Sök:

Sökresultat:

1204 Uppsatser om Centrum för lättläst - Sida 29 av 81

Att vara orkestermusiker och instrumentallÀrare : En studie om samspelet mellan tvÄ yrkesroller

Det hÀr examensarbetet handlar om orkestermusiker tillika instrumentallÀrare, och hur de ser pÄ samspelet mellan yrkena. Arbetet har tvÄ vinklingar; hur musikern pÄverkas av lÀraren, och hur lÀraren pÄverkas av musikern. Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer med sex informanter som alla jobbar bÄde som strÄkmusiker och pedagoger. De har olika bakgrund, och olika erfarenhet av undervisning. Som teoretisk bakgrund anvÀnder jag ett förhÄllningssÀtt dÀr mÀstarlÀran, och lÀraren som coach stÄr i centrum.

Det odefinierade barnperspektivet

I denna uppsats undersöker vi, genom att göra tematiserade semistrukturerade forskningsintervjuer, hur fem socialarbetare som arbetar med utredningar som rör barns livssituation uppfattar vad som menas med barnperspektiv och hur de anvÀnder barnperspektiv i sina utredningsarbeten. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vad innebÀr det enligt socialarbetare som arbetar med utredningar som rör barn att arbeta utifrÄn ett barnperspektiv, och hur anvÀnder de barnperspektivet i sitt utredningsarbete? Finns det möjlighet för barnet att vara delaktigt i utredningen? PÄverkar barnets Älder hur socialarbetarna förhÄller sig till barnperspektivet? UtgÄr socialarbetarna frÄn teorier om barns behov i utredningsarbetet? Informanternas syn pÄ barnperspektiv handlar till stor del om att det Àr viktigt att se barnet och göra dess röst hörd. Samtliga informanter utgÄr frÄn ett barnperspektiv som Àr den vuxens syn pÄ barnet och dess bÀsta. Barnet ges stora möjligheter att vara delaktig i utredningen, men har dock inte nÄgon större möjlighet att pÄverka den rekommendation som blir resultatet av utredningen.

Ett vidgat klassrum - om lÀrande ute och inne : En jÀmförelse mellan olika pedagogers syn pÄ inom - och utomhusundervisning

Syfte med studien Àr att öka kunskapen om undervisning utomhus för att variera klassrumsundervisning och integrera undervisning utomhus till en helhet. Ett strategiskt urval gjordes dÀr intervjufrÄgor stÀlldes till pedagoger. Likheter och skillnader jÀmfördes mellan pedagoger som arbetar efter FriluftsfrÀmjandets pedagogiska idé ?I Ur och skur? och pedagoger som arbetar utan naturinriktning. I bakgrunden redogörs för hur elevaktiva metoder kan vara ett sÀtt för utom- och inomhusundervisning dÀr inga tydliga grÀnser finns.

Vad skiljer e-mobbning frÄn vanlig mobbning?

I denna litteraturstudie sÄ belyser vi ett pÄ senare tid större problem som finns bÄde i skolan men Àven i hemmet, detta fenomen kallas för e-mobbning. Den traditionella mobbningen har funnits i Äratal men gentemot teknikens utveckling sÄ har Àven mobbningen utvecklats och sker nu Àven via datorer och mobiltelefoner. I denna studie sÄ stÄr skolans samt förÀldrarnas handlande i centrum nÀr det gÀller att motverka e-mobbning, dessutom sÄ undersöks det Àven hur delaktigheten samt utsatthet ser ut bland könen, hur ser fördelningen ut nÀr det gÀller just delaktighet och utsatthet. Vi har tagit del av ett flertal vetenskapliga studier dÀr vi har fÄtt vÄra svar ifrÄn. Det finns gott om olika sorters lösningar pÄ hur man kan förminska e-mobbningen dÀr det tydligt visar sig att elevens/barnets del Àr vÀldigt viktigt, att den sÀger till nÀr det sker e-mobbning.

Förslag till utveckling av Tullkammarkajen, resecentrum samt dess nÀromrÄde i Halmstad

Examensarbetet utgörs av en omfattande analys samt bakgrundsmaterial som redogör för planerings-förutsĂ€ttningar samt problematik för planomrĂ„det. Analyserna och bakgrundsmaterialet mynnar sedan ut i ett planförslag som vĂ€gt ihop alla tillgĂ€ngliga fakta och skapat en fungerande och attraktiv helhet. I huvudsak bestĂ„r planförslaget av följande delar: Arbetet tar upp ett översiktligt förslag till ett nytt resecentrum byggt utifrĂ„n den befintliga stationsbyggnaden. Även nĂ€romrĂ„det kring resecentrumet utvecklas för att skapa en attraktiv helhet som passar in i staden. LĂ€ngs med Tullkammarkajen utvecklas ett nytt bostadsomrĂ„de med vattennĂ€ra bebyggelse.

