
Sökresultat:
1316 Uppsatser om Dental hygienist feedback - Sida 19 av 88
Automatiserad konstruktion av analoga förstärkare
The last few decades the development in the field of electronics has been huge. The components performance gets better at the same time as the manufacturing cost decreases. Many of the design moments that have to be done, are done automatically today, but it can get better. Especially for analog circuit design.At Electronic System in Linköpings universitet, research is in progress to develop a tool that can design analog circuits in reasonable time. It means that it has to size the components (transistors, resistances, capacitances etc), so that the circuit can fulfill the performance requirements.
Digital röntgenteknik ? Brottet om en bristande kompetens
Syftet med denna uppsats är att få en bra bild över hur den nya tekniskautvecklingen inom dental röntgenteknik uppfattas av de parter som ärberörda av den, samt även hur tekniken kommer att påverka verksamheternainom tandvården.I uppsatsen tänker vi undersöka om det har begåtts ett ?brott? när det gälleranvändningen av tekniken, då avhandlingar har visat att den nya teknikenkräver generellt bättre utbildning. Vi tänker undersöka om tekniken användstrots att kunskaperna om den inte är så bra och även vem den skyldiga är tillatt kompetensen inte är tillräcklig. Vår fokus ligger på de på negativaaspekter med tekniken som i slutändan påverkar patientens vårdkvalitet. Vitänker främst titta på nackdelarna, då vi anser att det är dessa som är mestrelevanta, då fördelarna med teknikerna redan framgår relativt väl.Vi har som syfte att framställa detta på ett så intressant sätt som möjligt, ochförsöka sammanfatta respondenternas berättelser till en intressantsammanhängande text.Tanken är inte att lösa problemet inom tandvården utan belysa problemensom faktiskt finns, på ett intressant sätt, som förhoppningsvis får någonpositiv respons ifrån berörda inom området.
Outnyttjad kreativitet och kompetens inom produktion : - Ett arbete som fokuserar på att fånga upp och ta tillvara på medarbetares kreativitet och kompetens
AbstractResource efficient manufacturing is a term that has been increasingly applied within manufacturing, where one of the key points is to reduce waste of such forms that do not add value for the end customer. By the Lean principles, there are seven plus one types of waste, in which the definition of the eighth point varies among sources. In this study, the eighth type of waste has been interpreted as the untapped creativity and competence among employees that has not been put to use. From this, our question was incubated; How can you make the most of the employees? untapped creativity and potential within manufacturing? The case study will be developed with empirical data obtained from Dometic Group by conducting interviews.From the gathered literature, it was concluded that the communication between employees contributed to an increased understanding of one another as well as it allowed for improvement in work.
Först på plats : En studie kring förstahandsåtgärder bland poliser i yttre tjänst
I den här studien har vi tittat på hur utbildning, motivation och feedback påverkar arbetsprestationen hos ordningspoliser, men vi har även tittat på hur dessa faktorer påverkar varandra. En av frågeställningarna i arbetet har varit om en handdator med lathundar/checklistor skulle kunna vara ett bra arbetsredskap i polisarbetet, samt hur denna handdator skulle kunna påverka arbetsprestationen ur ett utbildnings-, motivations- och feedbackperspektiv. Vi har inte på något sätt skrivit en heltäckande studie över vad som påverkar dessa faktorer utan koncentrerat oss på hur en handdator skulle kunna fungera motiverande, utbildande och som en källa för feedback av det egna arbetet. Vår slutsats har blivit att vi tror att en handdator skulle kunna höja arbetsprestationen hos poliser i yttre tjänst som helhet och att vissa poliser skulle kunna få en ökad arbetskapacitet av att jobba med ett sådant hjälpmedel. Det finns dock många ytterliggare faktorer som påverkar som vi har utelämnat eller bara berört lätt i denna studie..
