
Sökresultat:
1242 Uppsatser om Computer graphics - Sida 27 av 83
Pedagogik och Lärande : Infact - En grafisk inlärningsprocess
This report of 10 credits is a C ? level essay in informatics.The report presents the result of our investigation. The purpose is to answer our problem statements:?How does computer-based graphical pedagogical tools work compared to traditional teaching aids? What is the users view upon the content? Is the information too hard or too easy? Does the structure work better than the traditional website design??Infact is a system that has as its primary goal to present information in a pedagogical way to let users of all ages and sexes learn from the contents. The information shown on the web page www.forskning.se is about Swedish and international research and the sites primary target users are high school students.In our investigation we asked a total of sixteen students divided into three groups a number of questions where after we started a discussion that we hoped would yield some answers about Infact and the homepage in general.Our main conclusion is that Infact is a good tool to use side by side with the textbooks and the traditional teaching aids.
Web Services - Aspekter på nya affärsmöjligheter
E-business innebär att företag använder
Internetteknologier eller nätverksteknologier för att
skapa större affärsnytta i deras affärsprocesser. För att
kunna genomföra automatiserade affärsprocesser krävs
att de olika system som används är interoperabla, d v s
kan kommunicera och fungera ihop på ett effektivt sätt.
Målet med Web Services är att skapa hög
interoperabilitet, vilket gör denna teknik lämplig för e-business.
Företag kan specialicera sig på att skapa
specifika Web Services. Dessa Web Services kan sedan
vara byggstenar åt andra företags tjänster. Det krävs då
att Web Services kan integreras på ett bra sätt så att de
verkligen bildar en affärsprocess. Därför är även frågor
kring hur integration mellan Web Services ska gå till,
viktigt ur ett e-bussiness perspektiv.
Det vi kommit fram till är att det går att minimera
integrationsproblemen genom att anvä nda de mest
standardiserade protokollen och följa vissa riktlinjer vid
skapandet av Web Services.
Klimatsimulering av ett kontorsrum : Hur de termiska stigkrafterna påverkar ventilationseffektiviteten
AbstractIn urban societies people spend more and more time indoors, which put great demands on the indoor environment. If the ventilation is to manage the removal of unwanted substances in the indoor air, a good mixing of the air is required. The question arises that, whether the buoyancy forces will counteract a good mixing of the indoor air or not?This report aims to clear up the difficulties whether you need to consider the buoyancy forces or not, when adjusting a ventilation unit. For studying the indoor mixing of the air a two dimensional model is constructed in COMSOL Multiphysics.
Manga i svenska folkbibliotek : En studie av manga med särskilt fokus på utlåningsstatistik, definition av begreppet manga, dess kontext samt dess genrer.
This study is performed as an Archive, Library and museum master?s thesis in two years studies. The overall aim is to investigate and analyze what the term Manga means in a library and information science context. The concept of Manga has different meanings depending on whether we start from a Japanese or a Swedish context. Manga is integrated in the Japanese society while Manga often is associated with youth culture or a separate genre in Sweden.
Efficient Frequency Grouping Algorithms for iDEN
This Master?s Thesis deals with a special problem that may be of importance when planning a frequency hopping mobile communication network. In normal cases the Frequency Assignment Problem is solved, in order to plan the use of frequencies in a network. The special case discussed in this thesis occurs when the network operator requires that the frequencies must be arranged into groups. In this case the Frequency Assignment Problem must be solved with respect to the groups, i.e.
Design och konstruktion av kaross till ögonstyrt arkadspel
Tobii Technology AB is a global leading company in eye tracking. The technology is a part of acomputer screen called an eye tracker. It enables computers to follow eye movement whichfurther make it possible to control the computer by only using your eyes.The mission was to develop an arcade game for eye controlled games that Tobii can use in theirmarketing or as a tool when doing researches about the interest in the technology amongst gamecompanies. The product realization involved designing an innovative, functional and futuristiccase which gathered the existing hardware and software to build the final prototype. In order toattract users it was important to focus on the visual expressions.Initially, the project started off with an information retrieval which contained interviews, fieldstudies, tests and literature studies.
