Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Caesar - Sida 1 av 1

Förromersk religion i Gallien : med utgångspunkt i Caesars De bello Gallico

Thid thesis concerns pre-Roman religion in Gaul, taking as its starting point Caesar's De bello Gallico. Caesar's account of the Gauls and their religious customs is compared with the accounts of Lucan, Pliny the elder and Ammianus Marcellinus. These are also compared to, and contrasted to, the archaeological evidence. There is some discussion of the nature of the common interpretations of this evidence. The concept of 'the Celts' is touched upon, since much of the relevant evidence has, in our time, been thought of as Celtic.

Den romerska arméns logistik - utifrån verk av Caesar, Tacitus och Ammianus Marcellinus

Uppsatsens syfte är att undersöka hur den romerska arméns logistik fungerade och vad för slags mat den romerska legionären åt i fält. Den tidsperiod uppsatsen behandlar är 50 f. Kr, 100 e. Kr och 350/70 e. Kr.

Den romerska arméns logistik - utifrån verk av Caesar, Tacitus och Ammianus Marcellinus

Uppsatsens syfte är att undersöka hur den romerska arméns logistik fungerade och vad för slags mat den romerska legionären åt i fält. Den tidsperiod uppsatsen behandlar är 50 f. Kr, 100 e. Kr och 350/70 e. Kr.

Händel, Cleopatra och jag : en musikdramatisk tolkning tar form

Fra?n notbild till kropp och intuition. Det uttrycket a?r essensen av detta examensarbete. Jag kommer att beskriva mitt instuderings- och fo?rdjupningsarbete med rollkarakta?ren Cleopatra ur Ha?ndels opera Julius Caesar och tre av hennes arior.Na?r man interpreterar operaarior har man mycket att fo?rha?lla sig till, den egna personliga tolkningen utvecklas och formas i flera steg.

Glöm inte bort berättelsen : -en studie om intern storytelling

Authors: Marie Andersson, Maria Gustafsson and Johanna Olsson.Tutor: Peter CaesarTitle: Don?t forget the story ? a study about internal StorytellingKeywords: Internal Storytelling, Internal marketing, Communication, Organizational culture, Internal branding, Fellowship, Motivation, Participation.Background: Something that can be problematic for managers in an organization is to find an effective way to spread information that will received by all the employees. One way to spread information and messages to the employees is by using internal Storytelling. The use of internal Storytelling aims to create an environment to build up an engaged personnel. Organizations use internal Storytelling when they want to create collective stories and frame of references among the employees within the organization, and also spread the values of the brand and information about the organization.Problem statement: How can internal marketing be affected by internal Storytelling?Method: Our study is based on a case-study of SCA Packaging Sweden AB.

Förutsättningar för värdebaserad prissättning : En fallstudie av den svenska anläggningsbranschen

Titel: Förutsättningar för värdebaserad prissättning: en fallstudie av den svenska anläggningsbranschen.Datum för slutseminarium: 2014-06-03.Program: Marknadsföringsprogrammet.Författare: Robin Sörensson, Albin Sköld och Jakob Sköld.Handledare: Peter Caesar.Examinator: Dr. Pejvak Oghazi.Nyckelord: Prissättning, värdebaserad prissättning, värdeskapande, värdeappriopriering.Syfte: Syftet med denna studie är att identifiera interna och externa faktorer som påverkar prissättningen samt beskriva vilka förutsättningar för tillämpning av värdebaserad prissättning dessa faktorer ger upphov till.Teoretiskt ramverk: Det teoretiska ramverket utgår från de två olika dominerande synsätten på värdeskapande och värdeappriopriering. Forskning på prissättning i förhållande till dessa synsätt hämtas i huvudsak från Porter (1980), Dutta et al. (2003) och Hallberg (2008).Metod: Studien bygger på en kvalitativ datainsamling genom intervjuer med personer inom ett utvalt fallföretag inom anläggningsbranschen och fyra av deras återförsäljare.Empiriskt resultat: Empirikapitlet innehåller den kvalitativa datan som samlats in genom intervjuerna och presenteras i form av en tabell samt preliminär dataanalys.Analys: Utifrån empirin och det teoretiska ramverket har externa och interna faktorer som påverkar utformandet av en prissättningsstrategi identifierats. Dessa faktorer har också delats upp i drivkrafter och hinder för att klargöra vilka förutsättningar för en tillämpning av värdebaserad prissättning som finns.

Kommunikation utan gränder? : en studie om problemen kring Göteborgs kulturkalas  kommunikation till mångkulturella områden

Authors: Stina Johansson, Anna Lennartsson, Caroline WennerstenTutors: Peter Caesar Title: Communication without boundaries? ? a study about the problems of Gothenburg culture festival communications to multicultural areas.Keywords: communication, multucultural areas, communicationmodel, attitudes, diversity marketing, culture, Gothenburg Culture Festival  Background: There can be many problems with communication in multicultural areas. It has become more important for companies to communicate in order to gain competitive advantage. Gothenburg Culturefestival has a large number of visitors and since last year they have noticed that there are not as many visitors from some multicultual areas in Gothenburg. This makes it interesting to see what kind of problems that exists in the current communication. Problem statement: What noise is there in communicating to a multicultural target group and how does they affect the goals and the result with the communication?Purpose: The purpose of this paper is based on the communicationmodel and from there describe the communication between companies and multicultural areas, and from this identify problems with such communication.Method: 118 respondents were selected through a convenience sample and then  asked questions through structured interviews based on a questionnaire.