Sök:

Sökresultat:

87 Uppsatser om Bussar - Sida 2 av 6

Informationssystem i förarmiljö: analys och vidareutveckling

Denna rapport behandlar det examensarbete som lett fram till en konceptlösning på en ny kontrollpanel för styrning av informationsdisplayer i bland annat Bussar, samt ett konceptförslag till en display eller ett displayverktyg som minskar förarnas behov av ackommodation. Examensarbetet har genomförts under våren och sommaren 2007 vid AB Thoreb i Göteborg, ett svenskt företag som fokuserar på innovativa lösningar för kollektivtrafiken och vars huvudmarknader är realtidsinformationssystem samt intelligenta elsystem. Konceptutvecklingen har gjorts i syftet att utveckla en ny kontrollpanel till den informationsdisplay som finns i en del Bussar idag, samt även titta på hur det går att förbättra den redan befintliga displayen. Detta görs antingen genom att vidareutveckla ett befintligt förslag som använder sig av speglar, som Thore Brynielsson har haft i åtanke, eller genom någon annan nytänkande lösning i syfte att minska förarens behov för ackommodation. Målet är att få kontrollpanelen intuitiv och placerad på ett sådant sätt att föraren inte blir störd eller distraherad vid körning.

Omplacering expansionstank, kylsystem buss

I detta examensarbete har effekter av en omplacering av expansionstanken till kylsystemet i buss undersökts. I dagens Bussar ställs höga krav på packning i motorrummet och expansionstanken är en stor komponent som normalt placerats högst upp i motorrummet. Målet med examensarbetet var att skapa en kravställning för omplacering av expansionstanken med avseende på höjd, längd och sidoförskjutning i förhållande till motorn. I examensarbetet genomfördes tryckfallsberäkningar i rörkretsar och samt statiska tryckberäkningar. Tester har genomförts i kylsystemrigg och på provBussar av många olika typer.

Framtagning av aktiva hinder för testbanor

Skellefteå Drive Center vill ha hjälp med att ta fram ett väjningshinder till deras testbana för fordon. Hindret ska kunna användas året om, bli ett överraskningsmoment för föraren, vara anpassat för både personbilar, Bussar och lastbilar samt får inte skada fordonet. I litteraturstudier undersöktes vilka hinder som finns på marknaden idag. Efter en bedömning mot kravspecifikationen fick en variant av vattenhinder högst betyg och valdes att utveckla. Resultatet blev ett hinder som under sommarförhållanden sprutar vatten och under vinterförhållanden snö.

CAN-WLAN brygga

Rapporten täcker konstruktionen av en CAN-WLAN brygga från schemaritning ända till en nästintill konsumentfärdig produkt med inkapsling. Bryggan använder sig av mikroprocessorn AT90CAN128 tillsammans med WLAN-modulen WIZ610wi för att hantera kommunikation av CAN respektive WLAN. Bryggan är tänkt att monteras stationärt på en maskin/fordon som har en implementerad CAN-bus. Man kan sedan via smartphone eller bärbar dator avläsa informationen på CAN-bussen samt skicka ut CAN-paket. Allting sker via webbläsaren i den mobila enheten.

NFC i kollektivtrafiken ? ur kundens perspektiv

Near Field Communication (NFC) är ett relativt nytt begrepp som har blivit mycket aktuellt under de senaste åren. NFC bygger på en redan befintlig teknik, som kallas Radio Frequency Identification (RFID), som är en teknik som har till uppgift att läsa information på avstånd med hjälp av radiovågor. NFC används redan flitigt i Japan, men har ännu inte riktigt slagit igenom i västvärlden. Det finns dock en del företag som anammat tekniken, då de använder den som exempelvis passerkort. Exempel på företag som använder sig av NFC i Sverige idag är ?ICA to go? och ?SAS?.

Implementering av dubbla CANbus i CANopen

Hydroware Elevation Technology AB är ett företag som utvecklar styrsystem till hydrauliska hissar. Hårdvaran i detta system börjar bli gammal och går troligen ur produktion inom en snar framtid. EU har dessutom upprättat nya säkerhetsföreskrifter för installation av hissar där styrsystemet omnämns. I en grupp av hissar skall hisskorgarna isoleras från eventuella fel i övriga hissar. Med detta i åtanke har man inlett en förstudie där man tittar på ny hårdvara.

