Sök:

Sökresultat:

9 Uppsatser om CAVE - Sida 1 av 1

De norska grottmålningarna och ljuset

The relation between the CAVE and the circumpolar light conditions has long been a part of the interpretation of the meaning of the Norwegian CAVE art. This paper explores the relationship by trading the concept of a sensory dichotomy between light and darkness for that of a perceptual relationship between the paintings, the environment and the light..

Skräck i alternativa spelmiljöer : En studie om hur den externa spelmiljön påverkar spelaren

I det här arbetet undersöks den externa spelmiljöns påverkan på dess användare. Med den externa spelmiljön menas rummet en person befinner sig i när ett spel spelas. För undersökningen ville jag ha något som kunde frammana känsla och stämning, något som gav en stark upplevelse, arbetet har därför baserats på skräck. För undersökningen skapades ett kort skräckspel som spelades vid en vanlig datorskärm samt i en CAVE-miljö. Därefter följde en intervju för att jämföra deltagarnas uppfattning av spelet i de olika miljöerna.

Scenografi till Batboy - the musical

This is the project of making a stage design for Batboy ? the musical, a cooporation with a network of musical artists. The aim of the project was to create a space on stage that strengthens and expands the experience of the story told, and find design solutions that give an extra dimension to the story. The prerequisites for my work were partly defined from the produc¬tion, as were my limitations. In the cast of ten artists some were to play more than one role, often one of the opposite sex.

I inneslutande VR : En kvalitativ undersökning om användares närvarokänsla första gången de befinner sig i en virtuell miljö.

Syftet med denna uppsats är att göra en undersökning om vilka faktorer som påverkar användares närvarokänsla första gången de använder sig av en inneslutande virtuell miljö. De inneslutande VR tekniker vi har valt att fokusera på är Computer Automatic Virtual Environment (CAVE) och Head Mounted Display (HMD).Forskaren Carrie Heeter beskriver tre typer av närvaro och forskarna Wallace Sadowski och Kay Stanney räknar upp faktorer som de påstår påverkar användarens närvarokänsla.Vår frågeställning är vilka likheter eller skillnader det finns mellan våra testpersoners svar och Sadowski och Stanneys faktorer. Vi intervjuade och genomförde ett test med tre testpersoner i en Computer Automatic Virtual Environment baserat på två program. Vi valde även att intervjua två experter om vilka faktorer de ansåg påverkade deras närvarokänsla första gången de använde sig av en HMD.Första programmet som testpersonerna fick pröva på var Cuevadefuego som bestod av tredimensionella bilder till skillnad från det andra programmet, Crayoland, som bestod av tvådimensionella bilder. Intervjufrågorna till testpersonerna och experterna baserades på frågor som handlade om experternas och testpersonernas reaktioner och intryck relaterat till deras närvarokänsla och vad de trodde det var som påverkade deras närvarokänsla.Resultatet av intervjuerna och testet är att det finns likheter mellan de faktorer som testpersonerna anser påverkar deras närvarokänsla och med Sadowski och Stanneys faktorer men inga direkta skillnader..

Den andra verkligheten : En teoretisk studie i jämförelsen mellan Virtual Reality och verklighet

Frågan om verkligheten och dess beskaffenhet har länge orsakat stor förbryllning hos människan, vilken historiskt sett har försökt förklarats på olika sätt. Inte minst genom olika slags gudaläror. Idag lever vi helt annorlunda än vad vi gjorde för exempelvis 1000 år sedan. Det är inte längre gudar som är den dominerande verkligheten ? det är IT-tekniken.

Missriktat ljud i skräckspel

Rapporten har som mål att undersöka om missriktat ljud i skräckspel ger ökad rädsla och oro utifrån Xu, Chia och Jins (2005) teorier kring tystnad i spel och Faller och Merimaas (2004) teori kring lokalisering av flertal störande ljud. Frågan delas upp i två delfrågor: Ökar skräckkänslan om en kombination av missriktat ljud och tystnad används, samt på vilket sätt påverkar det spelaren om ett flertal missriktade ljud spelas upp samtidigt? Bakgrunden behandlar teorier kring emotionerna rädsla och oro tillsammans med ljud, olika ljudläggningssätt inom genren skräck och spatialt ljud med fokus på placering och riktning. Till undersökningen skapades en spelprototyp i en virtuell-realistisk miljö, CAVE-miljön. Prototypen innehåller två rum med flertal missriktade ljud och två rum med enskilt missriktat ljud.

CAVE CANEM : En undersökning av hundmosaiker i Pompeji

The aim of this essay is to examine four floor mosaics from private dwellings in Pompeii. These 1st century floor mosaics decorate the fauces of the houses and they all depict watchdogs. The first question to be asked is if there are other common features between the houses that can explain why these house owners chose this figure. The second question is if you can reveal, from the existing knowledge about the house owners, the same information. The third question to be asked is if the watchdog mosaics have anything to do with the location of the houses in Pompeii.

Visualiseringsmediernas betydelse vid försäljning av

Sammanfattning Titel Visualiseringsmediernas betydelse vid försäljning av nyproducerade bostäder ? En studie av modeller i Virtual Reality och fullskala. Författare Jennifer During Helena Fällås Syfte Denna uppsats syftar till att utreda om modeller i Virtual Reality och fullskala kompletterar befintliga visualiseringsmedier i försäljningen av nyproducerade bostäder, genom att dessa stödtjänster skapar ökad förståelse för bostadens utformning och därmed ökar nyttan för kunden. Vidare syftar uppsatsen till att utreda hur projektsäljare och privatpersoner ställer sig till användandet av denna typ av modeller samt om kvaliteten på företagets tjänster därmed kan anses öka. Metod Uppsatsen är framarbetad både med en kvalitativ och med en kvantitativ metod. Genom att göra djupintervjuer med projektsäljare på Peab Region Bostad samt med sakkunniga personer inom områdena för Virtual Reality och modeller i fullskala, har intervjupersonernas kunskaper och inställningar kunnat inhämtas.

KR?PTA : spår och ärrbildningar hos Johannes Heldén, Ingrid Storholmen och Anna Hallberg

Trough the analyses of three young contemporary Swedish and Norwegian poets, who all in one way or another work with the language as material, I will circulate around the term language materialism. Each poet has his or her specific distinctive feature wich makes them three completely different poets. But they are all challenging the borders of literature and even the grammatical laws of language. Apart from the analyses I sketch an historical line between the predecessors of the experiments with the poetic language in the past, starting with Mallarmé, and the experiments of today. My essay will in conclusion discuss the language poetry in a wider philosophical point of view, connected to Derrida and Wittgenstein.The first analysis introduces the author and artist Johannes Heldén through his debute poetry collection Burner.