Sök:

Sökresultat:

2473 Uppsatser om Corporate Responsibility - Sida 30 av 165

Corporate Social Responsibility : En kvalitativ studie om hur CSR påverkar företags lönsamhet

Frågeställningar: Vilket är förhållandet, om ett sådant finns, mellan ett företags CSR-arbete och dess lönsamhet? I vilken utsträckning bedriver KappAhl aktiviteter inom CSR? Går det att utläsa något förhållande, och i så fall vilket, mellan KappAhls CSR-arbete och företagets lönsamhet?Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns ett förhållande mellan företags CSR-arbete och deras lönsamhet.Teori: I studien redogörs för vilka definitioner av CSR som används idag och olika teorier kring ämnet som vi fann användbara.Empiri: I empirikapitlet granskas diverse åsikter kring förhållandet mellan CSR och lönsamhet samt vilka faktorer som kan påverkas av att ett företag arbetar med CSR. Vidare har vi valt företaget KappAhl som undersökningsobjekt. Vi har genomfört en intervju med KappAhls miljöchef Ann-Marie Heinonen och vi har även använt oss av information om företaget som huvudsakligen har hämtats från dess hemsida..

Företagsförvärv : En studie av onoterade små och medelstora företag

Sweden is facing a shift in generation where the people born in the 1940s are starting to retire which results in consequences. Before the year of 2013 more than 180 000 companies will have to change owner. A study indicates that the majority of all Swedes in the age of 18-70 can consider becoming company owners.Only ten percent of the companies for sale will reach the company broker and another 15 percent will be mediated by legal experts and accountants. This means that 75 percent of the companies for sale will not be available for the public market. As a potential buyer this is a problem.

Maktstrukturer i svenskt näringsliv: En social nätverkstudie av delade styrelseledamöter i Sverige 1985 och 2005

This paper examines the interpersonal and intercorporate networks of interlocking boardmembers among Sweden's 50 largest publicly traded companies in 1985 and 2005. We find that both the interpersonal and intercorporate networks of 1985 are considerably more coherent and densely connected than those of 2005. The observed changes in social network structure are compared to changes in company ownership in Swedish publicly traded companies during the same period, and it is found that the observed changes in network density and cohesion can be related to a notable increase in the number of foreign board members. These results imply that the social organization of the Swedish system of corporate governance has changed notably during the period. Social network theory suggests that these changes can explain the greater demand for external regulation, decreased homogeneity of board members and increase in board member compensation observed under the period.

Svensk kod för bolagsstyrning : Vem finner nytta med den?

Master thesis in business administration, School of business administration, Linnaeus University, accounting, 4FE03E, Spring 2011.Authors: Linda Åslund and Shirin Yousef.Supervisor: Professor Sven-Olof Yrjö CollinExaminer: Christopher von KochTitle: The Swedish code of good governance ? Who finds it useful? Background: Corporate governance has emerged to maintain the stockholders interests in corporations where the owners are separated from control in order to create confidence in the corporations. In 2005 the Swedish code of good governance emerged to prevent in part additional corporate scandals from happening and to make sure that the board is acting in the interest of the owners. The code is a complement to the Swedish Companies Act since it has a more strict demand in certain areas but it gives the companies a possibility to deviate by either complying or explaining their actions.Purpose: The purpose with this thesis is to examine who finds the Swedish code of good governance useful.Method: The research method of this survey is quantitative where the purpose is to investigate deviations in the companies? corporate governance reports.

Frihet, rädsla och skuld : om unga kvinnors bild av sexuella övergrepp

The purpose of this study was to examine young women?s perception and fear of sexual assault. An additional aim was to analyze the women?s view on guilt and responsibility in rape related questions. Two focus group interviews were executed with undergraduate women aged 22-32 years.

Vem attraheras av vad? - En studie vars syfte är att förstå hur olika konsumentgrupper skiljer sig i termer av attityder och preferenser gentemot CSR-kommunikation

Corporate social responsibility (CSR) does not have an explicit definition but instead entail a broad spectrum of various obligations that an organisation is responsible for. CSR has in recent years become a highly relevant and debatable topic as a consequence of the increased exposure of companies to society. Due to an augmented consumption from the general population, CSR is of great importance in companies' aspiration to create and maintain a solid relationship with costumers. Previous researches have described what areas of CSR are most relevant in terms of consumption. However, it can be suggested that these publications have failed to provide an indication of what type of costumers these various areas attract.

Mer än bara vatten? : En kritisk diskursanalys av Ramlösa och Lokas CSR-initiativ

Syfte: Syftet med studien är att identifiera skillnader och likheter i Ramlösa och Lokas CSR-initiativ, samt att placera deras hållbarhetstexter i relation till vårt teoretiska ramverk.Metod: Kritisk diskursanalys av Ramlösa och Lokas texter kring deras CSR-arbete.Slutsatser: Alla delar av Carrolls CSR-pyramid inkluderas i båda verksamheternas texter, men den etiska byggstenen är mest framträdande hos båda. Det framkom att den främsta explicita skillnaden låg inom den filantropiska byggstenen. Loka har valt ett mer lågmält förhållningssätt gällande framställningen av sitt filantropiska arbete till skillnad från Ramlösa som påvisar sitt filantropiska arbete på både hemsida, reklamfilmer samt på dess flaskor. Båda företagens texter vidmakthåller och bidrar till den rådande diskursordningen inom CSR.  .

