Sök:

Sökresultat:

2333 Uppsatser om Bygga bra och billigt - Sida 2 av 156

Singular serial

Projektet handlar om formgivning och konsumtion, om hur mycket vi förbrukar (varför) och om produkternas livslängd.Våra produkter är kanske mer miljövänliga nu än för ett par decennier sedan, men vi köper fler. På en kort tid har vårt sätt att konsumera ändrats oerhört.En förutsättning för vår konsumtion är att både material och arbetskraft är billigt, vilket är ohållbart i ett längre perspektiv.Materialen blir dyrare ju mindre som finns kvar, arbetskraften är bara billig så länge landet den finns i är fattigt.Som formgivare kan man känna en problematik i att formge "en sak till".I examensarbetet vill jag ta ställning till detta och leta efter lösningar.Hur vill jag arbeta som formgivare?.

Attefallshus som plusenergihus?

Att bygga hållbart och energieffektivt är framtiden inom byggsektorn om klimatmålen 2020 ska kunna uppnås. Ett sätt att bygga miljövänligt är att bygga plusenergihus. Ett plusenergihus är ett hus som producerar mer energi än vad det förbrukar. För att uppnå det krävs ett tätt klimatskal, låga driftkostnader och tillförd energi genom antingen solceller, solfångare eller en kombination av dem. Syftet med examensarbetet är att räkna på tre olika väggtjocklekar i massivträ och se om det går att projektera attefallshuset som ett plusenergihus med någon av dessa väggtjocklekar.

Fastighetsmäklarbranschen - en relationsskapande bransch?

Syftet med den här uppsatsen är att visa hur fastighetsmäklare arbetar med sina kundrelationer. Uppsatsen tar upp olika arbetssätt som fastighetsmäklare använder när de bygger och vårdar relationen till deras kunder. Vi har valt att utföra en fallstudie med HusmanHagberg och Husaffären där intervjuer har utförts för att samla in relevanta data. Resultaten som är presenterade visar att fastighetsmäklarna lägger stor fokus på vårdandet av relationer för att på så sätt bygga nya relationer. För att kunna bygga nya relationer lägger fastighetsmäklare därför stor vikt vid att få så nöjda kunder som möjligt för att därigenom bli rekommenderade vidare..

Sponsring inom elitidrotten : En kvalitativ studie om sponsringens effekter ur ett företagsperspektiv

SammanfattningExamensarbete, Marknadsföringsprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Kalmar, C-nivå 15 hp 2FE55E VT- 2012Titel: Sponsring inom elitidrotten ? en kvalitativ studie om sponsringens effekter ur ett företagsperspektivFörfattare: Niklas Fellesson, Victor Loebbert och Igor MilovanovicHandledare: Leif RyttingBakgrund: Sponsringen har utvecklats från att vara ren donation till ett tillvägagångssätt för marknadsföring där motprestationer från motparten står i fokus. Sponsringen omsätter idag miljardbelopp och är Sveriges tredje största medium. Det är också ett relativt billigt marknadsföringsalternativ med högt uppmärksamhetsvärde samt att det är ett sätt att bygga nya relationer till andra företag.Syfte och forskningsfråga: Syftet med studien är att undersöka och analysera vad fotbollssponsring på elitnivå har för fördelar respektive nackdelar för ett företag, externt och internt.Parallellt med syftet har vi formulerat följande forskningsfråga; Vilka effekter kan uppstå för ett företag via sponsring av elitidrott?Metod: Vi har valt att arbeta efter en kvalitativ forskningsmetod.

Byggnation av en luftsolfångare

Den här rapporten handlar om hur vi har gått till väga när vi byggde en luftsolfångare och vilka tankar och funderingar som har dykt upp längs med arbetets gång. Vi ville veta hur svårt det egentligen var att bygga en luftsolfångare på egen hand och hur mycket det egentligen skulle kosta jämfört med de som redan finns att köpa i butik idag. Rapporten beskriver utförligt hur vi har gått tillväga med byggnationen och vilka tankar och idéer vi har influerats av vid byggandet. Rapporten beskriver även vad vi har fått fram för resultat från energiutvinningen med just vår luftsolfångare samt lite tankar och funderingar kring vad man skulle kunna ändra på för att göra den bättre eller anpassa den efter just sina egna behov.Vi kom fram till att en billig solfångare som fungerar är fullt möjlig att bygga så som vi har gjort det. Vill man däremot bygga en solfångare för dagligt bruk som skall ge en hög effekt bör man lägga ner lite mer tid och pengar för att få en fullt fungerande produkt.

