trämaterial. Ett idékoncept fanns somgrund för hur stativet skulle kunna utformas. Detta har vidareutvecklats, till färdigt systemanpassat för tillverkning.Resultatet blev ett fackverksstativ i trä bestående av vinklade halva oktaeder i rad.Trädetaljerna binds samman med knutpunkter i formsprutad plast, som med klämkraft hållerfast trädetaljerna. Knutpunkterna är konstruerade för att minimera åverkan på träet samtmotverka röta.Systemet är verifierat både genom beräkning, simulering och jämförelse med liknandekonstruktioner. Materilavalet är gjort med systematik enligt Ashby, Material Selection inMechanical Design.

Marklyft som behandling mot långvarig ländryggsmärta: en Single Subject Experimental Design

Background: Low back pain (LBP) is a common disorder in the western world. A majority of those afflicted by a first acute episode is at high risk of developing sub-acute or persistent symptoms. Persistent LBP can be caused by pathological changes in the discs and disturbed neuromuscular activation, which can cause hypotrophy of the extensors strong type-2 muscle fibres. Deadlift (DL) is an exercise that may correct all these pathological transformations. Aim: To investigate the effect of DL-training on patients with persistent LBP.

Smarta Hus: Nya behov och lösningar med participativ design

In this Bachelor Thesis (20 p.), we present the history and development of "Intelligent Houses", and most important- explore some of the future possibilities in this area. The project has been carried out through an interdisciplinary cooperation between three different educations at the Blekinge Institute of Technology. By conducting a dialogue with various actors with different professions, we have been trying to identify needs within the concept of "Intelligent Houses", were the end user is not only the tenant or homeowner. Through Participatory Design methods, such as a Future Workshop, we have brought the users together to discuss their own and each others needs and hindrances in their respective work practice, and how intelligent house technology could improve their work conditions. We have also been testing a highly sophisticated CO/CO2/Moisture/Temperature/Enthalpy multi-sensor & controller, originally developed for regulating indoor climate systems. Based on the needs we have found in our fieldwork, we have been looking at possibilities to make multi user solutions with the sensor..

Hastighetsreduktion på genomfartsleder, genom icke-tvingande åtgärder i vägmiljön

The study was conducted with an landscape approach with an subject related approach in the field of environmental psychology to investigate how road design affects drivers' choice of speed. The purpose was to portray road environments on thoroughfares in urban areas to motivate motorists to keep the speed limit and thus increase road safety for vulnerable road users. The task question was formulated, how can thoroughfares in suburban settings be portrayed to motivate motorists to reduce speed? The study was conducted throughout a literature review of motivational speed measures along with interviews with road design experts at the Swedish Transport Administration. Case studies were conducted on three thoroughfares in the Stockholm suburbs Vallentuna, Upplands Väsby and Danderyd.

Simulation driven design : An iterative approach for mechanical engineerswith focus on mesh, quality and convergence

This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, incollaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a companyoperating in the defence industry where competition is tough. This necessitatesnew ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis.Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since SaabDynamics engineers have little experience of simulation, required a usermethodology with clear guidelines. Due to lack of time, they chose to assign thetask to students, which resulted in this thesis.The aim of the thesis is to develop a methodology in mechanical design, wherethe designer uses the FE analysis early in the design process to develop thestructures' mechanical properties.

Hur kan mitt ursprung användas i min design? : En beskrivning av designprocessen

Rapporten beskriver ett examensarbete på 10 poäng som har genomförts av Moa Jantze, möbeldesignstuderande på Carl Malmsten Centrum för Träteknik och Design vid Linköpings Universitet. Rapporten består i huvudsak av två olika moment. Det första som beskriver skånska allmogemöbler och -textilier ur ett historiskt perspektiv och den andra som beskriver arbetet med att ta fram två produkter med inspiration ur allmogen. Projektets bakgrund är ett möbelprojekt som engagerat mig under hösten 2004, där jag tog fram en gungstol som presenterades i Malmstens monter på möbelmässan 2005. Gungstolen fick mycket uppmärksamhet både i svensk och internationell press och därmed väcktes ett större intresse för historien och mitt ursprung.

Ett förslag till arbetsmöbel för användning i det offentliga rummet. : -examensarbete i samarbete med Nola AB

During spring 2007, I Matilda Lindblom, undertook my Bachelor Degree project in Furniture Design. The supervisors were Agneta Stake at Nola in Stockholm and Leo Jóhannsson, teacher and examiner at Carl Malmsten CTD in Stockholm.The project was based on three elements:? Cooperate together with a producer for professional supervision? Learn to work from a given design brief.? To learn more about industrial production? Learn more about furniture for public areasI contacted a furniture producer called Nola AB, in Stockholm, who became my work partner during this project. The asked me to design a piece of furniture where you can sit and work with a laptop on. The target was for public areas, for example in parks, malls, or at airports.In cooperation with Nola, my ambition was to develop this piece of furniture that was the answers on their wishes and demands.

