
Sökresultat:
809 Uppsatser om Cognitive dysfunction syndrome - Sida 41 av 54
"Den stora kvarnen drivs av fågelsång" : en studie av tid i tre av Tranströmers diktsamlingar
Den här studien analyserar Tranströmers diktsamlingar 17 dikter, Hemligheter på vägen och Klanger och spår utifrån tematiken kring tid. Detta genom närläsning av dikterna och application av kognitiv lingvistik på metaforerna kopplade till tid. Resultatet av studien är att all tid existerar samtidigt i Tranströmers poesi, enligt T.S. Eliots teori att både dåtid och framtid finns här och nu, vilket syns på diverse historiska aspekter i nuet såsom ordval och porträttdikter. Tiden i dessa dikter tar formen av insekter såsom ett armbandsur och ett fjärilsmuseum.
Underlättar medicinering av barn med ADHD barnets pedagogiska situation i skolan?
Persons suffering from Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) struggle with complications within the functions that regulate and control the brain activities, due to deficiencies in these functions within the affected nerve-paths. ADHD is a cognitive function impairment characterised by inattention, impulsiveness and over activity. According to Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders, American Psychiatric Association (DSM-IV), certain diagnostic criteria of ADHD must be fulfilled in order for a person to be diagnosed with ADHD. The everyday problems caused by ADHD are individual and medication can have positive effects relieving the person?s impairing behaviour.
Självkännedom - En kvantitativ studie om niondeklassares synpunkter om att arbeta med självkännedom inför gymnasievalet
Syftet med undersökningen är att ta reda på om niondeklassare anser att det är relevant att arbeta med sin självkännedom inför gymnasievalet samt om eleverna är medvetna om att den möjligheten finns hos en studie- och yrkesvägledare. Frågeställningarna som besvaras i denna undersökning är: Hur värdefullt anser eleverna att det är att arbeta med självkänne-dom inför deras gymnasieval? Hur medvetna är eleverna om deras möjlighet till att arbeta med sin självkännedom med hjälp av en studie- och yrkesvägledare? Vilka vägledningsme-toder anser eleverna är mer eller mindre relevanta för att öka sin självkännedom? Det finns studier som visar på att information tar större plats i ett vägledningssamtal än vad självkännedomsarbete gör. Som blivande studie- och yrkesvägledare har vi i utbildning ta-git del av olika karriärteorier och vägledningsmetoder som ska främja den sökandes själv-kännedom. I läroplanen, Lgr 11, nämns inte självkännedomsarbete som en del i vägled-ningen vilket det gjorde i läroplanen från 1980.
En kvantitativ studie i form av enkäter har använts för att undersöka detta.
Skriva och referera: en studie av designingenjörsstudenters och sjuksköterskestudenters informationsanvändning i samband med uppsatsskrivande.
The object under investigation in this Master?s thesis is students? information use in connection to Bachelor thesis writing. The purpose of the study is to increase understanding of why nursing students and product engineering design students are using information in such different ways despite their comparable starting point. The empirical material consists of 18 student theses and a document comprising directives for thesis writing that are analysed from three different theoretical perspectives. A citation analysis of all 18 theses is carried out.
Dilemmat inkluderade grundsärskoleelever : ?Vilket stöd ger skolledning, och hur ser lärare på sina förutsättningar att i läs- och skrivsituationer inkludera eleven?
AbstractThis study explores how well teachers think they succeed in their mission to include children with special needs into their ordinary groups of children. Interviews were carried out with five teachers in practice of the public school (year 2,3,5 and 6). The teachers were asked what support they have got from the schools manager, initially and ongoing, (information, necessary education, supportive expertise personnel, assistant teacher to the child and schoolmaterial.) The teachers were also asked how inclusion is arranged by three indicators of participation: physically, socially (interaction) and didactically -in educational situations of reading and writing. One finding of the study was that inclusion is difficult to arrange if parents of included children demand secrecy of the diagnosis their child has. Three cases reveal severe problems of acceptance for the included child by the peers.
Behandlingseffekt av kognitiv beteendeterapi avseende hälsorelaterad livskvalitet : En utvärdering av terapi utförd av terapeutkandidater
Den föreliggande studien syftade till att utvärdera behandlingseffekten av den kognitiva beteendeterapin som bedrivs av terapeutkandidater vid psykoterapimottagningen på Karlstads universitet, med fokus på hälsorelaterad livskvalitet. Dessutom ämnade studien undersöka effekter på optimism och symptombild. Upprepad mätning användes och studien innefattade en behandlingsgrupp (n = 21), som erhöll kognitiv beteendeterapi under i genomsnitt 10,7 sessioner och en kontrollgrupp (n = 14), som stod på väntelista i genomsnitt 8,6 veckor.Resultatet av studien antyder en förbättring hos klienterna i behandlingsgruppen avseende delar av hälsorelaterad livskvalitet och optimism samt en minskning av ångestsymptom. Efter närmare 11 terapisessioner förbättrades klienterna i behandlingsgruppen signifikant avseende allmän hälsa (p = 0,028) och uppvisade en signifikant ökning gällande optimism (p = 0,027). Dessutom förbättrades klienterna beträffande flera områden inom psykisk hälsa samt uppvisade en minskning av ångestsymptom.
