Sök:

Sökresultat:

11938 Uppsatser om Döden - barn- och ungdomslitteratur - Sida 2 av 796

?Det Àr böcker som Àr meningen med ett bibliotek?: Hur bibliotekarien i barn- och ungdomslitteraturen bemöter anvÀndare.

The aim of this Master?s thesis is to examine the librarians? perception of the users of children?s and young people?s literature. Questions posed in this study are: How are the librarians described according to appearance, personality and interaction with the users? How are the librarians described compared to former studies on the subject? Which perception can be seen, based on Douglas Rabers?s theory which describes the role the public libraries can take in the society? The study is based on content analysis. We have examined 15 descriptions of librarians in both picture books and literature for young adults, published between 1985 and 2006.

Miss Persona och vÀgen dit - en projektredogörelse om skapandet av en bilderbok för tonÄringar om att komma ut

Min projektredogörelse beskriver arbetet med att ta fram en bilderbok för tonÄringar. Boken riktar sig till alla de som Àr, tror sig vara eller kÀnner nÄgon som kommit ut som homo- bi eller transexuell. Boken Àr helt baserad pÄ mina egna erfarenheter. Projektredogörelsen tar upp olika teorier, bÄde kring barn- och ungdomslitteratur, och beskriver arbetsprocessen och resultatet med arbetet. Min uppgift har varit att ta fram boken, inte att undersöka mottagandet av densamma ute i skolan.

Den andra vÀrlden i barn- och ungdomslitteraturen : Funktion och gestaltning

Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ hur man arbetar med flersprÄkiga barn i förskolan, och hur man ser pÄ modersmÄlsundervisning. Syftet Àr Àven att ta reda pÄ hur de flersprÄkiga barnen med familjer blir bemötta av förskolan och vad lÀroplanen sÀger om mÄngkulturalitet och flersprÄkighet. Genom öppna intervjuer fÄr jag reda pÄ hur pedagogerna sjÀlva anser att förskolan arbetar med de flersprÄkiga barnen, hur de bemöter barnen i förskolan och hur de ser pÄ modersmÄl. I de deltagande observationerna ser jag om det pedagogerna sjÀlva sagt stÀmmer överens med verkligheten i förskolan. Jag valde att intervjua tre informanter och Àven att observera tre andra pedagoger i sju olika situationer, det Àr alltsÄ sex pedagoger som deltagit i studien.

Vuxnas lÀsning av ungdomslitteratur ? en pÄse med godis, en trettioÄrskris eller som vilken litteratur som helst?

I approach the subject of adult readers of young adult fiction through an analytical framework influenced by Cultural Studies, implicating that young adult fiction is caught up in a system of distinction between popular literature and high literature. I contrast this with theories that suggest that there has been a loosening of this hierarchy and that they now coexist, even borrowing features from one another. I also examine questions of ideology, namely the ideology of mass culture, the ironical attitude and the ideology of populism. I also use Andreas Huyssen?s theory of mass culture as a woman, seeing as popular literature often tends to be categorized with feminine traits.

Manga : ur tvÄ olika kvalitativa forskningsperspektiv

Syfte: Huvudsyftet med denna magisteruppsats Àr att genom diskursanalys av manga och intervjua bibliotekarier för att ta reda pÄ vad manga innehÄller för diskurser och teman; och sedan ta reda pÄ om de bibliotekarierna som köper in manga reflekterar över vad de köper in.Metod: TvÄ kvalitativa forskningsmetoderSlutsats: Manga Àr japanska serier och det har blivit ett populÀrt medium hos mÄnga barn och ungdomar pÄ senare Är. Mina studier visar att manga innehÄller mÄnga olika diskurser, bl.a. diskursen om manligt/kvinnligt och mÄnga av dessa diskurser Àr vanliga i vÄr kultur ocksÄ. Bibliotekariernas syn pÄ manga Àr positivt, deras syn pÄ manga kunde inte kopplas ihop med deras kunskaper om mediet. LÄntagarnas förslag var det som pÄverkade inköpen mest, men det som ocksÄ pÄverkade var innehÄllet av könssterotyper..

