Sök:

Sökresultat:

2684 Uppsatser om Civil-militär samverkan - Sida 11 av 179

Unity of Effort pÄ taktisk nivÄ i komplexa fredsoperationer

Modellen Harmony of Efforts bygger pÄ erfarenheter frÄn FN-operationer mellan 1960 och 1990 talen och erbjuder ett alternativt sÀtt att tÀnka runt civil-militÀrt samarbete.Syftet med den hÀr studien Àr dels att undersöka pÄ vilket sÀtt erfarenheter frÄn counterinsurgency operationerna i Afghanistan ter sig i ljuset av modellen Harmony of Efforts modell, och dÀrefter hur modellen med hjÀlp av nÀmnda erfarenheter skulle kunna vidareutvecklas.Fyra olika Provincial Reconstruction Teams (PRT) jÀmförs i en kvalitativ fallstudie dÀr undersökningsmaterialet utgörs av andra vetenskapliga texter kompletterat med nÄgra intervjuer med personal frÄn fÀltet.Resultatet pekar pÄ stora skillnader i tillÀmpningen av PRT-konceptet, att en tydlig arbetsfördelning bidrar till framgÄngsrikt samarbete samt att smÄskaligt arbete pÄ grÀsrotsnivÄ Àr att föredra framför storskaliga projekt. Studien visar dessutom att modellen Harmony of Efforts i stora drag hÄller mycket vÀl för att analysera civil-militÀrt samarbete inom ramen för en counterinsurgency operation..

Individuellt bild- och formsprÄk belyst ur ett genusperspektiv i samverkan mad andra Àmnen

Encouragement to develope an individual pictorial and figuratve language in combination with theoretical learning simplifies the process of learning.

EftervÄrd, samverkan och helhetssyn inom missbrukarvÄrden - ur professionellt yrkesverksammas perspektiv

Forskning inom missbrukarvÄrden visar att eftervÄrden har en avgörande betydelse för klienten i ett behandlingssammanhang. Studiens syfte var att belysa hur professionellt yrkesverksamma inom socialtjÀnsten och pÄ behandlingshem sÄg pÄ betydelsen av eftervÄrd, samverkan och helhetssyn för ett positivt behandlingsresultat. Vi utgick frÄn frÄgor kring vad intervjupersonerna ansÄg som betydelsefulla eftervÄrdsinsatser samt samverkan och helhetssynens betydelse i eftervÄrden. Vi anvÀnde oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervju med en hermeneutisk ansats. Resultatet visade enhÀlligt pÄ att eftervÄrdsinsatserna var viktiga för att bibehÄlla ett positivt behandlingsresultat och att en tidig och lÄngsiktig behandlingsplanering hade betydelse.

Integrerade grundsÀrskoleelever i grundskolan. En mikroetnografisk fallstudie om samverkan och det specialpedagogiska görandet

Syfte: Syftet med studien Àr att identifiera och beskriva samverkan mellan grundskola och grundsÀrskola dÄ det gÀller integrerade grundsÀrskoleelever pÄ högstadiet och hur förutsÀttningar för denna samverkan möjliggörs samt att observera hur undervisningen organiseras för grundsÀrskoleeleverna dÄ de Àr integrerade i grundskolan. Teori: Studien Àr inspirerad av det kommunikativa relationsinriktade perspektivet, KoRP, som Àr ett relationellt perspektiv dÀr man studerar mÀnniskan i sitt sammanhang med fokus pÄ inkluderingsfrÄgor. Metod: Studien Àr en mikroetnografisk fallstudie utförd pÄ en skolenhet. I insamlandet av empirin har halvstrukturerade intervjuer samt klassrumsobservationer anvÀnts som metod.Resultat: I resultatet framtrÀder samverkan kring integrering pÄ formellt och informellt plan. Möjligheter och hinder för samverkan kring integrering identifieras ocksÄ.

Samverkansarbete och geografiska skillnader för kvinnofrid

Abstract:I studien undersöks hur myndighetspersoner upplever att samverkan fungerar, samt vad det finns för likheter samt skillnader pĂ„ samverkan i Uppsala respektive Östersunds kommun. Dessa aktörer Ă€r betydelsefulla i arbetet med vĂ„ldsutsatta kvinnor, dĂ€rför Ă€r det en viktig förutsĂ€ttning att ta tillvara varandras kompetenser för en god samverkan. Ämnet vĂ„ld i nĂ€ra relationer Ă€r fortfarande nytt för socialtjĂ€nsten, vilket gör att det finns bristande kunskap i arbetet för vĂ„ldsutsatta kvinnor. Detta Ă€r en kvalitativ studie som Ă€r grundad pĂ„ semistrukturerade intervjuer, respondenterna till undersökningen arbetar pĂ„ socialtjĂ€nsten och kvinnofridsverksamheter. Resultatet i studien kan sammanfattas med att samverkan mellan verksamheterna och organisationerna Ă€r nödvĂ€ndiga och att samarbetet leder till bĂ€ttre insatser samt förutsĂ€ttningar i arbetet med vĂ„ldsutsatta kvinnor.

