Sök:

Sökresultat:

2276 Uppsatser om Bygga varumärken - Sida 10 av 152

Att koka soppa pÄ en spik : Konsten i att bygga varumÀrken i smÄ- och medelstora företag

SAMMANFATTNINGExamensarbete, Marknadsföringsprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, 2FE55E, VT2012.Författare: Mikael Furö och Fredrik JohanssonHandledare: Christine TidÄsenTitel: Att koka soppa pÄ en spik ? konsten att bygga varumÀrken i smÄ- och medelstora företag.Bakgrund: Vi mÀnniskor lever i en vÀrld av överflöd av produkter och dagens teknik gör det möjlighet för företag att tillverka i stort sett samma varor med samma kvalité till lika priser, vilket gör att företag har svÄrt att differentiera sina varor frÄn konkurrenternas. Att tjÀna snabba pengar Àr inte lÀngre hÄllbart utan företag mÄste jobba pÄ att skaffa sig lÄngsiktiga konkurrensfördelar. VarumÀrken har mÄlats upp som lösningen och varumÀrken finns i lika mÄnga utföranden som det finns produkter. Dock Àr mycket litteratur kring varumÀrkesuppbyggnad skriven med stora företag i Ätanke.


Uppföljning av trÀbyggnadsprojekt inom VÀxjö kommun

Ett sekellÄngt förbud mot att bygga hus med trÀstomme högre Àn tvÄ vÄningar har gjort att vÀrdefulla kunskaper om trÀbyggandet gÄtt förlorat samtidigt som andra material istÀllet etablerat sig pÄ marknaden.För utvecklingen av flervÄningshus i trÀ har VÀxjö blivit en förebild för andra stÀder i Sverige och resten av vÀrlden. Med denna studie vill författarna skapa en uppfattning om var i utvecklingen vi stÄr idag samt tillvarata erfarenheter frÄn fyra representativa projekt.MÄlet har varit att ta fram faktorer i produktionsprocessen som pÄverkar tid, kvalitet och ekonomi för flervÄningshus i trÀ. Dessutom har det undersökts i vilken grad och pÄ vilket sÀtt erfarenheter frÄn tidigare projekt omsatts i senare projekt.Arbetet resulterar i ett antal punkter som Àr viktiga att ta stÀllning till vid en byggnation av flervÄningshus med en trÀbaserad stomme. Dessa punkter berör bl a vad som behöver beaktas vid hög prefabriceringsgrad, varför och hur vÀderskydd bör anvÀndas samt hur sÀttningar pÄverkar en trÀbyggnad. Utvecklingen Àr starkt beroende av kontinuitet och av att fler hus av denna sort byggs.

Kung i köket! : En informationskanal med matsmarta fakta till mellanstadieelever.

Detta examensarbete handlar om ?Brist pÄ lÀttillgÀnglig och effektiv information om sund mat till barn 10-12 Är?. Ett problemomrÄde jag identifierat efter mediernas Ätergivning av ökad barnfetma, diabetes och andra följdsjukdomar som resultatet av en dÄlig kost. Jag har arbetat utifrÄn fem frÄgestÀllningar för att skapa en god informationsdesign och för att fÄ en överblick i mÄlgruppens nuvarande matvanor, kunskaper och intressen. Dessa frÄgestÀllningar har legat till grund för att uppnÄ mitt syfte att skapa mÄlgruppsanpassade texter till barn 10-12 Är och mitt mÄl att skapa ett intresse för sund mat och matlagning hos barn 10-12 Är.

3go : en sparkcykel för Àldre

Jag kom i kontakt med en 87 Ärig uppfinnerska genom mitt arbete pÄ tekniska museet förra sommaren. Hon hade utvecklat och patenterat en trehjulig sparkcykel som gÄr att fÀlla ihop.Jag valde att prova att formge och utveckla denna dels för att det Àr en mÄlgrupp som ligger lÄngt ifrÄn mig sjÀlv och dels för att det var en utmaning att bygga en fullskalemodell..

