
Sökresultat:
6782 Uppsatser om Cockpit design standards - Sida 14 av 453
Konsten att bryta mönster: En konstnärlig studie och designlösning kring social hållbarhet
Detta examensarbete kretsar kring mediet ?utställning? och fenomenet ?mönster?, som tillsammans vill förmedla en upplevelse som syftar till social hållbarhet. Utefter en bakgrundsresearch där konst, design och begreppet social hållbarhet möts, följer en process mot en designlösning stödd av konstnärliga metoder. Resultatet eftersträvar att vara både användbart, dekorativt och samtidigt belysa ett viktigt område; mobbning. Medan ?mediedesign? främst kopplas till design för tryckta och interaktiva medier, utforskar detta arbete även andra delar av ämnet som egentligen kan te sig i oändliga former..
Re-design och profilförändring av Ligistfilm
På vilka sätt kan ett företag profilera sig och vad kan effekterna komma att bli? Hur uppfattas ett företag vid en drastisk imageförändring? Denna rapport går igenom skaparprocessen över en re-design av en webbsida och framtagning av en presentationsfilm för att se om företaget Ligistfilm kan uppfattas på ett nytt sätt. Från en svart, mörk och maskulin webbsida till en ljus, modern och frigjord tillsammans med en presentationsfilm över hur Ligistfilm arbetar, tittar vi närmare på hur besökarnas syn på företaget kan förändras. Förändringen innefattar även ett skifte i fokus, från en webbsida med fokus på företaget Ligistfilm till en webbsida med fokus på individuella regissörer. Användartester som utförts visar hur Ligistfilm uppfattas utifrån den gamla webbsidan jämfört med den nya webbsidan tillsammans med presentationsfilmen..
Do it yourself : En studie om lokalproducerade produkters förpackningsdesign
The purpose of this study was to examine how local producers in the food and confectionery segment in Västernorrland, Sweden, working to communicate that the product is locally produced through its packaging design. We have chosen to look at how they work with the right packaging design because it is such an important part of the product marketing. A further aim was to examine how consumers perceive the packaging design of the locally produced products and how they consider that the packaging design communicates the product as locally produced. We have also analyzed the graphical elements contained in the locally produced product packaging through a semiotic analysis.The theoretical framework is based on theories in brand communication and Visual Communication, specializing in packaging design?s visual elements.The method used in this study is a qualitative method.
Omkonstruktion av en rollators bromssystem
This diploma work project is a product development project which purpose is to redesign a braking system for a walking frame. The system that was developed diverges the force from the user to braking power, and includes a service brake as well as a parking brake. The most important components of the system are a grip handle on where the user holds on to and a braking handle on which the user operates the brake from. The system also includes a power transmission component, braking package and other mechanical components. All of the components wasn?t developed in this project, several off them has been reused from the existing system.This product has been developed to meet the requirements and standards presented from the principal, Ahlberg Leber.
?Passar inte galoscherna kanske vi får hitta en stråhatt i samma storlek?? En undersökning om bibliotekariers syn på inköp av skönlitteratur på folkbibliotek
The purpose of this bachelor thesis is to accomplish an understanding for how librarians purchase fiction literature in public libraries. To answer these questions, we have performed four qualitative interviews with librarians in three Swedish municipalities. We have also performed a smaller document study to give us an overview of the used guidelines at the selected libraries. The results of our survey have been analyzed on the basis of our revised version of Sanna Talja?s model The Interpretative Repertoires of the Music Library.
Droppar i havet : Mönsterdesignens relation till design för hållbar utveckling
Ett mönster är uppbyggt av ett motiv som upprepas. Denna upprepning kan fortsätta i all oändlighet. Hållbar antyder långsiktighet. Mönstrets övergripande egenskap är oändlighet. Hur kan denna egenskap hos mönstret nyttjas inom mönsterdesign för att främja hållbar utveckling? Det här kandidatarbetet undersöker mönsterdesignens möjlighet att verka för hållbar utveckling genom att se till begreppet mönster ur ett bredare perspektiv, samt i relation till design för hållbar utveckling.
Tillämpning av IAS 40 i onoterade fastighetsbolag
Enligt IAS 40 ? Förvaltningsfastigheter, definieras förvaltningsfastigheter som ?mark eller byggnader eller del av byggnad som innehas i syfte att generera hyresinkomster eller värdestegring?. Onoterade fastighetsbolag i Sverige har idag möjlighet att välja mellan att värdera sina fastigheter till anskaffningsvärde eller verkligt värde.IAS ? International Accounting Standards är en internationell redovisningsstandard inom EU som började tillämpas i januari 2001, men blev obligatorisk för börsnoterade bolag år 2005. Dessutom har alla medlemstater möjlighet att lagstifta om IAS-redovisning i icke-noterade bolag.
