
Sökresultat:
1948 Uppsatser om Corporate consideration - Sida 35 av 130
Corporate Social Responsibility som varumärkesbyggande verktyg
Bakgrund: Debatten om Corporate Social Responsibility (CSR) har pågått i över 40 år och har under de senaste åren blivit allt mer aktuell även i Sverige. Detta till följd av dels de ökade krav som medarbetare och konsumenter ställer på företagen och dels på grund av en ökande internationalisering, en snabbare informationsspridning och ett hårdare företagsklimat. Idag finns flera exempel på företag som kompletterar målet om att maximera vinsten med ett mål om socialt ansvarstagande. Samtidigt strävar dagens marknadsförare i allt större utsträckning efter att skapa holistiska marknadsförings-aktiviteter, med syfte att bygga ett starkt varumärke som kan skapa konkurrensfördelar. Syfte: Denna uppsats har till syfte att öka förståelsen för CSR:s påverkan på ett företags varumärke.
Uppförandekoder inom livsmedelsindustrin : en fallstudie
The world has changed its understanding of environmental issues dramatically and more people are showing awareness of social and environmental problems. Various stakeholders have increasingly begun to show an interest in how companies are taking responsibility for their actions. This has led to an improved activity amongst organizations to make their production consequences positive. They work with Corporate and Social Responsibility (CSR). In order to communicate their responsibilities, many companies work with CSR and ethical guidelines.
Lönsamheten i vindkraft : en studie om den förväntade lönsamheten i landsbaserad vindkraft
This thesis analyzes the expected profitability in land based wind power plants. The expected profitability is calculated on the basis of a wind power project in Vartofta, Falköping. The information required to calculate the expected outcome is then concentrated to this project, which is in this thesis called project Näs. In project Näs they plan to build three wind power plants, with each an effect of 2 MWh. These wind power plants are very capital intensive investments with a long and uncertain payback time.
Lätta bromsok
SAAB Automobile ABis a car manufacturer within General Motors corporate group. SAABAutomobile ABhas a big part of the responsibility for the brake development in the corporategroup. The car industry is facing harder environmental requirements, which influence the brakedevelopment. The focus is to develop brakes with low drag and sustained brake feeling andperformance. Important characters for the brake caliper are high stiffness and low weight, highstiffness results in high performance and low weight is important because it is unsprung mass.This thesis investigates the possibility to improve the performance of the brake caliper for aGMproject.
Bergsbrunna södra : analys och programförslag
This final project includes an analysis and a programme proposal for the
area Bergsbrunna södra. The area is situated along the railway between
Uppsala ? Stockholm, just south of Uppsala city. A new railway station is
planned here, which make the area attractive as residential area.
There are several values to take into consideration when developing an
area. An extensive analysis and valuation may define and protect different
characters and values, and also find the places most suitable to build
upon.
The area consists of three separate characters of landscape: the wide open
cultivated fields, the hilly wooden ground and the more varying little valley.
There are visual, cultural, social and ecological values to preserve.
The south part of the area is woods with high natural values that borders
to a national park in the natural forest of Lunsen.
SVENSKA SMES SOCIALA ANSVARSTAGANDE I KINA : En fallstudie av tre små- och medelstora företags påverkan på sina kinesiska intressenter inom socialt ansvarstagande
Denna fallstudie har sin grund i socialt ansvarstagande och behandlar komplexiteten kring hur små- och medelstora företag arbetar inom området i Kina där socialt ansvarstagande ses som ett hinder, men också har kommit att uppmärksammas i allt större grad på senare tid. Mindre företag har en kritisk betydelse för att socialt ansvarstagande skall fungera i sin helhet, men det är ingen självklarhet hur dessa företag skall arbeta med socialt ansvarstagande på grund av avsaknad av forskning på området. Studien syftar därför till att beskriva och analysera hur svenska små- och medelstora företag påverkar sina kinesiska intressenter inom socialt ansvarstagande. För att uppnå studiens syfte har intervjuer genomförts med tre personer från olika företag med ansvar för företagens sociala ansvar i Kina.Studien visar att kineser har en mycket låg medvetenhet kring socialt ansvarstagande och större fokus ges istället till finansiella mål. Socialt ansvarstagande ses som ett hinder för ekonomisk tillväxt av kineser i allmänhet och för att kunna påverka kinesiska intressenter behöver företagen därför påvisa en ekonomisk nytta med det.
