Sök:

Sökresultat:

2334 Uppsatser om Corporate brand - Sida 40 av 156

Trädetaljer i exteriör arkitektur : En rapport om hur arkitekturen kan tillåtas framhäva trä som byggnadsmaterial i utvalda exteriöra detaljer för ett äldreboende med massiv trästomme

Arkitektfirman Kolman X Boye Architects har fått uppdraget att upprätta bygglovshandlingar för ett äldreboende. Det är ännu ej bestämt i detalj hur byggnaden skall uppföras men beställaren önskar att byggnaden uppförs i träbyggnadsteknik. Äldreboendet projekteras för 54 stycken lägenheter fördelat på sex stycken våningsplan och en total bruttoarea på strax under 6000m2. Ingen lika hög träbyggnad med denna verksamhetsklass avseende brand har tidigare uppförts i Sverige.Vår uppgift och utmaning i detta arbete har varit att reda ut problematiken kring projekteringen av exteriöra detaljer för höga hus i trä. Utifrån kända problem avseende brand, akustik och fukt har sedan ett antal detaljer som påverkar det estetiska uttrycket projekterats.

Syns du inte så finns du inte : En vetenskaplig studie om artister som varumärken

The purpose of this study has been to maintain a deeper understanding of how unestablished, professional musicians can get discovered by the music industry by communication, branding and positioning of their brand at social media.We found that fans have a greater impact on unestablished musicians than we previously thought. They have to create an identity for their brand, keep active on social media and engage their fans. Musical artists must maintain an ongoing dialogue to keep their fanbase, preferably with emotions involved. No fans equals minimum attention from the industry. Uniformity and professionalism is also important, because it evokes seriousness.

Scanias arbete med miljöledningssystem : faktorer som motiverar medarbetarna

Societal expectations of responsible corporate conduct are currently a fact. It is manifested ina corporate need for limiting and managing external effects, such as environmental impact.An environmental management system is a tool for organizations to structure theirenvironmental work and increase their efficiency. Managing the corporate operations toaccommodate to environmental objectives requires an organizational understanding of theobjectives as well as the procedures. A condition for a successful implementation is the coworkers´ willingness to participate and collaborate.A study made on the co-workers attitude towards the ISO 9000 standard (i.e. qualitymanagement system) reveals that the earlier positive findings are not completely true.

 Reflektioner från en marknadsledare :  En studie i implementeringen av miljökoncept hos en av Sveriges giganter

Integration av hållbar utveckling i företags strategier har lett till att bolagens styrning idag ställs inför nya typer av problem och möjligheter. Den ökade miljömedvetenheten bland kund och konsument skapar nya möjligheter för företag att omprofilera sig eller att förstärka ett redan existerande hållbara arbetssätt. Viktiga begrepp inom ett företags hållbara utveckling är Corporate Social Responsibility (CSR), uppförandekoder och grön marknadsföring.Studien behandlar hur ett marknadsledande företag, inom sitt segment, agerar i den hållbara utvecklingen mot sina huvudintressenter. I kartläggningen av hur ett marknadsledande företag miljöprofilerar sig har en analysmodell tagits fram med hjälp av befintlig accepterad teori. Modellens syfte är att skapa konsekvens och struktur då ett det marknadsledande företaget huvudsakliga miljöprojekt undersöks.För att lösa det givna problemet har en kvalitativ forskningsmetod används.

