Sök:

Sökresultat:

1203 Uppsatser om Centrum för lättläst - Sida 6 av 81

Centrum i Centrum : drivkrafter bakom centrala lokaliseringar av köpcentrum och konsekvenser för den omgivande stadsmiljön, med Östra Centrum i Kristianstad som exempel

Det hĂ€r examensarbetet som skrivs inom landskaps- arkitektprogrammet vid SLU, Alnarp har som huvud- syfte att undersöka hur köpcentrum, centralt belĂ€gna i staden, pĂ„verkar den omgivande stadsmiljön. Ge- nom en fallstudie av ett aktuellt köpcentrumsprojekt, kopplad till teorier om bl.a. stadsbyggnad avser jag att i uppsatsen försöka svara pĂ„ frĂ„gorna: Vad kan det finnas för drivkrafter bakom lokaliseringar av köpcentrum centralt i stĂ€derna? Vad fĂ„r köpcentrumsetableringar centralt i stĂ€derna för konse- kvenser för den omgivande stadsmiljön? Som objekt för fallstudien har jag valt Östra Centrum- projektet i Kristianstad, dĂ€r kommunen tillsammans med företaget Steen & StrĂžm just nu planerar för en omvĂ€lvande förnyelse av stadskĂ€rnan med ett köpcen- trum som huvudattraktion. Fallstudien Ă€r kvalitativ och undersöker vad som kan komma att hĂ€nda nĂ€r Östra Centrumprojektet realise- ras och varför.

Matematikundervisning med kommunikation i centrum

Vi tror att ett lektionsupplÀgg och en fÀrdighetstrÀning i matematik som intresserar och engagerar eleverna Àr avgörande för om eleverna tycker matematiken kÀnns rolig och meningsfull. Vi har haft en lektion i Är 4 pÄ en skola i södra Sverige. DÀrefter har vi utfört fyra kvalitativa intervjuer med Ätta elever som blev intervjuade i par. Under intervjun fick eleverna spela ett spel som handlade om stapeldiagram och sedan fick de tillsammans göra ett eget diagram som visade vilka fritidsintressen de hade. Avslutningsvis fick eleverna svara pÄ frÄgor om vad de tyckte om vÄrt arbetssÀtt.

Hugo Chavez i svensk press : Diktator eller demokrat

Det Àr temat demokrati och eventuella förbÀttringar för de fattiga som stÄr i centrum. Chavez anhÀngare portrÀtteras som vÄldsbenÀgna, men pÄ samma gÄng sÄ fÄr vi en bild av faktiska förbÀttringar och maktskifte till förmÄn för de fattiga..

VÀsterÄs, MÀlarstaden

Projektet Àr ett förslag till utyggnad av VÀsterÄs centrum ner mot vattnet pÄ gammal hamnmark. MÄlet var att skapa en vision för platsen som skulle vara tillfredstÀllande för byggherren, kommunen, bostadsköparen, företagaren och invÄnarna i VÀsterÄs..

Komplicerade rÀttsfall vid Sjuhundra hÀradsting : En mikrohistorisk undersökning av 1600-talsmÀnniskans relationer ochmentalitet

Det Àr temat demokrati och eventuella förbÀttringar för de fattiga som stÄr i centrum. Chavez anhÀngare portrÀtteras som vÄldsbenÀgna, men pÄ samma gÄng sÄ fÄr vi en bild av faktiska förbÀttringar och maktskifte till förmÄn för de fattiga..

Barnets behov i centrum? : en kunskapsöversikt om stödinsatser för förÀldrar med intellektuella funktionsnedsÀttningar och deras barn

Syftet var att utifrÄn vald forskningslitteratur studera vilka samhÀlleliga stödinsatser till förÀldrar med intellektuella funktionsnedsÀttningar och deras barn som fungerar vÀl. Vidare studerades huruvida stödinsatserna var förenliga med socialtjÀnstens utredningssystem Barns Behov i Centrum (BBIC). Studien fokuserade pÄ tre teman utifrÄn BBIC: barnets behov, förÀldrarnas förmÄga samt faktorer i familj och miljö. Metoden var en kunskapsöversikt som tolkades med den hermeneutiska cirkeln. Resultatet visade att stödja förÀldrarna stödjer barnet vilket Àr förenligt med BBIC.  SamhÀllsstöd baserat pÄ empowerment och företrÀdarskap fungerar bra.