Kulturens Betydelse För Lojaliteten

MÄnga företag fokuserar allt mer pÄ att bygga en stark öretagskultur vilket kan vara en följd av att debatten under senare Är har kretsat mycket kring företeelsen. Att bygga en stark företagskultur kan ses som ett sÀtt att locka till sig rÀtt medarbetare. Den starka kulturen anses Àven frÀmja en god intern kommunikation, och i vissa fall ocksÄ vara ett effektivt styrmedel frÄn ledningens sida.I företagens intresse ligger ocksÄ att hÄlla sig med lojala medarbetare dÄ de bland mycket annat kan bidra med kostruktiv kritik samtidigt som de Àr villiga att stanna kvar och genomföra förÀndringar. Det Àr en av orsakerna till att företag satsar mycket pÄ att locka till sig dessa medarbetare och att se till att de stannar kvar i organisationen.Syftet med undersökningen var att se huruvida det finns ett samband mellan en stark företagskultur och lojaliteten hos medarbetarna. I egenskap av att vara ett företag med stark kultur agerar Ikea studiens undersökningsobjekt.

Förslag till framtagning av kvalitetssÀkringsrutiner för induktionshÀrdade drivaxlar vid Volvo CE Component Division : Examensarbete, produktutveckling, 30 poÀng Avancerad nivÄ

Detta examensarbete har handlar om att ta fram kvalitetssÀkringsrutiner för induktiva vÀrmebehandlingsmetoder mot det nya mÀtlabbet i samband att kvalitetssÀkra produktionen av drivaxlar pÄ Volvo Component Division. Uppgiften betyder att visa hur kvalitetssÀkringen av bÄde processen och tillverkningen ska ske genom att förebygga att fel uppstÄr. Huvudsaken Àr inte hur problemet blir löst, istÀllet kommer koncentration lagts pÄ metoden. Det övergripande syftet med examensarbetet Àr att försöka hjÀlpa personalen i företaget komma fram till förslag och konkreta resultat i form av kvalitetssÀkringsrutiner för att förbÀttra bÄde produktionen och den befintliga produktutvecklingsprocessen.FrÀmsta mÄlet Àr att bygga upp en fungerande kvalitetssÀkring av induktiv vÀrmebehandling inom Component Division genom att ta fram kvalitetssÀkringsrutiner som stödjer metoden. Dessa rutiner skall bygga pÄ önskemÄl frÄn kunden, detta framför allt i form av bestÀllningsblanketter, instruktioner och checklistor. Volvo Construction Equipment AB Component Division Eskilstuna arbetar idag med en kontinuerlig process- och produktförbÀttring med avseende pÄ att förebygga eventuella kvalitetsbristerna. Meningen Àr att man i samband med den nya utbyggnaden av fabriken, nya maskiner och ny utrustning ocksÄ ska bygga ett nytt materiallabb dÀr materialprovbitar skall kunna skickas in av operatören/teknikern för olika kvalitetsundersökningar.I dagslÀget har man börjat producera drivaxlar enligt den nya flödesgruppen vars förutsÀttning Àr att artiklarna skall tillverkas frÄn rÄÀmne till monteringsklara detaljer.

Att bygga ett varumÀrke med hÄllbarhet? : En studie om hur underleverantörer inom byggbranschen bygger varumÀrke

VarumÀrken inom B2B börjar fÄ allt större uppmÀrksamhet bland forskare och företag i takt med att det uppmÀrksammats att varumÀrken har betydelse inom B2B-kontexter. VarumÀrket Àr ett av fÄ sÀtt att differentiera sig pÄ konkurrensintensiva marknader och kan medföra fördelar som en ökad kundlojalitet, premiumpriser och en ökad möjlighet att nÄ nya marknader. Samtidigt Àr forskningen om hur företag inom B2B bygger varumÀrken begrÀnsad. B2B-marknader kÀnnetecknas inte av produkterna utan av köparna som inte uteslutande Àr vinstrivande företag utan Àven kommuner, institutioner och icke- vinstrivande organisationer.I följande studie studeras underleverantörer vilka kÀnnetecknas av dess förmÄga att producera varor och tjÀnster till förmÄn för en köpare och dennes specifikationer. För en underleverantör Àr den grundlÀggande rollen att vara en vÀrdeförmedlare som underlÀttar kundernas vÀrdeskapande.