LĂ€raren i nutida svensk barn - och ungdomslitteratur

'Teachers in current Swedish child- and youth literature' is an essay that attempts to understand the reasons behind why authors portray teachers the way they do. The foundation and focus point of this essay are ten Swedish child and youth books that were all published during 2012. Throughout this essay I have analyzed the fictional teachers in these books using the discourse analysis method but also employed a gender perspective. The main questions were these: Do the teachers presented in these books follow the curriculum LGR - 11, or do they represent the authors own education experience brought forward to current settings? Furthermore, was there a difference in how female and male teachers were represented? And if so what, possible reasons could account for that? The conclusions made were thus: ? The teacher characters within these books were mostly a throwback to days gone by, therefore reflecting the authors own memories of their school. ? They were mainly presented to the reader in a negative light which most likely has its roots in how Swedish school and Swedish teachers have been portrayed within the mass media. ? That there was indeed gender stereotyping in how female and male teachers were described..

LitterÀra resor : en inspiration för ungdomar

Syftet med studien Àr att undersöka ungdomars intresse för och upplevelse av skönlitteratur i den nya tidsÄldern dÀr skönlitteraturen möter konkurrens frÄn andra fritidsfaktorer. Har de intresse av skönlitteratur? Vad pÄverkar dem att lÀsa eller inte lÀsa? Hur pÄverkas de av lÀsningen? Undersökningen grundar sig pÄ en kvalitativ metod, med halvstrukturerade intervjuer med Ätta sjundeklassare. Ansatsen Àr hermeneutisk och min strÀvan har varit att rimligt tolka informanternas svar pÄ forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att ungdomarna uppskattar litteratur och att den skönlitterÀra lÀsningen finns dÀr som ett intresse parallellt med andra fritidsfaktorer.

Barn som har svÄrt för att leka med andra barn i förskolan

Ett antal förskollÀrare har intervjuats om sin syn pÄ barn som har svÄrt att leka med andra barn. Pedagogerna har en samstÀmmig bild av att dessa barn oftast reagerar med att antingen dra sig tillbaka eller med att bli utagerande vid kamratkontakt. För att stötta dessa barn Àr det vanligaste arbetssÀttet för pedagogerna att gÄ in i leken. De intervjuade uttrycker speciellt oro för att de inÄtvÀnda barnen blir bortglömda samt att de utagerande barnen skall fÄ stÀmpeln "de som alltid förstör"..

Egentligen inte bara stark ? nej jÀmstÀlld! : En studie om jÀmstÀlldhet sÄ som det framstÀlls i lÀroplaner och ungdomslitteratur.

Syftet med studien Àr att belysa hur jÀmstÀlldhet behandlas i olika sorters texter, framför allt i skolans styrdokument och i ungdomsromaner. En genomgÄng av lÀroplanerna visar hur skolan vill jobba med jÀmstÀlldhet, vilken instÀllning samt vilka riktlinjer verksamhetens personal ska förhÄlla sig till. JÀmstÀlldheten fÄr ta en relativt stor plats och antas ocksÄ dÀrför vara ett viktigt arbete i skolans verksamhet.En tematisk analys belyser hur tvÄ ungdomsromaner frÄn 2000-talet, Före och efter Bella (2002) av Maja Hjertzell1 och Tusen gÄnger starkare (2006) av Christina Herrström2, tar upp jÀmstÀlldhet som Àmne. I bÄda romanerna framstÀlls arbetet med jÀmlikhet som problematisk. Romanen Tusen gÄnger starkare handlar oavkortat om jÀmstÀlldhet utifrÄn elevers uppfattning och lÀrarnas reaktioner pÄ detta i olika skolsituationer.

JAG - Vem Àr det? : En studie om bilden av identitetssökandet hos unga flickor och pojkar i 2010 Ärs barn- och ungdomslitteratur

Last spring I did a study where I studied how young girls where being depicted in Swedish novels of 2010. My ambition with this exam is to study how young teenage boys are being depicted in Swedish novels of 2010 and to compare this study and the results with the results from my study last spring. Throughout history we can see that boy?s novels have had the purpose to bring up boys into being adventurous. In the novels of 2010 we can see that boys now are being depicted in another more modern and contemporary way.From my analysis we can see that all the books have many things in common.