Elevers perspektiv på bedömning för lärande
The aim of this study was to examine the students' perspectives on formative assessment, partly about how students perceived the assessment in general, partly about what students' opinions were on formative assessment, and partly about students' view of how assessment could be organized to stimulate learning process. The study consisted of qualitative interviews with six students in grades one in an upper secondary school.The survey showed that students primarily perceived assessment with summative purpose: tests and scores. Majority of the students experienced that there were too many tests occasions. Those high-performing students were positive to tests. However, those lower-performing students felt more negative and became more stressful with the exams.Results showed that they were lack of experience of formative assessment. All the six students thought that they had not got any chance to involve in the assessments process. They realized that they had not got adequate feedback about their learning-situations. With regard to students' wishes about how assessment could be developed in order to improve their learning, it was mainly about more and concrete feedback on tests and assignments.Two models were developed in the final discussion, which showed the author's own perception of formative and summative assessments..
Militär ledarskapskompetens i en civil kontext
Militärt ledarskap har tidigare utforskats inom en militär kontext. De senaste åren har många officerare slutat inom försvaret och blivit chefer inom det civila. Uppsatsen undersöker kvalitativt huruvida dessa chefer har nytta av erfarenheten från försvaret i sitt civila ledarskap. Detta görs utifrån en litteraturgenomgång av ledarskapsforskning och den militära kontexten. Tretton chefer på mellanchef till VD-nivå intervjuades i ett semistrukturerat format inspirerat av grundad teori.
Olika typer av belöningars påverkan på arbetsmotivationen : En studie av anställda och chefers upplevelser av belöningssystem.
Den övergripande frågeställningen för denna studie är hur arbetsmotivation påverkas av olika typer av belöningar. Gröjer & Gröjer (1988) s.13 definierar belöning på följande vis ?Med belöning avses arbetsgivarens ekonomiska och sociala uppskattning till individer eller kollektiv utöver vad som antingen betraktas som en normal ersättning för en prestation eller som en allmän förmån som gäller alla.? I denna studie undersöks hur chefer och medarbetare upplever belöningens påverkan på arbetsmotivationen. Sju intervjuer genomfördes på ett företag vars lönesystem bestod av en fast- och en rörlig del. Resultatet av undersökningen visade att det oftast inte är den ekonomiska belöningen som medarbetarna upplever som motiverande, snarare beröm, feedback, arbetstrivsel och utvecklingsmöjligheter.
Skilda världar? : En arbetspsykologisk studie om skillnader mellan uthyrd och ej uthyrd personal
Enligt Maslows behovshierarki är de högre behoven, autonomi, uppskattning och självkänsla viktiga faktorer för att uppnå motivation på arbetsplatsen. Autonomi ökar arbetstagarens engagemang i arbetet. Uppskattning är nödvändigt för att uppleva intresse att prestera bättre. Hög självkänsla behöver arbetstagaren för välmående och trygghet. Om självkänslan däremot är låg finns det risk att arbetstagaren blir beroende av uppskattning och överpresterar för att uppnå bekräftelse. Denna prestationsbaserade självkänsla har vid tidigare studier visats öka risken för ohälsa.
Formativ bedömning - med samtalet som grund : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och tankar om bedömning
The purpose of this essay is to discover what Formative Assessment is used for in practice and also how teachers use the Curriculum for elementary school, preschool and after-school activity 2011 (Lgr 11) in their Formative Assessment work.The questions are as follows:What considerations do teachers take into account when assessing a student?How do teachers view assessment for learning?How do the teachers consider formative assessment works in relation to Lgr 11?I have used a qualitative research method to answer my questions. I have interviewed five teachers regarding their view on and experience with assessment. Using a hermeneutic approach I have tried to retrieve a deeper meaning from my interviewees regarding formative assessment. I have approached formative assessment using the socio-cultural perspective because I believe it to be the best fit.All of the informants believe formative assessment has made it easier to assess students and also that it works very well together with Lgr 11.