Individen i centrum! : En diskursanalytisk studie av individframstÀllningen i lÀroplanerna frÄn 60-talet till 90-talet

The purpose of this paper was to look into how the individual has been portrayed in the different curriculums for Swedish compulsory school from the 60?s to the 90?s. This was done in order to see what type of discourse ?monocultural- multicultural- or intercultural- the understanding of the individual has led to.The purpose was divided into five questions: Who is the individual in the curriculums? How is the individual portrayed in relation to education in the curriculums? How is the individual portrayed in relation to society in the curriculums? What type of discourse - monocultural- multicultural- or intercultural- is mirrored in the different curriculums? Is it possible to see tendencies in the discourses that lead closer to, or farther away from, an intercultural perspective? The material that was analysed consists of four different curriculums: Lgr 62, Lgr 69, Lgr 80, and Lpo 94.The method used was a discourse analytic approach based on the theory of social constructionism. The answers to the questions asked were structured with the support from definitions of monocultural discourse, multicultural discourse, and intercultural discourse, derived from Pirjo LahdenperÀs (2008) descriptions of different organizational cultures.The main conclusion drawn from this analysis was the fact that the intercultural discourse about the individual has not been obtained.

Patientens upplevelse och hantering : - tiden i samband med ett nytt hjÀrta

Prognosen för överlevnad efter en hjÀrttransplantation har successivt förbÀttras, under Är 2008 genomgick 44 personer i Sverige operationen. DÄ hjÀrtat kan ses som beviset för liv och centrum för vÄra kÀnslor kan en hjÀrttransplantation ha en dramatisk inverkan pÄ patienters dagliga liv och hÀlsa. Syftet med denna litteraturstudie var att belysa upplevelsen i samband med en hjÀrttransplantation och hur patienter hanterade sin situation. Metoden som anvÀndes var litteraturstudie dÀr 16 artiklar inkluderades, publicerade mellan Är 1998 och 2008. Data analyserades utifrÄn en innehÄllsanalytisk metod.

KÀnslouttryck i döda ting : Studie hur kÀnslouttryck kan överföras till en rekvisitas form och uppfattas av betraktare

Detta arbete redovisar hur fysiska kÀnnetecken för mÀnskliga kÀnslouttryck, utan andra mÀnskliga attribut, överförs till rekvisita och uppfattas av betraktare. Kunskap i hur kÀnslor blir till uttryck, Àr hÀmtat frÄn boken Unmasking the face. En byrÄ, soffa och sÀng valdes till att uttrycka kÀnslorna. Genom att tÀnka i animation och rörelse, skapades tolv modeller för kÀnslouttrycken glÀdje, ilska, rÀdsla och förvÄning. Möblerna och deras kÀnslouttryck tecknades för att slutligen modelleras.

Kolla - Kollektivtrafik för alla : en studie av dialogens dimensioner

Resultatet visar att medarbetarna i första hand identifierar sig med den egna arbetsplatsen, dÀrefter med den klinik och det sjukhus dÀr de arbetar. NU-sjukvÄrden betraktas som en spretig och tungrodd organisation. De flesta intervjupersonerna anser sig vÀlinformerade om övergripande mÄl och beslut, men enkÀten visar att det finns brister i den interna kommunikationen lÀngre ut i organisationen. Den bild som medierna ger av NU-sjukvÄrden uppfattas som negativ och orÀttvis. Nyhetsrapporteringen leder till ryktesspridning och osÀkerhet inom organisationen och cheferna fÄr tidvis lÀgga tid och energi pÄ att förklara och dementera.

Äldre mĂ€nniskors upplevelse av att vĂ„rdas pĂ„ sjukhus: en litteraturstudie

Att vÄrdas pÄ sjukhus kan vara en svÄr upplevelse för mÄnga Àldre mÀnni- skor, men kan Àven upplevas som en befrielse. Syftet med denna litteratur- studie var att beskriva Àldre mÀnniskors upplevelse av att vÄrdas pÄ sjukhus. Elva vetenskapliga artiklar har analyserats med en kvalitativ innehÄllsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i fem kategorier: Personalens bemötande Àr avgörande för att upprÀtthÄlla vÀrdigheten: Samtal och infor-mation medför en kÀnsla av kontroll: Sjukdomsupplevelsen pÄverkas av omvÄrdnadshandlingar: Oro att mista kontroll och vÀrdighet och miljön speglar omvÄrdnadskvalitén. VÄrdpersonalens bemötande och attityder Àr avgörande för Àldre mÀnniskors vÀlbefinnande.