Corporate Social Responsibility : En studie om hur CSR kan mätas

Inledning Corporate Social Responsibility har under senare år uppmärksammats allt mer, inte minst inom energibranschen som blivit kritiserad för sin stora miljöpåverkan. Arbetssättet med CSR leder till en ökad samhällsnytta men allt fler företag väljer också att arbeta med konceptet i förhoppning om ökad lönsamhet. Genom att koppla ihop CSR med företagets övergripande strategier skapas förutsättningar för samhälls- och affärsnytta. Trots att CSR blivit ett allmänt accepterat uttryck råder dock en begreppsförvirring om vad konceptet faktiskt innefattar. Syfte Studiens syfte är tvåfaldig; dels ämnar studien konkretisera konceptet CSR för att studera hur kommunalt ägda energibolag kan arbeta med prestationsmätning för intern styrning av CSR-åtaganden, dels ämnar studien bistå Nogap med förslag för vilka prestationsmått som skulle kunna användas i deras koncept Hållbar lönsamhet. Metod Studien tog i ett ursprungsskede form av en litteraturstudie vilken mynnade ut i en konceptuell modell och en teoretisk referensram. Modellen låg sedan till grund för fördjupad förståelse av CSR inom tre kommunalt ägda energibolag.

Konsumentens hälsa som en del av företagets sociala ansvar : en fallstudie av två företag inom dagligvaruhandeln

We are currently more aware than ever about the impact of food on our health, but in the same time this trend put more pressure on the food retailers to do as much as possible to help their customers manage their weight and be healthy in general. This study aims to examine the corporate social responsibility for consumer health in food retailing, in which ways the companies promote healthy eating; in what extent they do it and also the motives for companies for corporate responsibility. The empirical study is limited to the market leading companies in Sweden, Coop and ICA, because the performance of the leading companies puts them in the strongest position to profit from shifting consumer trends, grow revenues and penetrate new markets and also enable them to make a strong case for the effectiveness of voluntary action, obviating the need for government intervention. A qualitative method was used in this study to get an accurate understanding how the food retailers take social responsibility for consumers health. The study is based on interviews with experts in the food retailers Coop and ICA, and the companies reporting in this area, annual reports, corporate responsibility reports and websites.

Lönsamhet och råd i renoveringen av miljonprogrammet

The real estate industry is a sector where the companies generally have a capital structure which is high leveraged. The financing? with the related terms ? is therefore specifically of high importance for the companies in the sector. Traditionally, the way of obtain financing is by borrowing from the bank. Lately, due to new bank regulations, the banks have become more restrictive in their lending which have lead to a growth of other financing alternatives.

Försäljning av allmännyttan : i Stockholmsområdet

The real estate industry is a sector where the companies generally have a capital structure which is high leveraged. The financing? with the related terms ? is therefore specifically of high importance for the companies in the sector. Traditionally, the way of obtain financing is by borrowing from the bank. Lately, due to new bank regulations, the banks have become more restrictive in their lending which have lead to a growth of other financing alternatives.

Sverigebilden : ? Bland bruna köttbullar och blåögda blondiner -

AbstractThe aim of this study is to analyze how the Swedish company VisitSweden and The Swedish institute creates an image of Sweden and what that image looks like? And also to compare their goals and their ways of present Sweden to find out how that contributes to the images of Sweden. The method for this analyze is chosen from the work and theories of Norman Fairclough called ?critical discourse analyze.? The analysis focuses on the text and how the text is created and if the author?s opinions are hidden in the words. The method can be applied in many ways.

Communication of CSR activities : a case study in the dairy sector

Recent corporate challenges require effective communication in order to secure a company?s reputation. Companies as a result, need to be committed to a series of corporate social and environmental practices along with their financial commitments to their shareholders and investors. In fact, businesses are required to go above their ordinary operations and involve all potential stakeholders that can be affected by their strategies. Companies also need to communicate social, environmental and economic consequences of their activities along with their CSR commitments to their internal and external stakeholders in order to make a better corporate image and improve their market opportunities.

Franchiseföretaget jobzone : En studie om utmaningar och problem kring överföring av affärskoncept och organisationskultur

ABSTRACTHelena Nowachek The purpose of the following study is to focus upon the possibilities and challenges associated with the transference of corporate culture from one organization to another. I have chosen to address this by looking at the franchise company Jobzone, which works specifically with recruitment and outsourcing. As a method I have interviewed three people in Jobzone: one person who is responsible for education, one franchising boss in Sweden and one franchisee. To delineate the concept of culture I apply both Schein?s model, in which he divides culture into the three levels of artifacts, values and basic assumptions, as well as a general theory of communication.

