Sök:

Sökresultat:

805 Uppsatser om Consumer - Sida 28 av 54

Survival of the fittest?: Effekten av en varumärkeskris på konkurrerande svaga och starka varumärken inom en produktkategori

Almost every day newspapers cover companies and brands in crisis. This should worry companies as negative publicity has been shown to have a great influence on Consumer perceptions on brands. In addition, brand crises have been shown to be contagious, meaning that they also affect Consumers? views on other similar brands. This study aims to investigate spill-over effects of one brand crisis to another within a product category.

Skyltfönstrets möjligheter - En kvantitativ studie om skyltfönster baserad på kreativitet och tid -

Store windows, as many earlier research studies indicate, is an important factor of the store atmosphere to attract customers into the store. In this study we have narrowed it down and chosen to focus on how different contexts of the store windows will effect customers' evaluation. The purpose is to find out how the context of high creativity and low creativity combined with different time aspect in store windows will affect store image, attitude, entering decisions and purchase intention toward the store. The results are based on a quantitative study where we did an experiment and a field study. The result shows that higher level of creativity is better than lower level of creativity in certain aspects.

Gerillareklam - överraskande effektivt: En jämförelse mellan gerillareklam och traditionell reklam

The Consumer of today is bombarded by an increasing number of commercial messages, which makes it harder and harder for brands to cut through the clutter. Because of this, new methods are developed and introduced to the market every day. One of the most widely discussed of these methods is guerrilla advertising. Even though the method has received numerous praises there are not any academic proofs supporting these arguments. The authors, of this thesis, have examined if guerrilla advertising is more or less effective compared to traditional advertising and what the reasons for the result are.

Vikten av att målgruppsanpassa butiksatmosfären: en studie om atmosfärens påverkan på konsumenter i modebranschen

Research in the FMCG sector shows that in-store atmosphere has a great impact on customer attitude and behavior. Despite this, there is a lack of knowledge regarding how the atmosphere influences the customer in a fashion store setting. The purpose with this paper is to investigate if and how visible in-store atmospherics influence customer attitude and behavior in a fashion store setting. We also investigate if behavior and attitude is affected by the customer's expertise and the purpose of the visit. The study takes place in two different fashion stores within the same fashion chain.

Framtidens konsumtion- en studie av attityder till ekologiska varor hos framtidens konsument

Vi ämnar i denna uppsats att undersöka, om ekologiska produkter har högt eller lågt intresse hos framtidens konsument och orsakerna till detta.VI har ställt oss följande frågeställningar: Har framtidens konsument högt eller lågt intresse för ekologiska livsmedel? Vad är orsaken till graden av intresse? och för vilka typer av argument för ekologiska livsmedel är konsumenter mottagliga? Våra resultat visar att framtidens konsument har lågt intresse av ekologiska livsmedel. Orsakerna till detta beror på bristande kommunikation från butiker och samhället ut till konsumenterna. Andra orsaker är att livsmedel ofta konsumeras vanemässigt, okunskap om ekologiska produkter och oengagemang att konsumera dem.För framtidens konsument är mottagliga argument bland annat, mer information, påverkan på lokal nivå genom ekologisk konsumtion och ekologipoäng när man handlar ekologiskt..

Marknadsföring av konst via Internet : Artotekets förutsättningar att lyckas på marknaden

Internet has opened a whole new world when it comes to marketing. Because of this companies can reach out to a broader Consumer audience. The idea to write this essay came to mind, when we were asked to design the website of a new registered company named Artoteket. The company?s purpose is to hire out and market art on the Internet to bigger companies such as banks, law firms and industrial company?s etc.

Du är vad du inreder - En kvantitativ studie om inredning i bostadsannonsers påverkan på köpintresse

The Swedish real estate market has experienced an intense increase of demand during the last ten years. Thus, people regularly visit real estate websites, as well as home improvement and interior design have become extremely popular. However, the Swedish real estate agencies still have not developed a theoretical framework on how to most effectively market the properties. The main purpose of this study was to investigate how interior in apartment advertising affects the buyer's interest in the apartment, and furthermore to start building a framework for how to effectively use interior as a marketing tool. The study connects theory regarding social identity, advertising effectiveness and product personality in order to investigate Consumer behaviour in the real estate market.

Elevers attityder, kunskaper och beteenden : inom kunskapsområdet konsumtion och ekonomi i Hem- och konsumentkunskap

SammanfattningKonsumtion och ekonomi är områden som på olika sätt påverkar människors liv. Forskning visar att värderingar, identiteter och idéer grundas på konsumtion. Syftet med denna studie var att undersöka elevernas attityder, kunskaper och beteenden inom konsumtion och ekonomi som är ett kunskapsområde inom ämnet hem- och konsumentkunskap. Författaren var även intresserad av att undersöka om det fanns skillnader mellan två skolor bland elever i årskurs nio som skiljer sig åt vad gäller upptagningsområde och skolans geografiska läge. 153 enkäter delades ut och resultatet analyserades med dataprogrammet IBM Statistics Version 20 (SPSS 2010).