Vad styr styrelser? : En studie av styrelsers påverkan på varandra och deras användning av legitima förlagor.
Bakgrund: Begreppet corporate governance har på senare tid fått en ökad betydelse i den bolagsrättsliga kontexten. Enligt Svensk Kod för Bolagsstyrning så ska företag på reglerade marknader avlägga en bolagsstyrningsrapport bifogad till sin årsredovisning. En stor del av rapporten utgörs av en presentation av bolagets interna kontroll och riskhantering avseende den finansiella rapporteringen. Här har företagen möjlighet att stärka sina aktieägares och andra potentiella investerares förtroende för sin verksamhet. Men vad är det som styr hur företagen väljer att framställa och presentera denna information? Enligt institutionell teori så finns det faktorer i ett företags omgivning som påverkar organisationens medlemmars agerande och ett sådant tryck är att styrelseledamöter påverkas av styrelseledamöter i andra företag.
Corporate Social Responsibility. Varför företagen tar ett ökat ansvar i samhället
Företagens sociala ansvarstagande, det vill säga Corporate Social Responsibility (CSR), är ett aktuellt ämne som ofta diskuteras och uppmärksammas i såväl medier som också hos företagsledare. Det kan finnas flera förklaringar till att företag väljer att ta ett frivilligt ansvar. För att kunna få en fördjupad förståelse för företagens samhällsengagemang är det därför angeläget att identifiera vilka drivkrafter som ligger bakom ett CSR-arbete.Syftet är att beskriva varför de undersökta företagen arbetar med CSR samt att identifiera de främsta drivkrafterna bakom de undersökta företagens CSR-arbete.Studien baseras på en kvalitativ insamlingsmetod i form av telefonintervjuer. Det för att erhålla djupare förståelse för varför företag arbetar med CSR. Intervjuerna hade en semistrukturerad karaktär och genomfördes med respondenter från sex företag, vilka samtliga bedriver ett aktivt CSR-arbete.
Likviditetsva?gen till mer informerade investeringsbeslut : En studie om sambandet mellan a?garkoncentration och likviditet pa? Nasdaq OMX.
Abstract Master Thesis in Business Administration, School of Business and Economics at the Linnaeus University, 2013 Authors: William Funseth and Tobias Åkesson Supervisor: Magnus Willesson Examiner: Sven-Olof Yrjö Collin Title: The liquidity route to more informed investment decisions - A study on the relationship between concentration of ownership and liquidity on Nasdaq OMX. Background and problem: Previous studies have shown that liquidity can explain differences in returns in corporate shares, the company's cost of capital and the valuation of the company. Based on the effects of liquidity we developed a research question concerning how concentration of ownership effects liquidity of corporate shares the studies conducted for companies listed on Nasdaq OMX during a period with major changes on the stock market and is also investigating weather other company-specific differences can explain differences in liquidity. Purpose: The study's purpose is to study the relationship between ownership concentration and liquidity, and whether other factors might explain differences in liquidity. Method: The study is conducted with a quantitative method and it?s based on data collected from 2006-2011 for companies listed on Nasdaq OMX.
Anställningsskydd vid verksamhetsövergång : Vilka rättigheter och skyldigheter övergår?
Transfer of undertaking or business is a complex fact. It requires many aspects to be takeninto consideration. For there to be a transfer of undertaking or business, it has to be a stableeconomic entity that after transfer has retained its identity. The provisions regarding transferof undertaking or business is found in the transfer of undertaking or business directive,6 b § LAS and 28 § MBL.An employee?s employment is automatically transferred to the transferee.