Sjuksköterskans omvÄrdnad för att bevara patientens livskvalitet inom palliativ vÄrd ? En litteraturstudie

Bakgrund: Palliativ vÄrd Àr en aktiv helhetsvÄrd, dÀr patientens omvÄrdnad ska vara i centrum. Sjuksköterskans kunskap om palliativ vÄrd Àr grundlÀggande för att det ska bli en bra vÄrdsituation. En av sjuksköterskans huvuduppgifter var att bidra till att patienten fick en bra livskvalitet. Syfte: Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans omvÄrdnad för att bevara den vuxna patientens livskvalitet inom palliativ vÄrd. Metod: Metoden som anvÀndes var litteraturstudie.

Informella sittplatser i det offentliga stadsrummet : applicerat pÄ grÄbrödersplatsen, en ny plats i Lund

This thesis is about informal seatings, those which are planned to merge into the city core environment and to supply a flexible public space. The thesis discusses how a diverse range of elements could result in different functions and social meanings. These are illustrated with visual examples and conceptual drawings. The position of the seating in a small public place is important, as well as its location in the city. Furthermore, the detail design of the seating, such as the form and dimensions have to be considered in order to create an informal seating appropriate for the user. This leads to the broad scope of this thesis which deals with the small scale - how the seatings can create a good environment in a small place; and the big scale - how a site can influence the city. This thesis suggests the physical design of some informal seatings and also investigates how these seatings can strengthen the place through their function and how they relate to their surroundings.

Biblioteket i centrum : Ett utvecklingsprojekt för bibliotek och landsbygd

The structure of the Swedish public library field has been evolving during the last decades. The traditional mission of educating the citizens to become responsible, democratic and knowledgeable members of society has in a way led to the integration between public and school libraries. Lately new co-operational models have been under debate and a sense of resistance has arisen because of the economical and market influences. In parallel with closure of library branches new libraries have evolved in malls and wash houses and some with self-service with no use of librarians. This work shows how co-operation in rural areas finds the common goals for the people living there who are concerned about keeping the service needed including the public library and thus using existing means and crossing borders of commercial thinking.

Insatsen Daglig verksamhet för funktionshindrade : en jÀmförelse av tvÄ kommuners verkstÀllighetsprocess av Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, med individen i centrum

Genom Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, kan mÀnniskor med funktionshinder söka insatsen daglig verksamhet. Vid införandet av lagen uttrycktes oro för kommunala skillnader i kvalitet och kvantitet. Syftet med föreliggande studie har varit att jÀmföra hur verkstÀlligheten av den dagliga verksamheten i tvÄ kommuner svarar upp mot LSS-lagstiftningens intentioner betrÀffande inflytande, medbestÀmmande, sjÀlvbestÀmmande och individuell anpassning. Syftet har ocksÄ varit att belysa hur lagens intentioner uppfylls ur ett individuellt bemötandeperspektiv. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med tvÄ arbetskonsulter samt en enhetschef som i mötet med brukare kartlÀgger och dokumenterar brukarens behov och önskemÄl inför val av arbetsplats och arbetsuppgifter.

Äter 8 och 11 Ă„ringar enligt Livsmedelsverkets riktlinjer för skolmaten?

MÄlet med maten i skolan Àr att den ska vara tillrÀckligt nÀringsriktig och att det ska finnas tillrÀckligt mycket av den för att kunna fylla elevernas nÀringsbehov. Det Àr dÀrför viktigt att matsedeln nÀringsberÀknas och att den dÀrmed uppfyller nÀringsrekommendationerna. Livsmedelsverket har i samarbete med Centrum för TillÀmpad NÀringslÀra utformat riktlinjer för hur en bra skollunch ska se ut. Studiens huvudsyfte var att undersöka hur mycket kolhydrater, fett, proteiner och jÀrn eleverna egentligen fÄr i sig via skollunchen i jÀmförelse med Livsmedelsverkets rekommendationer. Ett ytterligare syfte var att titta pÄ om eventuella miljöfaktorer kan pÄverka hur mycket barnen Àter.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->