Internt varumÀrkesarbete i tjÀnsteföretag : En studie om det interna varumÀrkesarbetet i fastighetsmÀklarföretag utifrÄn ett ledningsperspektiv

Syfte: Syftet med denna studie Àr att skapa förstÄelse för hur ledningen i tjÀnsteföretag praktiskt arbetar med att internt kommunicera företagets kÀrnvÀrden, vision och företagskultur med hela organisationen.Metod: Empirisk data har samlats in genom intervjuer och studien omfattas dÀrför av kvalitativ ansats. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med respondenter pÄ fyra olika fastighetsmÀklarföretag. Datainsamlingen har sedan analyserats genom en abduktiv analysmetod med inspiration frÄn A well grounded theory.Resultat & slutsats: Resultaten i denna studie visar att det frÀmst handlar om att fÄ alla i organisationen att leva företagets identitet i vardagen. För att lyckas med det anvÀnder sig företagen av olika kommunikationskanaler, utbildningar och inspiration, sÄ som förelÀsningar och tÀvlingar. Viktigt Àr ocksÄ att ledningen upptrÀder föredömligt och att budskapen i varumÀrket genomsyras i alla företagets aktiviteter.Förslag till fortsatt forskning: Vi föreslÄr att framtida studier kan riktas mot tjÀnsteföretags uppföljning av dess interna varumÀrkesarbete.

?Myt eller Sanning?? : Pratar inte personer i segregerade omrÄden med polisen?

En förutsÀttning för att rÀttssystemet ska fungera Àr att personer stÀller upp och berÀttar för polisen om vad som har hÀnt nÀr brott har begÄtts. Det har förekommit situationer dÄ personer i segregerade omrÄden vÀljer att inte tala med polisen pÄ grund av rÀdsla för bland annat repressalier. Det Àr av största vikt att polisen lyckas bygga upp ett förtroende bland de boende i dessa omrÄden för att vi ska ha en rÀttsÀkerhet Àven i framtiden. Syftet med denna rapport Àr att problematisera polisens arbete i de segregerade omrÄdena och beskriva de problem och dilemman som poliserna stÀlls inför. Jag har under ett antal dagar följt poliserna i ett segregerat omrÄde i södra Sverige.

Byggprojektering med Autodesk Architectural Desktop och Tekla Structures

Kostnaderna för att bygga idag Àr höga och det krÀvs att byggbranschen effektiviseras för att sÀnka dessa. I takt med sökandet efter stÀndig effektivisering har verktygen utvecklats. Inom konstruktion har man pÄ 25 Är gÄtt frÄn att rita med penna och papper, till att bygga upp en tredimensionell modell i en dator. Idag ritar de flesta dock fortfarande i tvÄ dimensioner med programmet Autodesk Architectural Desktop, ADT, ett AutoCAD baserat program frÄn Autodesk. Nu finns program som Àr objektbaserade, dessa bygger upp byggnaden i dess tredimensionella geometri.

Att (miss)lyckas i statsbyggandet - Varför har statsbyggandeprocessen misslyckats i Bosnien-Hercegovina och Kosovo?