Konstruktion av strömsnål Sigma-Delta ADC

Detta examensarbete har genomförts vid VolvoBussar i Säffle med huvudmålsättning att rationalisera och standardisera hanteringen av tillsatsmaterial, fästelement mm, vid tillverkningen av Bussar.Som reslutat av arbetet finns nu en komplett tillsatsmateriallista där man kan se alla tillsatsmaterial som används vid byggandet av VolvoBussar i Säffle. Denna lista kommer dessutom att ligga som grund för den tillsatsmateriallista som ska användas i de andra bussfabrikerna inom Volvokoncernen. Med den nya listan finns nu det möjlighet att söka på ett tillsatsmaterial och se precis inom vilka stationer de används och en ungefärlig förbrukning per standardbussmodell. Sammantaget gör detta att kostnaderna, pristillägget per buss, kommer att sjunka då onödiga artiklar sorterats bort och artiklar som använd sällan hanteras på annat sätt.En komplett databas över alla tillsatsmaterial har även tagits fram, som gör att man kan söka på ett tillsatsmaterial och se hur det ser ut, inom vilken kategori av tillsatsmaterial det tillhör och vilken leverantör det har.Projektet har gjort att man inom produktionen har utvecklat sina rutiner för att löpande kontrollera vilka tillsatsmaterialmaterial som används. Projektet har även utvecklat rutinerna för att kontrollera hur ett material ligger i strukturen på bussen.

CAD- och beräkningsunderlag för optimering av luftintag

Följande arbete utfördes i samarbete med m4solutions AB, Halmstad, och Volvo Buses AB, Göteborg.Volvo?s Bussar använder idag luftintag vilka de önskar minska kostnaden för, varför en instruktion har utformats för att bistå kommande förbättringsarbete av luftintag med information och stöd. Föreliggande projekt, vilket genomfördes i samarbete med kandidatarbetet Instruktion för optimering av luftintag av Hung & Bodin (2011), bistår denna instruktion med CAD- och beräkningsunderlag. Arbete resulterade i en planering, analys och utvärdering av flödesberäkningar för två typer av luftintag, vilka används av Volvo idag. Baserad på denna analys presenteras förslag till förbättringar för kommande flödesberäkningar. För att möjliggöra ett enkel skapande av CAD-modeller av luftintag skapades även ett CAD-underlag i programmet Catia V5. I denna kan användaren genom ett antal enkla val utforma ett luftintag, bland annat för användning i olika datorstödda beräkningar..

Adapter till Flutite

Följande arbete utfördes i samarbete med m4solutions AB, Halmstad, och Volvo Buses AB, Göteborg.Volvo?s Bussar använder idag luftintag vilka de önskar minska kostnaden för, varför en instruktion har utformats för att bistå kommande förbättringsarbete av luftintag med information och stöd. Föreliggande projekt, vilket genomfördes i samarbete med kandidatarbetet Instruktion för optimering av luftintag av Hung & Bodin (2011), bistår denna instruktion med CAD- och beräkningsunderlag. Arbete resulterade i en planering, analys och utvärdering av flödesberäkningar för två typer av luftintag, vilka används av Volvo idag. Baserad på denna analys presenteras förslag till förbättringar för kommande flödesberäkningar. För att möjliggöra ett enkel skapande av CAD-modeller av luftintag skapades även ett CAD-underlag i programmet Catia V5. I denna kan användaren genom ett antal enkla val utforma ett luftintag, bland annat för användning i olika datorstödda beräkningar..