Barn och ungdomars delaktighet i Barns Behov I Centrum (BBIC)-utredningar

Barns Behov I Centrum (BBIC) Àr ett dokumentationssystem som anvÀnds inom barnavÄrdsutredningar för att utreda, planera och följa upp insatser. Denna C-uppsats Àr en kvalitativ studie dÀr syftet Àr att undersöka hur barns delaktighet kan se ut enligt socialsekreterare i barnavÄrdsutredningar efter implementeringen av BBIC, inom socialtjÀnsten. VÄra frÄgestÀllningar lyder: Hur arbetar socialsekreterare för att göra barn mer delaktiga? Anser socialsekreterarna att BBIC:s mÄl med att göra barn delaktiga i utredningar uppnÄs? Vilka problem kan socialsekreteraren stöta pÄ i arbetet med att göra barn mer delaktiga? Vi har gjort sex stycken intervjuer med olika socialsekreterare frÄn olika kommuner i StockholmsomrÄdet. Vi har anvÀnt oss av Urie Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori samt Harry Shiers delaktighetsmodell.I studien framkommer det att socialsekreterarna har det yttersta ansvaret för att frÀmja barns delaktighet i utredningarna.

Ombyggnad RĂ„gsveds Centrum

FörÀndra en problematisk struktur, i detta fall ett förortscentrum, med smÄ förÀndringar. PÄ grund av förutsÀttningarna har förÀndringarna i detta fall inriktats mot att integrera separerade platser..

Skolkultur : -en studie av lÀroplan 94

Ämnet för denna studie Ă€r skolkultur. Syftet Ă€r att analysera LĂ€roplanen för det svenska obligatoriska skolvĂ€sendet, Lpo 94, med sĂ€rskilt fokus pĂ„ den ideologi som gĂ„r att finna, samt hur skolans kultur - hĂ€r i frĂ„ga om individsyn, kunskapssyn och pedagogiska tradition pĂ„verkar synen pĂ„ elever och utformandet av undervisningen. Studien Ă€r en innehĂ„llslig idĂ©analys. Det empiriska materialet bestĂ„r av Lpo 94 och mediapresentationer dĂ€r det framgĂ„r hur Lpo 94 kan tolkas och förverkligas. Mediamaterialet Ă€r hĂ€mtat under hösten 2007 i en vĂ€stsvensk kommuns lokaltidning och frĂ„n den aktuella kommunens hemsida.

The impact of the Kiwi-method for children?s reading development within the Swedish school

Syftet med vÄr studie, som har genomförts via kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger, har varit att undersöka om och hur utomhusmiljön anvÀnds pÄ förskola och skola i ett lÀrandesyfte och för att se om det finns nÄgon skillnad mellan förskola-förskola, skola-skola och förskola-skola, men Àven att undersöka vilka tankar pedagogerna i de olika verksamheterna har om hur utomhusmiljön pÄverkar barns lÀrande. Vi har anvÀnt oss av Ätta pedagoger, fyra inom förskolan och fyra inom skolan. Fyra av dem har sin arbetsplats i centrum och fyra av dem har sin arbetsplats utanför centrum. För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av intervjuer. Resultatet av vÄr undersökning blev att utomhusmiljön anvÀnds bÄde pÄ förskola och pÄ skola i ett lÀrandesyfte och dÀr var inga skillnader mellan förskola-förskola, skola-skola eller förskola-skola.

Att vila i hÀndelsernas centrum - en litteraturstudie av ÄterhÀmtande faktorer i urban miljö

Denna uppsats bestÄr av en studie av litteratur som behandlar frÄgestÀllningen ?Vad frÀmjar att mÀnniskor skall vilja stanna till pÄ en plats i staden, i syfte att slappna av och ÄterhÀmta sig under en tidsperiod pÄ ca 5-20 minuter?? .

