Sök:

Sökresultat:

1316 Uppsatser om Dental hygienist feedback - Sida 37 av 88

Riskhantering i det högupplösta samhället : att bedöma det okända

Det senmoderna samhällets komplexitet och höggradiga differentiering har gjort risker alltmer svåranalyserade, vilket har lett till att sociala system måste ha en förändringsförmåga för att överleva. Det normala riskanalysarbetet i sociala system (exempelvis företag och organisationer) görs på den nivå eller i de interna sektorer där riskerna slår igenom. Uppsatsen ger exempel på befintliga riskhanteringsmodeller för detta och presenterar författarens egen, mer övergripande modell, konstruerad utifrån de tre systemteoretiska begreppen AGIL, autopoiesis och feedback loops. Modellen illustrerar en dialog mellan systemets definitioner, behov och omvärld samt andra system. Uppsatssyftet är att belysa sociala systems förändringsförmåga och beredskap för riskhantering samt hur de genom att använda modellen kan förbättra dessa.

Professionell kultur i grundskolan : En studie om Skapande skola i Värmland

Formal writing is an essential part of teaching Swedish and is fundamental for higher education and professional career. The aim of my essay is to research what didactic methods Swedish teachers utilizes in upper secondary school to improve students' abilities to write formal texts. I will also examine students? project papers in an attempt to measure the extent of formal word choice.  In the presentation of the literature I decided to use, for example, Per Olov Svedner?s perspective on writing as a process, Siv Strömquist?s manuals for essay writing and various literature regarding linguistic correctness and essay layout. Interviews with three upper secondary school teachers reveals that active feedback is a basis for students development regarding formal writing in both school and professional career.

Kostchefers coachande ledarroll

Coaching har blivit populärt i samhället och används idag allt mer inom ledarskap, men är fortfarande ett relativt outforskat område. Coaching är en kommunikationsteknik där aktivt lyssnande och kraftfulla frågor används. Det bygger på individutveckling, lärande och prestationsökning samt måluppfyllelse. Syftet med studien är att ta reda på kostchefers uppfattning om en coachande ledarskapsroll inom måltidsservice. Huruvida coaching används av kostchefer i den offentliga måltidsservicen är av intresse för vår kommande yrkesroll.

Talklimatet i klassrummet

SyfteSyftet med denna studie var att undersöka hur man som pedagog kan skapa ett gott talklimat. I vår undersökning använde vi oss av frågeställningar som hur lärare uppfattar begreppet talklimat och hur de skapar förutsättningar för att alla elever ska våga tala?Metod I vår undersökning använde vi en kvalitativ metod. Vi valde att ställa öppna frågor, en s.k. ostrukturerad intervju.

Marte meo i daglig verksamhet - En studie i hur Marte meo tillämpas inom daglig verksamhet

This report is the result of several interviews of employees within the field of pedagogy. The background behind this report is my period as a trainee in one of the daily activities in Malmo. In daily activities the employers gets training, education and guidance in Marte meo, which is funded by public finances. The method, which this study focuses upon is called Marte meo. It is a method of communicating and developing the means for the participants to evolve their skills in communicating and increase self esteem.

A Study of the Sales Process of ERP Systems: Wasteful Management or Managing the Wasteful?

A description and analysis of the sales process of ERP systems is presented; also the consequences for the parties involved are discussed. The chosen methodological basis is an inductive research design consisting of a case study based on interviews. The analysis of the empirical data is done with a proposed analytical framework. Based on the agency theory, the analysis is tightly knitted together with opportunism. There are three controlling factors: relationships (relationship marketing), contracts (principal-agent theory), and competition.