NITATOR AB : Linjalbehängning

Följande arbete utfördes i samarbete med m4solutions AB, Halmstad, och Volvo Buses AB, Göteborg.Volvo?s Bussar använder idag luftintag vilka de önskar minska kostnaden för, varför en instruktion har utformats för att bistå kommande förbättringsarbete av luftintag med information och stöd. Föreliggande projekt, vilket genomfördes i samarbete med kandidatarbetet Instruktion för optimering av luftintag av Hung & Bodin (2011), bistår denna instruktion med CAD- och beräkningsunderlag. Arbete resulterade i en planering, analys och utvärdering av flödesberäkningar för två typer av luftintag, vilka används av Volvo idag. Baserad på denna analys presenteras förslag till förbättringar för kommande flödesberäkningar. För att möjliggöra ett enkel skapande av CAD-modeller av luftintag skapades även ett CAD-underlag i programmet Catia V5. I denna kan användaren genom ett antal enkla val utforma ett luftintag, bland annat för användning i olika datorstödda beräkningar..

Modularisering av konstruktionsunderlag

Volvo Bussar i Säffle producerar de flesta kundanpassade Bussarna som tillverkas inom Volvokoncernen. Kundanpassningarna medför att många timmar behöver läggas på stolsmontering, och ibland behöver även omkonstruktion utföras, under offertritningsprocessen som idag sker i 2D-CAD. Korta ledtider för offertritningarna leder till att ritningarna inte blir tillräckligt exakta med de nuvarande metoderna och arbetsverktygen.Målet från Volvo är att en parameterstyrd modul för stolsplaceringen skall utvecklas i 3D-CAD. Modulen skall också inkludera konstruktionsparametrar för bussens golv.Den parameterstyrda modulen måste vara snabbarare och pålitligare än de nuvarande metoderna i 2D-CAD. Därför måste layouternas signifikanta mått kunna ändras lättvindigt.

Utveckling av analysverktyg för testresultat

Scania är en ledande tillverkare av tunga lastbilar, Bussar och industri- och marinmotorer. Inom organisationen finns ett ökande behov av att automatisera och underlätta analysfasen vid klimatsystemprovning. Idag utnyttjas en mängd mjukvaror för att analysera diverse data, men ingen är optimalt anpassad för arbetsuppgifterna inom analys av klimatdata. Uppdraget går därför ut på att utveckla en mjukvara som ska effektivisera arbetet i analysfasen.Det har använts en mängd metoder under arbetes gång. Det har bland annat använts intervjuer vid insamling av kravspecifikationen.

Tillgänglighet för äldre bidrar till gemenskap : En kvalitativ intervjustudie om En buss för alla

För att äldre personer ska kunna utföra meningsfulla aktiviteter och känna gemenskap med andra krävs att de kan transportera sig. Det är viktigt för att bibehålla god hälsa och uppleva livskvalitet. Många äldre har svårighet att transportera sig med vanliga Bussar på grund av funktionsnedsättningar som kommer med stigande ålder. Syftet med denna studie var att beskriva vad En buss för alla har för betydelse för äldres delaktighet i samhället. Studiens design var kvalitativ, en målinriktad sampling gjordes och undersökningsgruppen valdes ut från förutbestämda kriterier.

Materialanskaffning av emballage på Scania

Är lager en belastning eller en tillgång? Tidigare var det ett sätt att ha bra leveransservice. Idag ser man lager som ett bundet kapital man vill minimera. ScaniaCV AB bildades år 1900 och började tillverka cyklar. Idag är Scania en global tillverkare av tunga lastbilar, Bussar samt industriella och marina motorer.

Optimering av Scanias specialaxelmontering i Södertälje genom eliminering av slöseri

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar för tunga transporter, Bussar samt industri- och marinmotorer. I Södertälje finns bland annat deras axelmontering. Axelmonteringen är indelad i tre monteringslinjer; bakaxelline, framaxelline och specialaxelline.Syftet med detta examensarbete är att kartlägga nuvarande specialaxelline och utvärdera denna med hjälp av olika metoder från lean produktion.Därefter identifiera aktiviteter för att minska slöserier, för att optimera monteringslinjen med avseende på volym och/eller bemanning.Kartläggningen av nuläget visade att drygt 40 % av de aktiviteter som montörerna utför är icke-värdeskapande, där den största slöserikällan är olika typer av rörelse. Det gick även att se att beläggningen på de olika positionerna varierar stort och generellt är låg.Utifrån dessa insikter arbetades 15 förbättringsförslag fram. Förslagen delades in i tre grupper beroende på om de kan införas med omkostnader, investeringar eller produktförändringar.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->