Att skapa en multiplayerbana

När man jobbar på ett spelföretag krävs det att man följer spelets anvisningar och design, det gäller att leverera ett professionellt resultat i tid. Min uppgift på Starbreeze Studios blev att skapa en multiplayerbana till deras kommande spel The Darkness på 10 veckor. Jag ville testa på hur det kändes att jobba som spelutvecklare och möta de krav som ställs i dagens bransch. Den här rapporten kommer att redovisa hur jag byggt upp min multiplayerbana från grunden och gå igenom alla steg i processen. Rapporten kan delas in i tre olika huvuddelar: introduktion, genomförande och resultat..

Igensättning av övre spalten i centrifugalpump

This report focuses on the upper slit. The upper slit is located between the impeller andthe drive unit. The slit design depends on pump type and application. However it isuncertain why the design varies, The purpose of this report is to clarify why the designvaries and to recommend an improved slit design.A research has been done; information was gathered from interviews, but also fromsearching of databases and studies of drawings, reports and documents. The originalpurpose of the slit was to prevent twining around the driveshaft, and prevent dirt fromentering the cooling system.

Design för våra sinnen : En kvalitativ studie över hur design påverkar välbefinnandet

Datum:10 juni, 2013 Nivå:Kandidatuppsats i Innovationsteknik, 15 hp Institution:Akademin för Innovation, Design och Teknik, IDT, Mälardalens Högskola Författare:Philip dos Santos Jadidi , 1990; Amanda Nydahl , 1987 Titel:Design för våra sinnen En kvalitativ studie över hur design påverkar välbefinnandetHandledare:Petra Edoff Nyckelord:EBD (Evidensbaserad design), Design, Välbefinnande, Väntrum, Sinnen. Frågeställning:Hur kan ett ökat välbefinnande skapas via utformningen av den fysiska miljön i ett väntrum utifrån våra sinnen? Syfte:Studiens syfte är att undersöka och skapa riktlinjer för att öka välbefinnandet hos patienter, utifrån att skapa en miljö som tar hänsyn till de fem olika sinnena (syn, lukt, smak, hörsel, känsel). Metod:Studiens tillvägagångssätt genomfördes kvalitativt. Där teori insamlades via en omvärldsanalys från bland annat olika elektroniska databaser som Google, Google Scholar, PsycInfo, Sage Journal, ScienceDirekt och Google Books.

The Hardscape Room : ett trädgårdsrum i Alnarps rehabiliteringsträdgårdar

This master thesis covers the design of a special garden room, The Hardscape Room, in The Rehabilitation Gardens at Alnarp, in southern Sweden, as well as describes the design process. The Rehabilitation Gardens are intended to serve several purposes. It will offer horticultural therapeutic treatment programs for people diagnosed as having had burnout disease for an extended period. Research is also aimed at studying the possible impact of different garden design hypotheses as well as different forms of horticultural therapy. In The Rehabilitation Gardens at Alnarp the most extreme and demanding garden room focused on cultivation and horticultural therapy is The Hardscape Room.

Utsmyckningsidentitet En studie om äldre bronsålderns utsmyckningskombinationer funna med halskragar och halsringar.

The aim with this essay is to explore the possibility that jewellery was worn in combinations during the Bronze Age in the south of Sweden and Denmark as a way to show identities. By examining neck-collars and neck-rings and the jewellery found with these objects in graves, I have managed to find a few combinations that re-occur within regions which I think point towards ways of expressing different identities.To fully explore the subject I have also examined the design of the neck-collar to see if the designs have the same regional difference as the combinations. Though there is some difference between regions it is the similarity of the design over regions that stand out. It is possible that the design of the neck-collar has shown a different meaning than the jewellery combinations.There are similarities between the jewellery found in combinations in the graves and the jewellery found in hoards. Neck-collars and neck-rings found in combination with other jewellery in hoards show a greater regularity over the south of Sweden and Denmark then those combinations found in the graves..

Användardriven design : Utveckling av interaktiv karriärhemsida för Ericsson

Hemsidan är den enskilt största kommunikationskanalen mellan Ericsson och potentiellt framtida anställda. Företaget har idag problem med att den globala karriärhemsidan inte uppfattas som användarvänlig av särskilt studenter, och detta examensarbete syftar till att definiera krav för hur en global karriärhemsida bör utformas för att vara användarvänlig och välkomnande för studenter.Med en användarcentrerad designstrategi och en teoretisk bas inom interaktionsdesign och human factor syftar avhandlingen till att förstå vad studenterna efterfrågar och hur Ericsson kan möta och överträffa dessa förväntningar. Tester, workshops, utvärderingar och intervjuer har använts för att iterativt utveckla en prototyp och kravspecifikation.Studien visar att det finns två huvudsakliga typer av användare att designa för: de med ett tydligt mål att hitta ett jobb och de som försöker ta reda på om företaget är av intresse. Vanliga känslor hos användarna att ta hänsyn till ärångest, ensamhet, beslutsamhet, spänning och glädje. Några av slutsatserna kring den befintliga karriärhemsidan är att den vänstra menyn inte är organiserad på ett sätt som hjälper användaren att hitta vad han/hon letar efter, innehållet i mitten är för allmän och tråkig för många användare och högerspalten används sällan, trots att den innehåller vissa användbara funktioner.

<- Föregående sida 37 Nästa sida ->