Organisatorisk kunskapshantering : En fallstudie hos Polisens verksamhetsstöd
This report deals with the theory and empirical evidence of how knowledge generated within a project is to be captured and shared with other projects and the surrounding organization, after the end of a project. A number of authors have highlighted knowledge management within a company as a key component in building a unique competitive advantage and knowledge should therefore be considered a very important resource within companies. The difficulties of ensuring that knowledge generated within a project can benefit other projects are many. The nature of the project form has been highlighted as one of the biggest problems, due to the fact that budget and time requirements often restrict the propensity to work with knowledge transfer. Other difficulties that this report highlights are in particular the lack of a knowledge sharing culture within the organizations, as well as human cognitive and psychological limitations and lack of tools design for knowledge transfer.
Socialt förebyggande samarbetssamtal med föräldrar för barnets bästa
The purpose of the study was to increase the understanding of, and extend the knowledge about realization of mediations and its consequences on family law divisions and family centres. Within this area, organisational, methodical, relational and social preventative aspects of mediations were illustrated. This scope was judged to be of major importance, as recent studies show that children often suffer psychologically due to parents? lack of cooperation. Mediations are considered as a way of getting parents to agree.
Konsumentreklam som skapar framtidsutsikter - En kvantitativ studie om hur ökad annonsansträngning i konsumentreklam skapar bättre framtidsutsikter för annonsörens anställda
The purpose of this essay is to investigate how consumer advertising has an effect on other groups than the intended, the so-called extended audience of advertising. Previous research shows that consumer advertising can influence investors and employees of a company as well as affect the attractiveness of a company as a potential employer. In addition, research shows that more perceived cognitive effort in advertising results in positive signaling effects for consumers. This study aims to further build on these concepts in order to gain additional understanding of how consumer advertising can influence extended audiences. More specifically, it examines if more (versus less) effort in advertising can improve the future prospects on the labor market for an employee of the advertising company, by looking at recruitment consultants as an extended audience.
Motivation till hälsofrämjande arbete: en kvalitativ kartläggning av "Ett liv i balans" projektet i Luleå Kommun
Människans nuvarande livsstil karakteriseras allt mer av ett felaktigt näringsintag och minskad fysisk aktivitet. Konsekvensen för individen, kan bli en ökad risk att drabbas av olika sjukdomar. Även samhället kan indirekt drabbas av kostnader i form av sjukskrivningar och förtidspensioneringar. Ett verktyg för att motverka detta är preventiva hälsoprojekt. Syftet med denna uppsats var att kartlägga olika aspekter av motivation hos deltagare i hälsoprojektet ?Ett liv i balans? för att få en förståelse av på vilket sätt ett hälsoprojekt motiverar den deltagande individen, med avseende på inre och yttre motivation.
Emotionerna stolthet och skam och de divergerande multiplexa sociala banden : En intervjustudie av tre ungdomars sociala nätverk av sociala band och dess oscillation mellan att existera på och utanför Internet
The purpose of this qualitative study has been; how social bonds are interlaced between the social worlds contained within the analytical division of ?outside Internet? and ?within Internet?. What happens with the social bond as the individual oscillate between this analytic bisection? This purpose raises important questions of the use of Internet in everyday life.A new stance is taken toward studying the Internets integration into everyday life. The focus is adjusted to the importance of emotions.
Elevanpassad undervisning : En studie om gymnasieelevernas perspektiv på lärande i naturvetenskapliga ämnen
The purpose of my study is to determine students? attitudes to the Natural Science subject. I want to contribute to scientific discourse about different learning styles that can respond to childrens? requirements in teaching as well as to determine the student?s experience of learning styles. The studies were carried out at an upper secondary school in Stockholm (spring term 2011) for three different classes.
Svängda hyllor - den raka vägen till en attraktiv butik? En kvantitativ studie om konkava hyllors effekter på kundens perception av sortimentet, upplevelse av butiksmiljön och köpbeteende.
Due to the harsh competition among Swedish food retailers, in-store marketing is a crucial component in the stores marketing strategy. In an attempt to differentiate among its competitors, COOP Sweden has begun to use concave store shelves. Although the food retailing industry is one of the most studied, no research has been conducted on the concave store shelves. The objective of this study is to describe how these shelves effect the customer perception of the assortment, their experience of the store environment and their buying behavior. An S-O-R framework is used as an overall basis in order to outline the effects investigated in this paper.
Autism och Asperger syndromtvå studier om pedagogers ochspecialpedagogers kunskaper och erfarenheter
Lindgren, P, Olsson, S & Simonsson, D. (2008) Autism och Asperger syndrom ? två studier om pedagogers och specialpedagogers kunskaper och erfarenheter (Autism and Asperger syndrome ? two studies of teachers´ and special educators´ knowledge and experience). Högskolan, Kristianstad. Specialpedagogiska programmet.Syftet med vårt arbete är att undersöka vilka kunskaper som specialpedagoger inom grund-skola och grundsärskola har, samt hur pedagoger uppfattar sina kunskaper och erfarenheter när det gäller autism och Asperger syndrom.
Möjligheter och begränsningar med läroboksbaserad och laborativ matematikundervisning
Mathematics is a central topic in today's education debate, including discussion of its educational quality and various teaching methods. Today basically two different teaching methods are used; one is the textbook based method, with the book in focus and the other one the laboratory method by which teaching is performed through practical applications. The purpose of this study was to examine four primary school teachers' view of these two teaching methods by means of four relevant inquiries. By interviewing the four teachers, advantages and disadvantages were highlighted and the purpose was achieved. In order to support the analysis, two theories applied; the socio-cultural perspective and the cognitive perspective.