
Sökresultat:
2473 Uppsatser om Corporate Responsibility - Sida 38 av 165
Hållbar utveckling i klädföretag - en studie i miljöhänsyn
Hållbar utveckling och Corporate Social Responsibility (CSR) har under det senaste decenniet utvecklats till viktiga och vedertagna begrepp inom den svenska klädbranschen. Under de senaste åren har konsumtionen av textilier ökat markant samtidigt som produktionen har förflyttats till lågkostnadsländer, vilket har resulterat i en komplex internationell värdekedja. I kombination med dagens transparenta media samt miljömedvetna slutkonsumenter ökar kraven på företagen att bedriva ett aktivt hållbarhetsarbete. Denna studie behandlar klädföretag på den svenska marknadens komplexa arbete kring hållbar utveckling. Då tidigare forskning främst skildrat ämnet utifrån ett socialekonomiskt perspektiv, infann sig intresset att skapa en studie ur en miljörelaterad synvinkel.Den övergripande problemformuleringen är således att studera hur klädföretag på den svenska marknaden arbetar med hållbar utveckling inom verksamheten.
Mystiken kring styrelsearbete - skillnader i styrelsearbetet i ett litet börsnoterat bolag och ett litet onoterat bolag
New laws and recommendations within corporate governance during the last years have affected the way board of directors work. The board is said to have and fulfill three roles: a control role, a service role and a strategy role. These roles could be understood by three theoretical theories: the agency theory, the resource dependence theory and the stewardship theory. The purpose of this study is to investigate whether, and if so how, the board work differs between two small firms based on these roles, given that one of the firms is a publicly listed firm and the other is a privately owned firm. Using a qualitative case study as research method we find that the board work differs between the two companies when it comes to these roles.
Uppförandekoder - En fallstudie i hur fyra svenska textilföretag arbetar med uppförandekoder
Idag använder sig många textilföretag av långa leverantörskedjor över stora avstånd samtidigtsom företagens omgivning ställer allt högre krav på dem i samband med sociala frågor. Dethar resulterat i ett allt större behov av att kunna kontrollera företagens produktion. På grundav det har uppförandekoder blivit allt vanligare. Uppförandekoder är ett sätt för företagen attförsäkra sig om att deras produkter tillverkas på ett socialt ansvarstagande sätt. Dock finns detflera frågetecken i samband med om uppförandekoder verkligen fyller sitt syfte.Syftet med uppsatsen är att utvärdera hur fyra svenska textilföretag arbetar meduppförandekoder för att minimera de sociala problem som finns i deras leverantörskedjor.
Implementering av ?Evaluation of business partners? inom Boliden : en utvärdering och fallstudie av Evaluation of Business Partners
Corporate Social Responsibility (CSR), även kallad hållbar utveckling och ansvarsfullt företagande, var en term som började användas i slutet av 60-talet. Det är en arbetsmodell där syftet är att få företag ta ansvar för verksamheten och uppmuntra till en positiv inverkan på miljön, marknaden, samhället och anställda. CSR fungerar som en inbyggd självreglerande mekanism, genom vilket ett företag kontrollerar och håller sig uppdaterade beträffande de aktiva lagarna inom internationella normer och etik.
Boliden lägger stort fokus och engagemang inom CSR- relaterade frågor. Blan annat har Boliden stärkt företagets CSR- engagemang genom att starta projektet Evaluation of Business Partner (EBP). Ett av huvudmålen med EBP är att höja standarden och öka medvetenheten angående mänskliga rättigheter bland sina affärs- och samarbetspartners.
Gapet mellan företag och konsument : CSR-kommunikation hos klädföretag
Aim of the thesis: The aim of this thesis is to describe and gain a deeper understanding of how companies use communication as a tool to overcome the gap between the company and the consumer. The aim is also to clarify some of the factors contributing to this gap.Method: This thesis has been made from a qualitative approach with quantitative influences. The qualitative primary data collection was gathered through six in-depth interviews with companies in Gothenburg either selling organic and fair-trade produced clothes or marketing towards sustainable consumption. The quantitative part consists of a consumer questionnaire given to 100 women in the inner city of Gothenburg. Frame of references: Related researches within the field of the subject are presented in the beginning of this chapter. Further theories presented are the consumer?s awareness and the consumer´s responsiveness to CSR.
