Sök:

Sökresultat:

6275 Uppsatser om Business and Economics - Sida 49 av 419

Det nya konstmuseet. Lättilgänglighet och världsklass?

Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur profilskapande artefakter såsom restaurang och museibutik påverkar moderna konstmuseers grundsyfte. Vi har använt en kvalitativ undersökning av ett fallföretag för att besvara vår problemformulering. Empirin utgörs av en djupintervju med kommunikationschef på Moderna Museet samt två fokusgrupper. Vi kom fram till att de profilskapande artefakterna påverkar museernas syfte positivt. De hjälper till att locka fler besökare och underlättar museibesöket, sen är det upp till museet att se till att de lever upp till sitt syfte..

Softcommissions, en strategi som hindrar utvecklingen för institutionella aktietransaktioner?

Titel:Softcommissions, en strategi som hindrar utvecklingen för institutionella aktietransaktioner? Författare:Patrik Albinsson Handledare:Jerker Holm Nyckelord:Institution, aktiemäklare, spelteori, nashjämvikt, bertrandjämvikt Syfte:Syftet med denna studie är att beskriva marknaden för institutionell aktiehandel i Sverige och i USA. Fokus är att kartlägga den utveckling som sker på den svenska marknaden med den amerikanska marknaden som jämförande basis. Prissättningen på marknaden är framförallt av intresse. Slutsats:Allt fler institutionella placerare i Sverige efterfrågar tjänster från teknologibaserade lågprismäklare, marknaden kan därmed betraktas vara under omdaning.

Värdering och redovisning av varumärken : En studie av företag noterade på OM Stockholms Fondbörs A-lista

Background: Accounting of intangible assets have increased during the last years which have created a debate about if trademarks should be accounted as assets with the uncertainty of the value in mind. Valuation and accounting of trademarks are of interest for accountants and investors. These should be able toget information about the assets that are of importance for the company. A solid brand can be of great value for a company, which should be accounted for. Purpose: The purpose of this master is to examine the function of the brand in the different companies in the study and map the definitions that the different companies have of brands.

Varför förekommer offset inom försvarsindustrin? Studie om kompensationshandel utifrån nationalekonomiska teorier

Sammanfattning Titel: Varför förekommer offset inom försvarsindustrin?Studie om kompensationshandel utifrån nationalekonomiskateorierDatum för seminarium: 8 juni, 2007Ämne/Kur's: Nationalekonomi, kandidatuppsat's 10pFörfattare: Linnéa MörkHandledare: Jerker HolmSyfte: Syftet har varit att undersöka varför offset förekommer inomförsvarsindustrin och förklara fenomenet utifrånnationalekonomiska teorier.Metod: Jag har använt mig av en kvalitativ analysmetod. Jag hargenomfört intervjuer på Saab AB och ISP (Inspektionen förstrategiska produkter) för att på det sättet finna aktuell fakta omhur företag arbetar med offset idag.Slutsat's: Det är främst fem nationalekonomiska teorier som påverkarförekomsten av offset. Den välvilliga staten, Public Choiceteorier, Fångarna's dilemma och teorier kring hold up problemetoch ofullständiga kontrakt. Dessa olika teorier förklarar varföroffset idag är vanligt förekommande inom försvarsindustrin ochvilka incitament som ligger bakom valet av handelsform..

Strategier i en mogen bransch

Problemformulering:-Vad är framgångskonceptet för att bibehålla och förbättra kundrelationerna i en snabbt föränderlig dagligvarubransch med ständigt nya hot för ett företag med mogna produkter?-Vad är det viktigaste i kundrelationen i en mogen bransch? -Hur mycket betyder de personliga relationerna kontra andravariabler som pris, sortiment service etc.? Syfte: Syftet med vår uppsats är att genom en teoretisk och empirisk diskussion undersöka hur man ska behandla sina kundrelationer med sina återförsäljare i en mogen bransch, i detta fall sytillbehör. Vi kommer även att titta på om Falkgruppens nuvarande strategi, när det gäller dess relationer, är hållbar för fortsatt samarbete..

Inträdesstrategier för livsmedelsmarknaden, En fallstudie av Söderslätts Spannmåls Grupp

Syftet med denna uppsats var att analysera inträdet av en mindre aktör på spannmålsmarknaden för att finna vilken strategi, men främst vilka faktorer som är av betydelse för inträden på marknader inom livsmedelsbranschen som domineras av starka aktörer. Vi fann nischstrategin som den mest lämpliga, sedan ett antal externa såsom interna faktorer som hade betydelse vi inträdet på livsmedelsmarknaden. Vi fann att nätverken var den mest betydelsefulla. Nätverket kopplar samman de externa och de interna faktorerna..

Design Perception in Sweden and Turkey: A Comparison of Two Culturally Different Countries

The purpose of current paper is to identify the differences (ifany) between Swedish and Turkish consumers in terms ofproduct design perception and to identify the differences toproduct design in relating the four dimensions / characteristics:1.Aesthetical attractiveness, 2.Functionality, 3.Value and4.Quality.The findings of the study indicate the existence of a universal perception of design. Despite the culturally different countries that are examined the empirical material consistently display similarities between the two countries. Both the quantitative and qualitative data point to a very similar perception in terms of design. The possibilities of global design are discussed for companies as well as managerial implications and future research..