Ådalen och bloody sunday: En jĂ€mförande fallstudie av militĂ€rt vĂ„ld

The 1900s saw two incidents of states using their military in civil disorder situations, which resulted in the killing of unarmed citizens. May 14, 1931 in Ådalen, marks a significant part of Swedish history and its view of the use of military force.  On that day, a peaceful protest march escalated, which resulted in live firing by the military stationed there to uphold law and order. This resulted in the deaths of five civilians and the prohibition of the use of military force in incidents of civil disorder. In 1972 in Northern Ireland a similar event took place on January 30, which is commonly known as Bloody Sunday. The Troubles were raging and resulted in protests for civil rights by nationalists.

Kommunen, medborgaren och den smygande krisen - Samverkan mellan kommun och medborgare vid klimatrelaterade kriser

Syfte: Syftet med denna uppsats ?r att ?ka kunskapen om samverkan mellan kommuner och medborgare vid hanteringen av smygande kriser. Genom att unders?ka kommunala krishanterares f?rest?llningar och erfarenheter str?var studien efter att synligg?ra aspekter som fr?mjar och hindrar samverkansprocessen samt omfattningen av medborgarnas deltagande i den kommunal krishanteringen. Teori: Samverkans teori utg?r studiens teoretiska ramverk och anv?nds f?r att skapa f?rst?else f?r hur samverkan b?r definieras.

En litteraturstudie om samverkan mellan förskollÀrare och lÀrare i grundskolan.

Uppsatsen har inriktats pÄ att undersöka vad styrdokumenten, forskare och utredningar belyser nÀr det gÀller vilka förutsÀttningar och hinder det finns mellan förskollÀrare och lÀrare i grundskolan. Andra inriktningar som belysts Àr hur dessa pedagoger ska samverka, varför och för vem de ska samverka.Syftet med uppsatsen var att studera om pedagogerna kan komma nÀrmare varandra i sin samverkan och om styrdokumentens texter om samverkan mellan dem Àr ouppnÄbara. Studien visar att förskollÀrarna och grundskollÀrarna i grundskolan har svÄrt att nÀrma sig i sin samverkan med varandra. För att samverkan mellan dessa pedagoger till fullo ska komma att uppnÄs mÄste de förutsÀttningar, som uppsatsen tar upp, finnas och hindren mÄste övervinnas.Studien visar Àven att bÄde pedagogerna och barnen drar fördel av samarbetet. Pedagogerna för att de utvecklas professionellt och barnen för att de har tillgÄng till alla vuxna och att de fÄr en mjukare övergÄng frÄn förskolan till grundskolan.

Ramvattendirektivets genomförande i Sverige: En studie om organisation och samverkan mellan myndigheter

Syftet med uppsatsen var att undersöka implementeringen av ramvattendirektivet i den svenska lagstiftningen. UtgÄngspunkten har varit att studera myndighetsorganisationen och hur deras ansvar och samarbete ser ut. Jag har för genomförandet av uppsatsen anvÀnt mig av traditionell rÀttsdogmatisk metod. Resultatet av uppsatsen har visat att arbetet med ramvattendirektivet Àr omfattande och krÀver en god och strukturerad myndighetsorganisation för ett gott genomförande. Ett flertal myndigheter Àr involverade i genomförandet och samverkan Àr ett av nyckelorden för att uppfyllande av direktivet ska vara möjligt.

Tillsammans fÄr idrotten ett lyft : idrottslÀrarens och idrottsledarens instÀllning till samverkan inom Idrottslyftet

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med den hÀr studien var att i ett mÄngkulturellt omrÄde undersöka idrottslÀrarens och idrottsledarens instÀllning till samverkan inom Idrottslyftet. FrÄgestÀllningar var följande:Vilka hinder respektive möjligheter upplever idrottslÀraren med samverkan?Vilka hinder respektive möjligheter upplever idrottsledaren med samverkan? Metod: Undersökningens underlag bestod av intervjuer vilka har studerats med en kvalitativ metod. Urvalet utgjordes av tre idrottslÀrare och tre idrottsledare verksamma i mÄngkulturella omrÄden. Materialet transkriberades och analyserades utifrÄn ad hoc-metoden.Resultat: IdrottslÀrarna ser samverkan som ett sÀtt att ge elever möjlighet att komma i kontakt med föreningsidrotten.

