Sökresultat:
1247 Uppsatser om CV-film - Sida 13 av 84
"Det Vackra Våldet" : slagsmålskoreografi i animerad film
My purpose with this thesis has been to find out how to choreograph a fight sequence in ananimated movie. With the help of professional stuntmen and dancers, I have tried to findmethods and techniques used on stage and in live-action film and apply those to animatedfilms. To successfully identify the techniques used, I conducted a number of interviews andanalyzed literature that deals with the subject of fight choreography. By the analysis of themethods provided by the choreographers and selected parts of the literature, I have compiled anumber of steps I recommend 3D animators should to take in their efforts to create their ownfight choreography..
Representera och konsumera landet : jag körde som en gran genom Sverige
This diploma work, with the title Represent and Consume the Land ?I drove following the picture of a spruce through Sweden, is presented as a film and an essay and the aim is to explore the perception of an individual with the film as the medium. To reach this, it is necessary to destabilize my own reality, to explore myself at the same time as I study landscapes and representations of landscapes. The diploma work focus on representations of landscapes of Sweden, external pictures and internal images. The picture is a very strong medium that holds and comunicate myths, about the landscape and about the nation.
Hjälten Tor : En studie om framställningen av Tor i film och text
AbstractIn this study you are going to meet the Nordic Good Thor. I will present a short historic presentation of the Nordic mythology, about the Ragnarok and also I will give a short presentation on several other Gods. I have done three film analyses on movies about Thor. The movies are Thor, The Avengers and Thor- the Dark World. I have compared these three movies about Thor with the Thor that is presented in the literature. I have seen closely on the appearance of Thor, his character and his family situations.
Making ideas come to life in film/theatre/commercial production
I den här uppsatsen redogör jag för mitt arbete som C-foto på långfilmen Äta,
Sova, Dö där jag jobbade i två månader under våren 2011. Man får följa min väg
från förberedelserna jag gjorde inför filmen och mina tidigare erfarenheter i
området, till hur det gick för mig på inspelningen.
Jag beskriver även min undersökning av idéarbete och produktionsprocesser inom
långfilmen ur mitt perspektiv. Jag visar två olika sätt man kan arbeta med
idéarbete på film utifrån intervjuerna jag gjorde med regissören Gabriela
Pichler för Äta, sova, dö och filmregissören Johan Lundborg på hans film
Isolerad. Skildringar gör jag också via intervjuerna jag hade med
produktionsbolaget AFOS och teaterregissören Kent R Andersson mot hur idéarbete
fungerar under reklamproduktioner och teater.
För att lättare visa hur arbetet i de olika produktionerna kan se ut har jag
sammanställt produktionsprocesser för varje produktion steg för steg från idé
till färdig produkt..
Hur kan multimodala verktyd användas för att öka läsförståelsen? : En kvalitativ analys av Astrid Lindgrens verk i undervisningen
Syftet med detta examensarbete är att se hur filmen Emil i Lönneberga kan användas som ett multimodalt verktyg i undervisningen för att öka elevers läsförståelse. Genom en jämförande och kvalitativ analys vill vi belysa möjligheterna och svårigheterna med att använda sig av enbart bok eller film i undervisningen. Efter en grundlig analys av såväl forskningsrapporter, tidigare forskning och kurslitteratur har vi kommit fram till att både ovana och vana läsare gynnas av att se en film och läsa en bok som en kombination. .
Det digitala konstverket "Crystal"
Ambitionen med mitt arbete var att skapa en vacker och intressant 3d-animation med den senaste datortekniken. Animationen bygger på redan befintliga skisser, idéer och material som jag har skapat de senaste två åren och ville avsluta i mitt kandidatarbete. Med detta arbete ville jag få mer förståelse för 3d-tekniken som ett konstverktyg och lära mig mer om hur man skapar grafik. Jag ville även öka min estetiska förmåga och kunskap. Genom att använda mig av grafikprogrammet ?Lightwave 3D? plus diverse andra applikationer som behandlar datorgrafik har jag skapat min film.
Re-design och profilförändring av Ligistfilm
På vilka sätt kan ett företag profilera sig och vad kan effekterna komma att bli? Hur uppfattas ett företag vid en drastisk imageförändring? Denna rapport går igenom skaparprocessen över en re-design av en webbsida och framtagning av en presentationsfilm för att se om företaget Ligistfilm kan uppfattas på ett nytt sätt. Från en svart, mörk och maskulin webbsida till en ljus, modern och frigjord tillsammans med en presentationsfilm över hur Ligistfilm arbetar, tittar vi närmare på hur besökarnas syn på företaget kan förändras. Förändringen innefattar även ett skifte i fokus, från en webbsida med fokus på företaget Ligistfilm till en webbsida med fokus på individuella regissörer. Användartester som utförts visar hur Ligistfilm uppfattas utifrån den gamla webbsidan jämfört med den nya webbsidan tillsammans med presentationsfilmen..
Japansk skräckfilm ? en kontemplativ succé?
