Sök:

Sökresultat:

10413 Uppsatser om Design Science - Sida 39 av 695

Produktionsoptimering av elektromagnetiska omrörare - "ORD 43P" och "EM Stabilizer"

Examensarbetet inom produktutveckling ? konstruktion utfördes under perioden februari till juni 2013 och omfattar 15 högskolepoäng (C-nivå), och är den slutliga kursen inom högskoleingenjörsprogrammet Innovation och produktdesign.Examensarbetet behandlade problematiken kring produktionsanpassning och kostnadsoptimering av två stycken elektromagnetiska omrörare vid företaget ABB, Process Automation, Metallurgy i Västerås. Efter kontakt med handledaren från ABB, Jan-Erik Eriksson, påbörjades projektarbetet med att tillverkningsanpassa konstruktionen av produkterna ORD 43P och EM Stabilizer.För att åstadkomma kostnadsoptimerad och produktionsanpassad konstruktion tillämpade författarna följande produktutvecklingsverktyg: Design for Cost, Design for Manufacture och Design for Assembly. För att kontrollera att konstruktionen blev optimal, men också att den inte brister under belastning använde examensarbetarna det datorbaserade hållfasthetsverktyget finita elementmetoden i CAD-programmet SolidWorks.Val av komponenter baserades på komponenternas pris per kilo.För att välja det optimala materialet, det vill säga högsta hållfasthet till lägsta pris använde författarna materialdatabasprogrammet CES EduPack. De utvalda materialen från programmet kunde inte författarna påfinna som standard på marknaden, varför författarna ändrade strategi till att jämföra och välja material utifrån marknadsundersökning av standardmaterial hos leverantörer.  ORD 43Ps komponenter optimerades konstruktionsmässigt gentemot befintliga komponenter och härvstag och isolerplattor kostnadsreducerades markant.

Design genom storytelling

Vår övertygelse är att en av de viktigaste budbärarna för ett företags identitet är produkterna och att ett långsiktigt varumärkesbyggande sker genom att knyta emotionella band mellan konsumenterna och varumärket. Detta handlar främst om vad konsumenten upplever när produkterna används.Vår målsättning var att bättre kunna förstå helheten runt användarupplevelsen och branding och därigenom skapa bättre verktyg för detta i vår designprocess. Målet var att komma fram till slutsatser kring hur vi som designer kan angripa dessa frågor på ett kreativt sätt.En stor del av vårt arbete har behandlat området branding i förhållande till design, men vi har även berört vissa områden som psykologi, innovation samt kreativa arbetsprocesser..

Interaktiv vittneskonfrontation : Utvecklandet av ett Directorspel för Internet

This final-year project has been performed at Strix production Efterlyst. The task has been to make a page under their homepage, with a game application that?s supposed to be interesting and also have a strong connection to the TV- program. In the first part of the report, the reader will learn about the preparing work that was done before the work with the final game began. It is in these two test versions all the technical problems were tested, to finally be used or thrown away.

Vägen till Bel Canto : Om min omskolning till Chiaroscuro

I am a practising classical soprano. After more than 20 years of professional singing, I re-trained my voice according to principles of the old Italian school of singing. In this essay, I examine the origins and priciples of bel canto, with special focus on appoggio and chiaroscuro, two key ingredients in the bel cantao tradition. I explore the relationship between science and the craft of singing, and what modern voice science has to say about the efficiency and health aspects of this technique, I also describe the profound effect it has had on me as an artist..

En virtuell klädkollektion : En rapport om processen i att designa och illustrera en virtuell klädbutik till Stardoll.com

This is a report that goes through the design process of designing and illustrating a virtual clothing shop with the theme ?Stockholm Streetstyle? for the website ?Stardoll.com?. The purpose of the report is to examine how you can manage to get as close to designing a certain style or theme as possible, and also how the process of designing a clothing line can work, The illustrations were made in Adobe Illustrator and the final result of the project was an illustrated fashion collection with 21 parts, in the total of 6 outfits, and also a background for the shop. .

Trevlig resa!

Kan man förhöja hela upplevelsen av att resa kollektivt genom att förändra textilierna i denna miljö? Hur anpassar man sin estetik till en miljö som är så hårt utsatt för smuts, slitage och skadegörelse? Kan man genom att förändra textilien skapa en bättre relation mellan passageraren och sätet?Textile design for public transport..

Mänskligare prylar pratar. En kommunikationsplattform för äldre

Safety, its a word not commonly associated with elderly people living alone. There is however a device that is supposed to bring safety, and enable elderly people to continue living in their present household - an emergency dialer. However these devices does not serve their own purpose in terms of design. Thepurpose of this study is to create an emergency dailer that everybody would want to put on their wrist or bedside table. The market for these devices have looked the same for the last twentyfive years, despite of society´s advancements in both design and technology.