Gamification: mot en definition : En kvalitativ studie och kartläggning av begreppet gamification och dess framtida implementering
Uppsatsens huvudsakliga syfte är att utforska och kartlägga begreppet gamification. Syftet operationaliseras i tre frågeställningar. Vad finns det för likheter respektive skillnader i synen på Gamification mellan ett antal yrkesverksamma inom Gamification? Hur ser yrkesverksamma med olika bakgrunder inom psykologi, pedagogik och marknadsföring på framtiden för Gamification och dess användningsområde? Vilka för- och nackdelar kan finnas med Gamification? Uppsatsen teoretiska utgångspunkter omfattar de psykologiska krafterna bakom spel som flow och motivation, teorier om det praktiska användandet av gamification och teorier om Generation Y. För att samla empiri har kvalitativ metod använts i form av semistrukturerade explorativa intervjuer där yrkesverksamma inom gamification har intervjuats.
FORL : Feline Odontoclastic Resorptive Lesions
This report was written in an attempt to summarize old and new theories and scientific
results regarding FORL (Feline Odontoclastic Resorptive Lesions). Several different kinds
of treatment are presented in this study. Among them teeth extraction and crown
amputation seems to give the best long-term results. It seems clear that the domestic cat of today have no trouble digesting dry foods without their teeth. The most accurate way to diagnose FORL is by using intraoral dental radiology technique.
Konsten att samverka : - rektorer och socialsekreterares upplevelser om samverkan
Syftet med denna uppsats var att undersöka hur rektorer och socialsekreterare ansåg att samverkan dem emellan fungerade samt om det fanns utrymme för utvecklingsmöjligheter. För att undersöka detta användes en kvalitativ metod och vi intervjuade fyra rektorer och fyra socialsekreterare. I tolkningen av empirin låg hermeneutiken som grund och i analysen kopplade vi empirin till Berth Danermarks modell och tidigare forskning. Vår undersökning visade på att respondenterna ansåg att samverkan fungerar väl till en början när en anmälan utreds men att samverkan sedan försvåras genom att tystnadsplikten kräver ett samtycke från vårdnadshavarna. Om samtycke inte ges försvåras samverkan mellan parterna och socialsekreterarna kan inte ge feedback till rektorerna i ärendet.
Bedömning i relation till en likvärdig utbildning ? Ett lärarperspektiv
Följande examensarbete behandlar formativ bedömning i relation till en likvärdig utbildning. Problemområdet grundas på en upplevelse där formativ bedömning förespråkas på lärarutbildningen. Samtidigt upplevs det en avsaknad av detta arbetssätt på den verksamhetsförlagda utbildningen. Litteraturgenomgången redogör därför för formativ bedömning, feedback och en likvärdig utbildning som betydelsefulla aspekter för problemområdet och arbetets frågeställning. Arbetets teoriansats innefattar därför fem strategier för formativ bedömning liksom en modell för feedback.
Föredraget ledarbeteende - en jämförelse mellan män och kvinnor, samt mellan lagidrottare och individuella idrottare
The aim of the study was to a) examine what leader behaviors individual and team athletes prefer and b) examine what leader behaviors men and women prefer. A questionnaire (The Leadership Scale for Sports) was distributed to 168 individuals, from which 130 were included in the study. The data was analyzed in SPSS, in which a three-way and a two-way variance analysis were performed. The results showed that individual athletes preferred the behavior dimensions ?Training and instruction?, ?Positive feedback? and ?Democratic behavior? to a higher degree than did team athletes.
Betydelsen av personalens engagemang fo?r att arbeta med arbetsmiljo?arbete : -med utga?ngspunkt ifra?n fyra engagemangskapande faktorer
The purpose is to increase awareness of the importance of staff engagement in the work environment and how the organization works to engage employees to want to participate actively in the work environment.The questions we seek answers to in this study is the following:What affects the staff to engage in the work environment from a managementperspectiveAre there external factors that affect the organization and the individual's engagementto work with the working environment?We have create a model that is based on recent research to define our definition of engagement. The model contains four factors : Clarity, Advocacy opportunities, resources and feedback. The method we have used to answer the purpose in this study is ten qualitative interviews with persons with work environment responsibilities.The result shows that the engagement regarding work environment is important to get the employees to actively participate. To get the engagement from the employees the organizations need to provide, clarrity, advocacy opportunities, resources and give mutual feedback.