Ansvarsskyldighet för aktieägare : Personligt ansvar och skadestånd

Shareholder, who decides to continue with the company, can cause that they become per-sonally liable for its upcoming obligations. Creditors must lodge an appeal against the shareholder to get compensation for the harm they have suffered. The damage rules in Swedish company law are designed to utilize the company?s interest, that is, shareholders and other corporate members shall promote the interests of the company and not cause damage.The rules about compensation that shareholder obligates itself to are difficult to apply and are adapt to the specific cases. For a shareholder to be personally responsible in a real situation a company has to establish a subsidiary company, which is being driven undercapitalized, intended to benefit the shareholder.

Strategisk CSR : Retoriken hos svenska företag

Under senare tid har trycket på företag från statliga organ, media och vanliga medborgare vad gäller socialt ansvar ökat. Detta har medfört ett ökat intresse från företag världen över vad gäller sociala frågor och företagens egna ansvar gentemot dessa. Vår undersökning var en dokumentanalys av Sveriges tjugo största börsnoterade företag och dess retorik kring corporate social responsibility (CSR). Genom att använda Porter och Kramers teori om strategisk CSR har vi därefter undersökt hur retoriken kring företagens CSR arbete har förts kring frågor som behandlar strategisk alternativt kosmetisk CSR. Genom att kontrollera hur dessa företag valt att föra fram sitt CSR arbete i årsredovisningar och CSR rapporter har vi dragit slutsatsen att det finns mycket arbete kvar att göra för majoriteten av företagen.

Vilka faktorer påverkar företags kassahållning?: En studie av svenska börsbolag 1999 - 2009

This paper investigates the determinants of corporate cash holdings for a broad sample of Swedish non-financial firms in the 1999 - 2009 period. Using a fixed effect regression model, we find that firms with riskier cash flow hold relatively high ratios of cash to total assets. This is in line with both the precautionary motive and agency motive for cash holdings. Net working capital is found to be negatively related to corporate cash holdings. A result commonly interpreted as support for a negative substitution effect between net working capital and cash.

Digitala kläder? : En studie om traditionella klädföretags it-strategier 

This paper focuses on traditional clothing enterprise IT strategies. The purpose was to investigate the correlation between traditional clothing companies IT strategies and their brand. In a market where the competition is high it has become more important that the company targets a customer segment. To reach their targeted customers the company builds their brand with different corporate strategies. This segmentation is necessary because of the high exposure to competition, and a well-established brand could be a prerequisite for profitability.  In today?s market, IT has a major impact on the clothing business.

Målkonflikt vid kreditbedömning : Bankens vinst- och miljömål

Fo?r att skapa ha?llbar utveckling kra?vs ett samspel mellan ekonomisk tillva?xt och miljo?pa?verkan. Banker har genom kreditverksamheten mo?jligheten att pa?verka hur ett fo?retag arbetar med miljo?fra?gor. Corporate Social Responsibility (CSR) innefattar hur ett fo?retag kan ta ansvar fo?r miljo?n.

Corporate Social Responsibility: Medarbetaren i fokus : En kvantitativ studie om faktorer som påverkar medarbetarens attityd till CSR

Hållbar utveckling är numera inte ett revolutionerande koncept och ansvaret för att skapa en hållbar värld för kommande generationer ligger inte bara på stora globala organisationer utan andra samhällsaktörer, såsom företag, måste börja ta sitt ansvar. Litteraturen visar en ökad medvetenhet gällande hållbarhetsfenomenet där människan på allvar börjat föra diskussioner inom både forskningsfältet såväl som hos civilbefolkningen. I en företagskontext har FN ställt krav på företag att de bör engagera sig i Corporate Social Responsibility [CSR] och rapportera utvecklingen som sker. CSR i sin tur är ett begrepp i ständig utveckling och som strategi har CSR fått mycket uppmärksamhet de senaste åren men väldigt lite är känt gällande hur CSR påverkar medarbetarna inom företaget. Flertalet forskare efterfrågar därför studier på mikro-nivå, med medarbetaren i centrum och därför har vi valt att fokusera på individen i en företagskontext.

Att styra eller leda - En studie av rollfördelningen mellan styrelse och VD i strategiutvecklingen i svenska börsnoterade företag

Who has the ownership of a company´s long-term strategy, and who should have it? Is it the board of directors or the senior management? Swedish law and regulations seemingly point in one direction, whereas the findings of studying the relationship between CEO and chairman of the board in eleven Swedish listed large- and mid-cap companies, point the other way. In a majority of the companies the senior management have the ownership of the long term strategy whilst the board of directors merely hold a control function. The possible effects on the companies managed as well as the rules and regulations they are managed according to, are analyzed..

Grön olja? - En fallstudie av ett oljebolags miljöprofilering

While the call for regulations against greenhouse gas emissions are louder then ever before, demand for oil is also at an all time high. Oil companies face the dilemma of making sound business without being perceived as environmental villains. In this essay I will examine how BP, one of the largest companies in the world, broke rank with the industry and devoted itself to being an environmental friendly oil company. The actions and motives of this change will be evaluated through up-to-date theories about company motivation to environmental adaptation. We see that BP:s transformation can be well explained through Simone Pulvers theory about the socially embedded company.

<- Föregående sida 30 Nästa sida ->