Distributionsstrukturer för FMCG-varor : - en intervjustudie

Inom logistiken finns det ett antal frågeställningar, där struktur är ett viktigt område. Strukturfrågorna berör bland annat distributionen, exempelvis om en färdig produkt ska lagras eller skickas direkt till kund samt hur själva transporten ska gå till. Distributionsstrukturen syftar till att överbrygga de gap som uppstår mellan producerande företag och konsumenterna av deras produkter. Distributionen är i vissa fall mer komplex än företaget i sig, där beslutsfattandet kan handla om vilka delar som ska outsourcas och vilka externa aktörer som ska samarbetas med. Val gällande distributionen kan vara avgörande för ett företags lönsamhet och konkurrensförmåga.

Hur hanterar E-handelsföretag inom Business to Consumer returflödet?

Att handla på Internet har blivit mycket populärt. Allt fler företag öppnar handelsportaler på Internet där konsumenten kan köpa företagets produkter. I och med att kunden inte kan se produkten i verkligenheten, utan bara som en bild på Internet, händer det att kunden blir missnöjd med produkten och väljer att returnera den. Produkter som säljs på Internet har en tendens att returneras i högre grad än andra produkter som säljs på traditionellt sätt. När det gäller betalningen av produkterna har konsumenterna många olika betalningssätt att välja bland.

Att fånga konsumentens blick, uppmärksamhet och plånbok: tv-reklam i dagligvarubutik

Forskning visar att 65 procent av konsumenternas köpbeslut av dagligvaror fattas i butikerna. Denna studie syftade till att studera konsumenters medvetenhet om tv-reklam i dagligvarubutik, hur deras köpbeteende påverkas, och i vilken grad kognitiva och perceptuella faktorer inverkar på om tv-reklam medvetet uppfattas av konsumenten eller inte. Endast fyra av 120 konsumenter upptäckte den tv-skärm som de stått intill och ingen mindes vad tv-skärmen visat, en stark indikation på att konsumentens uppmärksamhet kan vara mycket svårfångad. Huruvida visad reklamfilm var försedd med ljud och prisuppgift eller inte tycktes inte ha någon effekt på konsumenternas medvetenhet och ingen försäljningseffekt kunde påvisas men generella slutsatser kräver ytterligare forskning. Fortsatt forskning kan även undersöka konsumentens mottaglighet för tv-reklam på olika platser i butiken..

Fattigdomens slöja: En studie i hur fattigdom påverkar konsumtion

The aim of this study is to map the consumption patterns of the poor. We also examine if loyalty can be created in this segment, and try to discover different types of poverty. This study is of great importance since the poor segment has been slightly overlooked in marketing research. Therefore we have also turned to other academic disciplines such as sociology, ethnography and Consumer culture in order to analyze our empirical input. The study is abductive and we have in a qualitative and ethnographical manner conducted interviews in order to obtain information and reveal categories.

Generation Y : En studie kring konsumtionsbeteende och dess betydelse för företag.

Bakgrund: På dagens marknader kan förändrade förhållanden i samhället påverka konsumtionsmönster. Globaliseringen och Internet har bidragit till förändrade kommunikationsmönster vilket i sin tur också har påverkat generationerna. Vilket även gör att företagen till viss del då måste anpassa sig efter det eventuellt förändrade konsumtionsbeteendet.Problemformulering: Vilka kommunikationsstrategier är viktiga för företagen att implementera för att de skall kunna tillgodose nya konsumtionsmönster och öka utsikterna för en långsiktig överlevnad?Syfte: Syftet är att genom en analys av Generation Y:s konsumtionsmönster utvärdera förutsättningar för företags kommunikationsstrategier.Metod: Undersökningen har både en kvantitativ och kvalitativ ansats. Metodtriangulering sker på generation Y.

Med musik som försäljningsredskap : En studie av musikens kommunikationsvärde i TV-reklam

This essay examines the persuasive side of music and its affect on Consumer behavior when utilized in television commercials. It includes an interpretation of twelve study cases, in which three groups of four people is presented the same commercial, with different music being the only item dividing the groups. This is followed by a few questions about the product. The aim is then to see how the answers differ from one group to another, and how they match the music?s presupposed connotations suggested in the theory part of the essay, thus, observing the communicative, and eventually persuasive, power of music in television commercials.

Patientinformation, vilken profession förmedlar den bäst? En systematisk litteraturstudie med tillhörande begreppsanalys.

This thesis is a systematic review of the Swedish healthcare and hospital-library?s authorities on the Consumer health information. The goal is to evaluate the strengths and weaknesses that are inherited in two professions (medical and LiS) with two completely different perspectives on mediating information.The method used is a mix between conceptual analysis of the Swedish term ?patient information? and a Critical conceptual analysis, according to Fairclough, of published native theses and international professional journals.Conclusion of the thesis is that although the nursing and medical staff has the necessary medical expertise it does not, in many cases have either the time or skill to completely satisfy a patient or his/her next of kin´s information needs when exposed in a uneasy situation as when in need of treatment or help in any kind.The hospital librarian on the other hand does have the intermediating skills and most often the time to explain complex treatments or medical procedures, but the lack in medical or nursing expertise.In a perfect setting there is an inter-professional cooperation which brings a lot of positive results. The problem today is often to overcome the gap in awareness of one and other that exists in a modern Swedish hospital..

<- Föregående sida 28 Nästa sida ->