Byggnadsekonomi : En jäförelse ellan passivhus och konventionella hus

Med stigande energikostnader, och med påverkan av miljön är det viktigt att spara energi. Ett led i detta äratt bygga bostäder och andra byggnader mer energisnåla, eftersom dessa står för nästan 40 % av Sverigesenergianvändning.Ett hinder för att bygga energisnålt är den ökade kostnaden vid produktionen, för exempelvis ökande mängdbyggnadsmaterial. Det är därför viktigt att inte bara titta på vad byggnadskostnaden blir, utan vad kostnaden blirpå sikt. Läggs extra pengar vid byggnationen på extra isolering och effektivare installationer, kommerdriftskostnaden av huset minska. Detta gör att inom en framtid kommer den dyrare byggnationen ha betalat sig.Det visar sig att passivhus fungerar och att det betalar sig i längden att bygga passivhus.

Utveckling av prototyp för utläsning av sensorvärden från enkortsdator via NFC

Att börja använda telefoner och surfplattor för att veta om man är frisk eller inte har precis börjat, ett exempel på detta är att Apple i sitt senaste ios har släppt appen ?Hälsa? där man har stegräknare, pulsmätare och mycket mer.Man vill alltså kunna mäta olika saker i kroppen utan att behöva gå till sjukhuset, detta medför att de saker man mäter med ska vara batteridrivna och små.Denna rapport beskriver ett examensarbete där vi undersöker om vi kan bygga en blodflödesmätarprototyp, den ska vara billig, batteridriven och liten, den ska även kunna skicka informationen trådlöst via protokollet NFC.Vi fick givet att vi skulle använda oss av en Raspberry Pi, detta för att hålla priset nere, och för att läsa av information så skulle vi använda oss av Androidtelefoner/tablets med NFC, för att uppmå resultatet skulle vi programmera i C på Raspberryn för att ta hand om informationen och göra en app i Java för telefonen/tableten som kan läsa av Raspberryn och ta reda på informationen och visa den på ett representativt sätt.Resultatet blev att vi inte hann realisera blodflödesmätningen då vi sent i projektet insåg att ADC:n vi hade till Raspberryn inte klarade av att styra blodflödesproben.Vi fick då byta ut proben mot en IRavståndssensor, detta för att visa att vi kan ta in information till ADC:n och skicka den till telefonen/tableten via NFC.Vidare blev resultatet en liten, smidig, batteridriven väldigt billig avståndsmätare, detta visade att tekniken finns för att göra sjukhusutrustning litet, billigt och batteridrivet.För framtiden finns stora förutsättningar för vad man kan göra med denna teknik, till exempel att kolla efter sjukdomar, blodflöde, lungkapacitet och mycket mer bara genom att läsa av information med telefonen från till exempel en liten klocka..

Inte utan min motivation

Studien syftar till att undersöka användandet av kosttillskott och kunskaperna om desamma på gym. En enkätundersökning har genomförts med 73 svarande varav 39 (53,4 %) var män och 34 (46,6 %) var kvinnor. Av deltagarna i undersökningen tog 53,4 % (n=39) kosttillskott. Större andel av männen, 64,1 % (n=25), än av kvinnorna, 41,2 % (n=14) tog kosttillskott. 69,2 % (n=27) av de som tränade för att bygga muskler tog samtidigt kosttillskott.

Varumärkesbyggande med starkt begränsade ekonomiska resurser : En studie av Världsbutiken Globalens möjligheter att bygga och kommunicera ett varumärke

Denna uppsats handlar om hur Världsbutiken Globalen kan gå till väga för att skapa ett starkt corporate brand, det vill säga ett organisatoriskt varumärke, vid etableringen av en klädbutik. Syftet är att undersöka hur en organisation kan gå till väga för att bygga ett corporate brand med begränsade resurser. Information om Världsbutiken som organisation och deras arbete kring rättvis handel har vi erhållit genom en intervju med Fredrik Pettersson på Globalen. För att finna framgångsfaktorer inom varumärkesbyggande har nyckelpersoner på mindre företag intervjuats. De empiriska resultaten har sedan analyserats utifrån marknadsföringsteorier om varumärkesbyggande.