Bonussystem : En undersökning av Max Hamburgarerestauranger AB
Incentive programs are one of the most important strategies that a corporation has in order to achieve its major policies and goals. The purpose of this paper is to identify these goals and their function, so that we later can analyze the incentive system?s effectiveness. The paper?s focus is on Max Hamburgarerestauranger AB?s incentive system, that is directed to the managers of all of its restaurants.We had interviews with the CEO, as well as the head of the Economics Department of Max H.
Corporate Social Responsibility : - Ses arbetet som en strategi och är det verkligen ett genuint samhällsansvar?
The purpose of this study was to examine what previous research says about children?s experiences living in a low-income family. Its aim was to found out what children themselves say about their life living in a low-income family and what consequences, practical and emotional, low-income environment has on children. More specifically our aim was to find out how children themselves experienced their situation compared with their peer?s economical situation.
Nätverksbaserat försvar : Då och Nu
Rapporten beskriver det som gjorts i ett kandidatexamensarbete av två KTH studenter undervåren 2012. Innehållsmässigt behandlar rapporten företags ansvarstagande för hållbarhet inommiljön, det vill säga en del av Corporate Social Responsibility, CSR. Efter undersökningen om CSR, bestämde vi oss för att fördjupa oss inom miljöområdet. Målet var att analysera skillnaden mellan tillverkningsföretag och tjänsteföretag då det gällde miljöarbetet. Gruppen intervjuade endast Atlas Copco och TeliaSonera som fick besvara frågeställningen om just de två företagen - Hur sammanfaller/skiljer sig det egna initiativarbetet mellan tillverkningsföretag och tjänsteföretag för att minska dagens miljöpåverkan? För att kunna besvara frågeställningen började gruppen med att samla information.
Jag syr mina egna gröna kläder : Svenska konsumenters förtroende för företags miljömarknadsföring
Corporate Social Responsibility (CSR) eller, företags samhällsansvar har blivit ett viktigt marknadsföringsverktyg för att locka kunder och att vara konkurrenskraftig på marknaden. För att detta skall lyckas krävs det att kunderna tror på och visar förtroende för företagens kommunikation. Diverse skandaler har dock uppdagats när företag har ertappats att överdriva vad de gör, i synnerhet inom miljöaspekten. Greenwash är ett relativt nytt fenomen där företag antingen försöker att dölja sin negativa påverkan på miljön eller överdriver sina positiva aktiviteter för en hållbar framtid. På grund av detta har kunders förtroende för företag som marknadsför sitt ansvar försämrats över tid och kan avskräcka företag att fortsätta arbeta med CSR.Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur svenska konsumenters förtroende ser ut för företags CSR-marknadsföring inom detaljhandeln och vilka faktorer som kan öka förtroendet enligt kunderna själva.
Marknadens reaktion på bolagskoden - Wall street walk eller Wall street talk?
Titel: Marknadens reaktion på bolagskoden ? Wall street walk eller Wall street talk?Framläggande: 31 maj 2006Ämne: Kandidatuppsats, Redovisning 10 pFörfattare: Björn Arvidsson & Per HultgrenHandledare: Carl-Michael Unger & Erling GreenNyckelord: Corporate governance,Aktieägare,Internkontroll,Svensk kod för bolagsstyrningSyfte: Syftet med denna uppsats är att ta reda på vilken vikt marknaden fäster vid Svensk kod för bolagsstyrning och hur den eventuellt reagerar gentemot bolag, som man inte anser följer koden på ett tillfredsställande sätt.Metod: Kvalitativ metod. Semistrukturerade intervjuer per telefon.Teoretiska perspektiv: Corporate governance med fokus på agentteorin och shareholder activism, Slutsatser: Marknaden fäster endast mindre vikt vid koden, bortsett från att man ser den som en kvalitetsstämpel. Man vill alltså enbart ha reda på om koden följs eller inte samt om förklaringen till eventuell avvikelse är godtagbar. Eventuella konsekvenser av att inte lämna en godtagbar förklaring är betingat av storleken på ägaren.