?Det beror ju på vad man vill lägga i ordet register? Petra Stenkula : En studie av polisens externa kriskommunikation i samband med romregistret
Titel ?Det beror ju på vad man vill lägga i ordet register? Petra StenkulaEn fallstudie av polisens externa kriskommunikation i samband med romregistret Syfte Syftet är att lämna ett bidrag till den svenska forskningen om kriskommunikation men även att bidra till den svenska samhällsdebatten om polisen som en central rättsmyndighet och deras hantering av romregisterkrisen. Metod Via en kvalitativ metod analysers nyheter publicerade på polisens webbplats och polisens presskonferenser utifrån de valda teoretiska ramarna inom ämnet kriskommunikation. Resultat Polisens kriskommunikation framstår som väldigt strategilös, under hela krisen ägnar sig polisen åt informationsinsamling för att förstår krisen och få en överblick över situationen men under tiden glömmer de den strategiska delen. Polisen är väldigt restriktiv i sin kriskommunikation, på webbplatsen är nyhetspubliceringarna rörande romregistret väldigt korta och konkreta, vissa är rena informationsanvisningar. Polisen förde även en inkonsekvent kriskommunikation, när Rikspolisstyrelsen pratade om analysfil som inte var i fas med lagstiftningen så pratade Skånepolisen om beslut ifrån år 2009 om tillstånd att upprätta den särskilda analysfilen. I sin kriskommunikation använder polisen många olika försvarsstrategier ifrån Corporate Apologia och Image Repair Theory.
Vem är rädd för bannern där? : En studie om banners klickfrekvens
This paper is about advertising on the Internet using banners. Together with Embryo Webbyrå we have tested a lot of different ways of advertising on the online newspaper of Göteborgs-Posten, gp.se. Two of the web bureau?s existing clients, Resia and Recip, were chosen for the ads and the whole campaign lasted a period of four weeks.By comparing our banners with the consideration of format, color, placement and content we wanted to find an answer to how the most optimal banner would look.Our test result shows that visitors rather do not want to click on a banner, although we think that we have seen some interest and curiousness from visitors in the banners content. Even when the visitor does not click on a banner, the message might be put in mind for a future purchase or act..
En utvärdering av SEB:s incitamentsprogram för ledande befattningshavare
Bakgrund: Rörliga ersättningar och så kallade bonusar har varit väldigt debatterat i Sverige sedan finanskrisen 2008 och åsikten huruvida de de är av positivt karaktär eller inte är delad. Bonus har blivit vanligare och vanligare i Sverige under den senaste tiden samtidigt som företagsledarens lön växt i snabbare takt än den genomsnittlige inkomsttagaren. Den finns en hel del forskning gjord inom området men många visar olika resultat och kommer fram till skilda slutsatser. Problemet är att det är svårt att jämföra bonusar mellan varandra. Dessutom finns det ett metodproblem eftersom det finns många andra faktorer förutom bonussystemet som spelar in på företagets framgång som kan vara svåra att bortse ifrån i en studie.Problem: Frågan om ett incitamentsprogram fyller sin funktion finns att hitta i litteraturen i corporate governance och därför är forskningsfrågan: Hur relaterar SEB:s incitamentsprogram för ledande befattningshavare till litteraturen i corporate governance?Syfte: Syftet med studien är att i en jämförelse med litteraturen och utformningen av SEB:s incitamentsprogram analysera skillnader och undersöka vad de kan betyda ur ett effektivitetsperspektiv.
CSR - över kontinenternas gränser : En kvalitativ fallstudie:Strategier för svenska multinationella företag
Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) är idag ett vida diskuterat ämne inom företagslitteratur. Denna diskussion har resulterat i att begreppet är väldigt brett, vilket försvårar arbetet för företag att definiera, samt förstå innebörden av CSR. Vidare upplever multinationella företag (MNF) i dagens affärssamhälle mycket externa påtryckningar från diverse intressenter - att aktivt arbeta med CSR inom deras verksamhet. Dessa påtryckningar varierar även geografiskt i världen eftersom det existerar kulturella skillnader, som exempelvis värderingar och förväntningar, vilket ytterligare försvårar arbetet för multinationella företag. Därför har denna rapport fått syftet med att undersöka hur MNF möter dessa påtryckningar och hur de kan utforma en strategi ? för att utveckla en styrning som hanterar geografiska skillnader.
Problem vid fastställandet av verkligt värde, tillvägagångssätt och tillförlitlighet i fastighetsvärdering
This thesis aims to examine problems that occur when determining the fair value of investment properties. It also takes into consideration the reliability and relevance of the reported fair values on behalf of the key stakeholders. The study has been conducted by interviewing representatives at real estate and external valuation companies. The study shows that there is a need for assessments in the valuation process and that real estate companies have room for their own interpretations. The conclusion is that determining fair value is an estimate, not a fact.