Sök:

Sökresultat:

2334 Uppsatser om Corporate brand - Sida 62 av 156

Konsumenters samhällsansvar utifrån ett CSR-perspektiv

Företags samhällsansvar (Corporate Social Responsibility, CSR) är ett väl debatterat begrepp som uppmärksammats allt mer i bland annat media, men även av företag. Däremot är begreppet konsumenters samhällsansvar inte lika uppmärksammat trots att det finns en interaktion mellan konsumenters- och företags samhällsansvar. Forskare framhåller att det finns bristfälligt med teorier om konsumenters samhällsansvar samt att definitionen är viktig för att fortsätta driva CSR-debatten, vilket gör ämnet relevant att studera. Studien syfte är att med utgångspunkt i samhällsansvarsmodeller på företagsnivå, utveckla en definition och en tentativ samhällsansvarsmodell på konsumentnivå. Slutsatsen baseras på en kvalitativ undersökning utifrån 15 intervjuer samt teorier som behandlar definitioner och modeller om samhällsansvar.

Varumärkesbyggande processer

Due to the globalization and the changes in the market, companies have now realized the importance of a strong brand. This has led to the phenomena outsourcing. The relation between the branding consultant and his or her client has changed. Earlier the consultants worked as a single unit and were given a task to independently accomplish the assignment. Today there has to be co-operation between the two parties.

Organizing for value creation : a corporate perspective on urban farming

In the year 1800, about 5 % of the world population lived in cities (World Wide Fund for Nature, 2012, 3). Today that number is about 70 % in Europe and North America, and in 2050 it is expected to be 86 % in the developed world and 67 % in the developing world (www, UN, 2009). In addition, the global population is expected to increase with 2.2 billion people until 2050. As a result of the population increase more food has to be produced which requires more transport from the countryside to the cities. However, this flow of resources faces some difficulties.

Globala varumärken - en studie av Red Bulls varumärke och marknadsföringsstrategier

Uppsatsens syfte har varit att analysera hur och varför Red Bulls lyckats med sitt globala varumärke. Vi har utgått från ett brand management perspektiv ? varumärket ses med andra ord ur varumärkesinnehavarens perspektiv. Vi har dessutom använt oss av global marketing management teori för att belysa Red Bulls marknadsföring mer i sin helhet. Det empiriska materialet består av dels intervjuer med svenska Red Bulls informationschef och dels av artiklar som varit publicerade i främst olika amerikanska marketingtidskrifter.

Hur små företag kan uppnå lönsamhet på en konkurrensutsatt marknad

The interest for children´s clothing has increased in society. More and more children are born and parents are older when they have children. Education has become a natural feature in most people´s life, just as both parents often work today. The households have therefore better economy and thus greater consumption opportunities. Parents are, in greater extent, looking for personal and different clothing with focus on quality and, to some extent, exclusivity rather than just a cheap and functional garment.

Hållbarhetsredovisning i svenska statliga och icke-statliga företag

This study deals with sustainability reporting in three governmental and three non-governmental Swedish companies in different industries. With increasing demands from the society regarding company?s CSR - Corporate social responsibility, the perspective of accounting gets broader and covers even non-financial information to meet not only the owners? demands but also others stakeholders' requirements. Sustainability has become an important tool for creating company?s business value and a positive sustainable external image.

It takes two to tango - En studie om relationers påverkan på samarbetet mellan leverantörer och detaljister inom sporthandelsbranschen

The trends in trade have been changing in the last few years. To offer a good product with agood price is not enough today, it?s also required that businesses create a good relationshipwith their customers and then do their best in maintaining it. It is now even more brandscompeting in the market, which indicates how a good relationship between the parties can bean important competitive advantage and also a significant variable.The goal and purpose of the study is to investigate and analyze the factors that influence thatthe supplier, in the sporting goods industry, is seen as a good supplier on the basis of theretailer's point of view. Then we want, from different sized companies, analyze and study howthey work with the key properties in creating a good customer relationship and hencecustomer satisfaction.

Lojalitetsprogram ur medlemmarnas perspektiv. : Skapas lojalitet eller tröghet?

As the usage of loyalty programs increases, this study takes a new approach to examine how these programs influence consumers? attitudes toward brands. This paper is influenced by the recent findings that question the capability to create a clear picture of the effects of loyalty programs by conducting quantitative research. This is based of the differentiation between attitudes and actions, leading to the fact that quantitative research have only captured the actions of members of loyalty programs. In contrast to that, this paper uses qualitative interviews to create a more in-depth point of view.The paper immerses the reader in the theoretical viewings of what loyalty is and how it emerges from satisfaction.

Vems är ansvaret? : En studie om Corporate Social Responsibility i svenska företag

Syftet med uppsatsen är att studera varför och hur företag arbetar med CSR, samt hur detta arbete kan redovisas. Vi har gjort en kvalitativ undersökning med utgångspunkt i fyra företag i olika branscher, Trelleborg AB, Green Cargo, Vattenfall och SAS. Vi har även intervjuat en revisor och en konsult inom CSR-området samt gjort en attitydundersökning med hjälp av enkäter.CSR står för Corporate Social Responsibility och handlar om det ansvar som företag har gentemot samhälle och miljö. Det är ett brett begrepp som innefattar många olika aspekter och uppfattas olika i olika sammanhang.En anledning till att företag arbetar med CSR är att intressenter så som kunder, ägare, media, intresseorganisationer och myndigheter med flera påverkar och ställer krav på företag. Kunder kan välja bort produkter som inte anses vara producerade på ett ansvarsfullt sätt och kan bojkotta företag som inte tar sitt ansvar gentemot omgivningen.