Priset är inte allt - en studie av svenska storföretags finansiering
This thesis describes how large Swedish companies finance their debt and identifies some factors that affect their decisions. The study is based on 10 well-known companies of which 9 are listed on Nasdaq OMX Nordic. The results show that the companies display several similarities concerning their debt structure and the factors which their choices are based upon. All companies in this study primarily use corporate bonds for their long-term borrowing, commercial papers for the short-term borrowing, and bank-facilities as back-up. There is a tendency that smaller companies in larger extent use bank-loans for long-term borrowing due to larger emissions costs when using market financing.
Den institutionella miljöns påverkan : En jämförelse av hur organisationer inom olika branscher utformat sin personalpolicy
?Runda Upp? En Corporate-Social-Responsibility-metod med en Positivt eller Negativt påverkan? En kvantitativ studie om ?Runda Upp? ur ett konsumentperspektiv Syftet med uppsatsen är att undersöka konsumenters intryck av företag som i samarbete med icke-statliga organisationer tillämpar CSR och mer specifikt metoden ?Runda Upp?. Huruvida intrycken blir mer positiva eller negativa eller om intrycken förblir lika då textilföretag använder sig av ?Runda Upp?-metoden som CSR-aktivitet. Vi ämnar även undersöka om metoden påverkar konsumenters köpbeteende.
Hållbarhetsredovisning- För Vem? : centrala intressenters möjliga påverkan på icke-statliga företags hållbarhetsredovisning
Companies today face more and more demands from society and stakeholders. It is no longer about just satisfying shareholders, sales and making a profit. Consumers are becoming more aware of products effects and the consequences it has on humans, our environment and the generation ahead of us. NGO:s and society request that companies take responsibility and actions toward a more sustainable business. Many investors analyze companies? sustainability regarding social and environmental issues when it comes to choosing a company to invest in.
Intressentdialogen i fokus : En studie om interaktionen mellan företag och ideella organisationer angående ansvar- och hållbarhetsfrågor
Studien ämnar undersöka hur intressentdialogen initieras och vad som sker mellan ett vinstdrivande företag och ideella organisationer, även kallade NGOs. Företag har idag en stor påverkan på samhället, där NGOs är en av företagens viktigaste intressenter. NGOs kan utöva påverkan på företag genom dialoger och företagen kan med framgång ta hjälp av NGOs i arbetet med ansvar- och hållbarhetsfrågor, även benämnt som CSR. Med utgångspunkt i teorin om intressenter och Triple Bottom Line visar studien, via tre olika intressentdialoger, hur dialogen initieras, vad syftet är samt vilka frågor som diskuteras. Vidare identifieras vilka frågor det råder konsensus och i vilka det kan uppstå konflikter.
KRISHANTERING : Frågan är inte om, utan när!
Datum: 2007-06-04Nivå: Examensarbete DFörfattare: Richard Caspar, Joakim Lindberg & Philip SavénHandledare: Universitetslektor, docent Nils KinchTitel: KRISHANTERING! Frågan är inte om, utan när!Problemformulering: I litteraturen finns en mängd olika uppfattningar om hur företag bäst skall hantera en kris. Vad som däremot saknas är ett gemensamt förhållningssätt till hur dessa bör hanteras. Går det att fastställa olika allmänna rekommendationer från fallstudier och litteraturen kring krishantering?Syfte: Syftet med arbetet är att jämföra ett antal olika kriser för att se om det går att utforma en generell metod för krishantering inom företag.Metod: Metoden som använts är en litteraturstudie där nio fallstudier har granskats för att därefter analyserasSlutsatser: Våra slutsatser visar att företag bör försöka förstå sin omvärld, vara effektiva i sin kommunikation, planera för det värsta samt agera rakryggat och ärligt..