Spelskapande men en komponentbaserad arbetsprocess
Syftet med detta kandidatarbete är att testa en arbetsmetod som skiljer sig
ifrån det en mindre grupp i vanliga fall använder sig av: en komponentbaserad
arbetsprocess för att utforska och sammanställa arbetserfarenheten med den
komponentbaserade arbetsmetoden, utvecklar vi därför ett digitalt spel..
A ride in stereovision
Vårt magisterarbete är en 3D-animation som ska simulera en bergochdalbana. Vår
uppgift har varit att ta reda på hur man genom illusioner kan lura människans
hjärna att se djup även då bilden är helt platt. Vårt främsta verktyg vi använt
oss av är glasögon med röd- och cyanfärgade filter. Till vår produktion har vi
anlitat andra studenter för att komponera musik och mixa 5.1-ljud. Allt för att
öka upplevelsen ännu mer..
Att spara eller inte spara? : En kvantitativ enkätstudie av informationslagringssystem för vetenskapliga artiklar
Abstract PurposeThis thesis aims to focus on how master students administer scholarly articles after they have found them. The purpose of the study is to detect how and to what extent people administer their articles from a personal information management-perspective (PIM).MethodTo answer the research questions, a web-based questionnaire survey was distributed which was announced to around 2,000 master students from different universities in Sweden. Most of the items in the survey focused on individual storage methods. The respondents were asked to rate the frequency of their different information administration behaviors on a seven level Likert-type-scale. Subsequently, items concerning specific information administration behaviors were posed, followed by questions on the respondent's sociodemographic status.
Visuell hierarki och läsmönster : en studie om kontrast, storlek och positionering
Syftet med denna uppsats är att identifiera den mest effektiva egenskapen av en text eller sida för att uppnå visuell hierarki, som är ett verktyg för att få det önskade flödet av uppmärksamhet i en sida eller webbsida genom att ge vissa element en viss vikt i kontrast, storlek och placering. Vi vill ge en möjlighet för vidare forskning snarare än att ge en slutsats som ger ett slutgiltigt svar på frågeställningarna. Det finns fler sätt att manipulera text för att uppnå önskad visuell hierarki men vi valde de vanligaste. Detta arbete är baserat på ett experiment som görs på 50 deltagare med ett onlinefrågeformulär och tre självgjorda bilder där vi kan utvärdera resultaten, jämföra dem med andra teorier och beräkna den mest effektiva uppmärksamhetsgivaren. Vi har också utvecklat en hypotes om vad resultatet kommer att visa.
GPGPU-LOD (General Purpose Graphics Processing Unit - Level Of Detail) : Grafikkortsdriven terräng-LOD-algoritm
Dagens grafikkort är uppbyggda av kraftfulla multiprocessorer som gör dom ypperliga för att hantera parallelliserbara problem som skulle ta lång tid att utföra på en vanlig processor, så som exempelvis level-of-detail eller raytracing.Denna rapport presenterar en parallelliserbar level-of-detail algoritm för terränghöjdkartor samt implementerar denna för användning på grafikkort användande Nvidias CUDA API. Algoritmen delar upp den totala höjdkartan i sektioner som ytterligare delas upp i mindre block som beräknas parallellt på grafikkortet. Algoritmen räknar ut vertexpositioner, normaler och texturkoordinater för vardera block och skickar datan till applikationen som skapar vertex och indexbuffertar och renderar sektionerna. Implementationens prestanda och förmåga att reducera trianglar analyseras med två olika sorters culling-metoder; en metod som gallrar trianglar på sektionsnivå och en metod som gallrar på blocknivå.Resultaten visar att det är mycket fördelaktigt att låta grafikkortet hantera level-of-detail beräkningar på detta vis även om minneskopiering över grafikkortsbussen är ett problem, då det tar upp ungefär åttiofem procent av den totala tiden för att hantera en sektion. Beräkningarna i sig tar väldigt lite tid och det finns gott om utrymme för utveckling för att uppnå en så bra fördelningen av trianglar över terrängområdet som möjligt..