Momentbärförmåga för semikompakta ståltvärsnitt av HSQ-balkar : En modell för interpolering mellan eurokodens klass 2 och 3
The current standards for design of steel beams are divided into four classes based on the slenderness of cross-sectional parts. Depending on the section class a beams load capacity is either determined by a plastic, elastic or a reduced elastic model. The division between cross-sections calculated by a plastic and an elastic model is today done in a very harsh way with no smooth transition. This leads to a large difference in the calculated resistance for the sections located near the class limits. Elasto-plastic sections are in the current situation calculated as purely elastic and their large plastic reserve is not considered in the current standards.
Övergångsprocessen till IAS/IFRS i svenska dotterbolag till EU-noterade företag
Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som påverkat acceptansen hos användare, inom den kommunala verksamheten, vid införande av ett datoriserat system. Med acceptans menas att användarna ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett bra och lätt sätt. Studien har gjorts utifrån användarnas perspektiv.Genom att genomföra en intervjuundersökning på ett flertal kommuner där användarna använder systemet Vabas/Duf, har undersökts hur användarnas upplevda acceptans påverkas av faktorerna delaktighet, användbarhet och lättanvändhet, vid införande av ett datoriserat system. Delaktigheten vid införandet av ett system innefattar även information och utbildning.Resultatet från undersökningen visade att delaktigheten ökade användarnas acceptans. Ingen avgörande slutsats kunde däremot dras mellan acceptans och faktorerna användbarhet och lättanvändhet, då resultatet från de båda grupperna inte visade någon märkbar skillnad..
Participatory design in game design ? a study in collaboration and ownership
Denna studie berör områdena participatory design, speldesign samt idégenerering och syftar till att undersöka hur spelföretag interagerar med sina slutanvändare vid speldesign samt om participatory design kan användas i speldesign för att främja känslor av delaktighet och ägandeskap.
Studien har genomförts med intervjuer och undersökningar i form av en analys av fyra svenska spelföretags hemsidor och sociala medier för att se på deras interaktion med sina slutanvändare vid speldesign, samt en participatory designworkshop.
Resultaten från litteraturstudien och workshopen visar på att participatory design kan användas för att främja känslor av delaktighet och ägandeskap hos deltagarna. Vidare visar undersökningen av de svenska spelföretagen att interaktionen med sina slutanvändare över lag är låg.
De slutsatser som studien visar på är att genom att erbjuda sina användare möjligheten att bli delaktiga och att interagera med spelföretaget så får man en aktiv och stimulerande miljö vilken gynnar både spelföretaget och deras slutanvändare. Vad gäller participatory design så visar studien att det är ett förhållningssätt som går att använda inom speldesign. Vidare så visar det också sig att, om behovet för att välja ut mellan flera olika metoder och tekniker inom participatory design uppstår, så är ett ramverk ett mycket användbart och hjälpsamt verktyg..
Tapetmönster - en kollektion av form & färg i rum
The character of a pattern carries through to the context in which it is placed. Each pattern tells a story. By interpreting our surroundingenvironments we become inspired, and the patterns in turn can become part of our own narratives. This project was fuelled by my fascination and desire to explore patterns. My method of exploration was based on prior knowledge of patterns and interior design.The question became how can I apply my knowledge of interior design to pattern design and how could I best translate the brief intoa language of colour and shapes? The aim was to develop my knowledge of pattern design as well as to use this opportunity to combine my design methods with those of a professional designer.
Tärnabymodellen
Det ha?r arbetet syftar till att underso?ka hur man integrerar sin slutanva?ndare i designprocessen fo?r att go?ra dem delaktiga i slutresultatet. Hur man kan fra?mja ka?nslan av delaktighet, stolthet och engagemang fo?r sin ort genom ett gemensamt skapande..
Stubbskottsbruk - historisk hävd som framtida bioenergiresurs?
Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen iKulturvård, Landskapsvårdens hantverk, 15 hp, 2012.
Den optimala bloggen : En kvalitativ studie om bloggläsares attityder och idéer kring bloggdesign
The purpose of this study is to examine which aspects of blogs and blog design that are important to blog readers but also to find new ideas for blog design. From a qualitative standpoint we have examined how seven users experience that blogs design, structure and functionalities affects the general experience of the blog. The study also examines how the users wish to interact with a blog. During two design workshops we let seven active blog readers imagine and sketch out the design and functionalities they would like in a blog. We put this in relation to theories about the anatomy of blogs, methods of design, social navigation and virtual communities.The major finding is that the aspects most important to blog readers are navigation, structure and social interaction.
Design av komponentbaserade entitetssystem
Ett entitetssystem är ett sätt att hantera entiteter i ett spel och är ett relativt nytt och outforskat område. Syftet med det här arbetet är att utvärdera två olika entitetssystem, en aggregationsbaserad design och en dataorienterad design samt bidra med hur en dataorienterad design kan se ut och realiseras. Entitetssystemen implementeras i programmeringsspråket C++ tillsammans med ett exempelspel som används för att utvärdera entitetssystemen. Entitetsystemens effektivitet uppmäts i uppdaterade entiteter per sekund och antalet cachemissar per sekund genom ett experiment med exempelspelet. Det dataorienterade entitetssystemet visar på mindre cachemissar och fler uppdaterade entiteter per sekund när det totala antalet entiteter och antalet entiteter som dör per sekund varieras.