Japanese horror film has since the late 1990: ies been extremely successful. The success could probably, at least partly, be due to the Japanese narrative style (which in my own opinion is quite suitable and effective in horror films). In what way does the Japanese narrative tradition work in matter of expression? My results point towards a narrative discrepancy between J-horror and American horror film, possibly due to the Japanese narrative tradition ? a narrative tradition under the influence of various forms of ancient Japanese theatre and general Japanese culture..
Boken blev film: vad hände med Harry Potters värld?
Syfte: Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka vad som händer med en bok när den överförs till film. Min huvudfråga i detta arbete är att, genom att jämföra boken Harry Potter och de vises sten med filmen, ta reda på om någonting, och i så fall vad som har förändrats när boken blev film. De frågor jag ställer mig för att kunna besvara syftet är: Hur långa är kapitlen i boken (antal sidor) och i filmen (antal minuter och klipp)? Vad från boken finns inte med i filmen? Vad har man valt att inte ha med? Vad har man lagt till i filmen? Vilka sekvenser? Är det någonting man har ändrat vid överföringen från boken och i så fall vad? Metod: Jag kommer i denna uppsats att använda mig av en kvalitativ metod. Syftet med en sådan är att skaffa sig en djupare kunskap än den man får genom till exempel kvantitativa analyser.
On the Air : Vad talar för att införa mediekunskap som kärnämne i gymnasiet?
The objective with this essay is to establish the benefits of inserting media as an obligatory topic in the upper secondary school. In order to succeed with this I will not only type this essay I will also produce a medial production in the form of a film. I have interviewed two senior masters on Södertörns College where I have reviewed different questions that relate to the matter's weight in school values and the society. In the study I will also reflect over existing research within the area and to link these to the issue and those interviewed opinions. In the film I also present statistics within the communication technology's increase and an explanation how one obligatory topic becomes an obligatory topic..
Filmberättandets kraft : om att vara pedagog och konstnärlig ledare i skolan
This essay follows a Media Teacher in her work as a coordinator and an artistic leader for a European project called Legalopoli concerning laws and ethics in a senior level school for 13-16 year-olds in Mora, Sweden. The students write film stories about how their characters have to make choices in ethical dilemma situations. Then the learners create interactive computer games together through practical film work. At the same time we can see how the educator also gets into difficult ethical situations, when she is working with the students. This forces her to self-reflection.
En Adaptationsanalys av Oscar Wildes roman 'The Picture of Dorian Gray' och David Rosenbaums film 'The Picture of Dorian Gray'
Uppsatsen studerar hur Oscar Wildes roman 'The Picture of Dorian Gray' har överförts till filmen, genom att jämföra centrala karaktärer, förhållandet mellan 'story' och 'plot' samt hur man skildrar tiden och rummet i de olika medierna. Detta för att se vilken form av adaptation som använts. Teorin baseras på Brian McFarlane, Susan Hayward och Louis Giannetti m.fl..
Film i skolan - är det möjligt?
Syftet med mitt arbete är att undersöka och synliggöra hur två lärare försöker bedriva filmundervisning på skolans senare år och på så sätt förverkliga kursplanen i bild. Undersökningen, som är kvalitativ, sker i form av inspelade intervjuer. Mitt resultat, dvs. lärarnas röster och åsikter, presenteras i en leranimerad dokumentärfilm och på så sätt åskådliggör det konstnärliga i min KME-utbildning. Då antalet deltagare i min undersökning är litet jämförs mitt resultat med en rapport från Skolverket.
Lola är din vän : En studie i möjliga interaktiva filmberättelser med Lola Rennt i fokus
Uppsatsens syfte är att utreda huruvida ett visst mått av interaktivitet är möjlig inom ramen för en films berättarstruktur. Med andra ord söker den visa om en tittare kan vara delaktig i filmens handlingsförlopp genom att aktivt påverka det. För uppsatsens syfte används filmen Lola Rennt (Spring Lola, Tom Tykwer, 1998) som en teoretisk försökskanin. Genom analys av filmens berättarstruktur och diverse tidigare forskning, fallstudium inom interaktiv film, samt relevanta bitar ur de Narratologiska (berättarforskning) och Ludologiska (spelforskning) skolorna ämnas det finna svar på hur ett interaktivt filmnarrativ kan se ut, samt hur det skulle påverka tittarens relation gentemot filmens karaktärer och handling..
Kenny Begins, Frostbiten, Storm : resultat av åldrande genrer och växande filmproduktion
Strax efter milleniumskiftet har ett flertal svenska filmer gjorts som är influerade av populärgenrer som förhållandevis skiljer sig från vad filmpubliken i Sverige är van vid, däribland science fiction och skräck. Tre svenska filmer gjorda under 00-talet: Storm, Frostbiten och Kenny Begins, har valts ut för att se hur de förhåller sig till äldre och mer välbekanta konventioner i svensk film men också konventioner hos de mer internationellt spridda genrer som analysexemplen tillhör. .