Den hÀr uppsatsen analyserar och jÀmför tvÄ fall av externt administrerade statsbyggande missioner. Den utgÄr frÄn Barry Buzans statskomponenter för att jÀmföra och söka förklara varför de internationella administrationerna i Kosovo och Bosnien-Hercegovina misslyckats med att bygga en stabil, representativ och enad stat. Analysen utgörs av tre huvudsakliga statskomponenter, dessa innefattar den statsbÀrande idén, statens institutioner samt statens fysiska bas (befolkningen och territoriet).Slutsatsen Àr att man misslyckats med att skapa legitimitet för institutionerna eftersom institutionerna, vars bas Àr tÀnkt att bygga pÄ en enande statsbÀrande idé, speglar samhÀllet i stort som har differentierade Äsikter om vad staten bör vara till för och försvÄrar byggandet av en gemensam, stabil stat.Vi föreslÄr att den idealiserade visionen om en multietnisk stat, bÄde i Kosovo och Bosnien-Hercegovina ersÀtts eller möjligen successivt övergÄr till en vision om integration och multinationalitet som omfamnar gruppernas skillnader och undviker att pÄtvinga de opraktisk neutralitet..

Kommunen som en modern och attraktiv arbetsplats

I det konkurrensutsatta samhÀlle som vi idag lever i Àr inte kommunen pÄ samma sÀtt som tidigare en sjÀlvklar och livstrogen arbetsgivare. I dagens samhÀlle gÀller det att bygga upp en organisation som har ett starkt varumÀrke. Vikten av att bygga ett starkt varumÀrke Àr en förutsÀttning för att kunna behÄlla och attrahera ny arbetskraft.Studien har genomförts pÄ en kommun i Sverige dÀr vi har undersökt hur kommunen arbetar med frÄgor som arbetsgivarpolicy och vÀrdeord. Med hjÀlp av teoretiker som Senge och Argyris diskuterar vi kommunens vision om att vara en lÀrande organisation. Storstadskommunen arbetar efter en ny arbetsgivarpolicy och en uppsÀttning vÀrdeord, dÀr kommunen uppmuntrar sina anstÀllda till ett kontinuerligt lÀrande.Vi vill med denna studie ta reda pÄ hur arbetsgivarpolicyn pÄverkar kommunen som organisation samt vilken pÄverkan dessa uppsatta vÀrdeord har pÄ kommunens varumÀrke.

Storytelling och tematisering i varumÀrkesuppbyggandet : en studie om hur hotell i Sverige kan bygga upp sitt varumÀrke

Konkurrensen mellan hotellen har ökat pÄ grund av förÀndringar i samhÀllet, Àven kundernas behov och önskemÄl har förÀndrats. I dagens samhÀlle blir det allt vanligare att hotell inte enbart kan konkurrera med bra service och pris. Det krÀvs nÄgot extra, nÄgot utöver det vanliga för att locka kunder och öka konkurrensfördelarna. Hotellen mÄste hitta nya sÀtt att differentiera sig pÄ och det har blivit allt viktigare med ett starkt varumÀrke som kan ge ett mervÀrde till kunderna. Det har blivit vanligt att hotell anvÀnder sig av storytelling och tema för att bygga upp sitt koncept och varumÀrke.

Hur anvÀnds relationsbyggandeprocessen i den svenska programvarubranschen för att skapa lÄngsiktiga relationer med nyckelkunder?

Relationsbyggandeprocessen och key account management anvÀnds av mÄnga företag för att etablera starka och lÄngsiktiga relationer med sina kunder och pÄ sÄ sÀtt kan företagarna behÄlla kunderna och öka sina konkurrensfördelar jÀmför med sina konkurrenter. I denna uppsats har vi som syfte att undersöka anvÀndandet av relationsbyggandeprocessen i svenska företag och hur svenska företag gÄr tillvÀga nÀr det vÀljer vilka nyckelkunder det ska bygga upp lÄngsiktiga relationer med. Vi undersöker detta med en fallstudie med hjÀlp av en intervju. Intervjun genomfördes per telefon. Resultatet visar i vilken utstrÀckning teorin om relationsbyggandeprocessen och key account management stÀmmer med hur förtegen verkligen anvÀnder sig av dessa i verkligheten.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->