Sök:

Sökresultat:

1449 Uppsatser om Corporate governance - Sida 26 av 97

De som gillar musik gillar oss. Visuell identitet för bokningsbolaget Halleluja

The objective of this project was to develop the visual identityof Halleluja, a brand new booking agency representing approximatelytwenty minor artists within a wide range of contemporarymusic styles.The outcome has been applied to business cards and awebsite yet to be produced. To attract the audience and differentiateitself from other booking companies, Halleluja featuresa minimalist design that speaks of dedication, breadth ofgenres and exclusive taste. Although my sketches have beenapproved by Lars Olsson and Erik Sundfeldt, the co-foundersof Halleluja, I have had the privilege of working quite freely andstarting from scratch, since there was no earlier work done onthe company.Some of the issues I have faced during my process wasabout finding the right tone of voice in type and colour, ordealing with the semantics of the corporate name (meaning»praise the Lord«). I?ve also been struggling to come to termswith my own self-censorship and my slighly suspicious view onbranding..

A Swedish national forest programme ? participation and international agreements

Sweden is in the initial phase of forming a national forest programme (nfp). The establishment of an nfp has been evoked by international policy developments and a national debate questioning Swedish forestry and forest policy. National forest programmes are participatory processes for the development and implementation of forest-related policies and international commitments. Hence, the aim of this master thesis is to assess the stakeholders? acceptance of participation and integration of international issues within the Swedish national forest programme.

Incitamentsprogram : En fallstudie av institutionella ägare

Detta är en kandidatuppsats vid Företagsekonomiska institutionen på Stockholm Universitet. Uppsatsen behandlar hur olika institutioner som är stora ägare i svenska börsbolag förhåller sig till incitamentsprogram. Detta är ett intressant ämne att behandla då incitamentsprogram länge har varit ett hett debatterat ämne där stor vetenskaplig skepticism har riktats mot incitamentsprogram som mervärdeskapande verktyg för företagen. För att uppnå syftet att få ökad kunskap samt se hur institutionella ägare förhåller sig till incitamentsprogram har vi valt att genomföra en kvalitativ analys av text och dokument. Främst har materialet samlats in från de olika institutionella ägarnas egna PM om ägarstyrning.

GRAFISK PROFIL TILL EN BLOMSTERHANDEL - corporate identity for a flower shop

This project aims to explore how to create a working concept-based flower shop visual identity, with focus on brandig, eco-branding and visual communication. My main question is: How do I create effective visual communication for an ecological flower shop? The results of this thesis are that there are things to consider when creating a visual identity with an ecological concept. The most important question is if there is any benefit for your company to go green, otherwise positioning of your company will be hard. What I realized during the design part of my project was that if I use the methods described in this thesis and consequently applying my choices after the flower shops identifying words, a working concept-based visual identity will be possible to create..

Hennes & Mauritz : En fallstudie av deras CSR arbete och samarbeten med NGO:s

Abstract Essay in political science, C-level, by Jenny Senemgen, spring semester 2008. Tutor: Michele Micheletti. ?Hennes & Mauritz ? a case study of their CSR work and collaborations with NGOs.?The purpose of this essay is to examine if and how the transnational corporation Hennes & Mauritz (H&M) collaborates with NGOs in it?s work with human rights for workers and increased corporate social responsibility. I have looked at H&Ms CSR report from 2006, the Swedish network Clean Clothes Campaigns report about Swedish corporations in the textile industry and if their CSR work during the past ten years have given any results and I have also done two interviews with two NGOs.The examination is thereby a case study where I?m examining H&Ms CSR work and its collaborations with NGOs and the NGO?s opinions about H&Ms CSR work.My delimitation lies in the fact that I only have examined one corporation and what two NGOs thinks about the corporation.

CSR-kommunikation inom dagligvaruhandeln : En retoriskt textanalys av ICA och Axfoods hållbarhetsredovisningar

Syfte: Syftet med denna studie är att analysera CSR-kommunikationen från Sveriges två största livsmedelskoncerner, ICA och Axfood, under åren 2012 och 2013. Denna analys kommer att göras utifrån företagens officiella hållbarhetsredovisningar. Studien avser även att analyseravilka tydliga skillnader som finns mellan företagens kommunikation. För att göra detta har vår studie utgått från modellen The pyramid of corporate social responsibility av Archie B. Carroll.

Corporate Garden : att kommunicera varumärke eller verksamhetsområde genom den yttre miljön

Företag och organisationer arbetar mycket med att förstärka sin position på marknaden, att leva upp till sin image och stärka sin identitet. En viktig del i arbetet handlar om att bygga ett starkt varumärke utifrån verksamhetens kärnvärden som når ut till kunderna. Det gäller att vara tydlig i sin kommunikation. Ofta kan man se en röd tråd genom ett företags grafiska profil, hur lokalerna är utformade och hur man marknadsför sig. Att inomhusmiljön speglar företagets profil och värden är lika vanligt som att ha en tydlig grafisk profil och en logotype på sitt visitkort.

Budgetlös styrning : En studie om en styrelses arbete och ansvar i en organisation med budgetlös styrning.