New Business Model for District Heating Firms Stabilizing the National Energy System with a Future Variable Electricity Production

The aim of this thesis is to develop a new business model for district heating and cooling firms which can contribute to a stabilization of the Swedish national energy system. The business model is developed for a district heating and cooling firm and is exemplified with Fortum Heat. The theoretical investigation around the topic creates a rigid base for following qualitative empirical studies. Osterwalder?s canvas for business model generation is used together with a Casual Loop Diagram to identify a number of business opportunities which stabilizes the national energy system.

Informationshypotesen - Ger förändringar av utdelningar någon information om framtida vinster?

Sammanfattning Uppsatsens titel: Informationshypotesen - Ger förändringar av utdelningar någon information om framtida vinster? Seminariedatum: 2008-02-04 Ämne/Kurs: NEKK01 ? Examensarbete kandidatnivå 15hp Författare: Stefan Setterlund Handledare: Erik Norrman Fem nyckelord: The information content of dividends, informationshypotesen, utdelningar, effektiva marknader, vinster. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hypotesen om att aktieutdelningar innehåller någon information om framtida vinster. Metod: Undersökningen genomförs med hjälp av en regressionsanalys med årliga data på bland annat utdelningar och vinster för 46 svenska börsbolag mellan åren 1990-2006. Vinstförändringar är den beroende variabeln och utdelningsförändringar är en av de förklarande.

Outsourcing - Projektutvärdering över tiden

Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ansvariga personer för företagens outsourcingsprojekt utvärderar outsourcingen och om dess kriterier ändras under projekttiden. Metod: Abduktiv metod med främst kvalitativ datainsamling genom intervjuer. Slutsats: Det dominerande motivet bakom outsourcingen för de undersökta företagen är kostnadsbesparing. I början av projektet och vid leverantörsvalet undersöks också detta motiv. Under projektets gång utvärderas det som specificerades i avtalet mellan företaget och leverantören, vilket är mest mätbara kvalitetspunkter och fokus har därmed skiftat från det ursprungliga motivet..

Byggandet av Skånes varumärke-? en undersökning utifrån ett korporativt synsätt med fokus på intern kommunikation

Syftet med uppsatsen är att undersöka varu-märkeslagets samstämmighet i synen på utvalda områden i byggandet av Skånes varumärke. Vi finner att den interna samstämmigheten inom värderingarna inom Region Skåne överlag är god, men behöver förbättras när det gäller strategin för hur visionerna för varumärket skall förverkligas. Genom att applicera den korporativa varumärkesteorin på Region Skåne finner vi även att denna har ett förklaringsvärde när det gäller att förstå och analysera en regions process med att bygga ett varumärke..

Att skapa gruppeffektivitet i en projektmiljö

Syftet med våran uppsats är att studera huruvida olika verktyg kan användas av en projektledare för att skapa samt bibehålla gruppeffektiviteten i projektets olika faser. De slutsatser vi har gjort efter vår studie är att samtliga våra valda verktyg har en stark inverkan på grupp-effektiviteten samt att de går att koppla till, i vissa fall en specifik fas, men i andra fall har verktyget en stor inverkan på hela projektet. Efter vår gjorda studie har vi också dragit slutsatsen att mycket av grundstenarna för gruppeffektivitet skapas i inledningsfasen..

Organisationsstruktur och ekonomistyrning i samverkan - en fallstudie av Sydkraft Försäljning AB

Syftet är att beskriva och analysera ekonomistyrningen i ett stort försäljningsinriktat företag som nyligen organiserats enligt matrisstruktur. Metod: Det teoretiska avsnittet beskriver relevanta teorier kring ekonomisk styrning och organisationsstruktur. Det empiriska avsnittet består av en presentation av Sydkraft Försäljning AB och de förutsättningar under vilken deras verksamhet drivs. Teorin och empirin ger underlag till problemdiskussionen. Resultatet består framförallt av en uppsummering av problemdiskussionen därefter görs en generaliserande analys.

Hur arbetar idrottsledare och ledare inom närlingslivet för att nå resultat? : Et studie som tittar på begreppen coaching, ledarskap och målsättning

Background: The world of sports possesses a lot of knowledge when it comes to leadarship and coaching. Coaching as a term is relatively new to the business industry and something that is up and coming among alot of companies. Leadership and coaching are two terms that can be combined with each other both in sports and in the business industry.Objectives: This study aims to compare leadership in sports and in the business industry. The purpose is to see if they can learn from each other and how they define the term leadership.Method: Interviews were chosen as a method in this study. Six individual interviews were performed and there were three leaders from the business industry and three leaders from the world of sport participating in the study.

Hur funderar mikro, små och medelstora företag kring räntor och lån i samband med investeringar?

Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ansvariga personer för företagens outsourcingsprojekt utvärderar outsourcingen och om dess kriterier ändras under projekttiden. Metod: Abduktiv metod med främst kvalitativ datainsamling genom intervjuer. Slutsats: Det dominerande motivet bakom outsourcingen för de undersökta företagen är kostnadsbesparing. I början av projektet och vid leverantörsvalet undersöks också detta motiv. Under projektets gång utvärderas det som specificerades i avtalet mellan företaget och leverantören, vilket är mest mätbara kvalitetspunkter och fokus har därmed skiftat från det ursprungliga motivet..

<- Föregående sida 49 Nästa sida ->