WEBBENS VINNARE : - en studie om kommunikation och konsumtion på Internet
- ABSTRACT ?Title: Winners of the Web ( Webbens vinnare)Number of pages: 35 (including enclosures)Author: Lydia KellamTutor: Else NygrenCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Fall Semester 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information SciencePurpose: The aim of the research paper was to see Internet and the digital techniques impact on marketing communication and consuming behavior on the Web. By understanding the relationship between marketing communication and consumer behavior my intentions were to comprehend how consumer behavior on the web could be understand. The purpose of this paper is to understand how different marketing activities on the Internet are followed by consumption.Material/Method: By using focus group interviews I wanted to study how individuals act on the Internet. How different activities such as communication and participation on the web could lead to consumption on the Internet.
Vikten av gemensamt avslut vid datorförmedlad kommunikation i en lärandemiljö : En studie om att reducera det sociotekniska glappet vid flexibel undervisning via videokonferens
I rapporten undersöks problemställningen ?Hur kan teorin om Gemensam grund och specifikt ?gemensamt avslut? bidra till en ökad förståelse för betydelsen av social interaktion i flexibel undervisning via datorförmedlad kommunikation?? i en fallstudie med fokus på videokonferenssystem vilka används i lärandemiljöer. Resultaten som framkom tydliggjorde att då ett sociotekniskt glapp uppstår tvingas studenterna att skapa alternativa strategier för att kunna uppnå just det här gemensamma avslutet. Därmed uppvisar också resultaten att drivkraften att uppnå gemensamt avslut inte endast är stark vid kommunikation som sker ansikte mot ansikte utan även vid datorförmedlad kommunikation. Fallstudiens resultat kan därmed ses som ett bidrag till grundforskningen i det att betydelsen av att uppnå gemensamt avslut vid datorförmedlad kommunikation uppvisas, vilket också förstärker betydelsen av Clarks (1996) teori om gemensam grund.
IKT och lärande : En studie kring hur lärarens kunskapssyn påverkar undervisningen med IKT
Lärare använder IKT i olika utsträckning i verksamheten och de har olika kompetens när det gäller hur verktygen ska användas (Skolverket 2009). Kompetens och kunskapssyn är två begrepp som är nära förbundna. Lärarens kunskapssyn påverkar hur verktygen används i verksamheten och kompetensen påverkar om läraren kan använda verktygen på rätt sätt för att skapa möjligheter till lärande. I uppsatsen studeras lärarens kunskapssyn och hur den påverkar undervisningen med IKT. Frågeställningar: Hur kommer kunskapssyner till uttryck i lärarens undervisning med IKT? I uppsatsen görs en litteraturstudie av ett urval av studier som tolkats utifrån hur syner på kunskap kommer till uttryck genom lärarens undervisning med IKT.
Datasäkerhet för hemdatorer. Brandväggar för privatpersoner.
I arbetet med denna uppsats, har vi undersökt om brandväggar håller vad de
lovar och om de i så fall ger full datasäkerhet. Vårt syfte är att, ur
hemmaanvändarens perspektiv undersöka vad datasäkerhet innebär, hur hotbilden
vid Internet-användning i hemmet ser ut och vad personliga brandväggar kan
erbjuda för skydd. För att ta reda på detta gjorde vi följande
frågeställningar:
Vad är/innebär datasäkerhet?
Vad skyddar en brandvägg mot?
Vad skyddar brandväggen inte mot?
För att besvara våra frågor har vi använt oss av tre metoder; litteraturstudie,
test av tre stycken brandväggar och intervjuer med två personer med kunskaper
inom datasäkerhet.
Vi har med hjälp av metoderna kommit fram till att beroende på att en av de tre
undersökta brandväggarna släppte igenom en trojan, trots att denna brandvägg
sade sig stoppa sådana, så håller inte alla brandväggar vad de lovar. På grund
av många användares omedvetenhet om farorna eller brist på insikt om sin egen
utsatthet men även på grund av att hotbilden är så föränderlig, är det svårt,
för att inte säga omöjligt att uppnå full datasäkerhet.