SammanfattningTitel: Budgetlös styrning ? en studie om en styrelses arbete och ansvar i en organisation medbudgetlös styrning. Författare: Katarina Permgård och Åsa NordquistHandledare: Britt AronssonInstitution: Institutionen för industriell ekonomi Blekinge Tekniska HögskolaKurs: Kandidatarbete i företagsekonomiSyfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur bolagsstyrningens struktur och den budgetlösa styrningen är utformad på ett SME för att öka förståelsen för vilka faktorer som har inflytande på styrelsens roll och funktion för att skapa värde för företaget.Metod: Uppsatsen metod är fallstudie. Fallstudien har genomförts på ett ägarlett SME som arbetar med budgetlös styrning. Insamling av primärdata har genomförts med kvalitativa intervjuer.

Tradition 2.0 : En studie om lokal tradition inom en samtida organisation

Organisationer har olika strategier för särskiljning och konkurrenskraft där kultur, arv och tradition tillämpas på olika sätt för att profilera sig både mot kunder och medarbetare. Företag vilka bygger och anspelar på lokal tradition återfinns inom de flesta sektorer, dock har få studier gjorts på medarbetarens upplevelse av tradition inom en organisation. Kunskapsluckan i traditionens betydelse för medarbetare inom samtida organisationer är således av vikt att studera. Vi vill genom denna undersökning förstå hur medarbetaren upplever en eventuell anspelning på lokal tradition inom en organisation. Undersökningen av sambandet mellan lokal tradition och medarbetaren ska bidra till ökad insikt om huruvida lokal tradition har aktualitet och betydelse för en organisationsmedlem.

Företags motiv till finansiering med realränteobligationer

The long-term external financing of a corporation is satisfied through the bond market where issues of index-linked bonds, which are discussed in this thesis, is one alternative. (Finnerty&Emery 2001) An index- linked bond is a debt instrument where the investor is guaranteed the principal and premium amount in real terms. As the bonds cash flows are indexed to the inflation this implies that the issuer of an index-linked bond assumes an inflation risk. Purpose: The purpose of this thesis is to describe and examine corporate motives for choosing index-linked bonds as way of financing their business. Realization: Primary data was collected through interviews with corporate issuers of non-swapped index-linked bonds.

Revisionsutskott ? En förtroendehöjande institution?

Ökning av bedrägerier i den finansiella rapporteringen anses ha skadat förtroendet för bolagsledningar och revisorer vilket i sin tur har lett till ett ökat krav på ansvarstagande för bolag. Svag bolagsstyrning anses vara en av de bakomliggande orsakerna till det förtroendeproblem som uppstått inom det svenska näringslivet. För att försöka återfå investerarnas förtroende har ett antal åtgärder vidtagits. Svensk Kod för bolagsstyrning uppkom delvis med syftet att stärka förtroendet för de svenska börsbolagen. Styrelsen är ansvarig för transparens och upprättandet av intern kontroll och i ett försök till att höja dess kvalitét skall styrelsen inrätta ett revisionsutskott.Som ett i led i att försöka stärka allmänhetens förtroende för bolagsledningar och revision skall revisionsutskotten säkerställa den interna och externa rapporteringen i bolagen.

Demokrati i nätverk : eller att shoppa demokrati

Abstract D Level Essay in Political Science, Spring Semester 2010 by Sangrid von Zedtwitz-Liebenstein. Tutor: Malin Stegmann McCallion. ?Democratic Accountability in Networks? The aim of this study is to highlight the problem of the democratic deficit in the private-public partnerships in Sweden. This is a comparative case study with four ideal types.

Osäkerheten i ombyggnationsprojekt : Case Study av ombyggnation av Praktikertjänst huvudkontor

The real estate industry is a sector where the companies generally have a capital structure which is high leveraged. The financing? with the related terms ? is therefore specifically of high importance for the companies in the sector. Traditionally, the way of obtain financing is by borrowing from the bank. Lately, due to new bank regulations, the banks have become more restrictive in their lending which have lead to a growth of other financing alternatives.

CSR i plast- och kemibranschen

Corporate Social Responsibility (CSR) is a topic that is becoming increasingly important in today's society. CSR is a concept whereby companies voluntarily integrate social and environmental concerns both in their business but also in interaction with their stakeholders. The society of today sets high expectations for how companies take their social responsibilities, especially in industries where the risks to individuals and the environment are high. In this study, we tried to answer the following questions; what kind of responsibility do companies in the plastics and chemicals industry claim to take and why might this be due? What differences exist between the investigated companies in the industry and what may these differences be rooted in? The purpose of this study was to obtain an understanding of the interest in working on sustainability in the plastics and chemicals industry.

Revisionsutskott - ett alibi för styrelsen?

Under den senare delen av 1900-talet inträffade ett antal företagsskandaler, såsom Enron och Worldcom, vilket föranledde ett bristande förtroendet för såväl styrelsers som revisorers arbete. För att återfå förtroende på den svenska marknaden introducerades Koden och en uppdatering av Aktiebolagslagen gjordes. En av de förtroendehöjande åtgärderna innebar att revisionsutskotten introducerades. Revisionsutskottens införande innebar ett tydliggörande av styrelseledamöternas arbetsuppgifter, men medförde samtidigt att huvudmannaskapsproblematiken i styrelsen aktualiserades. Vilket leder till vår problemformulering: Hur har revisionsutskottens införande påverkat ansvarsfördelning i styrelsen?För att kunna besvara vår frågeställning har vi genomfört kvalitativa intervjuer utifrån ett expertperspektiv.

<- Föregående sida 26 Nästa sida ->