Tjänsteutveckling i småföretag : en studie av Mediastudions tjänsteutvecklingsarbete

Syftet med uppsatsen är att fördjupa oss inom ämnet tjänsteutveckling i småföretag. Eftersom det efterfrågas studier inom ämnet har vi valt att utföra en studie av Mediastudion, ett litet företag i Edsbyn. För att få in information om företaget Mediastudion och hur de arbetar med tjänsteutveckling har vi utfört intervjuer och använt oss av frågeenkäter. Med utgångspunkt ifrån ett antal studier och vetenskapliga artiklar har vi sedan analyserat Mediastudions tjänsteutveckling för att identifiera viktiga faktorer och hur dessa präglar utvecklingsarbetet, för att slutligen ge förslag till förändringar av tjänsteutvecklingen som kan förbättra processen. Vi har kommit fram till att den viktigaste drivkraften till Mediastudions tjänsteutveckling är kundernas behov och önskemål.

PR och marknadsföring inom sociala medier : En studie kring riskerna att vara social i sociala medier

Social media provides a new position of power to the single individual within PR and marketing campaigns. When a company uses social media as a communication tool in their PR and marketing practice, they have to adapt themselves after the customers' needs and the new communication structure within social media. Communication in social medi is different from traditional media, which is more one-way communicative and visual in its interaction, rather than the digital media that are more two-way communicative av viral through dialogue. If a company creates PR and marketing campaigns within social media without adjusting to the new rules of communication through dialogue, and instead try to apply traditional one-way communication to their social campaigns, they put themselves and their brands in risk of public humiliation and loss of customers; the speed of the viral dialogue over social media can spread bad news fast, and with the newfound power of the single individual, the impliacations can thus be devastating for a company and its brand. If an organization does not respond and take part of the criticism that may be directed at them through the customers' comments, the negative dialogue among clients and the public within social media can quickly create a hazard enviorment for a company and its brand to be seen in. The public within these social media platforms are more independent and continuously conversing with each other on a local an global scale.

En dynamiskt fungerande arbetsgrupp : en fallstudie inom administration

På ett vis är grupper för organisationen vad elden var för våra förfäder, om de förstås och används rätt, utgör de anmärkningsvärt kraftfulla och flexibla verktyg: om de missförstås eller används felaktigt blir de destruktiva krafter. Likt elden kan grupper skapas eller uppstå spontant, och i likhet med elden är de farligast när de ignoreras. Syftet med uppsatsen är att identifiera förbättringsområden inom en organisations verksamhet som ska prioriteras, där ett förbättringsområde ska vidarutvecklas inom ett projekt. Det förbättringsområde som valts är att analysera hur den administrativa enheten kan bli en dynamiskt fungerande arbetsgrupp samt att ta fram verktyg och strategier för hur det ska gå till utifrån målen:1)      Vad medarbetarna upplever är bra2)      Vad medarbetarna kan utveckla3)      Hur gruppen kan arbeta vidare som gruppsamt för att få svar på mina inledningsfrågor: vilka faktorer påverkar att jag som människa/medarbetare känner att jag tillhör en arbetsgrupp som når resultat och är en del av min helhet? Vad är det gruppen behöver för att kunna uppnå effekten av att vara en väl fungerande och dynamisk arbetsgrupp. För att uppnå syftet och målet har en fallstudie genomförts där samtliga medarbetare i den administrativa enheten har fått besvara en enkät/frågeformulär vid ett gemensamt tillfälle. Enkäten har bestått av både öppna och fasta frågor och utgör kvalitativ forskning.

Kvalitetsstyrning mot en lärande organisation

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som påverkat acceptansen hos användare, inom den kommunala verksamheten, vid införande av ett datoriserat system. Med acceptans menas att användarna ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett bra och lätt sätt. Studien har gjorts utifrån användarnas perspektiv.Genom att genomföra en intervjuundersökning på ett flertal kommuner där användarna använder systemet Vabas/Duf, har undersökts hur användarnas upplevda acceptans påverkas av faktorerna delaktighet, användbarhet och lättanvändhet, vid införande av ett datoriserat system. Delaktigheten vid införandet av ett system innefattar även information och utbildning.Resultatet från undersökningen visade att delaktigheten ökade användarnas acceptans. Ingen avgörande slutsats kunde däremot dras mellan acceptans och faktorerna användbarhet och lättanvändhet, då resultatet från de båda grupperna inte visade någon märkbar skillnad..

