Sök:

Sökresultat:

791 Uppsatser om Career counseling guidance - Sida 3 av 53

AS-bra arbetskraft : En studie om personer med Aspergers syndrom (AS) och arbete

The purpose of this study was to highlight the type of actions that can facilitate people with Asperger syndrome to get and keep a job in the regular labour market. Four interviews were done with people who have been diagnosed with Asperger syndrome and who got a job in the regular labour market. The study shows that efforts from society and friends at work have played a role when they had got their jobs and when they managed to keep it. The study shows that these efforts have strengthened their self-image and confidence. The study also shows that adaptations in the work, the ability to control over social contacts and the importance of having a job may have contributed to the respondents stayed in the workplace.

Kultur som utvecklingsstrategi : En fallstudie av kultursatsningen inom Bodens kommun

Thee purpose of this study was to examine what helps in counseling against women victims of domestic violence, and how to identify empowerment in their experiences? It is a qualitative study using semi-structured interviews where the collected material is based on five interviews. The group we studied is victims of domestic violence who had taken part of counseling. The interviews were based on an interview guide that sought answers to women´s experience of counseling. The interviews were analyzed with the help of theories of support, domestic violence and empowerment.

Studie- och yrkesvägledning - ett exempel från en högskola/universitet

Syftet med examensarbetet var att beskriva hur studie- och yrkesvägledare arbetar på högskola/universitet och hur studie- och yrkesvägledarna förhåller sig till de nya förutsättningarna. De nya förutsättningarna kan vara arbetslöshet, ett högre tryck, studenters behov och att övergången från skola till arbete blir längre. Som en inledning valde vi att förklara hur studie- och yrkesvägledare arbetar på dessa instanser. Därefter ville se om de nya förutsättningarna hade påverkat studie- och yrkesvägledarnas arbetssätt på den lokala och den centrala vägledningen. Avslutningsvis ville vi ta reda på hur studie- och yrkesvägledarna uppfyller studenternas behov av vägledning.

Sållas agnarna från vetet?

Rapporten handlar om rörelsehindrades studie- och yrkesval och deras erfarenheter av studie- och yrkesvägledningen under studieåren. Undersökningens syfte är att visa på om respondenterna utsatts för ?cooling down? av sina studie- och yrkesvägledare. Den har genomförts medelst nio intervjuer med unga rörelsehindrade personer. Intervjuerna har analyserats med två kvalitativa analysmetoder, meningskoncentrering och dikotomi.

Effekter av studie- och yrkesinriktad vägledning på gymnasieskolan ? Effekter av vägledning, avseende gymnasieelevers valda program

The purpose of this study was to investigate the effect of educational and vocational guidance, refer-only high school students tend to stay on their first selected program or to change the program. The theories used in the study deals with young people's choices and choosing education and vocational and life role as a student. The method was quantitative, descriptive survey. High school students in grades three, from two high schools, were asked to answer a questionnaire about perceived educational and vocational guidance. Convenience sample consisted of 162 respondents (N = 162), 86 women and 76 men.

Mångkulturell vägledning ? särskiljande eller inkluderande? : En studie om vägledares syn på begreppet mångkulturell vägledning

Det huvudsakliga syftet med vår uppsats är att undersöka attityder och förhållningssätt till begreppet mångkulturell vägledning hos verksamma studie- och yrkesvägledare i den kommunala sektorn. Vi vill också ta reda på om mångkulturell vägledning per definition används i den dagliga verksamheten och vilka premisser den i så fall förutsätter.Undersökningen har en kvantitativ ansats och grundar sig på en enkät som har mailats ut till 100 studie- och yrkesvägledare som arbetar i en skola där antal elever med annat etniskt ursprung överstigit 40 %.Av resultatet framkom att majoriteten av våra respondenter tolkar begreppet mångkulturell vägledning som ett förhållningssätt. Den etniska tillhörigheten tillskrivs liten betydelse i ett vägledningssamtal då inte heller en särskild metodik tillämpas. Mot detta vägs en intressant parallell som visar ett uttalat behov av särskild kompetens i det fleretniska mötet. Slutsatser vi drar är att det finns en klar enighet i den teoretiska tolkningen av begreppet mångkulturell vägledning men att det i praktiken finns en stor diskrepans i begreppets tillämpning..

Att navigera från dröm till verklighet : Hur unga individer resonerar kring sina liv i övergången mellan skola och arbete

Studiens syfte är att belysa hur fyra unga individer, i ålder 18- 25 resonerar kring sin valprocess retrospektivt och i nutid. Studien har fokus på individens egna berättelser, dvs. erfarenheter, förväntningar och drömmar om framtiden. Den illustrerar även individens syn på samhällets stödjande funktioner i samband med studie- och yrkesval. För studien tillämpas en induktiv kvalitativ metod.

Handledning i informationsfärdigheter för vårdämnen på gymnasiet

The purpose of this paper was to learn more about the strategies used by senior high school librarians and teachers in educating their students' information skills, such as criticism of the information sources. The paper was based upon qualitative interviews with one senior high school librarian and three senior high school teachers. The respondents were asked to spontaneously tell me about their counseling strategies when the students do research assignments in medicine-oriented subjects. The respondents? narratives were analyzed with Carol Collier Kuhlthau?s theories about the information search process and its levels of mediation, as well as with literature about counseling strategies in mind.