Lärares tankar kring mötet med elever i "en skola för alla"

Studien syftar till att undersöka användandet av kosttillskott och kunskaperna om desamma på gym. En enkätundersökning har genomförts med 73 svarande varav 39 (53,4 %) var män och 34 (46,6 %) var kvinnor. Av deltagarna i undersökningen tog 53,4 % (n=39) kosttillskott. Större andel av männen, 64,1 % (n=25), än av kvinnorna, 41,2 % (n=14) tog kosttillskott. 69,2 % (n=27) av de som tränade för att bygga muskler tog samtidigt kosttillskott.

Varumärken : Hur bygger man varumärken?

I dagens konkurrenssamhälle är det viktigt att företagen bygger en identitet och att de kan särskilja sig gentemot konkurrenter. Det är där varumärken får sin betydelse och roll. Det är även viktigt för konsumenterna att kunna skapa sig en egen identitet genom att välja företagens olika produkter. Varumärken kostar mycket pengar och tar lång tid att bygga upp, så det är viktigt att företagen förvaltar det på rätt sätt. Vad kännetecknar då ett starkt varumärke och hur bygger man upp ett sådant?Syftet med denna uppsats är att utreda och analysera vilka komponenter som krävs för att bygga ett starkt varumärke.

Att bygga ett socialt hållbart samhälle på ett ekonomiskt och hållbart sätt : Vad använder sig byggherrar i Malmö stad, Göteborgs stad, Skanska och föreningen Byggemenskap av för att skapa social hållbarhet

Denna rapport ger en bild av vilka olika saker byggherrar i Sverigeanvänder sig av idag för att öka den sociala hållbarheten. De projektsom studerats är Bygga om Dialogen i Malmö, Älvstaden i Göteborg,Vivalla i Örebro och föreningen Byggemenskap.Genom att intervjua en person från varje område studeras likheteroch skillnader i hur man arbetat med den sociala hållbarheten vidbyggnation. I Malmö och Örebro studeras arbetet med att öka densociala hållbarheten vid renoveringsobjekt, hur får de hela områdensom länge haft ett dåligt rykte att bli socialt hållbara där stort fokusligger på att anställa långtidsarbetslösa.I Göteborg och i föreningen Byggemenskap fokuserar man på attföra in den sociala hållbarheten vid nybyggnation och hur vi kan byggahyresrätter som har en lägre hyra än nybyggda lägenheter i dagslägethar..

Köp billigt, laga dyrt! : Hyperboliska preferenser som förklaring till prissättningen på reservdelsmarknader

This paper analyses the pricing on spare parts. Empirical studies have showed that manufacturers of durable goods make an unproportional large profit on its spare parts in relation to the revenue it generates. It is first showed that according to the standard economic model the price on spare part ought to be zero since the producer include an insurance in the price of the main good. Further it is showed that moral hazard alone do not explain the pricing found in the studies. Finally an analysis of whether consumers with present-biased preferences could be a possible explanation is made.

Kosttillskott : En kartläggning av användandet av kosttillskott på gym

Studien syftar till att undersöka användandet av kosttillskott och kunskaperna om desamma på gym. En enkätundersökning har genomförts med 73 svarande varav 39 (53,4 %) var män och 34 (46,6 %) var kvinnor. Av deltagarna i undersökningen tog 53,4 % (n=39) kosttillskott. Större andel av männen, 64,1 % (n=25), än av kvinnorna, 41,2 % (n=14) tog kosttillskott. 69,2 % (n=27) av de som tränade för att bygga muskler tog samtidigt kosttillskott.

Konsten att bygga ett varumärke

Titel: Konsten att bygga ett varumärke ? vet experter bäst? Inlämningsdatum: 080519Kurs: Kandidatuppsats 15 hpFörfattare: Pernilla Enqvist; 830720 Maria Lindroth; 850802 Handledare: Ulf Ågerup Problem: Hur har kommunikations- och eventbyråer arbetat med uppbyggnaden av företagets varumärke?Syfte: Vår uppsats syftar till att undersöka hur företag, kommunikations- och eventbyråer, som hjälper andra företag att bygga upp sina egna varumärken själva har hanterat sin egen varumärkesuppbyggande process. Genom varumärkesuppbyggande teorier ska vi undersöka om kommunikations- och eventbyråers arbetssätt kan härledas till dessa.Metod: I denna undersökning tillämpas en kvalitativ metod. Den data som insamlats är av deduktiv karaktär samt av både sekundär och primär art. Sekundärdata genom en litteraturstudie och primärdata genom intervjuer.Slutsatser: Genom engagerad och kunnig personal som levererar hög kvalitet på tjänsterna som kommunikation- och eventbyråerna tillhandahåller har de fått rekommendationer som lett till vidare uppdrag och ett gediget nätverk..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->