Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Dandy - Sida 1 av 1

Dandyns återkomst? : En analys av maskulinitet i magasinet King och dess förhållande till dandyn

Syfte med denna uppsats är att analysera den bild av maskulinitet som representeras i magasinet King, samt att förhålla den bilden mot maskulinitetidealen hos 1800-talets Dandy. Uppsatsen bygger på teorier kring representation, R. W. Connells maskulinitetsteori samt teorier kring Dandyn.Mitt material består av sju nummer av magasinet King. För att uppnå mitt syfte har jag utgått från en semiotisk metod och använt mig dels av Sean Nixons analys av ett antal olika reklambilder samt utarbetat en egen analysmodell för text.Jag har i min analys kommit fram till att maskuliniteten i King har en stark bas i Connells hegemoniska maskulinitet då karaktärsdrag kring yrkesmässig succé är starkt framträdande.

Man eller mus? : En studie i representationer av maskulinitet och dandyism i Alexander Golovins porträtt av Mikhail Tereshchenko.

The purpose of this study is to analyze the representation of masculinity of Mikhail Tereshchenko as painted by Alexander Golovin at the beginning of the 20?th century, and to connect masculinity to the values of Dandyism. An iconological analysis, in the style of Erwin Panofsky, and literary research resulted in various findings. Dandyism could partly be seen as a reaction against the normative masculinity, or hegemonic masculinity stated by R.W. Connell.

Den lesbiska blicken : En undersökning av blick och betraktarskap utifrån tre målningar av Romaine Brooks

This paper aims to investigate the terms and conditions of a lesbian gaze and a lesbian spectatorship from a feminist and queer theoretical point of view. The empirical material consists of three paintings by the American artist Romaine Brooks (1874-1970).  Brooks was based in Paris in the early 20th century where she was surrounded by a group of intellectual and usually cross-dressing lesbians. The women within this context are the ones depicted in Brooks? paintings and this makes her one of the first artists in modernity to openly portray lesbian and cross-dressing women.