
Sökresultat:
764 Uppsatser om Commodity trade - Sida 47 av 51
Outbreaks of African swine fever in domestic pigs in Gulu district, Uganda
The demand for animal products has increased in the last decades, especially for poultry and pork. Pork production has increased drastically globally, and also in Uganda. Thirty-one percent of Uganda´s population lives in poverty. Pig production is believed to play a crucial role in poverty alleviation, because of the ability to convert low quality feed into high quality protein together with high reproductive potential.
African swine fever (ASF) is a lethal disease of domestic pigs often characterized by haemorrhagic fever and with mortality rates up to 100%. The disease is endemic in most sub-Saharan countries and since 2007 in the Russian Federation and Caucasus area.
Åtta gymnasielärares didaktiska tankar om samhälls- och historieundervisning och en nutidshistorisk händelse
Bodell, Malin & Norell, Merja (2008): Åtta gymnasielärares didaktiska tankar om samhälls- och historieundervisning och en nutidshistorisk händelse. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. Högskolan i Gävle.
Reklamens osynliga krafter - En studie av upplevelseorienterad reklam
Uppsatsens titel:Den stora utmaningen ? en fallstudie över vikten av en gemensam värdegrund i ett detaljhandelsföretag Kurs: SMA405 Examensarbete - Magisterkurs Författare:Emma Halvarsson &Agnes Sjögreen Handledare: Örjan Hallgren & Sumi Park Dahlgaard Nycklord: Företagskultur, ledarskap, intern marknadsföring, kommunikation, visioner, värderingar Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera och undersöka hur en gemensam värdegrund kan bli en del av företagskulturen. Uppsatsens huvudsakliga frågeställning är: Hur implementeras och sprids visioner och värderingar på ett framgångsrikt sätt i ett detaljhandelsföretag? Metod:Det empiriska materialet samlades in utifrån en kvalitativ undersökningsmetod, med djupintervjuer som huvudsakligt tillvägagångssätt. Med hänsyn till uppsatsens syfte har vi valt att utgå ifrån en hermeneutisk forskningsansats, där tolkning utgör den huvudsakliga forskningsmetoden.
Dolda resurser : Att synliggöra icke materiella tillgångar
Background: Once upon a time the most important resources in an economy were tangible goods. Historically, Swedish company culture has been dominated by engineering and techni-cal innovation has been the focal point. Today, Intangible values drive product development and form a company?s differentiation. Intangibles have therefore become the most prominent resources in a company.
Integrerade ledningssystem : Drivkrafter, möjligheter och hinder
The world is changing and the business context is no exception. One of the clearest tendencies is a tougher business climate with harder competition due to increased international trade and the expansion of the e-business. At the same time the customers are becoming more sophisticated and demanding. The last decades have also meant that tougher and more frequent demands are being aimed at the businesses from a wider variety of stakeholders; demands regarding how environmental issues, social responsibilities and business ethics should be dealt with. All of the above have driven companies towards implementation of different management systems to be able to cope with the demands as well as to ensure that these issues are being dealt with in an efficient and effective manner.
Varumärkets olika ansikten. - Varumärkesskapande inom tre kontexter
Fallstudie: Swedbank Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur ett varumärke kan framställas inom tre olika kontexter. Denna studie kommer att fokuseras kring aktörerna företag och konsument inom den interna företagsmiljön samt den fysiska och virtuella tjänstemiljön.Metod: Studien utgår från en etnografisk metod, där vi studerar och deltar i olika miljöer. För att erhålla datainsamling utfördes intervjuer, observationer samt dokumentanalys. Teoretisk referensram: Vi kritiserar traditionella brand management teorier kring företagets roll vid varumärkesskapande. Vi presenterar istället brand consumptions teorierna, eftersom dessa framhäver att varumärke skapas utav fler aktörer.
Supply & value chain analysis of onions in Ethiopia
Ethiopia is a developing country situated on Africa?s horn. Ethiopia ranks 173rd on United Nations human development index where the least developed country ranks 186. About 85%
of all Ethiopians are employed in agriculture. Onion is one of the basic ingredients in the Ethiopian cuisine and thus an important crop.
Exklusiva varumärken - exklusivitetens krav
Alltfler människor har idag råd att unna sig något exklusivt och det finns en växande konkurrens på marknaden. Det finns därför också många böcker inom marknadsföring som talar om för företag hur de kan göra för att nå framgång med sina varumärken. Vårt syfte med denna uppsats är att titta på några av dessa teorier och att utifrån ett företagsperspektiv undersöka vilka faktorer i modern marknadsföringsstrategi som är tillämpbara på exklusiva varumärken. Frågeställningen som vi ska besvara är:Hur jobbar företag för att framställa och förstärka en exklusiv image i deras varumärken? För att besvara frågeställningen har vi gjort tre observationer i Köpenhamn.
Potentiella virala zoonoser hos apor på svenska djurparker år 2008
This paper is a compilation of some of the important viral zoonosis that can be passed from apes and simians (simian and prosimian) to man. Viral zoonoses are viral diseases that can be passed from animals to humans. The paper will also provide a better insight of the risks workers and visitors to the zoo can be exposed to. The viruses that this paper is focused on is herpes Bvirus, simian T-lymphotropic virus type 1 (STLV), simian immunodeficiency virus (SIV), Ebola virus, Marburg virus, yellowfever virus, monkeypoxvirus and hepatitis B virus. The choice of viruses is based on how infectious they are and how pathogenic they are.