Analys av prefabricerade installationsbjälklag i koncepthus

Ventilationssystem tar ofta mycket plats och kan beroende på utformning påverkabygghöjden. Studentbostäder kräver låga hyror och därmed låga produktionskostnader.Examensarbetet visar hur ventilationssystemet kan byggas in i ett innovativtinstallationsbjälklag och på så sätt spara bygghöjd. Lägre bygghöjd leder till lägre kostnader..

Offentlig sektor och employer brand - Hur attraherar och behåller man arbetskraft inom offentlig sektor?

Syftet med denna studie har varit att i en större kommun i Västra Götalandsregionen undersöka högre tjänstemäns, tankar och upplevelser gällande offentlig sektor som en attraktiv arbetsgivare. Vidare studerades den aktuella organisationens skapande av sitt egna employer brand under sina anställningsprocesser. Detta för att identifiera ytterligare områden att arbeta med gällande att attrahera och behålla kompetenta medarbetare.Enligt Minchington (2006) så har forskning kring employer brand ofta fokuserat på näringslivet. Offentlig sektor kommer enligt Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) egen rapport ?Här finns Sveriges viktigaste jobb? (2011a) att ha ett större behov av att anställa kompetenta medarbetare i framtiden, vilket gör att även denna sektor bör arbeta med att utveckla sitt employer brand.

Turismens inverkan på inflyttning till en ort : En studie av orten Kisa, Kinda kommun

Today, the tourism sector is the fastest growing industry in the world and also includes one of the foremost for instance in the number of work and added tax. The sector entails a lot of positive factors but also negative consequences, such as overexploitation and wear on natural areas. However, even the visitor industry contributes to smaller localities boost by creating new jobs where depopulation occurs. This study focuses on the town Kisa in Kinda Municipality. The purpose of the study is to highlight the importance of tourism for migration to a town and to show the importance of developing sustainable destinations.In the results of this study it emerges that more job opportunities are requested by respondents for increasing Kisas attractiveness.

Alternativa finansieringsmöjligheter av företagsfastigheter

It is essential to reuse- and recycles residues to decrease the amount of deposit materials and reach sustainable energy use. Two ways to work towards this is to recycle wood ashes to the forest as nutrient compensation and extract biogas from combustion of biomass.The aim with this study was to decide whether wood ashes that been used for biogas upgrading with accelerated carbonation also can be used as a nutrient compensation in the woods according to recommendations from the Swedish Forest Agency (Skogsstyrelsen).The ashes that were used in this study came from Johan Andersson who works at JTI in Uppsala, who also treated the ashes with biogas. The ashes have, in both untreated and treated condition, been analyzed in this study according to contents of elements, leaching properties, hardening properties and contents of crystalline phases, to evaluate what impact carbonation with biogas has on the ashes.The accelerated carbonation led to hardening of the ash, and decreased amount of CaO- and increased amount of CaCO3. The CO2-uptake also entails a dilution of the elements, and the content of nutrients and trace elements decreases. However the results show an indication of an uptake of S from the biogas to the ash, since the dilution had a smaller impact on S than the rest of the elements.

Corporate Governance Kod i Sverige

Jag valde att i min uppsats behandla den svenska Koden för bolagsstyrning(Corporate Governance) och mitt syfte var att göra en jämförelse mellan Kodensoch Aktiebolagslagens regler för bolagsstyrning För att lyckas med detta har jaganvänt mig av den traditionella juridiska metoden och utgått från denrättsdogmatiska ansatsen.Bolagen ska, enligt Koden, offentliggöra tid och plats för stämman i sambandmed att tredje kvartalsrapporten lämnas. I god tid ska bolaget på sin hemsidainformera om aktieägarnas rätt att få ärende behandlat av stämman och Kodenhar även noterat ett ökat internationellt ägande i svenskt näringsliv och därförska bolaget överväga om stämman ska simultantolkas. Även regeln om att manska kunna delta i bolagsstämma från annan ort underlättar för utländska ägare.En av de stora nyheterna i Koden är att bolagen ska ha en valberedning meduppgift att nominera kandidater till styrelsen, ge förslag till arvodering avstyrelsen, nominera revisor och föreslå arvode till revisorn. Bolagen ska även haett revisionsutskott, med ansvar för kvalitetssäkra den finansiellarapporteringen, och ett ersättningsutskott med ansvar för att bereda förslag tillprinciper för ersättningar och andra anställningsvillkor för bolagsledningen.Utöver att stärka ägarnas position är informationsgivning Kodens nyckelord. Påbolagets hemsida ska en speciell plats skapas där all information som krävsenligt Koden ska vara lätt tillgänglig.

Proaktiv CSR inom skogsindustrin : En studie om Corporate Social Responsibility pa? den nordiska marknaden

Enligt kritisk rasteori är rasism en struktur som genomsyrar hela samhället och upprätthålls av vardagsrasism. Föreliggande studie syftar därför till att undersöka vita barns uppfattningar om "ras" i homogent vita förskolor i Sverige samt hur dessa kan påverkas genom bilderböcker. "Ras" ses här som en förändringsbar social struktur som kategoriserar in (rasifierar) folk utifrån fysiska attribut och föreställningar om agerande och egenskaper utifrån dessa. Utifrån fenomenografiskt förhållningssätt görs studien på 10 barn uppdelade på två grupper genom att läsa sex bilderböcker med rasifierade huvudroller under fyra veckor. De tekniker som används är fokusgrupp, i form av bokprat, och experimentorienterad bildspråksteknik.

<- Föregående sida 62 Nästa sida ->