Bedöma eller fördöma : en kvalitativ studie om likvärdig och rättssäker bedömning i skolår fem

Skolans bedömning kan ha stor betydelse för en elevs framtid och det är av största vikt att den är likvärdig och rättssäker. Syftet med studien är att undersöka hur några lärare arbetar med bedömning och om lärarnas sätt att arbeta med bedömning är likvärdig och rättssäker. Vi har använt oss av den kvalitativa forskningen och genomfört 3 semi-strukturerade intervjuer i grupp.Studien visar att skolorna arbetar olika med bedömning. Det finns de som sätter eleven i fokus och är fullt medvetna om vad styrdokument med dess mål och kriterier har för relation till och betydelse för bedömning. De inser vikten av en likvärdig och rättssäker bedömning.

Internrevisorn som oberoende konsult. : En kvantitativ studie som identifierar och beskriver samband mellan internrevisorns konsultroll och dennes upplevda oberoende

Till följd av bolagsskandaler och finanskriser har ökade regleringar och lagförändringar införts, vilket har ökat betydelsen för internrevisorns roll och funktion inom organisationen. Samtidigt har den ökade konkurrensen inom affärsvärlden även inneburit att internrevisorn ska fungera som en allt mer värdeskapande resurs. Tidigare ägnade sig internrevisorn endast åt säkringsarbete som innebar att granska och utvärdera organisationens internkontroll, riskhanteringsprocesser och företagsledningens arbete för att förebygga risker i verksamheten. Idag har internrevisorn även en roll av rådgivande karaktär, konsultrollen, vilket innebär att denne ger råd om förbättringsåtgärder samt stödjer styrelsen och ledningen i deras arbete. Det kan därför uppstå svårigheter för internrevisorn att kombinera säkrings- och konsultrollen utan att dennes oberoende hotas.

Uppföljning efter intensivvård ur patientperspektiv

Forskningen visar att patienter som vårdats på intensivvårdsavdelning har både psykiska och fysiska problem efter utskrivning som kan leda till försämrad livskvalitet. På senare år har detta fenomen uppmärksammats alltmer och uppföljning blir allt vanligare. Vårt syfte var att belysa patienternas erfarenhet av att följas upp efter intensivvård. Metoden var en litteraturstudie där 15 artiklar granskades, bearbetades och analyserades. Resultatet visade att det finns ett behov av uppföljning eftersom patienterna upplevde minnesluckor från intensivvårdsvistelsen eller hade overkliga minnen därifrån och behövde både information och förklaring.

Effektiv Mjukvaruutveckling Med Continuous Integration Och Automatisering

Effektiv utveckling kan göra lika stor skillnad som en eller kanske två extra utvecklaretill teamet. För att ligga i framkant i effektiv mjukvaruutveckling så måste mandefiniera hur man är effektiv och vad det innebär. Man kan med stor framgång se sigom kring hur andra företag och organisationer har uppnått högre effektivitet.I rapporten diskuteras best practice och hur R2Meton AB jobbade i början av 2013.Sedan presenteras en utvecklingsmodell som R2Meton AB har implementerat för attbli mer effektiva. Modellen innefattar bland annat automatiserat bygge, tester,analyser och distribution. En högre grad av automatisering och analyser innebär enstörre enhetlighet och kvalitet.

Den litterära nätsajten Vulkan.se och en ny modell för den litterära processen

The aim of this thesis is to investigate how the literary site Vulkan.se affects the conditions for publishing, distribution, incorporation in value systems and feedback in the literary process, as it appears in Lars Furuland?s model of this process. The purpose is also to propose an updated version of the model. This is achieved through a qualitative testing of Furuland?s theory.

<- Föregående sida 37 Nästa sida ->