Fair Trade ? En studie om utbildningars påverkan på attityd och beteende
Syftet med den här studien är att beskriva och analysera hur ett småhus ålder kan påverka marknadsvärdet och taxeringsvärdet för en småhusfastighet samt hur den svenska taxeringsmodellen tar hänsyn till hur ett småhus ålder påverkar värdet. Målet är att ge förslag på hur ett småhus ålder kan behandlas vid fastighetstaxering i Sverige.Ett småhus definieras som en byggnad inrättad till bostad för en till två familjer och en småhusfastighet utgörs av ett småhus plus dess tomtmark. Vid fastighetstaxering av småhusfastigheter i Sverige bestäms ett byggnads- och ett tomtmarksvärde som sedan slås ihop till ett taxeringsvärde för småhusfastigheten, taxeringsvärdet ska motsvara 75 % av marknadsvärdet två år före taxeringsåret. Byggnadsvärdet respektive tomtmarksvärdet bestäms utifrån olika värdefaktorer, en av dem är värdefaktorn ålder vilket anges som ett värdeår ämnat att uttrycka en byggnads återstående ekonomiska livslängd.Metoder som har använts i studien är en litteraturstudie som granskat tidigare forskning inom ämnet samt lagstiftning och facklitteratur. En kvantitativ undersökning av småhus och köp i Gävle kommun har genomförts för att skapa en generell bild av hur ett småhus ålder påverkar småhusfastigheters taxeringsvärde samt en generell bild av när taxeringsvärdet är svårbedömt på grund av ett småhus ålder.
Direktmarknadsföringens alternativ : En fallstudie för Logosol AB
Logosol is a company that produce small-scale wood processing products. To be able to
expand the business Logosol have decided to increase exports, their target markets are the US, Russia, Germany and Norway. The expansion has mainly been through subsidiaries situated on the abroad markets. The subsidiaries have done poor results and that has influenced the whole company. CEO Bengt-Olov Byström made a decision to sell out the units to the people who worked in the business.
What to expect ? A qualitative study of roles in Retail Marketing
Thesis purpose: The purpose of this master thesis is to investigate the expectations of roles between supplier sales representatives and retailer store personnel in relation to in-store campaigns, this in order to enhance effectiveness of these functions creating an increase in consumer response. Methodology: The researchers believe that social phenomenon and their meanings are continually being accomplished by social actors, hence a study of individuals? expectations must have a point of departure in these people?s social reality. Store personnel and supplier sales representatives are to a certain degree affected by the structural power relationships within the organizational network, thus the researchers combine an interpretative and radical structuralist paradigm. Theoretical perspective: The researchers investigate expectations of roles through examining interaction between parties involved.
Flerpartslogistik med fokus på rutter, fyllnadsgrad och miljö
The globalization has increased the trade between different places and countries. Products are now available from all over the world, but this requires transports that have consequences in the environment as well as the economy. New professions are creates that do formality, organize, administrate and implement other businesses transports. Their operations are between the business and customer and they are called logistics companies. The purpose of this report was to study third-party logistics and why more and more companies use this logistics services.
Den stora utmaningen- en fallstudie över vikten av en gemensam värdegrund i ett detaljhandelsföretag
Uppsatsens titel:Den stora utmaningen ? en fallstudie över vikten av en gemensam värdegrund i ett detaljhandelsföretag Kurs: SMA405 Examensarbete - Magisterkurs Författare:Emma Halvarsson &Agnes Sjögreen Handledare: Örjan Hallgren & Sumi Park Dahlgaard Nycklord: Företagskultur, ledarskap, intern marknadsföring, kommunikation, visioner, värderingar Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera och undersöka hur en gemensam värdegrund kan bli en del av företagskulturen. Uppsatsens huvudsakliga frågeställning är: Hur implementeras och sprids visioner och värderingar på ett framgångsrikt sätt i ett detaljhandelsföretag? Metod:Det empiriska materialet samlades in utifrån en kvalitativ undersökningsmetod, med djupintervjuer som huvudsakligt tillvägagångssätt. Med hänsyn till uppsatsens syfte har vi valt att utgå ifrån en hermeneutisk forskningsansats, där tolkning utgör den huvudsakliga forskningsmetoden.
Handel med hotade djurarter :
?År 1973, kom ett antal länder överens om att handel inte får vara orsaken till att vilda djur och växter utrotas.?
http://www.wwf.se/show.php?id=1122930
Idag hotas över 30,000 arter av djur och växter världen över av utrotning och en fjärdedel av jordens växter och djur befaras att utrotas inom de närmsta 50 åren. De senaste 100 åren har mer än 50 % av den tropiska regnskogen tagits ner och när miljön förändras är det flera djurarter som har svårt att anpassa sig och därmed minskar i antal. Utöver miljöhotet är handeln en viktig bidragande faktor till att arter minskar i antal. Handeln med redan hotade djurarter är ofta illegal och de ekonomiska intressena är stora då risken för upptäckt är liten och straffen är låga.