Bilder av unga mÀn ? en diskursanalys av svensk, samtida ungdomslitteratur, med fokus pÄ sexualitet och maskulinitet

Mitt syfte Àr att undersöka hur unga mÀn portrÀtteras i svensk, samtida ungdomslitteratur. Jag vill undersöka vilka representationer och förstÄelser av maskulinitet och sexualitet som Äterfinns, skapas och Äterskapas i berÀttelserna. Det empiriska materialet bestÄr av fyra, svenska ungdomsböcker, skrivna under 2000-talet. Genom att göra en diskursanalys vill jag blottlÀgga de normerande diskurser om maskulinitet och sexualitet, som pÄverkar unga mÀnniskor idag. Jag vill ocksÄ se om det skapas nÄgra motbilder till traditionell maskulinitet, i litteraturen.

Vi, de Andra. En studie av identitetsproblematik och historieförmedling i Pinelopi Deltas roman "Sta mystika tou Valtou".

I denna uppsats undersöker jag hur nationell identitet, fiendebilder och historiskt minne konstrueras i den grekiska författarinnan Pinelopi Deltas (1874-1941) roman "Sta mystika tou Valtou". Romanen, utgiven 1937, har motiv frÄn striderna mellan grekiska och bulgariska nationalister om herravÀldet över Makedonien i början av förra seklet och har blivit en klassiker inom grekisk ungdomslitteratur. UtifrÄn teorier om historiebruk och nationalism respektive begrepp med sitt ursprung i postkolonial litteraturteori undersöker jag hur Delta skildrar bulgarer och greker, och motsÀttningen mellan dem, hur den s.k. makedonska kampen konstrueras som kollektivt minne samt vilken betydelse den tillmÀts i det nationella identitetsprojektet. Undersökningen visar pÄ ett tvetydigt förhÄllningssÀtt till frÄgan om etnonationell tillhörighet i romanen, som hotar att underminera författarinnans nationalistiska utgÄngspunkter.

Identifikation i ungdomslitteratur?: En narratologisk analys av vampyrromanen Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer

Denna uppsats Àr en narratologisk analys av Stephenie Meyers roman Om jag kunde drömma (utökad version) (2009). Syftet Àr att visa hur Meyer lyckas fÄnga bÄde flickor och pojkar som lÀsare. Vad som framgÄr Àr att Meyer genom sitt val att lÀgga till ett extra kapitel ökar möjligheten att tilltala bÄde flickor och pojkar. Möjligheten för lÀsaren att identifiera sig med den fokaliserade karaktÀren vidgas dÄ kapitel ett ?Första anblicken? ges utifrÄn ett kvinnligt respektive manligt perspektiv..

FörÀldrar, barn och genus : FörÀldrars tankar och funderingar kring genusfrÄgor vid lÄn av barnböcker

This paper intends to examine how parents think and reflect on gender issues when they borrow books for their children at the library. The theory applied is Yvonne Hirdman?s theory of a gender system. A questionnaire was made available at the Children's department of Uppsala City Library in February, 2010. The material was compiled and analyzed with the intention to try to detect trends, patterns and themes, rather than statistics and hard data.Parents in the study perceive themselves as gender-conscious.

"Horan, knarkaren och fettot" : En queerfeministisk analys av normer och normskapande bland hÀxorna i Cirkeln

In this essay, I make a queer feminist analysis of Mats Strandberg?s and Sara Bergmark Elfgren?s teenage novel ?Cirkeln?, which is about six teenage girls who learn that they are witches with a mission to save the world from demons. Using Judith Butler's theories, I examine the norms of sex/gender, ethnicity, class and sexuality found in the text and how these standards are created. I also analyze whether, and if so how, these standards may change when the magical elements enter the text.I also discuss the fact that older Gothic novels with magical elements often have been regarded as queer through history. .

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->