Utomhuspedagogik - i ett lÀrandesyfte En jÀmförelse mellan förskolan och skolan

Syftet med vÄr studie, som har genomförts via kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger, har varit att undersöka om och hur utomhusmiljön anvÀnds pÄ förskola och skola i ett lÀrandesyfte och för att se om det finns nÄgon skillnad mellan förskola-förskola, skola-skola och förskola-skola, men Àven att undersöka vilka tankar pedagogerna i de olika verksamheterna har om hur utomhusmiljön pÄverkar barns lÀrande. Vi har anvÀnt oss av Ätta pedagoger, fyra inom förskolan och fyra inom skolan. Fyra av dem har sin arbetsplats i centrum och fyra av dem har sin arbetsplats utanför centrum. För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av intervjuer. Resultatet av vÄr undersökning blev att utomhusmiljön anvÀnds bÄde pÄ förskola och pÄ skola i ett lÀrandesyfte och dÀr var inga skillnader mellan förskola-förskola, skola-skola eller förskola-skola.

Logistic evaluation of internationally purchased concrete frames : Logistisk utvÀrdering av internationellt köpt betongstomme

Denna examensrapport Ă€r gjord pĂ„ uppdrag av NCC framtagen som en logistisk utvĂ€rdering, inriktad pĂ„ leverans och montage av betongstommen till utbyggnationen av Hageby Centrum i Norrköping.Det speciella med projektet i Hageby Centrum Ă€r att NCC vĂ€nt sig till en utlĂ€ndsk leverantör av betongstomme istĂ€llet för en inhemsk leverantör. Detta fĂ„r stora logistiska konsekvenser eftersom det Ă€r sĂ„ stor volym av prefabricerade betongelement, och att planera in nĂ€rmare 900 lastbilsleveranser frĂ„n Lettland till Sverige Ă€r omöjligt. IstĂ€llet har NCC valt det relativt oprövade alternativet att skeppa betongelementen med bĂ„t. Även detta medför problem dĂ„ betongelementen inte kan levereras direkt pĂ„ grund av utrymmesskĂ€l pĂ„ byggplatsen, vilket gör att de först mĂ„ste lagerhĂ„llas i Norrköpings hamn fram till dess att det Ă€r dags för montering.Resultatet av rapporten redovisar vad uppkomna problem för projektet beror pĂ„. Rapporten kan Ă€ven vara till hjĂ€lp för framtida projekt dĂ„ det kan vara aktuellt att Ă„terigen vĂ€nda sig till en utlĂ€ndsk leverantör.

VÀrdet av kompetensutveckling : En utvÀrderande studie av en utbildning pÄ Stadsdelsförvaltning Centrum.

Syftet med detta examensarbete var att utvÀrdera utbildningen Processledare som utfördes av Göteborgs Regionen Ät stödfunktionen pÄ Stadsdelsförvaltning Centrum. Intresset med studien var att se om investeringen i utbildningen genererade en ökad kunskap till de anstÀllda och uppfyllde motsvarande mÄl som var att öka samverkan mellan avdelningarna HR, ekonomi och utveckling. För att uppnÄ syftet med detta examensarbete anvÀndes elektroniska enkÀter som skickades ut före och efter genomförd utbildning. EnkÀterna utformades genom att ha koppling till Kirkpatricks fyrstegsmodell och mÄlen med utbildningen. Den kvantitativa metoden var sÄledes huvudansatsen och den kvalitativa metoden i form av observation och semistrukturerad intervju tillÀmpades ocksÄ för att öka förstÄelsen för verksamheten.

Förorten som blandstad. Ett planförslag kring urbanitetsskapande förnyelse av Rotebro centrum, Sollentuna kommun

Det hÀr kandidatarbetet behandlar hur en typisk förortsmiljö, Rotebro centrum i Sollentuna kommun, med hjÀlp av rÄdande blandstadsidéer kan utvecklas till att bli en miljö som prÀglas av blandade och integrerade funktioner. Med utgÄngspunkt i kommunens översiktsplan tas ett gestaltningsförslag fram med hjÀlp av rÄdande teori. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och beskriva blandstad som ett planeringsbegrepp och se hur Rotebro centrum kan förtÀtas och utvecklas med en blandstadskaraktÀr för att upplevas trivsamt, tryggt och levande. Hur skapas en tydligare urban karaktÀr och vilka funktioner kan inkluderas. Genom aktivitetsobservationer, intervjuer och platsanalyser identifieras nuvarande problem och möjligheter.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->