Behovet av varumärken : Hur konsumenters behov påverkar varumärkesupplevelse, varumärkestillknytning och varumärkeseffekter

Syftet med denna uppsats är att bidra till forskingen om konsumenters beteende kring varumärken. Det bidrag som denna uppsats ger till tidigare forskning är att den identifierar ett samband mellan konsumentens behov av varumärken (Need for Brand, NFB), varumärkesupplevelse (Brand Experience) och varumärkstillknytning (Brand Attachment). Detta sätts även i relation till varumärkeseffekter som tillfredställelse (Brand Satisfaction), lojalitet (Brand Loyalty) och viljan att betala ett premium pris för varumärken (Premium Price). Genom att kartlägga sambandet mellan dessa tidigare utforskade variabler skänker denna uppsats ett större djup till tidigare varumärkesforskning.NFB är ett område som det idag finns begränsade forskning om. Genom att belysa NFB i relation till de andra variablerna, lyfter uppsatsen konsumentens perspektiv i sammanhanget samtidigt som den betonar vikten för att företag också tar hänsyn till konsumentens behov.

Att uträtta affärer på ett "smartare" sätt : En studie av två hotellkedjors tillämpning av Corporate Social Responsibility

Introduction and research question:  This study investigates the widely discussed notion ?Corporate Social Responsibility? and its practice in the tourism industry. In the contemporary society more companies are realizing the significance of Corporate Social Responsibility (CSR) and its potential as a means of differentiation.  The author?s interest in this particular phenomenon was awakened after reading about the business case of Scandic Hotels. This is a company that nowadays is referred to as ?Scandinavia?s leading hotel chain?.

Barn och empati: Barns empatiutveckling i sociokulturellt lärande

Vid dimensionering av lokal brand enligt bilaga C, i EN 1991-1-2, så erfordras en värmeutveckling som beräknas i bilaga E. Boverket hänvisar dock i Europeisk konstruktionsstandard, EKS, 9 att bilaga E inte får användas utan rekommenderar i stället att Boverkets allmänna råd om brandbelastning, BBRBE, bör användas. En problematik vid användandet av BBRBE, är att den inte innehåller några beräkningsmetoder för värmeutvecklingen. Det åvilar därför projektören att vid varje enskilt fall vid analytisk dimensionering använda sig av relevanta beräkningsmetoder för att beräkna effektutvecklingen vid lokal brand.Syftet med det här examensarbetet är därför att utreda och jämföra beräkningsmetoder i Eurokod för lokal brand i hyllställningar i livsmedelsbutiker med simuleringar i FDS, Fire Dynamics Simulator, för att komma fram till slutmålet som är att fastställa en metod för att ta fram brandeffektkurvor och temperatur-profiler vid dimensionering av lokal brand. En metod som baseras på ekvationer från bilaga C och bilaga E i EN 1991-1-2.

Corporate social responsibility, livsmedel och marknadsföring - en åtråvärd kombination?

Syftet med denna uppsats var att ta reda på vad svenska dagligvaruhandelsföretag har för Corporate social responsibility - profiler i dagsläget. Vidare ämnade vi undersöka hur företagen har valt att kommunicera ut dessa profiler men också om de lyckas kommunicera ut dessa till sina konsumenter. I vår metod valde vi att lägga tyngdpunkten på en kvantitativ undersökning då detta tedde sig mest användbart. Denna bestod av en enkät som ifylldes av livsmedelskonsumenter. Dock genomfördes även en mindre kvalitativ undersökning i form av telefonintervjuer med de berörda företagen.

<- Föregående sida 40 Nästa sida ->