?Om vi bara hade kunnat sitta ned och prata med varandra? ? en kvalitativstudie om samverkan mellan skola och socialtjÀnst i stadsdelen Centrum i Göteborg.

Syftet med vÄr uppsats var att studera hur samverkan fungerar mellan skolan och socialtjÀnsten i stadsdelen Centrum i Göteborg. Vi har gjort en kvalitativ studie dÀr vi intervjuat rektorer samt personal frÄn socialtjÀnsten. Vi har i vÄr studie undersökt vad vÄra informanter upplever för hinder och förutsÀttningar för samverkan, samt vad de har för förvÀntningar och förestÀllningar om varandra. Vi har i vÄr analys av vÄr empiri haft en organisationsteoretisk och en samverkansteoretisk utgÄngspunkt. I vÄrt resultat kan vi utröna hur det finns hinder som blir centrala i relation till hur samverkan fungerar gentemot vÄra informanter.

Kommunal demokrati och medborgarinflytande i ett samhÀlle i förÀndring

The organisation of the municipalities is based on the principle of representation. It has previously been impossible to give the citizens more influence through direct democracy, but the information technology gives new possibilities and the choice of democracy model might no longer be obvious. Representation can be interpreted in many ways and there is a need for a more distinct definition of the rule that the municipalities shall be governed according to the principle of representation. It should also be further investigated how the new technology can be used to increase the use of direct democracy. The municipalities ought to work to supplement the representation with direct democracy in the form of active discourse with the citizens.

Normer och vÀrderingar : Samverkan mellan förÀldrar och förskollÀrare

Studien syftar till att undersöka hur samverkan mellan förskollÀrare och förÀldrar ser ut i arbetet med normer och vÀrderingar, liksom vilka normer och vÀrderingar som de olika parterna vill förmedla till barnen. Detta Àr en kvalitativ studie dÀr fyra förskollÀrare och fyra förÀldrar har intervjuats. Detta för att belysa bÄda parter i samarbetet och se om det finns likheter och skillnader. Materialet har analyserats med hjÀlp av innehÄllsanalys som analysmetod. Resultatet visar att det inte finns nÄgon tydlig samverkan i arbetet med normer och vÀrderingar, men att förskollÀrare och förÀldrar delade liknande normer och vÀrderingar i grunden.

Mötas, gynnas och utvecklas - En studie om samverkan mellan kommunala verksamheter

Titel: Mötas, gynnas och utvecklas ? En studie om samverkan mellan kommunala verksamheter Handledare: Hans BengtssonInstitution: Sektionen för hÀlsa och samhÀlle Typ av arbete: MagisteruppsatsAntal sidor: 50Syfte: Uppsatsen syfte tar sin grund dels i att undersöka hur centrala direktiv implementeras pÄ lokal nivÄ, dels i att studera för- respektive nackdelar samt hinder och möjligheter kring en samverkan mellan sÀrvux och daglig verksamhet.Metod och material: I uppsatsen har samtalsintervjuer samt dokumentstudier anvÀnts som metod vid insamling av material. Mot bakgrund av de valda metoderna utgör dÀrmed intervju-sammanstÀllningar, tidigare forskning samt centrala och lokala dokument grunden för det material som presenteras i uppsatsen. Sammanfattning: Resultatet frÄn genomförda intervjuer visar att mÄnga Àr positiva till samverkan mellan ovan nÀmnda verksamheter. Dock har flera intervjupersoner nÀmnt olika hinder för samverkan, exempelvis organisatoriska skillnader och svÄrigheter att i att applicera teoretiska mÄl i praktiken.Nyckelord: samverkan, implementering, daglig verksamhet, sÀrvux.

  Rehabiliteringskedjan, Dagens politiska avspegling pÄ arbetslinjen? : - En studie om hur handlÀggare pÄ FörsÀkringskassan och Arbetsförmedlingen upplever hinder och möjligheter med samarbete och samverkan i relation till rehabiliteringskedj

I denna studie analyserar vi handlÀggares upplevelse av samverkan mellan tvÄ stora vÀlfÀrdsmyndigheter, FörsÀkringskassan och Arbetsförmedlingen. Genom sju kvalitativa intervjuer undersöker vi möjligheter och hinder med samverkan utifrÄn den s.k. nya arbetslinjen och rehabiliteringskedjan. VÄr teoretiska referensram utgÄr ifrÄn grÀsrotsbyrÄkratin, sektoriseringsteorin samt olika idéer om samverkan och domÀnkonflikter. För att fÄ underlag för studien tar vi ocksÄ del av aktuell forskning som berör Àmnet.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->