Gruppcounseling inom audiologisk rehabilitering : En litteraturstudie

Inledning: I dagens läge ligger mycket fokus på teknik inom hörselvården och den del i rehabiliteringen som fokuserar på tankar och känslor har kommit i skymundan. Gruppcounseling är ett sätt att avhjälpa detta på ett kostnadseffektivt sätt. Syfte: Att beskriva och diskutera audiologisk counseling och hur detta kan användas i grupputförande mot vuxna med hörselnedsättning. Fokus ligger på innehålls- och individanpassad counseling. Metod: En litteraturstudie har genomförts.

Spelar språkresan roll? : Fyra individers upplevelser av språkresans betydelse för deras karriärval

The objective of the study is to examine whether the experience from language courses abroad has had any impact on the career choices for four individuals. Based on a qualitative research methodology, four semi-structured interviews have been executed. The two research questions have been answered by letting four people recount their experiences from language courses abroad linked to their self-images and career choices. The outcome is that the experiences from the language courses contributed to a more or less altered self-image. Most of all, the interpersonal abilities were fostered, which led to the formation of a self-image characterized by improved confidence in social settings.

?Tvingad och tvingad. Jag behövde mina pengar ju?? : En studie om arbetslösa ungdomars upplevelser av kompetenshöjande insatser

The purpose of this essay is to examine whether and how labor consultants, job coaches, guidance counselors promote the possibility of self-realization of the clients they encounter in their work. By analyzing, based on the theoretical framework, six semi-structured interviews of people having the chosen professions answer the questions "Do counselors promote client's opportunities for self-realization in their work?" and "If so: how is this practiced?". In the theoretical framework three important concepts are addressed: "identity", "recognition" and "self-realization". These are explained with the help of works by including Emma Engdahl, Anthony Giddens, Axel Honneth and Allison Weir.

Vilka avancemangsfaktorer påverkar män och kvinnor att avancera på karriärstegen? : kvantitativ undersökning inom revisionsbranschen

Purpose: The aim of this bachelor thesis is to explain how advancement factors affect men and woman to advance in their careers in the accounting profession.                                Methodology: A positivist approaches and a deductive approach, with a quantitative method was used to obtain the results of the analysis. Theoretical perspective: The theory describes the career stages, audit assistant, approved auditor, registered auditor, manager and partner. Their responsibilities and what it takes to get there is explained. Theory section also describes the different advancement factors from a gender perspective. Empirical: The empirical material is based on a survey conducted in respondents who represent the five career stages. The collected data is then analyzed using statistical tests. Conclusion: The analysis shows that the identified career advancement factors that limit and stimulates the male and female auditors? career ladder.

"Det får jag se när jag blir vuxen!" (Greta, 5 år) : 4-6-åringar berättar om karriär

Studie- och yrkesvägledning i lägre åldrar har blivit ett allt mer aktuellt ämne på senare tid. Ämnet utgör grunden för denna studie, som syftar till att visa små barns egna perspektiv när det gäller deras upplevelse av karriär. Studien består av tio intervjuer med barn i 4-6 års ålder och resultatet visar att barnen har stor medvetenhet när det gäller karriär. Barnen kan berätta om vad ett arbete är, hur man får ett jobb, vilka som arbetar m.m., vilket analyseras utifrån begreppen self-concept, circumscription och images of occupations samt utifrån tidigare forskning. Några slutsatser som dras är att barnen till övervägande del kopplar arbete till föräldrarna, att de inte ser några begränsningar vad gäller könsroller samt att alla barnen anger realistiska yrkesaspirationer..

Vara eller icke vara : Studie- och yrkesvägledningsverksamhet, ur ett elev och professionsperspektiv

Studie- och yrkesvägledningenhar de senaste åren varit utsatt för politisk debatt. Många experter, forskare och politiker har uttalat kritik kring verksamheten, framförallt för att granskningar visat att engagemanget kring området varit bristfälligt på skolorna. Utredningar har gjorts, projektarbeten har satts igång och rekommendationer har getts ut, allt för att öka måluppfyllelsen enligt områdets styrdokument. Syftet med studien är att granska problematiken från skolans eget perspektiv, genom att dokumentera röster från skolans insida. Elever, lärare och studie- och yrkesvägledare har genom enkäter fått uttala sig om sina personliga erfarenheter, uppfattningar och preferenser angående verksamhetsområdet.

Career Event - jobb i sikte?

Syftet med detta arbete var att ta reda på hur många studenter i avgångsklasserna vid Sjöfartshögskolan som fick en anställning via Career Event 2012 och studenternas uppfattningar om mässans funktion som en plattform för yrkesmässiga kontakter med företagen inför framtiden. I sökandet efter tidigare arbeten hittades ingen liknande undersökning. Däremot hittades ett arbete som under rekryteringsmässorna Career Event och Sjölog 2011, undersökte rederiernas framtida behov av arbetskraft. Arbetet Career Event ? Jobb i sikte försöker komplettera den bilden genom att här presentera hur det faktiska utfallet blev året 2012.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->