Utveckling av rullstolsunderrede för individsanpassade sittsystem

I denna rapport redovisas arbetsgången för produktutvecklingen av ett rullstolsunderrede med nya design- och konstruktionslösningar. Det slutliga konceptet är ett underrede med två centrala konstruktionslösningar; en hydraulcylinder som medger vertikal sitthöjdsjustering, samt en vaggfunktion i sittplattan som medger ökad balans vid vinkeljustering. Samtliga funktioner på underredet har anpassats för att erbjuda ett enklare och renare ramverk..

Inger iterativ arbetsstruktur fler fördelar än nackdelar inom level design till Unreal Tournament 3? : Reflektioner kring arbetsprocessen bakom "DM-Theatre"

Rapporten är en reflekterande text som behandlar arbetsprocessen och omkringliggande mål för ett examensarbete inom medier som bedrivits mot Högskolan Skövde. Syftet med examensarbetet har varit att analysera huruvida en iterativ arbetsform inger fler fördelar än nackdelar vid level design till Unreal Tournament 3. Rapporten tar i diskussionsform upp delar ur hela produktionen för att redovisa utmaningar, framsteg och lösningar författaren bemött. En inblick ges för hur en iterativ level design-produktion kan utföras och för- respektive nackdelar gällande olika delar av denna specifika process. Slutsatsen som dras hävdar att det för med sig många fördelar att lägga upp arbetet iterativt.

Intentionsorienterad Design

Denna C-uppsats är ett resultat av ett examensarbete som fokuserat på design som är kritisk till industrins agenda för att producera en produkt. Den är kritiskt till produktdesignerns roll som bunden till att leverera vad marknaden säger sig önska. Den är också kritisk till produktdesignerns modus operandi, att om designfältstudier utförs, finns redan beslutet att något ska produceras ? inte tvärt om. Uppsatsen korrelerar en marknad i överflöd med ökad stress på arbetsplatsen.

Genus och vetenskaplig kommunikation: en bibliometrisk studie av amerikansk biblioteksforskning

The purpose of this paper is to examine how the relationship between the socially constructed genders is manifested in American library science. To visualize gender, bibliometric analyses of peer reviewed articles published in three core journals of library science between 1980 and 2000 inclusive, are performed. The three journals are: College and Research Libraries, Journal of Academic Librarianship and Library Quarterly. Questions: 1. Does gender affect the publishing process regarding the distribution of female and male authors? 2.

Kvalitet-i-Bruk för Beslutstödssystem inom Thoraxkirurgi

The aims of the practical work carried out for this thesis were to redesign a clinical decision support system for thoracic surgeons, called AssistMe, and to evaluate the concept behind this system. The main objective of the thesis is to give an account of the considerations that were found to be of key importance for designing a clinical decision support system for thoracic surgery. Another aim was to let future users test the system after it had been redesigned and evaluate the concept behind it. The thesis also investigates users? experience of the system and their views on whether it would be applicable in their daily work practice.

Ett objekt : om arkitekturen i ett föremål för handling

This thesis is covering my design of an architectural object for the use in a pedagogical setting. The purpose is to create contextual premises for students, making possible the testing of designs, involving plants suitable for the urban environment. Hence, the main features in the object design is suggestive to the urban outdoor rooms - rooms that are formed amongst the city facades. The thesis is also about the design process set out from a technical reality, based on camera imagery. To a large extent, the thesis consists of reflections concerning the object's function towards pedagogy, perception and materials. Furthermore, the object claims to be a hybrid between architecture and landscape architecture.

Hur företag och organisationer kan attrahera innovationsmöjligheter : Ett uppdrag från Munktell Science Park

Syftet med detta examensarbete var att ta fram en modell för att attrahera innovationsmöjligheter till Munktell Science Park i Eskilstuna. Detta gjorde författarna genom att från befintliga teorier deducera fram en hypotetisk modell. Modellen används inte för att skapa innovationer utan för att hitta komplexa problem. Det är lösningarna på de komplexa problemen som i sin tur kan vara innovationerna. Därför har vi kallat de komplexa problemen för innovationsmöjligheter. .

Migrering av existerande mobilaapplikationer till Xamarin Forms

Den här studien undersöker för- och nackdelar med att migrera existerande mobilaapplikationer till Xamarins crossplatform ramverk Xamarin Forms. Metoden somanvänts för att samla in data är inom ramen för forskningsparadigmet Design Science.En prototyp har utvecklats med syftet att undersöka vad som är möjligt att migrera tillXamarin Forms. Prototyputvecklingen har dokumenterats i loggböcker som sedananalyserats som kvalitativ data. Två intervjuer har även genomförts med andraxamarinutvecklare med syftet att nå en djupare förståelse för ämnet. Studien harproducerat ett flödesschema för när ett beslut om att migrera en existerande applikationtill Xamarin Forms bör tas.

<- Föregående sida 39 Nästa sida ->